Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2003, 21:13
strafcorner
strafcorner is offline
vinden jullie ook niet dat deze term veelal veel te letterlijk wordt opgevat? tegenwoordig bestaat de mensheid welhaast enkel uit egocentrisch gerichte organismen die alleen maar oog hebben voor wat zij belangrijk vinden en de manier waarop zij hun leven willen indelen, niet rekening houdend met anderen. ikke ikke ikke en de rest... welke rest? lijkt het motto van vandaag de dag. ik weet dat dit een veel besproken onderwerp is , maar juist dan vraag ik mij af waarom het toch maar steeds erger lijkt te worden. waar komt deze drang naar totale individualiteit gepaard met egocentrisch en associaal gedrag toch vandaan? hoe is het begonnen? waar is het begonnen? wie zijn het begonnen? mensen lijken niet meer na te denken en leven contextloos. het leven is vluchtig, gehaast en bot. de mobiele telefoon NIET opnemen in een openbare gelegenheid lijkt tegenwoordig godverdomme associaler dan hem vlug met een roodhoofd uit te zetten! oude vrouwtjes die een gesprek beginnen worden compleet genegeerd of geergerd aangekeken als ze al geen klap voor hun "bek" krijgen! afval wordt op straat gedumpt omdat er niet om de meter maar om de 10 meter een vuilnisbak staat! als er iemand in elkaar geslagen wordt dan kijkt men weg! waar gaat het heen!?
ik wil geen deel uitmaken van een hersenloze-kouwgum-kouwende-individuele-egocentrische-associale maatschappij!

Oud 06-02-2003, 21:19
rodina
rodina is offline
Mensen zijn asociaal, 't kan ze niets interesseren wat er bij de buren gebeurt zolang ze er zelf maar geen last van hebben en een goed rustig leventje hebben. En ach dat milieu who cares, over een jaar of 40/50 ben ik dood, en naja de enige die dan nog last heeft van het door mij vervuilde milieu zijn mn kids naja dat is hun probleem etc
Oud 06-02-2003, 21:21
Verwijderd
Life is pain. Get over it.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:24
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
rodina schreef:
Mensen zijn asociaal, 't kan ze niets interesseren wat er bij de buren gebeurt zolang ze er zelf maar geen last van hebben en een goed rustig leventje hebben. En ach dat milieu who cares, over een jaar of 40/50 ben ik dood, en naja de enige die dan nog last heeft van het door mij vervuilde milieu zijn mn kids naja dat is hun probleem etc
Ja maar het kan toch niet zo zijn dat die mensen er ook geen last van hebben, het raakt iedereen mij dunkt. wat je ook altijd hoort van iedereen " oooh wat vreselijk!""waar gaat het heen" etc etc... maar ondanks alle aandacht en het feit dat niemand er blij mee schijnt te zijn wordt het steeds erger en erger. de mensheid lijkt wel apatisch geworden.
Oud 06-02-2003, 21:27
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
nare man schreef:
Life is pain. Get over it.
Ik dacht dat jij zo ziek werd van het gebruik van engelse woorden?

en ja je kan je ogen wel dichtdoen en je kan stiekem wel hopen dat anderen het oplossen en/of dat jij er zo min mogelijk last van hebt.. maar ik denk dat juist die mentaliteit bij zoveel mensen er toe geleid heeft dat we nu zo met elkaar leven...
Oud 06-02-2003, 21:27
rodina
rodina is offline
Citaat:
strafcorner schreef:
Ja maar het kan toch niet zo zijn dat die mensen er ook geen last van hebben, het raakt iedereen mij dunkt. wat je ook altijd hoort van iedereen " oooh wat vreselijk!""waar gaat het heen" etc etc... maar ondanks alle aandacht en het feit dat niemand er blij mee schijnt te zijn wordt het steeds erger en erger. de mensheid lijkt wel apatisch geworden.
Idereen zegt dat het vreselijk is, en nooit meer goed komt maar is in de tussentijd ook te beroerd om maar een poot uit te steken. Hypocriet?
Oud 06-02-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
strafcorner schreef:
en ja je kan je ogen wel dichtdoen en je kan stiekem wel hopen dat anderen het oplossen en/of dat jij er zo mijn mogelijk last van hebt.. maar ik denk dat juist die mentaliteit bij zoveel mensen er toe geleid heeft dat we nu zo met elkaar leven...
Ik sluit mijn ogen niet voor de werkelijkheid

Sterker nog, ik ben zodanig bevlogen dat ik een groot gedeelte van mijn leven in dienst stel en nog zal stellen van het kweken van meer begrip onder mensen. Daarom wil ik ook rechter en hoogleraar worden, gewoon omdat ik mensen wil corrigeren en onderwijzen. Ze dingen duidelijk maken. Ik overschat mijn rol op het geheel absoluut niet, maar ik sta er helder en pragmatisch tegenover. Ik maak me geen illusie dat ik de wereld kan veranderen, maar ik kan wel doen wat ik kan.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:30
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
rodina schreef:
Idereen zegt dat het vreselijk is, en nooit meer goed komt maar is in de tussentijd ook te beroerd om maar een poot uit te steken. Hypocriet?
allicht maar mischien denken mensen ook gewoon dat het niet op valt te lossen en tsja als dat toch niet tot de mogelijkheden behoord dan kan je je maar beter conformeren aan het kankergezwel dat onze maatschappij van binnenuit aan het opvreten is. beter meeeten dan gegeten worden...
Oud 06-02-2003, 21:31
tovelone
tovelone is offline
ja het is erg. Maar het enige wat je zelf kan doen is zelf het goede voorbeeld te geven en met andere erover praten zodat het hen ook duidelijk wordt. Meer kan je niet doen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:32
rodina
rodina is offline
Citaat:
strafcorner schreef:
allicht maar mischien denken mensen ook gewoon dat het niet op valt te lossen en tsja als dat toch niet tot de mogelijkheden behoord dan kan je je maar beter conformeren aan het kankergezwel dat onze maatschappij van binnenuit aan het opvreten is. beter meeeten dan gegeten worden...
Dat vind ik dom, kortzichtig. Voor alles is een oplossing.
Oud 06-02-2003, 21:32
rodina
rodina is offline
Citaat:
tovelone schreef:
ja het is erg. Maar het enige wat je zelf kan doen is zelf het goede voorbeeld te geven en met andere erover praten zodat het hen ook duidelijk wordt. Meer kan je niet doen, denk ik.
idd. Als er een schaap over de dam is volgen er meer ofzo.
Oud 06-02-2003, 21:33
Verwijderd
Is het niet gewoon een ontwikkeling die de samenleving vanaf de jaren 60 heeft doorgemaakt? Door het wegvallen van traditionele autoriteiten en de ontzuiling hebben mensen steeds minder het gevoel tot een groep te behoren. Waar toen nog opgekeken werd tegen autoriteiten, er nog heel veel sociale en mentale controle was en het burgermansfatsoen d'r voor zordge dat mensen in het gareel bleven lopen, nu zijn we allemaal opzich staande individuen. Met een grote vrijheid, dat wel. Gelukkig ook eigenlijk, maar helaas weet een groep niet normaal met deze vrijheid om te gaan.
ff in iets andere woorden overgetypt uit een maatschappijleer werkstuk van me..

Alles is opzich wel te verklaren, maar een oplossing vinden is zo moeilijk. Ik wil niet af van m'n vrijheid omdat een aantal anderen gewoon absoluut niet met hun eigen vrijheid om kunnen gaan....

Dat is denk ik sowieso een vrij ernstig probleem, iedereen heeft behoefte aan z'n eigen vrijheid, maar op het moment dat de eigen vrijheid in gevaar komt door gedrag van de ander wordt er om het hardst geroepen om strengere regels e.d. voor deze ander.. Mensen weigeren kritisch naar zichzelf te kijken.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:34
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
nare man schreef:

Sterker nog, ik ben zodanig bevlogen dat ik een groot gedeelte van mijn leven in dienst stel en nog zal stellen van het kweken van meer begrip onder mensen. Daarom wil ik ook rechter en hoogleraar worden, gewoon omdat ik mensen wil corrigeren en onderwijzen. Ze dingen duidelijk maken. Ik overschat mijn rol op het geheel absoluut niet, maar ik sta er helder en pragmatisch tegenover. Ik maak me geen illusie dat ik de wereld kan veranderen, maar ik kan wel doen wat ik kan.
ik had ook niet anders gedacht eerlijk gezegt.

ook ik wil trouwens mijn kleine steentje bijdragen in mijn toekomstige functie als leraar op een basisschool...
en ook ik maak mij geen illusies in je eentje een walvis reanimeren is onbegonnen werk...
Oud 06-02-2003, 21:34
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
nare man schreef:

Misschien kun je het in plaats van illusie zien als een ideaal...

Ik begrijp je wil, maar ik ben het niet met je eens....naja, niet volledig, maar wat wel zo is is dat jij op de volgens jou beste manier (maarja, we doen het allemaal op de volgens ons beste manier ) probeerd er aan bij te dragen...

Maar ik vind het idd van de gekken dat mensen je tegenwoordig raar aankijken wanneer je wat in een prullenbak gooit, of opstaat voor een oud vrouwtje in de bus of de trein...
Oud 06-02-2003, 21:35
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
rodina schreef:
Dat vind ik dom, kortzichtig. Voor alles is een oplossing.
tuurlijk dat is het ook toch denk ik dat het grootste deel van de mensheid zo denkt....
Oud 07-02-2003, 18:58
rodina
rodina is offline
Citaat:
Glow schreef:
Is het niet gewoon een ontwikkeling die de samenleving vanaf de jaren 60 heeft doorgemaakt? Door het wegvallen van traditionele autoriteiten en de ontzuiling hebben mensen steeds minder het gevoel tot een groep te behoren. Waar toen nog opgekeken werd tegen autoriteiten, er nog heel veel sociale en mentale controle was en het burgermansfatsoen d'r voor zordge dat mensen in het gareel bleven lopen, nu zijn we allemaal opzich staande individuen. Met een grote vrijheid, dat wel. Gelukkig ook eigenlijk, maar helaas weet een groep niet normaal met deze vrijheid om te gaan.
ff in iets andere woorden overgetypt uit een maatschappijleer werkstuk van me..

Alles is opzich wel te verklaren, maar een oplossing vinden is zo moeilijk. Ik wil niet af van m'n vrijheid omdat een aantal anderen gewoon absoluut niet met hun eigen vrijheid om kunnen gaan....

Dat is denk ik sowieso een vrij ernstig probleem, iedereen heeft behoefte aan z'n eigen vrijheid, maar op het moment dat de eigen vrijheid in gevaar komt door gedrag van de ander wordt er om het hardst geroepen om strengere regels e.d. voor deze ander.. Mensen weigeren kritisch naar zichzelf te kijken.
Jongeren ontdekte in de jaren 50/60 de Rock'n Roll, veel ongehuwde meisjes, aantal echtscheiding nam enorm toe etc. Oftewel; Moreel verval. Jongeren werden rebels blablabla. Regering verloor haar aanzien. Dat heeft zich steeds verder doorgezet.

Wat je er aan doet? Aanzien in gedragsdragers proberen te veranderen. Kinders vanaf de peuterspeelzaal respect bij brengen, en dan ook echt. Netjes gedrag, fatsoenlijke handelingen etc
Oud 07-02-2003, 19:05
Stevill
Stevill is offline
ik heb geen zin om aan te geven met wat ik het niet of wel eens ben in dit topic maar ik weet wel dat ik nu begrijp waarom de mensen begonnen te zeuren over de jeugd van tegenwoordig want nu word het zlefs zo erg dat een deel ervan zich ook ergert.
Oud 07-02-2003, 19:13
Verwijderd
Citaat:
rodina schreef:
Jongeren ontdekte in de jaren 50/60 de Rock'n Roll, veel ongehuwde meisjes, aantal echtscheiding nam enorm toe etc. Oftewel; Moreel verval. Jongeren werden rebels blablabla. Regering verloor haar aanzien. Dat heeft zich steeds verder doorgezet.

Wat je er aan doet? Aanzien in gedragsdragers proberen te veranderen. Kinders vanaf de peuterspeelzaal respect bij brengen, en dan ook echt. Netjes gedrag, fatsoenlijke handelingen etc
Ik ben d'r ergens best blij mee dat je niet meer zo tegen gezagsdragers op hoeft te kijken, een iets ontspannere band mee kunt hebben. Zo lang zo'n band goed werkt is dat veel prettiger dan een echt sterke hierarchie. Maargoed, idd, juist die ontspannere band maakt dat mensen sneller asociaal gedrag gaan vertonen, daar ze daar ook de ruimte voor krijgen. Met het 2e gedeelte van je oplossing ben ik het absoluut eens.

Mensen d'r juist mee om leren gaan dat ze zich opzich niet echt tov een autoriteit hoeven te verantwoorden (natuurlijk tot op zekere hoogte, tot het wetsovertredingen worden) maar dat ze zich vooral voor de medemens, en daarmee ook voor zichzelf dienen te gedragen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 19:23
Hagel
Hagel is offline
dan zorg je dat je er geen deel meer van uitmaakt....

ik vind het grote shit, ik vind de wereld echt niet veel asocialer worden...het is volgens mij altijd al zo geweest. Kan me er niet echt druk om maken.
Oud 08-02-2003, 10:05
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
Narod schreef:
dan zorg je dat je er geen deel meer van uitmaakt....

ik vind het grote shit, ik vind de wereld echt niet veel asocialer worden...het is volgens mij altijd al zo geweest. Kan me er niet echt druk om maken.
nee jij bent waarschijnlijk net zo een asociale hufter..
Oud 08-02-2003, 10:13
rodina
rodina is offline
Citaat:
strafcorner schreef:
*grin*

Eens, kijk eens om je heen, je ziet gewoon dat alles hard achter uit rent
Oud 08-02-2003, 10:23
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Je hebt idd gelijk, jah.
Ik was pas geleden met mn ouders, mn broer en vrienden van mn ouders naar de bioscoop geweest. En mn moeder hecht veel waarde aan normen en waarden, dat heeft ze mij en mn broer altijd bijgebracht ook. Maar toen wilde ze (als 1 van de weinigen uit die zaal) dr afval in de prullenbak gooien.. Stond er gewoon geen prullenbak omdat toch niemand daar meer gebruik van maakt tegenwoordig..
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 10:32
Verwijderd
Citaat:
rodina schreef:
*grin*

Eens, kijk eens om je heen, je ziet gewoon dat alles hard achter uit rent
Geef dan eens wat voorbeelden uit de praktijk waaruit blijkt dat de maatschappij achteruit holt. Zaken die jij dus zelf hebt meegemaakt in deze maatschappij en waarvan jij zegt dat ze de maatschappij niet ten goede komen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 10:42
rodina
rodina is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Geef dan eens wat voorbeelden uit de praktijk waaruit blijkt dat de maatschappij achteruit holt. Zaken die jij dus zelf hebt meegemaakt in deze maatschappij en waarvan jij zegt dat ze de maatschappij niet ten goede komen.
Kleine koters die onbeschoft zijn. Leraren uitschelden, belachelijk maken, klasgenoten flink voor lul zetten (en dan ook gewoon echt de grond in trappen). Geen respect meer hebben voor oudere mensen. *rot op ouwe taart*. Naar de eerste de beste winkel gaan, 5 zakken chips halen en vervolgens die zakken gewoon op de eerste de beste plek achter hun luie reet laten vallen.
Kijk eens in het verkeer; asociale automobilisten, ja want stel je voor dat je 3 seconden moet wachten op een oud vrouwtje met een stroller.
Met uitgaan zie je het ook. Eén verkeerde blik en je krijgt een stoeptegel op je kop. Eén verkeerde blik of er staat een groep van 20 man om je heen die je wel even in elkaar gaan slaan.
Moet ik verder gaan?
Oud 08-02-2003, 10:52
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Tja, de maatschappij dat ben ik helemaal niet, en ik word zelfs pissig als iemand dat durft te zeggen...Ik ben echt cynisch wat de maatschappij (zoals wij die kennen) betreft. Al wie iets anders beweert is ofwel naïef, of heeft oogkleppen op, of leeft in een droomwereldje, volgens mij.

Het is in een maatschappij als deze dat ik bv. ontelbare keren ben aangereden of bijna aangereden door automobilisten, en die dan NOG zeggen dat je een gevaar op de weg bent en hun middelvinger omhoog steken...
Het is ook in een maatschappij als deze dat kinderen worden gepest op school als ze niet het laatste nieuwe (dure) snufje hebben en alle anderen wel...
Of dat mensen rechtzaken tegen elkaar aanspannen tegen de sterren op, om er toch maar zoveel mogelijk geld uit te slaan...
Of dat oude mensen in een bejaardentehuis worden opgesloten, waar niemand dan nog verder naar omkijkt, en waar die mensen mogen zitten luisteren naar K3 en de M-kids ...
Of dat mensen op Bush stemmen...
Of dat er kernafval op de bodem van de oceaan wordt gedumpt en dan verbaasde blikken als die vaten beginnen lekken...

Enzovoort enzovoort *frustraties kwijt nah*

Maar nee echt, ik vind het zelfs genoeg reden om (voor mezelf)geen kinderen meer op deze wereld te zetten, hoe graag ik ze eigenlijk ook wil.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2003, 17:13
Verwijderd
onzin iedereen is de maatschappij. wat een gezeik, dan zorg je dat je daar niet bijhoort. je hoort er allemaal bij..bij de maatschappij dan maar hoe je dat opvat is aan jezelf. of je aso bent en maar blijft zeggen dat je er geen deel van wil uitmaken en op je eentje verder gaat of normaal met andere mensen omgaat en deel uitmaakt van iedereen en dus ook van de aso's
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 17:20
Verwijderd
Wie vindt dat hij of zij geen deel uitmaakt van de maatschappij, is per definitie antisociaal. Antisociaal betekent namelijk niks meer dan 'niet aangepast, niet meedoend'. Dat ben je dus als je zo iemand bent die het niks kan schelen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 17:31
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
marrrtuuh schreef:
onzin iedereen is de maatschappij. wat een gezeik, dan zorg je dat je daar niet bijhoort. je hoort er allemaal bij..bij de maatschappij dan maar hoe je dat opvat is aan jezelf. of je aso bent en maar blijft zeggen dat je er geen deel van wil uitmaken en op je eentje verder gaat of normaal met andere mensen omgaat en deel uitmaakt van iedereen en dus ook van de aso's
Ik zeg niet dat ik niet bij de maatschappij hoor (anders moet je al een kluizenaar zijn of tot een afgelegen commune behoren ofzoiets), ik zeg alleen dat ik totaal niet achter de maatschappij sta zoals die nu is.
Dat heeft niets met anti om het anti te maken, en het is niet asociaal; integendeel, de huidige maatschappij is asociaal en zelfs anti-sociaal. Dus verwijt me geen aso-gedrag a.u.b.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 19:10
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
strafcorner schreef:
nee zo zou ik mezelf niet willen noemen, en dat zeg ik toch ook helemaal niet in mijn post...

het is gewoon al tijden zo, dat was mij opgevallen. Jij bent trouwens ook een enorm intellect... iets tegen asocialen hebben, mensen die hun oordeeltje snel klaar hebben, en overal aanmerkingen op hebben.. en dan als je mijn post verkeerd interpreteerd, mij een asociale hufter noemen, goh, drol
Oud 09-02-2003, 08:36
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
Narod schreef:
nee zo zou ik mezelf niet willen noemen, en dat zeg ik toch ook helemaal niet in mijn post...

het is gewoon al tijden zo, dat was mij opgevallen. Jij bent trouwens ook een enorm intellect... iets tegen asocialen hebben, mensen die hun oordeeltje snel klaar hebben, en overal aanmerkingen op hebben.. en dan als je mijn post verkeerd interpreteerd, mij een asociale hufter noemen, goh, drol
ik interpreteer je post helemaal niet incorrect, ik zie mensen die het allemaal maar neits kan schelen gewoon asociaal dat kan jij wel niet zo bedoelen maar zo denk ik nou eenmaal over van dat soort gemakszuchtige mensen die het allemaal wel best vinden en die het nog niet eens opvalt dat het slecht gaat met deze wereld.... dat is gewoon een mening...

met vriendelijke groete de intelectuele drol
Oud 09-02-2003, 13:05
Verwijderd
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef:
Ik zeg niet dat ik niet bij de maatschappij hoor (anders moet je al een kluizenaar zijn of tot een afgelegen commune behoren ofzoiets), ik zeg alleen dat ik totaal niet achter de maatschappij sta zoals die nu is.
Dat heeft niets met anti om het anti te maken, en het is niet asociaal; integendeel, de huidige maatschappij is asociaal en zelfs anti-sociaal. Dus verwijt me geen aso-gedrag a.u.b.
verwijt je geen asogedrag maar denk wel dat iedereen bij de maatschappij hoort
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:31
Verwijderd
Citaat:
rodina schreef:
Kleine koters die onbeschoft zijn. Leraren uitschelden, belachelijk maken, klasgenoten flink voor lul zetten (en dan ook gewoon echt de grond in trappen). Geen respect meer hebben voor oudere mensen. *rot op ouwe taart*. Naar de eerste de beste winkel gaan, 5 zakken chips halen en vervolgens die zakken gewoon op de eerste de beste plek achter hun luie reet laten vallen.
Kijk eens in het verkeer; asociale automobilisten, ja want stel je voor dat je 3 seconden moet wachten op een oud vrouwtje met een stroller.
Met uitgaan zie je het ook. Eén verkeerde blik en je krijgt een stoeptegel op je kop. Eén verkeerde blik of er staat een groep van 20 man om je heen die je wel even in elkaar gaan slaan.
Moet ik verder gaan?
Als de maatschappij hier op gebasseerd is dan maak ik me absoluut geen zorgen.

Leraren en medeleerlingen belachelijk maken is iets van alle tijden. Wat betreft het geen respect kunnen opbrengen voor oudere mensen ben ik het niet met je eens. Ik zie vaak mensen, waaronder veel jongeren in de bus of tram opstaan om plaats te maken voor wat oudere mensen (een voorbeeldje maar). En je moet wel een hele foute blik trekken wil je een stoeptegel op je pan krijgen, absolute onzin. Of anders ontgaat mij heel wat.

Wat betreft de troep op straat gooien ben ik het wel met je eens.

Ik vind het allemaal maar overdreven, zo slecht gaat het echt niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten