Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2003, 19:07
NN
NN is offline
Onlangs kwam demissionair minister Hilbrand Nawijn voor de eerste keer met een proefballonnetje waar ik het mee eens was. Hij wilde op basis van zijn discretionaire bevoegdheid die hij heeft als minister een aantal duizenden asielzoekers die al jaren in onzekerheid moeten wachten of ze in Nederlande mogen blijven of niet een verblijfsvergunning geven. Eindelijk eens een sociaal standpunt van de LPF en ook nog 'in de geest van Pim'.
Zijn coalitiepartners CDA en VVD willen hier helaas niet in mee gaan. De oppositie kan zich wel vinden in de plannen van Nawijn en komt met morgen waarschijnlijk met een motie om toch dit te kunnen uitvoeren. CDA en VVD blijven tegen, maar zij hebben gelukkig geen meerderheid in het de tweede kamer, dus er is kans dat dit er door komt.

Wat vinden jullie, moet er een regeling komen voor deze asielzoekres die al jaren in onzekerheid leven om moeten ze alsnog Nnederland uit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2003, 19:11
Vini-Vidi-Vici
Vini-Vidi-Vici is offline
Ik vind dat je niet zomaar kunt zeggen, wel een regeling of het land uit. Ik vind dat je dat per geval moet bekijken. Sommige mensen zullen wel serieus in aanmerking komen, doordat er bevoorbeeld vervolging of oorlog heerst in hun land, en van sommige mensen zal blijken dat ze geen recht hebben op een verblijfsvergunning. Het geval van Nawijn gaat niet zo direct om een regeling, maar dat er nu eindelijk eens snel besloten word wat met deze mensen moet gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 19:13
xcorienx
xcorienx is offline
Over welke groep gaat het hier? "Witte" illegalen? Asielzoekers die nog steeds geen uitsluitsel hebben? Alle asielzoekers?
Oud 18-02-2003, 19:19
Vini-Vidi-Vici
Dit gaat over al die asielaanvragen, die na vaak na jaren wachten , die nog altijd niet in behandeling zijn genomen
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 19:31
Boogie
Boogie is offline
"Het lijkt erop dat ieder proefballonnetje die Nawijn oplaat, door het kabinet wordt lekgeprikt"
Coole uitspraak
Oud 18-02-2003, 19:39
red_and_black
red_and_black is offline
Nawijn is dat niet die gek die de doodstraf wou invoeren en alle criminele buitenlanders het land wou uitschoppen?????
Oud 18-02-2003, 20:01
Roxy
Roxy is offline
ik vind het echt belachelijk dat al die mensen zo lang in onzekerheid zitten, ze kunnen gewoon niks doen zonder een officiele vergunning.... zijn hier al jaren en kunnen gewoon geen leven opbouwen omdat bij geen bedrijf worden aangenomen.. ik zeg niet dat ze allemaal mogen blijven maar er moet absoluut snel duidelijkheid komen voor die mensen, en er moet gewoon per geval apart bekeken worden hoe de situatie in hun eigen land is, hoe ze ingeburgerd zijn e.d.
Oud 18-02-2003, 21:23
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
ik ben bang dat die arme mensjes, MET individuele redenen hier zijn gekomen, individueel moeten worden behandelt, maar dat t gewoon te veel is. lang leven de burocratie. hopen voor ze dat ze mogen blijven. deel je welvaart! geef mensen de kansen die ze nooit gehad hebben(en ja ik ben voor een multiculturele samenleving, TOLERANTIE(weer zoiets uit de verlichting))
Oud 19-02-2003, 09:55
*Burning water*
*Burning water* is offline
Eindelijk een mogelijk goed idee van Nawijn, gaat het niet door... Toch vind ik niet dat je zomaar iedereen kunt laten blijven; als mensen totaal onaangepast en oningeburgerd zijn na vijf jaar, hebben ze volgens mij geen recht op een pardon. Daar hebben ze dan immers wel de tijd voor gehad.
Oud 19-02-2003, 11:16
BARON
BARON is offline
Nawijn heeft constant goede ideeën, je moet ze alleen wel begrijpen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 11:42
NN
NN is offline
Gisteren kwam Nawijn ook aan bod in NOVA. Een leuk interview van Wouke van Scherrenburg met deze demissionair minister: zij begreep niet waarom hij nog aanbleef als minister terwijl hij niet door de andere ministers serieus wordt genomen en zijn discretionaire bevoegdheid niet mag gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 15:40
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
BARON schreef:
Voor deze ene keer ben ik het er mee eens dat dit niet slecht was. Wel een beetje jammer dat ie de ministerraad daarna zo over hem heen liet lopen, en dat hij daar niet z'n consequenties uit heeft getrokken...
Oud 19-02-2003, 17:26
Atje85
Atje85 is offline
Er zijn 3 moties hierover ingediend en ze komen er waarschijnlijk wel door. Pvda(42)+SP(9)+GL(8)+D66(6)+CU(3)+LPF(8)=76...
Het gaat hier dan ook om asielzoekers die langer dan 5 jaar nog geen definitief verblijfsvergunning hebben, maar wel goed ingeburgerd zijn. De kinderen gaan ook egwoon naar school etc.

Ja, een goed idee van Mr Nawijn.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 17:29
Vini-Vidi-Vici
Ik lees hier nerges hoe zijn idee precies in elkaar steekt, en ben van mening dat er hier ook mensen zijn die dat kennelijk niet doorhebben, ik zal het even kort formuleren:
Hij wil alle asielaanvragen die de afgelopen 5 jaar zijn aangevraagd nu behandelen, en dan de grenzen absoluut dicht doen! Alleen politiek vluchtelingen mogen dan asiel krijgen.

Ik ben het ermee eens.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 17:44
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Mannetje17 schreef:
Ik lees hier nerges hoe zijn idee precies in elkaar steekt, en ben van mening dat er hier ook mensen zijn die dat kennelijk niet doorhebben, ik zal het even kort formuleren:
Hij wil alle asielaanvragen die de afgelopen 5 jaar zijn aangevraagd nu behandelen, en dan de grenzen absoluut dicht doen! Alleen politiek vluchtelingen mogen dan asiel krijgen.

Ik ben het ermee eens.
De minister heeft zich te houden aan het regeerakkoord, en dient bovendien namens het hele kabinet te spreken, het is een kenmerk van LPF ministers dat ze de macht van een minister nogal eens overschatten.
Dit proefballonetje is meer bedoeld om zijn populariteit weer een beetje omhoog te helpen. Maar het is een mooi, menselijk initiatief.

Je moet met dit soort uitspraken alleen wel uitkijken. Een generaal pardon (waar dit toch sterk aan doet denken) heeft namelijk een enorme aantrekkingskracht op nieuwe asielzoekers, die ook hier hun geluk komen beproeven. Grenzen helemaal dicht, behalve voor politieke vluchtelingen ben ik ook niet helemaal voor eigenlijk...
Oud 19-02-2003, 18:33
Vini-Vidi-Vici
Citaat:
duyvel schreef:
De minister heeft zich te houden aan het regeerakkoord, en dient bovendien namens het hele kabinet te spreken, het is een kenmerk van LPF ministers dat ze de macht van een minister nogal eens overschatten.
Dit proefballonetje is meer bedoeld om zijn populariteit weer een beetje omhoog te helpen. Maar het is een mooi, menselijk initiatief.

Je moet met dit soort uitspraken alleen wel uitkijken. Een generaal pardon (waar dit toch sterk aan doet denken) heeft namelijk een enorme aantrekkingskracht op nieuwe asielzoekers, die ook hier hun geluk komen beproeven. Grenzen helemaal dicht, behalve voor politieke vluchtelingen ben ik ook niet helemaal voor eigenlijk...
t klopt wat je zegt!!

waarom qoute je mij
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 18:38
Blitzkrieg Bop
je gaf een duidelijke samenvatting van het idee van Nawijn.
Oud 19-02-2003, 18:45
NN
NN is offline
Citaat:
BARON schreef:
Mee je werkelijk dat je plannen als een bevolkingsdeel discrimineren door onderscheid tussen Nederlanders te maken, doodstraf herinvoeren en het Nederlandse staatsrechtelijke stelsel beledigen goed vindt???

Of begrijp ik zijn plannen niet goed?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 10:46
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Mannetje17 schreef:
t klopt wat je zegt!!
Nou spreek je jezelf tegen hoor! Eerst zeg je dat je het goed vind dat de grenzen dicht moeten, en nu ben je het eens met de uitspraak er niet helemaal voor te zijn alleen politieke vluchtelingen toe te laten...

Nawijns idee schijnt geloof toch nog kans er door te komen, omdat een meerderheid van de Tweede Kamer voor is. Mooi zo. Maar ging het niet om asielzoekers die al vijf jaar op de behandeling van hun asielaanvraag wachten, en niet om alle mensen die de afgelopen vijf jaar zijn binnengekomen? Dat zou wel erg makkelijk voor alle illegalen zijn...

Men is zich nu geloof ik aan het beraden aan welke criteria asielzoekers moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een pardon. Er is dus eigenlijk niet sprake van een generaal - voor iedereen - pardon.
Oud 20-02-2003, 12:58
Vini-Vidi-Vici
ja ik had het over heet anvullende stukje informatie, niet over zijn mening.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 14:37
BARON
BARON is offline
Citaat:
NN schreef:
Mee je werkelijk dat je plannen als een bevolkingsdeel discrimineren door onderscheid tussen Nederlanders te maken, doodstraf herinvoeren en het Nederlandse staatsrechtelijke stelsel beledigen goed vindt???

Of begrijp ik zijn plannen niet goed?
- Nawijn wilde de doodstraf niet herinvoeren; hij wilde wel rekening houden met het feit dat ruim 40% van de bevolking dit wel wil.
- Onderscheid mag je maken tussen mensen. Iedereen is gelijk, maar niet iedereen is hetzelfde. Dus een criminele buitenlander is iets anders dan een eerlijke buitenlander.
- Het Nederlandse staatsrechterlijke stelsel is een arrogant bolwerk dat geen kritiek duldt. Hoogste tijd dat iemand hier eens wat van zei dus.

Je begreep het dus niet goed
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 14:50
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef:
- Nawijn wilde de doodstraf niet herinvoeren; hij wilde wel rekening houden met het feit dat ruim 40% van de bevolking dit wel wil.
- Onderscheid mag je maken tussen mensen. Iedereen is gelijk, maar niet iedereen is hetzelfde. Dus een criminele buitenlander is iets anders dan een eerlijke buitenlander.
- Het Nederlandse staatsrechterlijke stelsel is een arrogant bolwerk dat geen kritiek duldt. Hoogste tijd dat iemand hier eens wat van zei dus.

juist.
het nederlandse rechtssysteem is ook lichtelijk verouderd

en wat betreft de buitenlanders:
gewoon "kaarten" gaan geven.
simpele dingen als iets kleins uit een winkel stelen= gele kaart.
2e keer= oranje.
3e keer= rood = optyfen.

bij enig gebruik van geweld: meteen optyfen.
harddrugsgebruik: opzouten.
en blijven is op voorwaarde dat ze slagen voor inburgeringscursus.

ik heb niks tegen buitenlanders, maar ik kan er slecht tegen als ze denken dat ze hier in azerbadjan zitten ofzo.
je praat hier nederlands, of engels, als je nog niet zover bent met je nederlands.
maar er zijn overigens meer buitenlanders die zich goed gedragen en waar we als landje zelfs blij mee mogen zijn.
verrijking van de cultuur heet dat.
ik bedoel; uit eten gaan bijvoorbeeld zou een stuk minder leuk zijn zonder turkse, chinese, indische en zuid amerikaanse restaurants.
veel beter als standaard "nederlandsche hap".

ok, dit gaat lichtelijk off topic
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 16:39
Vini-Vidi-Vici
Citaat:
Havock schreef:
juist.
het nederlandse rechtssysteem is ook lichtelijk verouderd

en wat betreft de buitenlanders:
gewoon "kaarten" gaan geven.
simpele dingen als iets kleins uit een winkel stelen= gele kaart.
2e keer= oranje.
3e keer= rood = optyfen.

bij enig gebruik van geweld: meteen optyfen.
harddrugsgebruik: opzouten.
en blijven is op voorwaarde dat ze slagen voor inburgeringscursus.

ik heb niks tegen buitenlanders, maar ik kan er slecht tegen als ze denken dat ze hier in azerbadjan zitten ofzo.
je praat hier nederlands, of engels, als je nog niet zover bent met je nederlands.
maar er zijn overigens meer buitenlanders die zich goed gedragen en waar we als landje zelfs blij mee mogen zijn.
verrijking van de cultuur heet dat.
ik bedoel; uit eten gaan bijvoorbeeld zou een stuk minder leuk zijn zonder turkse, chinese, indische en zuid amerikaanse restaurants.
veel beter als standaard "nederlandsche hap".

ok, dit gaat lichtelijk off topic
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 17:23
Quivarum
Quivarum is offline
De politici in Den Haag moeten niet zo veel praten, maar gewoon actie ondernemen zonder het in de publiciteit te brengen. Waarom de betreffende mensen niet gewoon een verblijfsvergunning geven en er verder over zwijgen. Dan heb je ook geen last meer van de aanzuigende werking die uitgaat van een generaal pardon.

Maar dit doen de linkse partijen + de LPF niet, want de goede publiciteit voor de eigen partij is voor die lieden veel belangrijker dan het lot van de vluchtelingen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 17:56
Blitzkrieg Bop
Citaat:
*Burning water* schreef:
Nou spreek je jezelf tegen hoor! Eerst zeg je dat je het goed vind dat de grenzen dicht moeten, en nu ben je het eens met de uitspraak er niet helemaal voor te zijn alleen politieke vluchtelingen toe te laten...

Nawijns idee schijnt geloof toch nog kans er door te komen, omdat een meerderheid van de Tweede Kamer voor is. Mooi zo. Maar ging het niet om asielzoekers die al vijf jaar op de behandeling van hun asielaanvraag wachten, en niet om alle mensen die de afgelopen vijf jaar zijn binnengekomen? Dat zou wel erg makkelijk voor alle illegalen zijn...

Men is zich nu geloof ik aan het beraden aan welke criteria asielzoekers moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een pardon. Er is dus eigenlijk niet sprake van een generaal - voor iedereen - pardon.
Ik had het over "iets wat aan een generaal pardon doet denken" en dat vind ik gewoon geen goed idee. We moeten ons ook niet te makkelijk tegenover allerlei economische immigranten opstellen.
Oud 20-02-2003, 18:25
NN
NN is offline
Citaat:
BARON schreef:

Blijkbaar begreep jij je politieke idool niet helemaal.
- Nawijn is een bestuurder. Die hoort niet uit een opwelling een stelling aan te nemen zoals de gemiddelde burger doet. (Persoonlijk geloof ik niks van die 40%.)
- Nawijn maakte onderscheid tussen Nederlanders met een Nederlandse familiestamboom en Nederlanders met familie van Marokkaanse achtegrond. Dat is discriminatie in de zin van art. 1 GW.
- Ook ik ben wel voor enige staatsrechtelijke vernieuwing, maar over het algemeen had Thorbecke het toch nog niet allemaal zo gek bedacht. (En die vernieuwing vindt ook wel plaats; mijn hoogleraar staatsrecht Elzinga heeft leiding gegeven aan de modernisering en dualisering van de decentrale overheden, o.a. daarover heb ik volgende week een tentamen.....) Het huidige systeem functioneert in elk geval beter dan de wijze van LPF'ers die allemaal zo zelfingenomen zijn dat ze niet eens kunnen samenwerken.
-
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 22:15
BARON
BARON is offline
Citaat:
NN schreef:
Blijkbaar begreep jij je politieke idool niet helemaal.
- Nawijn is een bestuurder. Die hoort niet uit een opwelling een stelling aan te nemen zoals de gemiddelde burger doet. (Persoonlijk geloof ik niks van die 40%.)
- Nawijn maakte onderscheid tussen Nederlanders met een Nederlandse familiestamboom en Nederlanders met familie van Marokkaanse achtegrond. Dat is discriminatie in de zin van art. 1 GW.
- Ook ik ben wel voor enige staatsrechtelijke vernieuwing, maar over het algemeen had Thorbecke het toch nog niet allemaal zo gek bedacht. (En die vernieuwing vindt ook wel plaats; mijn hoogleraar staatsrecht Elzinga heeft leiding gegeven aan de modernisering en dualisering van de decentrale overheden, o.a. daarover heb ik volgende week een tentamen.....) Het huidige systeem functioneert in elk geval beter dan de wijze van LPF'ers die allemaal zo zelfingenomen zijn dat ze niet eens kunnen samenwerken.
-
Mijn politieke idool is en blijft natuurlijk Pim.

- Politici zijn ook mensen
- Artikel 1 is een beetje vreemd artikel; veel landen (waaronder ook veel westerse) kennen het niet eens. Er mag dus discussie over zijn.
- Zoals je weet heb ik ook een jaar rechten gedaan, maar met die boeken valt echt niet te werken. De LPF is weer op orde, dus stel ik voor om de boeken van Pim maar als uitgangspunt te nemen.
- Ik sta tegenwoordig niet meer alleen op dit forum (ik gedraag me beter ), zelfs een typisch links persoon als Havock was het over de kwestie Nawijn met me eens, de LPF is dus geen outcast meer.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 18:45
NN
NN is offline
Citaat:
BARON schreef:
Mijn politieke idool is en blijft natuurlijk Pim.
Ach, ik dacht dat de LPF aanhang nu ook wel zo langzamerhand door had dat een dode niet veel politieke vernieuwing meer kan bieden.

Citaat:
- Politici zijn ook mensen
- Artikel 1 is een beetje vreemd artikel; veel landen (waaronder ook veel westerse) kennen het niet eens. Er mag dus discussie over zijn.
- Zoals je weet heb ik ook een jaar rechten gedaan, maar met die boeken valt echt niet te werken. De LPF is weer op orde, dus stel ik voor om de boeken van Pim maar als uitgangspunt te nemen.
- Ik sta tegenwoordig niet meer alleen op dit forum (ik gedraag me beter ), zelfs een typisch links persoon als Havock was het over de kwestie Nawijn met me eens, de LPF is dus geen outcast meer. [/B]
- Politici kunnen niet meegaan met onderbuikgevoelens.
- Ik zal eens navragen bij mijn docent staatsrecht hoe dit in andere landen geregeld is. (Of misschien dat nare man dit weet als 'juridische nestor' op het forum?)
- Dat jij vindt dat er niet met die boeken te werken valt ligt toch grotendeels aan jou zelf. Met een beetje inzet en interesse is het allemaal wel te doorgronden.
Hoe stel jij je trouwens een Fortuyniaans staatsrechtelijk stelsel voor? Ministers die los van elkaar het land besturen omdat ze het nooit eens zijn en niet kunnen samenwerken, zonder dat een parlement op hun handelen toeziet omdat dat toch maar "een groot ritueel" is?
- In het laatste standpunt van Nawijn heb je mij (je noemt mij "aanhanger van de linkse kerk") en heel veel anderen ook als medestander. Dat komt omdat dit het eerste sociale en meevoelende punt is dat uit de hele LPF naar buiten is gekomen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 20:44
Verwijderd
Dat die kerel nog die positie bekleedt, vind ik onbegrijpelijk.

De Nederlandse staatsorde kan zo ongeveer niet lager zakken dan dit.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 01:24
Blitzkrieg Bop
Citaat:
nare man schreef:
Dat die kerel nog die positie bekleedt, vind ik onbegrijpelijk.

De Nederlandse staatsorde kan zo ongeveer niet lager zakken dan dit.

gelukkig is ie nu lijstduwer van de LPF, hij snapt zelf ook wel dat ie het gewoon niet kan en er te dom voor is!!
Oud 22-02-2003, 10:43
Verwijderd
Eigenlijk is de man gewoon zielig.

Begrijp me niet verkeerd, ik doe dit niet om de LPF af te zeiken (voordat BARON me weer in de haren vliegt). Het is gewoon duidelijk dat Nawijn zichzelf, zijn positie en het huidige kabinet belachelijk maakt. Het leuke is, dat de man ook nog rechten gestudeerd schijnt te hebben. Ik vraag me af bij wie hij afgestudeerd is, want iedereen met een beetje kennis van staatsrecht weet dat je je zo niet hoort te gedragen.

Het lijkt soms echt wel alsof hij het met opzet doet, met een geniepig glimlachje nog even een extra trap nageven aan Balkenende-I.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 12:38
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef:
Eigenlijk is de man gewoon zielig.

Begrijp me niet verkeerd, ik doe dit niet om de LPF af te zeiken (voordat BARON me weer in de haren vliegt). Het is gewoon duidelijk dat Nawijn zichzelf, zijn positie en het huidige kabinet belachelijk maakt. Het leuke is, dat de man ook nog rechten gestudeerd schijnt te hebben. Ik vraag me af bij wie hij afgestudeerd is, want iedereen met een beetje kennis van staatsrecht weet dat je je zo niet hoort te gedragen.

Het lijkt soms echt wel alsof hij het met opzet doet, met een geniepig glimlachje nog even een extra trap nageven aan Balkenende-I.
Nawijn wordt inderdaad niet serieus genomen door het kabinet. Dat blijkt ook al wel dat JP elke keer weer met hem meeging naar de tweede kamer om weer een verhaal op te hangen dat de minister het niet allemaal zo had bedoelt. Nawijn is verworden tot een trekpop van het kabinet.

(Het is toch mogelijk om van afgestudeerden bij hun uni te vragen of je hun scriptie mag inzien? Waar heeft Nawijn gestudeerd?)
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Na het behalen van het diploma HBS-B studeerde hij rechten (publiekrechtelijke richting) aan de Rijksuniversiteit Groningen (doctoraal examen 1973).
Het zal dus daar ergens te vinden moeten zijn
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 13:09
NN
NN is offline
Na het behalen van het diploma HBS-B studeerde hij rechten (publiekrechtelijke richting) aan de Rijksuniversiteit Groningen (doctoraal examen 1973).
Citaat:
nare man schreef:
Het zal dus daar ergens te vinden moeten zijn
Die man heeft dus op dezelfde faculteit gestudeerd als ik nu doe..... Zou het aan hem liggen of is het onderwijs bij ons zo slecht?

Waar heb je deze info vandaan?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:17
moon
moon is offline
'k heb nog nooit een plan van Nawijn goed gevonden, maar dit is de eerste keer!(maar nu kan hij zijn plan weer niet waarmaken 'zucht') Ik vind dat je mensen niet jarenlang in onzekerheid kunt laten, vooral mensen met kinderen niet. Zolang er niet sneller besloten kan worden, vind ik dat mensen die hier al jaren zijn een verblijfsvergunning moeten kunnen krijgen.
Oud 24-02-2003, 18:29
T Fly
T Fly is offline
Iedereen bij wie de procedure te lang duurt moet genaturaliseerd worden, helemaal gevallen waar het nu over gaat. Een goed idee van die vent (jaj, het kan) alleen weerus waardeloos uit gevoerd. WIE gaat ze daar eens echt wakker schudden?
Reageren

Regels voor berichten