Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar nu dus terug ontopic: ik heb nog een integraaltje voor je!! hoe bereken je de integraal van 1/(1+4x²) tis met substitutie, maar wat ik vind komt niet uit met de uitkomst die achteraan in het boek staat ![]() (ik kom uit: 1/4. ln (abs.w. van (1+4x²)) +c , in het boek: 1/2 . bgtg 2x + c )
||
Citaat:
du = 2 dx =>> int(1/(1+4x²)) = 1/2int(1/(1+u²)) (euhm, denk je niet dat je es wat extra oefeningen kan vragen voor integralen aan je leraar, of wat bijles. want dit zijn echt geen moeilijke opdrachten. en wij kunnen ze niet blijven maken voor jou, op het examen moet je het ook zelf.)
Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 17:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het zijn dus oefeningen die ik in principe ook aan de leraar kan vragen morgen, maar aangezien ik niet de enige in de klas ben met vragen en dus altijd een hele tijd moet wachten (hij legt zelden een oefening uit voor de hele klas), dus probeer ik een aantal oefeningen op voorhand te maken (en als ik steeds dezelfde fout maak, hier uitleg te vragen), zodat ik niet té veel uitleg moet vragen en in de klas ook een beetje door kan werken... snappie? als ik zie hoe gemakkelijk de oefeningen zijn als jij ze hebt opgelost, denk ik ook wel, hoe kan ik nu zo dom zijn, maar het zijn dus oefeningen die niemand me ooit heeft uitgelegd, en die ik zelf maar moet zien op te lossen, wat nu niet altijd even gemakkelijk is voor mij
|
ja dat snap ik wel. irritante leraar zeg
ik zal ff reklame maken voor iemand, die dat vast niet erg vindt ![]() arno.van.asseldonk@hetnet.nl dat is 'mathfreak' hier op het forum en hij geeft zo nbtje wiskunde bijles via e-mail. ik denk dat hij je heel goed de basisregels voor het maken van integratie-oefeningen kan uitleggen. mijn educatieve waarden zijn niet zo goed als de zijne ![]() ![]() ps: mathfreak, als je't wel erg vindt: sorry dan, ik zal het nooit meer doen.
|
![]() |
het adres staat genoteerd,...
@damaetas: nog eens bedankt voor de hulp trouwens en dat van die irritante leraar: daar ben ik het volledig mee eens!! kan die nu eens niet gewoon les geven... die methode is misschien goed voor mensen die direct alles snappen, en een mega-wiskunde brein bezitten of zo, maar niet voor mij dus ![]() gelukkig veranderd hij af en toe van methode, nu zal hij waarschijnlijk weer een maand zo verder gaan, soms moeten we volldedig zelfstandig werken, soms moeten we om de beurt een oefening aan het bordkomen maken (stress!), of soms overlaadt hij ond een hele hoop theorie en daar heb ik 6 uur in de week les van, pfffffff
||
Citaat:
@azitoga: Om 1/(1+4x²) te integreren pas je de substitutie 2*x=u toe. Dit geeft: du=2*dx, dus dx=1/2*du. Je krijgt dan de integraal van 1/2*1/(1+u²) die de waarde 1/2*bgtg(u)=1/2*bgtg(2*x) heeft. In Nederland spreken we van de arctangens, vandaar dat wij in plaats daarvan de notatie arctan gebruiken. Om 1/((1+x²)*bgtg x) te integreren kun je gebruik maken van de regel dat de integraal van f'(x)/f(x) gelijk is aan ln|f(x)|. Omdat in dit geval geldt: f(x)=bgtg(x) en f'(x)=1/(1+x²) vinden we als integraal dus de waarde ln|bgtg(x)|.
Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 18:38. |
![]() |
|
![]() |
JEEEEEEEEEEJ!!! ik had een 10/10 op mijn test van integralen berekenen (dmv splitsing en substitutie), dus ik denk dat ik dit nu wel helemaal door heb!!
nogmaals 1000x bedankt voor de hulp!!! ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() proficiat ![]()
||
![]() |
Citaat:
= partieel integreren Laatst gewijzigd op 15-01-2003 om 15:42. |
![]() |
||
Citaat:
@azitoga: Met behulp van de definitie d(f(x))=f'(x)*dx kunnen we de produktregel voor het differentiëren als volgt schrijven: d(f(x)*g(x))=(f'(x)*g(x)+g'(x)*f(x))dx =f'(x)*g(x)*dx+g'(x)*f(x)*dx. Verwisseling van linker- en rechterlid en aftrekking van f'(x)*g(x)*dx levert dan: g'(x)*f(x)*dx=d(f(x)*g(x))-f'(x)*g(x)*dx. Door nu links en rechts te integreren ontstaat de regel voor partieel integreren, waarbij de integraal van d(f(x)*g(x)) de waarde f(x)*g(x) oplevert.
Laatst gewijzigd op 15-01-2003 om 05:55. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
ok, hier gaan we weer...
ik weet niet helemaal hoe ik deze moet uitwerken: de integraal van 1/ (x³-x) Dit heb ik al ![]() eerst ontbinden, dan heb je: 1/((x.(x+1).(x-1)) dat is dan gelijk aan= A/x + B/(x+1) + C/(x-1) en dan bekom je dit : 1 = A(x+1)*(x-1) + B*(x-1)*x + C*(x+1)*x B en C kan je gemakkelijk berekenen door de nulpunten in te vullen: x= -1 => 2B=1 => B=1/2 x=1 => 2C=1 => c=1/2 (ik denk/hoop dat dit wel klopt) Maar hoe bereken je A ?? ![]()
||
Citaat:
=1/(x²(x-1)). Dit geeft: (a*x+b)(x-1)+c*x²=1, dus a+c=0 en -a+b=0 en -b=1. Dit geeft: b=-1, a=b=-1 en c=-a=1, dus 1/(x²(x-1))=(-x-1))/x² +1/(x-1)=-x/x² -1/x² +1/(x-1) =-1/x -1/x² +1/(x-1). Door nu termsgewijs te integreren vind je de gevraagde integraal.
Laatst gewijzigd op 18-01-2003 om 18:35. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb maandag een grote herhalingstest van wiskunde, over alle technieken die we hebben gezien om integralen uit te rekenen... ik ben nu zoveel mogelijk oefeningen aan het maken, maar er zijn er een aantal waar ik niet aan uit kan, dus hopelijk kan hier iemand me helpen!!
dus: hoe bereken je de integraal van x*(e^4x²) (partieel integreren??? ![]()
Laatst gewijzigd op 08-02-2003 om 13:02. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-02-2003 om 13:41. |
![]() |
||
Citaat:
- sqrt(1-4*t²)=(1-4*t²)1/2 heeft als afgeleide de waarde -8*t*1/2*(1-4*t²)-1/2=-4*t/sqrt(1-4*t²) - (bgcos(2t))² heeft als afgeleide de waarde 2*2*bgcos(2t)*-1/sqrt(1-4*t²)=-4*bgcos(2t)/sqrt(1-4*t²). Op grond van deze 2 eigenschappen vinden we voor de gevraagde integraal de waarde -1/4(sqrt(1-4*t²)+(bgcos(2t))²).
Laatst gewijzigd op 09-02-2003 om 08:45. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] integralen goniometrische functies angel1995 | 2 | 14-11-2012 19:38 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |