Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2003, 12:12
Verwijderd
Ik weet dat ik volgend jaar Pedagogische Wetenschappen ga studeren. Ik weet alleen niet waar. Ik sta al in beide steden ingeschreven in een kamerbureau.
nu is het zo dat ik bij beide steden een voordeel en een nadeel heb. Als ik naar Leiden ga, moet ik 2,5 uur reizen, nijmegen duurt slechts een uur. De stad Leiden lijkt mij ook minder leuk dan Nijmegen. Maar de opleiding lijkt mij in Leiden leuker en beter dan in Nijmegen. Ik heb bij mezelf overwogen wat nou belangrijker is: de stad (+ de reis ernaar toe) of de studie, en ik kom er maar niet uit.
Wat is nou het beste wat ik doen, is mijn vraag. Misschien kennen jullie mensen die in deze steden Pedagogiek studeren of doen jullie het zelf? Dus als jullie een goed advies hebben, hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2003, 12:48
Esmée
Esmée is offline
Ik weet niet waar de studie beter is, maar Leiden is echt een STUK leuker qua stad op zich dan Nijmegen.. vind ik dan.
Oud 07-02-2003, 13:40
Thomas
Thomas is offline
Nijmegen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 13:40
Verwijderd
Ik vind Nijmegen als stad leuker, maar dat is dus heel persoonlijk omdat er zat mensen zijn die Leiden leuker vinden. Misschien komt het ook omdat mijn zus in Nijmegen studeert en ik het daar altijd erg gezellig vind...
Wat de opleiding pedagogiek betreft, daar weet ik niks van, iemand uit mijn oude klas studeert dat in Leiden, maar goed spreek hem verder nooit meer (hij was de enige jongen daar)...
Maar goed jouw keuze, wat vind je belangrijk, vind je uitgaan erg leuk, dan is er misschien wat voor Nijmegen te zeggen (omdat jij al aangeeft dat het als stad gezelliger is)... Als je het echt alleen doet om bezig te zijn met je studie en uitgaan/ de stad je verder niks interesseert is er veel voor Leiden te zeggen. Anders misschien ook wel omdat je studie toch belangrijk is.
Ik denk dat je naar toe moet gaan waar je je het beste thuis voelt...
En een uur reizen of 2.5 uur verschilt ook best wel. Je gaat op kamers (neem ik aan), als je in leiden gaat studeren kan je nooit even ''snel'' naar huis... in nijmegen kan dat dan wat beter... Alhoewel een uur is nog vrij lang om ''even'' naar huis te gaan.
Daarnaast is er misshcien iets voor te zeggen om eens helemaal ergens anders in het land te wonen...
Nou ja ik weet het ook niet eigenlijk, je moet heen gaan, ja waar het je het leukst lijk, waar je de mensen het aardigt vindt, waar je je het meest op je gemak voelt... en kijk dan niet alleen op de universiteit zelf, maar ook zeg maar als je in de stad of op het station loopt...
Suc6 met kiezen
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 16:45
Lyx
Lyx is offline
nijmegen
Oud 07-02-2003, 17:24
marlies
marlies is offline
Ik studeer zelf in Leiden (geen PW) maar ik vind het een erg leuke stad! Ik heb wel een vriendin die in Leiden die opleiding volgt en die is tevreden
Oud 07-02-2003, 18:03
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik studeer PWO in Nijmegen. Ik heb ook lang getwijfeld tussen Leiden en Nijmegen, maar uiteindelijk heb ik voor Nijmegen gekozen, onder andere omdat dat dichter bij huis is. Ik moet zeggen dat de studie me ontzettend goed bevalt!
Er is natuurlijk een verschil in aanpak op de uni's, maar volgens mijn decaan (van vorig jaar) is er qua niveau enzo geen echt verschil tussen Leiden en Nijmegen.
Als je nog meer wilt weten, laat het maar horen...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 21:32
kittyme
kittyme is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef:
Ik studeer PWO in Nijmegen. Ik heb ook lang getwijfeld tussen Leiden en Nijmegen, maar uiteindelijk heb ik voor Nijmegen gekozen, onder andere omdat dat dichter bij huis is.
Hee, ik studeer ook PWO in Nijmegen! Ken ik jou?
Heb ook voor Nijmegen gekozen omdat dat lekker dichtbij is vanuit mijn woonplaats. En in Nijmegen heb ik ook nog de mogelijkheid om voor Onderwijskunde te kiezen. Aangezien ik nog niet wist of ik de pedagogiek of de onderwijskunde in wilde, heb ik voor Nijmegen gekozen. En tot nu toe bevalt het erg goed!
Oud 08-02-2003, 09:12
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Kittyme:
Ik heb ook inderdaad voor Nijmegen gekozen omdat ik dan een jaar lang nog na kon denken of ik PW of Onderwijskunde wil gaan doen (het is me nu intussen wel duidelijk )

Ik zou btw niet weten of ik je ken, maar dat is ook niet zo heel vreemd tussen al die mensen...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 14:51
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Vertel Ome Sam eens, wat houdt PW nu eigenlijk precies in...? Met name ben ik geinteresseerd in het wetenschappelijke aspect er van, want op mij komt het een beetje over als zijnde een HBO-studie (kinderen, opvoeding e.d.)? Dit is overigens niet denigrerend bedoeld.
Oud 08-02-2003, 17:08
Angeles
Angeles is offline
Ik studeer het in Leiden. Het wetenschappelijke aspect zit vooral denk ik in dat je veel theorie leert en ontzettend weinig met de praktijk in aanraking komt, er ligt veel nadruk op onderzoek doen en zelf onderzoek leren doen, je leert veel statistiek, analyses maken, dat soort dingen. Je leert bijvoorbeeld ook over de geschiedenis van de pedagogiek en het gezin, over interculturele pedagogiek, over wetenschapsleer, enzovoort. Veel vakken zijn ook erg gericht op ontwikkelingspsychologie. Overigens hangt het wel heel erg af van de richting die je kiest.

Bij een HBO-studie hou je je denk ik meer bezig met de stof in toegepaste vorm, dus hoe je het moet doen in de praktijk, op de universiteit leer je veel over onderzoek dat is gedaan, over hoe het onderzoek is gedaan, over toonaangevende theorieën. HBO is meer gericht op het beroep dat je later gaat doen en dat je daarvoor wordt klaargestoomd, universiteit meer op kennis en het zelf kunnen toepassen en interpreteren van kennis.

Het verschil tussen HBO en universiteit zit niet vooral in de inhoud, maar meer in de manier waarop je leert. Dat het over kinderen en opvoeding gaat zegt niets over de manier waarop je leert. Je hebt tegenwoordig bijna alle studies op HBO-niveau en op universitair niveau.

Ik vind Leiden zelf een hele leuke stad, maar ik zou er gewoon zelf naartoe gaan en kijken, net als in Nijmegen, en ook naar het aanbod van de universiteit kijken. Welke afstudeerrichtingen en mogelijkheden heb je waar, dat is ook best belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:05
Verwijderd
bedankt voor jullie reacties!
Ik heb eens heel goed overwogen bij mezelf wat belangrijker is, studie of stad. Aangezien jullie vooral nijmegen aanraden, denk ik dat ik ook voor nijmegen kies. Het is inderdaad een stuk dichterbij en dat is ook makkelijk, omdat ik een bijbaan hier heb, die ik graag wil houden.

Citaat:
HaWaHaai schreef:
Als je nog meer wilt weten, laat het maar horen...
Wat ik mij afvraag is hoe je rooster eruit ziet. Ik heb gelezen hoe weinig uur je college hebt met PWO en ik wil graag weten hoe dat verdeeld is over een week.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 20:14
kittyme
kittyme is offline
Citaat:
Beverly Sunshine schreef:
Wat ik mij afvraag is hoe je rooster eruit ziet. Ik heb gelezen hoe weinig uur je college hebt met PWO en ik wil graag weten hoe dat verdeeld is over een week.
Het rooster verschilt per periode. Maar om je een idee te geven: hier volgt het rooster van periode 3, die vorige week begonnen is:

Maandag: 13.45-15.30 Opvoedingsgeschiedenis
Dinsdag: 8.45-10.30 Werkcollege Beschrijvende Statistiek
10.45-12.30 Tutorgroep
13.45-15.30 Hoorcollege Beschrijvende Statistiek
Woensdag:13.45-15.30 Psychologie van opvoeding en onderwijs (begint pas in maart)
Donderdag:15.45-17.45 Opvoedingsgeschiedenis

Op vrijdag zijn we altijd vrij! Tutorgroep is in mijn geval op dinsdag; als je in een van de andere groepen zit, heb je op woensdagochtend om dezelfde tijd les.

Valt best mee toch? (Nadeel van zo'n licht rooster is natuurlijk we dat je thuis best wel behoorlijk veel moet doen )
Oud 08-02-2003, 20:41
Hawahaai
Hawahaai is offline
Jep, t is af en toe best vervelend om voor maar 1 college 'helemaal' naar Nijmegen te reizen, wat dat betreft zou ik liever een paar volle dagen hebben en de rest van de week vrij. T tweede jaar schijnt wel weer een stuk(je) zwaarder te zijn, maar dat zien we dan wel weer
En verder, PWO is echt een leuke, interessante studie, vind ik tenminste
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 10:37
Verwijderd
Leiden, om de volgende redenen:
  • in de randstad
  • gezellig bij mij in de buurt

Maar als jij naar Leiden komt, dan vlucht ik over anderhalf jaar naar Wageningen (doe ik toch maar, maar oke)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 18:50
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nijmegen.

Is volgens mij de beste studie-stad van Nederland, met de beste universiteit.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Nijmegen.

Is volgens mij de beste studie-stad van Nederland, met de beste universiteit.
Slijmbal.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:12
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Angeles schreef:
Heldere uitleg.
Bedankt!

FSW the best, .
Reageren

Regels voor berichten