|
Omdat ik een paar mailtjes heb gekregen met het verzoek of ik wilde uitleggen hoe dromen analyseren werkt, hier mijn uitleg.
SANNE: je adres ben ik kwijt. Het mijne is weekdiertje@yahoo.co.uk - mail me als je nog iets wilt weten
Eerst wat theorie:
Als je droomt, is je onderbewuste bezig om gebeurtenissen die gebeurd zijn, te verwerken. 'Verwerken' klinkt in de Nederlandse taal nogal ernstig, alsof je overdag allemaal trauma's meemaakt, maar verwerken staat ook voor 'alles op een rijtje zetten'. Mensen dromen omdat hun
onderbewuste ergens mee zit, of omdat er iets is gebeurd wat nog niet verwerkt is. Bv. Als je ruzie met je ouders hebt gehad, je hebt het bijgelegd, en iedereen denkt dus dat alles weer goed is. Maar misschien heeft één van je ouders wel iets gezegd in zijn/haar woede, wat jou eigenlijk, zonder dat je het nu nog beseft, veel pijn deed.
Een persoonlijk voorbeeld over mij; ik had een maand geleden ruzie met mijn vader, en hij was zó boos en voelde zich vooral zó
machteloos, dat hij opeens een heel gemene opmerking over mijn moeder maakte (ouders zijn gescheiden). Op dat moment werd ik daar
natuurlijk wel boos om, maar ging ik er verder niet op in. Toen de ruzie was 'bijgelegd', had ik toch een vaag gevoel dat ik het nog niet helemaal kwijt was. Dat soort dingen vind je vaak terug in dromen.
Nu in de praktijk:
Het irritante aan dromen is, dat het meeste in figuurlijke zin is. Weer een voorbeeld: mijn moeder is doodziek geweest, en omdat ik al meerdere ernstige zieken heb meegemaakt die uiteindelijk zijn overleden, had ik het gevoel van 'laat maar, die gaat ook dood'.
Klinkt hard, maar zo voelde ik het, dankzij die eerdere gebeurtenissen. Ik droomde toen een keer dat ik op de Titanic was en dat ik wist dat-ie zou gaan zinken, dus sprong ik maar in het water en probeerde naar een klein eilandje te zwemmen. Analyse: de Titanic was mijn moeder. Groot 'moeder'schip (woordspeling), ik wist dat het zou gaan zinken (ik dacht zeker te weten dat ze zou sterven), ik sprong in het water (ik sloot me af van mijn moeder - had geen hoop
op herstel, dus vluchtte ik van haar weg), het eind van de droom was dat ik verdronk (dat associeer ik met verdrinken in onverwerkte) gevoelens).
Dat is helaas nog een hele duidelijke droom. Dromen kunnen zó ingewikkeld in elkaar zitten, dat ik betekenissen van dromen nú nog, na zes jaar oefening, soms niet kan achterhalen.
Hoe de analyse werkt:
De eerste stap is je droom uitschrijven. Dat doe je in de ik-vorm in de tegenwoordige tijd. Ga niet de situatie zitten beschrijven alsof je toeschouwer bent ('toen ik naar de vijver liep, sloop er iemand van achteren op me af'), beschrijf letterlijk wat je deed, wat je zag, en let vooral op details ('ik loop over een paadje met witte kiezels richting een vijver met lelies en andere groene waterplanten erin. Opeens hoor ik iets achter ne, en ik draai me om. Ik zie hoe
mijn beste vriendin op me af loopt. Ze heeft een lange witte jurk aan met kleine glinstertjes erop genaaid' -> ik-vorm, tegenwoordige tijd, veel details, letterlijk beschrijven, niet te moeilijke taal) Als je een gedeelte van je droom niet meer weet, moet je het niet meteen opgeven. Vaak is het zo dat als je jezelf meer vragen stelt,
en dieper nadenkt, je vanzelf weer dingen gaat herinneren.
Okee, als je je hele droom uitgeschreven hebt, ga je een thema bedenken, oftewel de droom in één zin. Die zin hoeft niet elke
gebeurtenis uit de droom in te houden, maar alleen die waarvan jij ze de belangrijkste vindt.
Verzin een titel voor je droom, het liefst in één woord. Dit woord kan een gevoel zijn wat je gedurende de droom had, een klein detail uit de droom wat heel erg bijzonder is en jou heel erg aanspreekt enzovoort. Als het maar goed voelt.
Nu ga je dingen, vooral details verklaren. Stel jezelf vragen als 'waar staat dat bij mij voor?', bijvoorbeeld in mijn droom: Titanic; groot, veilig lijkend schip, moederschip, gezonken. Zee; groot, oneindig, gevaarlijk, verdrinken, diep. Moeder; veiligheid, jeugd, ziek, dood, lief, warm.
In de droom van de vijver: waterlelies; mooi, wit, terugtrekkend, fragiel. Kiezels; rond, glad, hard, kraakt, steen. Vriendin; trouw, heeft het moeilijk op dit moment blablabla.
Dat ga je kijken wat die verschillende factoren, of jouw interpretatie van die factoren, met elkaar te maken hebben;
jurk+waterlelies: allebei wit, wit staat voor maagdelijkheid, mooi...
Dan kan je uiteindelijk nog gaan zoeken naar woordspelingen, maar die komen niet zo vaak voor. Mijn vader vertelde me ooit dat hij toen hij nog een relatie had met iemand bij wie hij zich niet op z'n gemak voelde, een droom had waarin hij in een lege kamer stond, alleen, met een heleboel stopcontacten aan de muren. Woordspeling: stop contact.
Tja, dat is wel héél letterlijk, en heel erg zeldzaam. Reken daar niet op.
Vraag jezelf dus vooral af wat bepaalde dingen voor jou betekenen. 'doodgaan' betekent voor de één 'verdriet', voor de ander 'stilte', voor nog een ander 'alleen', 'weg', 'moeder', 'gevaar'. Enzovoort. Je moet je dus niet door anderen laten beïnvloeden, want het is jóuw droom, met de interpretaties van jóuw onderbewuste. Het heeft dus geen zin om anderen om een betekenis van iets te vragen.
Veel succes, liefs,
Noortje
|