Advertentie | |
|
![]() |
|
Erm, misschien ben ik dom (zal ook wel. >_>), maar waar komt die 1,2 vandaan in ofwel: 1.2 * x * y= 43,2/x ? Zou je dat misschien iets duidelijker kunnen uitleggen voor me?
En die twee in de formule voor de inhoud? Het is lengte (2x) keer de breedte (x) keer de hoogte (h, of y zoals jij hem noemt). Neem je die twee x-en samen zodat je x^2 krijgt en dat die twee overblijft? Zo ja, dan vat ik dat wel, en kun je dit stuk negeren. =P Sorry voor de vragen, maar echt simpel vind ik dit niet. ^^ Alweer bedankt voor je hulp. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De inhoud is gegeven: x*y*z=72 Ook is gegeven dat: y=2x Die onderste vul ik in in de bovenste en dan krijgen we 2 * x^2 * z=72 Wat je ook kunt schrijven als: x^2 * z = 36 (door te delen door 2) Nu maken we nog een beginnetje: De kosten zijn: 0,4*x*y (de onderkant) 2*0,2*x*z (2 van de zijkanten) 2*0,2*y*z (de andere 2 zijkanten) ------------------------------------- + 0,4*x*y + 0,4*x*z + 0,4*y*z We weten nog steeds dat y=2x dus dat vullen we gewoon in en dan krijgen we voor de kosten dus: 0,8*x^2 + 1,2*x*z Nu wil ik die 1,2*x*z graag wegwerken, en daarom denk ik meteen aan wat we net hadden: x^2 * z=36, wat ik ook kan schrijven (door te delen door x aan allebei de kanten): x*z=36/x alleen heb ik geen x*z nodig maar 1,2*x*z Daarom heb ik dus ook geen 36/x nodig, maar 1,2*36/x ofwel 43,2/z De kosten zijn dus 0,8 * x^2 + 43,2 / z ![]() |
![]() |
|
|