Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2002, 09:00
pienie
Ik vraag me af waarom (bijna) iedereen, mensen in vakken indelen...

Ik vind het maar raar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2002, 09:04
shania
shania is offline
mee eens, mensen doen nu eenmaal zo. Ik kan er ook niet goed tegen! Maar kijk eens goed naar jezelf, wat denk jij als je een dronken persoon voorbij zietlopen? Vast niet; dat is een serieuse man!
Liefs Shania
Oud 30-01-2002, 09:13
tisje
tisje is offline
Ik denk dat iedereen dat doet, veel mensen vormen snel een mening na een eerste indruk van iemand en dan wordt je in vakken gedeeld. Je kan natuurlijk nog gepromoveerd worden tot een een ander vak wanneer mensen je beter leren kennen.

[Dit bericht is aangepast door tisje (30-01-2002).]
Oud 30-01-2002, 09:16
pienie
Citaat:
shania schreef:
mee eens, mensen doen nu eenmaal zo. Ik kan er ook niet goed tegen! Maar kijk eens goed naar jezelf, wat denk jij als je een dronken persoon voorbij zietlopen? Vast niet; dat is een serieuse man!
Liefs Shania
als iemand dronken is, dan is ie dronken op dat moment, niets aan te doen toch?...

Ik bedoel meer dat mensen andere mensen in groepen indelen door bijv. de kleding, huidskleur die ze dragen/hebben...

Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 14:20
sanne60
sanne60 is offline
Misschien omdat mensen dat een beetje minder onvoorspelbaar worden ..????
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 18:04
pienie
Citaat:
sanne60 schreef:
Misschien omdat mensen dat een beetje minder onvoorspelbaar worden ..????
Hierdoor worden ze toch juist voorspelbaarder...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 18:26
basje!
basje! is offline
tja. ik denk dat het is da het voor mensen wat makkelijker is, en dat ze weten hoe ze je moeten behandelen. ik doe het ook wel hoor, hoewel nu wel veel minder. misschien is het wel gewoon een menselijke gewoonte ofzow.
Oud 30-01-2002, 18:35
mathfreak
mathfreak is offline
Mensen hebben er blijkbaar behoefte aan on anderen in groepen onder te verdelen, mogelijk om zichzelf goed van anderen te onderscheiden, maar soms kan dat onderscheid extreme vormen aannemen. Denk maar eens aan discriminatie.
Het is dus maar zeer de vraag in hoeverre het indelen van mensen in hokjes gerechtvaardigd is. Als je mensen discrimineert omdat ze anders zijn (een andere huidskleur of sexuele geaardheid) is dat onrechtvaardig.
Gelukkig zijn er ook verdelingen in hokjes te vinden die niet zo negatief zijn, maar die we zelf aanbrengen. Denk aan de verschillende klassen op een middelbare school of de verschillende afdelingen in een bedrijf. Mensen zijn altijd geneigd om een groep op te zoeken waarin ze zich thuis voelen, hetgeen een mogelijke verklaring zou kunnen zijn.
Oud 30-01-2002, 19:07
pienie
Citaat:
mathfreak schreef:
Mensen hebben er blijkbaar behoefte aan on anderen in groepen onder te verdelen, mogelijk om zichzelf goed van anderen te onderscheiden, maar soms kan dat onderscheid extreme vormen aannemen. Denk maar eens aan discriminatie.
Het is dus maar zeer de vraag in hoeverre het indelen van mensen in hokjes gerechtvaardigd is. Als je mensen discrimineert omdat ze anders zijn (een andere huidskleur of sexuele geaardheid) is dat onrechtvaardig.
Gelukkig zijn er ook verdelingen in hokjes te vinden die niet zo negatief zijn, maar die we zelf aanbrengen. Denk aan de verschillende klassen op een middelbare school of de verschillende afdelingen in een bedrijf. Mensen zijn altijd geneigd om een groep op te zoeken waarin ze zich thuis voelen, hetgeen een mogelijke verklaring zou kunnen zijn.
Mjah, er zijn er wel velen die vaak groepjes opzoeken waar ze zich thuis voelen...
Maar wat als je niet echt bij een groepje hoort, als je met een paar van dat groepje goed kan opschieten en een paar van een ander groepje...

Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:59
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
pienie schreef:
Hierdoor worden ze toch juist voorspelbaarder...
dat zeg ik toch ook
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 20:01
rozijntje
rozijntje is offline
mensen delen toch alles in in hokjes.

en verder heeft iedereen wel vooroordelen, het gaat erom die soms te willen laten vallen om personen beter te leren kennen
Oud 30-01-2002, 22:11
brain trash
brain trash is offline
die vakjes zijn echt uncool...
ze zorgen ervoor dat ik bang ben te zijn wie ik ben, omdat ik dan in een hokje gestopt word waarin ik niet gestopt wil worden..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 22:16
Verwijderd
Natuurlijke neiging tot ordenen...

Een geordende samenleving is overzichtelijk, dus veilig...mensen willen zich veilig voelen en daarom proberen ze op iedereen een labeltje te plakken...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 10:37
Mabo
Mabo is offline
De wereld is een chaos, de mens heeft behoefte aan een rust die door ordening plaatsvind. Daarnaast willen ze graag mensen die ze in een ander gropeje hebben ingedeeld ver van hun bed houden of de schuld geven van hun eigen problemen. Ze zoeken altijd een schuldige voor problemen waarvan ze eigenlijk zelf de oorzaak zijn en die schuldige is altijd iemand uit een ander groepje. Dat er bij dat indelen vaak ook wel gegeneraliseerd zal worden, zal ze een worst wezen. Waarschijnlijk gooien ze in het Midden Oosten de Europeanen ook op een hoop, alszijnde een volk. Maar denk niet dat alle Europese volken er blij mee zijn te worden vergeleken met een Europees broederland.
Oud 31-01-2002, 11:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Natuurlijke neiging tot ordenen...

Een geordende samenleving is overzichtelijk, dus veilig...mensen willen zich veilig voelen en daarom proberen ze op iedereen een labeltje te plakken...

idd
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 11:47
pienie
Citaat:
brain trash schreef:
die vakjes zijn echt uncool...
ze zorgen ervoor dat ik bang ben te zijn wie ik ben, omdat ik dan in een hokje gestopt word waarin ik niet gestopt wil worden..
pcies...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 11:54
pienie
Bedankt allemaal voor de reacties, ik had dit topic gemaakt omdat iemand iets zei over discriminatie...
Mensen die zich willen afzonderen van de vakjes worden/willen weer in een ander vakje gestopt...
Vooral worden mensen bevooroordeeld door de kleding die ze dragen...

Zoals ik bijv. af en toe zie ik er alternatief uit, de ene keer weer netjes en ga zo door...
Ik heb nu een paar bijnamen;alto,hippiej,kakker, punker noem maar op...
Aangezien mensen niet precies weten in welk vakje ik hoor, bekijken ze het geloof ik van dag tot dag...

En het raarste er van is dat het vakje 'normaal' niet eens bestaat...

Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 13:54
Aafster
Aafster is offline
ik dnek dat dat komt omdat als je mensen in vakken deelt alles een stuk makkelijker is voor die persoon die het doet.. maar als het zo is van jij ben homo dus ben je niet aardig vind ik het helemaal nergens op slaan.. maar in 'positiefe' vakken delen zoals jij ben me beste vriendin en jij mij ben vriendje en jij ben me beste vriend.. dat is denk ik heel natuurlijk!
kuz
Reageren

Regels voor berichten