Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2002, 10:20
John Sickbock
John Sickbock is offline
Ik merk bij mezelf, dat ik bij mezelf altijd heel erg zit te denken als of alles wat ik doe en zelfs denk, door anderen wordt gezien en beoordeeld. Daardoor ben ik bij alles wat ik doe gericht op hoe zou dit beoordeeld worden?, zelfs bij wat ik denk. Je begrijpt natuurlijk wel, dat dit zeer weinig ruimte over laat voor mn eigen gedachten en keuzes.

Herkent iemand dit? Wie heeft er iets (al dan niet nuttigs, alles is welkom ) over te zeggen? Alvast heel erg bedankt!
Oud 25-01-2002, 12:19
Joyce-b
Joyce-b is offline
Hmm.. ik herken het niet echt, ben behoorlijk naar mezelf gericht..
Soms heb i het wel dat ik ''boven mezelf ga staan'' en neerkijk op wat ik doe van bovenaf, en dan vraag ik me af;
''Is wat ik doe nu wel goed?''
''Is het niet een beetje krom wat ik nu aan het doen ben?''
''kan het niet op een andere manier en beter?''
En idd.. soms ook,
''Wat denken anderen hie rnu van?''
maar meer in de zin of ik dan niet t ebot ben..

Maar wat je zou kunnen doen, tsja, nu je jezelf ervan bewust bent, is het denk ik makkelijker om te zeggen tegen jezelf wanneerje merkt dat je zoiets weer aan het doen bent; ''Ho, Stop, Niet verder, wat wil IK nou? Ben ik het ermee eens met wat ik aan het doen ben, wil ik dit zelf, of doe ik het omdat anderen dit van me zouden willen''
of je zou kunnen denken, wanneer je je weer afvraagt ho ehet beoordeeld wordt: ''Wacht, terugspoelen die gedachtes, het moet me niet uitmaken wat er gedacht van zal worden, het is iets dat IK wil en daarom doe ik het. Laat ze maar denken, ik wil dit, dus ik doe dit.''

maar goed.. dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar misschien heb je er toch wat aan..
Succes..
Oud 25-01-2002, 13:09
mysteryyy
mysteryyy is offline
Ik begrijp precies wat je bedoelt, als ik bv. iets aantrek, wat zullen mensen daar dan van vinden. Zullen ze denken dat ik daar dit of dat mee bedoel.
I drive myself crazy, met dat soort gedachtes, en alles gaat om wat anderen over mij denken . Ik zou eens gewoon schijt aan iedereen willen hebben, heerlijk lijkt me dat. En het enige waarbij ik dat heb, is als ik dans.
Vraagje: is er iemand die dat ook heeft?
Bij een bepaald ding schijt aan alles en iedereen hebben, maar bij andere dingen niet. ( klinkt vaag, maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).
Oud 25-01-2002, 13:19
mysteryyy
mysteryyy is offline
Maar, John.
Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je ermee kan leren omgaan.
Maar heb je wel dat je aan sommige dingen wel gewoon schijt.

Good Luck...
Oud 25-01-2002, 16:24
TyZZel
TyZZel is offline
Continu. Ik hoop dat het bij jou niet zo erg is dat je je gaat gedragen naar de persoon waarvan jij verwacht dat mensen je zien. Dus je denkwijze en manier van doen ook gaat afstemmen op de - in jouw ogen- ideale persoon van de buitenwereld. Het is niet erg om iets van 2 kanten te bekijken en de buitenwereld er in zekere zin bij te betrekken bij de dingen die je doet of denkt, zolang je maar jezelf kunt zijn! En dat kun jij dus helaas niet..
Je kunt proberen..een mening aan te nemen die tegenover de jouwe staat en met die mening anderen rte testen..om te zien hoe jouw andere 'ik' beoordeeld wordt. Daarna kun je die mening veranderen in je eigen mening...en langzaamaan dus jezelf gaan zijn...
Ik hoop dat je er wat aan hebt... suc6
Oud 25-01-2002, 16:59
Vos
Vos is offline
Dat gebeurt nou eenmaal in de puberteit...(als je een boekje van Jeugdzorg moet geloven.. )...

Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 22:40
~*Noa*~
~*Noa*~ is offline
Hmmm ja ik herken het wel denk ik...

[Dit bericht is aangepast door ~*Noa*~ (25-01-2002).]
Oud 25-01-2002, 23:39
Verwijderd
..je kunt of de middenweg kiezen en min of meer geaccepteerd worden door alle mensen, of gewoon proberen niet te denken hoe mensen over jou zullen oordelen... dan zullen misschien wel veel mensen jou eens effe raar aankijken, maar de mensen (die echt belangrijk voor jou zijn!) zullen sterker aan jou kant komen te staan..
denk ik.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 09:39
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
F0RuM-PuNK schreef:
..je kunt of de middenweg kiezen en min of meer geaccepteerd worden door alle mensen, of gewoon proberen niet te denken hoe mensen over jou zullen oordelen... dan zullen misschien wel veel mensen jou eens effe raar aankijken, maar de mensen (die echt belangrijk voor jou zijn!) zullen sterker aan jou kant komen te staan..
denk ik.
Ik wil er graag voor kiezen om die gedachtes aan 'hoe zal dit beoordeeld worden' te vergeten, vooral om ze zo onzinnig zijn omdat ze ook over mn gedachten gaan. Maar tis heel moeilijk...

Thnx voor je reply iig!
Oud 26-01-2002, 09:41
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
TyZZel schreef:
Continu. Ik hoop dat het bij jou niet zo erg is dat je je gaat gedragen naar de persoon waarvan jij verwacht dat mensen je zien. Dus je denkwijze en manier van doen ook gaat afstemmen op de - in jouw ogen- ideale persoon van de buitenwereld.
Helaas wel

Citaat:
Je kunt proberen..een mening aan te nemen die tegenover de jouwe staat en met die mening anderen rte testen..om te zien hoe jouw andere 'ik' beoordeeld wordt. Daarna kun je die mening veranderen in je eigen mening...en langzaamaan dus jezelf gaan zijn...
Ik hoop dat je er wat aan hebt... suc6
Ik wil het graag proberen, maar ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt met dat 'testen'... vertel!
Oud 26-01-2002, 09:53
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Joyce-b schreef:
Hmm.. ik herken het niet echt, ben behoorlijk naar mezelf gericht..
Soms heb i het wel dat ik ''boven mezelf ga staan'' en neerkijk op wat ik doe van bovenaf, en dan vraag ik me af;
''Is wat ik doe nu wel goed?''
''Is het niet een beetje krom wat ik nu aan het doen ben?''
''kan het niet op een andere manier en beter?''
En idd.. soms ook,
''Wat denken anderen hie rnu van?''
maar meer in de zin of ik dan niet t ebot ben..

Maar wat je zou kunnen doen, tsja, nu je jezelf ervan bewust bent, is het denk ik makkelijker om te zeggen tegen jezelf wanneerje merkt dat je zoiets weer aan het doen bent; ''Ho, Stop, Niet verder, wat wil IK nou? Ben ik het ermee eens met wat ik aan het doen ben, wil ik dit zelf, of doe ik het omdat anderen dit van me zouden willen''
of je zou kunnen denken, wanneer je je weer afvraagt ho ehet beoordeeld wordt: ''Wacht, terugspoelen die gedachtes, het moet me niet uitmaken wat er gedacht van zal worden, het is iets dat IK wil en daarom doe ik het. Laat ze maar denken, ik wil dit, dus ik doe dit.''

maar goed.. dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar misschien heb je er toch wat aan..
Succes..
Behoorlijk naar jezelf gericht... das wat ik nu dus meer probeer te bereiken ja

Weet je, ik denk dat je gelijk hebt, maar het is idd heel moeilijk. Vooral omdat ik zo heel erg gewend ben zo te denken. Dus:
als ik zeg 'wat wil IK nou eigenlijk?', dan ga ik dat weer op deze manier bedenken. Of, wat ik ook probeer, dit rare denken 'uit te schakelen' en te kijken wat er dan overblijft (dat heb ik soms als ik net wakker word, dan kan ik wel helemaal zelf kiezen wat ik wil, niet zo ingewikkeld... HEERLIJK ), dan probeer ik dat ook mbv deze logica/onzin. Vergelijk maar met een computer: die kan zichzelf ook niet leren op een andere manier te denken, omdat ie zich gewoon niet kan voorstellen waar ie heen moet, omdat ie altijd met die ene manier (computer-manier) heeft gewerkt.

Ik voel het als een soort systeem van regels, een soort fabriek met een heleboel pijpleidingen, waar mn gevoelens eerst doorheen gaan, voordat ze naar buiten kunnen. Maar als ze er door heen zijn, zijn ze wel heel anders geordend, en verwrongen/vervormd vaak, sommige zijn versterkt en anderen verzwakt...

Dankjewel voor je lieve reply iig (en ik vecht gewoon door! )
Oud 26-01-2002, 15:43
Piccola
Piccola is offline
Ja dat herken ik ook!! Ik zit ook altijd met de gedachte van "Wat zouden anderen ervan vinden!" "Zouden zij dit wel goed/mooi/whatever vinden?" Dit is heel erg vervelend!

Citaat:
Je begrijpt natuurlijk wel, dat dit zeer weinig ruimte over laat voor mn eigen gedachten en keuzes.
Jah, precies! Erg shit!

Het valt me trouwens op dat ik mezelf vaak in jouw verhalen herken!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 18:20
TyZZel
TyZZel is offline
Als je jezelf niet durft te zijn kun je mensen testen..en als je dat niet durft te doen met je eigen karakter...kijk dan hoe mensen reageren op dingen die je anders niet zou doen..zo kun je zien dat mensen je accepteren hoe je ook bent..en dat bewijs kan een bepaalde zekerheid zijn waardoor je jezelf durft te zijn..zeg maar...tis een omweg maar goed analyses bieden soms zekerheid...
Oud 27-01-2002, 15:01
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
TyZZel schreef:
Als je jezelf niet durft te zijn kun je mensen testen..en als je dat niet durft te doen met je eigen karakter...kijk dan hoe mensen reageren op dingen die je anders niet zou doen..zo kun je zien dat mensen je accepteren hoe je ook bent..en dat bewijs kan een bepaalde zekerheid zijn waardoor je jezelf durft te zijn..zeg maar...tis een omweg maar goed analyses bieden soms zekerheid...
Dies mooi

Ik probeer het ff in mijn woorden te herhalen, zeg t maar als ik het fout heb: Je neemt een of andere (evt rare) stelling/houding aan, en je kijkt hoe anderen daarop reageren. Als blijkt dat ze je nog steeds accepteren, kan dat je extra zelfvertrouwen geven.

Leuk verzonnen (heb je het zelf zo gedaan?) Ik denk er nog over na!
Oud 28-01-2002, 15:08
TyZZel
TyZZel is offline
Hehe jah ik heb het zelf ook zo gedaan ja iedereen kan wel zeggen tegen je dat je 'er gewoon schijt aan moet hebben' maar dat is nogal moeilijk als je niet weet hoe je dat moet doen...dit is een manier waar ik zelf veel aan gehad heb...wat tevens ook weer zekerheid voor jezelf bied op het vlak van 'hoe goed kan ik mensen inschatten'...het geeft je mensenkennis én zelfkennis en je kunt het altijd proberen..in stapjes opbouwen
Oud 28-01-2002, 18:39
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
mysteryyy schreef:
Ik begrijp precies wat je bedoelt, als ik bv. iets aantrek, wat zullen mensen daar dan van vinden. Zullen ze denken dat ik daar dit of dat mee bedoel.
I drive myself crazy, met dat soort gedachtes, en alles gaat om wat anderen over mij denken . Ik zou eens gewoon schijt aan iedereen willen hebben, heerlijk lijkt me dat. En het enige waarbij ik dat heb, is als ik dans.
Vraagje: is er iemand die dat ook heeft?
Bij een bepaald ding schijt aan alles en iedereen hebben, maar bij andere dingen niet. ( klinkt vaag, maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).
Ik heb het bij dansen ook wel een btje ja Misschien omdat dat bedoeld is om een btje ongewoon te doen?
Oud 28-01-2002, 19:10
Anne
Anne is offline
Je weet mijn reactie
Oud 28-01-2002, 20:28
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Je weet mijn reactie

Zeker weten, dankjewel!
Reageren