Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2003, 13:15
Tampert
Tampert is offline
Ik vraag me evenaf of 0! = 1 niet gewoon een fout is die volgt uit het alogritme wat de computer gebruitkt om faculteiten uit te rekenen...

iemand?
Oud 11-02-2003, 13:40
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Tampert schreef:
Ik vraag me evenaf of 0! = 1 niet gewoon een fout is die volgt uit het alogritme wat de computer gebruitkt om faculteiten uit te rekenen...

iemand?
Nee, ik zou zeggen dat het het lege produkt is; en dus 1.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:

iemand?
ik heb eens gelezen dat het te bewijzen is, maar dat deden ze niet in het boek, omdat het 'buiten de strekking van dit boek' kwam.

Goed zoeken op google (of wachten op mathfreak)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 15:23
GinnyPig
GinnyPig is offline
Dacht dat per definitie geldt 0! = 1, omdat je maar op 1 manier een lege verzameling kan ordenen.

Je kan ook de uitgebreide gamma-functie nemen. Voor deze functie geldt namelijk:

Gamma(x) = (x-1)!

In dit geval alleen voor integere waardes groter of gelijk aan 0.
Gamma(x) is alleen een functie geschikt voor alle waardes van x.

Voor Gamma(x) geldt dat als x > 0 en reeel is de functie 'vereenvoudigt' tot de volgende integraal:

[ ( ln(1/t) )x-1 ] voor t = 0 tot t = 1.

Voer je in deze integraal dus x = 1 in dan krijg je ( ln(1/t) )1-1 = ( ln(1/t) )0 = 1, wat weer overeenkomt met (1-1)! = 0! = 1.

Meer info hier
Oud 11-02-2003, 16:10
Upior
Upior is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

Meer info hier
toffe link!

(offtopic: wat zijn "imaginaire getallen in het engels? zoeken op "irreal" of "imaginaire" is niet succesvol..)
Oud 11-02-2003, 17:06
Da King
Da King is offline
het is gewoon een aanname. het eenheidselement van vermenigvuldigen is 1 dus op zich niet zo raar gekozen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 17:23
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Upior schreef:
toffe link!

(offtopic: wat zijn "imaginaire getallen in het engels? zoeken op "irreal" of "imaginaire" is niet succesvol..)
imaginary
Oud 11-02-2003, 17:25
mathfreak
mathfreak is offline
De faculteit van een getal wordt recursief gedefinieerd, en wel als volgt:
- 0!=1 (per definitie)
- n!=n*(n-1)! voor n groter of gelijk aan 1.

Laatst gewijzigd op 11-02-2003 om 17:27.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

- 0!=1 (per definitie)
Het moet te bewijzen zijn
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 19:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eddie schreef:
Het moet te bewijzen zijn
Een definitie is niet te bewijzen, maar is uitsluitend als hulpmiddel in een bewijs te gebruiken. Als je 0!=1 als definitie accepteert en de recursieve definitie van de faculteit toepast vind je: 1!=0!*1=1, waaruit dus ook blijkt dat 0! inderdaad de waarde 1 heeft.
Oud 11-02-2003, 19:37
Taeke
Taeke is offline
en waarom geldt eigenlijk x^0=1 ?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 19:58
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
EdHunter schreef:
en waarom geldt eigenlijk x^0=1 ?
Dat is (wederom) het lege produkt; je vermenigvuldigt immers 0 termen met elkaar.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 20:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Dat is (wederom) het lege produkt; je vermenigvuldigt immers 0 termen met elkaar.
Hier moet wel even aan worden toegevoegd dat x niet nul mag zijn. Ga uit van de formule xn/xm=xn-m en stel m=n, dan vinden we: xn/xm=xn/xn=1 en n/xm=xn/xn=xn-n=x0, waaruit dus volgt: x0=1.
Oud 11-02-2003, 20:31
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Hier moet wel even aan worden toegevoegd dat x niet nul mag zijn. Ga uit van de formule xn/xm=xn-m en stel m=n, dan vinden we: xn/xm=xn/xn=1 en n/xm=xn/xn=xn-n=x0, waaruit dus volgt: x0=1.
Maar kun je zo ook niet beweren dat voor y=x-1 de variabele x nooit 1 mag zijn omdat x-1=(x-1)^2/(x-1) ?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 20:35
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Dacht dat per definitie geldt 0! = 1, omdat je maar op 1 manier een lege verzameling kan ordenen.

Je kan ook de uitgebreide gamma-functie nemen. Voor deze functie geldt namelijk:

Gamma(x) = (x-1)!

In dit geval alleen voor integere waardes groter of gelijk aan 0.
Gamma(x) is alleen een functie geschikt voor alle waardes van x.

Voor Gamma(x) geldt dat als x > 0 en reeel is de functie 'vereenvoudigt' tot de volgende integraal:

[ ( ln(1/t) )x-1 ] voor t = 0 tot t = 1.

Voer je in deze integraal dus x = 1 in dan krijg je ( ln(1/t) )1-1 = ( ln(1/t) )0 = 1, wat weer overeenkomt met (1-1)! = 0! = 1.

Meer info hier
mja de gammafunctie had ik wel door, maar ik vroeg me af of die geldig is op het punt 1...

maargoed dank allen!!
Oud 11-02-2003, 20:37
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Maar kun je zo ook niet beweren dat voor y=x-1 de variabele x nooit 1 mag zijn omdat x-1=(x-1)^2/(x-1) ?
ik snap niet predcies wat je bedoelt wnat het bewijsje van Mathfreak gat uit van een rekenregeltje (x[sup]n[/sup/xm = xn-m terwijl de functie (x-1)^2/(x-1) niet identiek is aan de functie x-1. Ze zijn gelijk in álle punten behalve 0.

Daarom gaat het bewijs van Mathfreak ook noet op als x=0 want 0n = 0 en dan deel je door 0. Dat is een DOODZONDE!

Offtopic: waarom bestaan er integralen die drie regels beslaan?
Oud 11-02-2003, 20:46
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Tampert schreef:
ik snap niet predcies wat je bedoelt wnat het bewijsje van Mathfreak gat uit van een rekenregeltje (x[sup]n[/sup/xm = xn-m terwijl de functie (x-1)^2/(x-1) niet identiek is aan de functie x-1. Ze zijn gelijk in álle punten behalve 0.

Daarom gaat het bewijs van Mathfreak ook noet op als x=0 want 0n = 0 en dan deel je door 0. Dat is een DOODZONDE!

Offtopic: waarom bestaan er integralen die drie regels beslaan?
ja ik doelde dus op die deling door nul die daar 'stiekem' werd ingebouwd.

Mijn intuïtie zegt eigenlijk dat x^(n-m) != x^n / x^m voor x^m = 0 denk ik...? is daar iets voor te zeggen of kom je dan onmiddelijk met andere dingen in de problemen?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:35
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Mijn intuïtie zegt eigenlijk dat x^(n-m) != x^n / x^m voor x^m = 0 denk ik...? is daar iets voor te zeggen of kom je dan onmiddelijk met andere dingen in de problemen?
Dan kun je maar beter niet op je intuïtie vertrouwen, lijkt me . Als xm inderdaad nul is deel je door nul als je van de door jouw gegeven uitdrukking uit zou gaan, wat dus een niet toegestane bewerking zou zijn. Bovendien klopt je uitdrukking niet met de door mij gegeven recursieve definitie van de faculteit.
Oud 12-02-2003, 17:58
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dan kun je maar beter niet op je intuïtie vertrouwen, lijkt me . Als xm inderdaad nul is deel je door nul als je van de door jouw gegeven uitdrukking uit zou gaan, wat dus een niet toegestane bewerking zou zijn. Bovendien klopt je uitdrukking niet met de door mij gegeven recursieve definitie van de faculteit.
Sorry, ik las je antwoord verkeerd nee, dan heb ik niks gezegd.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 19:05
blablalou
mathfreak schreef n! = n*(n-1)! voor n=>1

neem nu eens n=1 dan ontstaat: 1! = 1 = 1*0!

Dus lang niet zo gek om 0! = 1 af te spreken.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 19:34
Verwijderd
Citaat:
EdHunter schreef:
en waarom geldt eigenlijk x0=1 ?
x3/x3=1
Dat kan je ook schrijven als x3-3=1 oftwel x0=1

x3/x3 kan je schrijven als x3-3, want als je getallen met exponenten door elkaar deelt, moet je de exponenten van elkaar aftrekken.

x9/x3=x9-3=x6

daarom is: x0=1
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten