Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2002, 16:43
kosmos
kosmos is offline
Vroeger heb ik nogal een negatieve jeugd gehad: heel veel problemen thuis door mn vader. Uiteindelijk zijn mijn ouders op mijn 12e gescheiden (gelukkig). Er zijn heel erg veel nare dingen gebeurd en ik weet nog heel goed wat er allemaal is gebeurd. Ik kan me het alleen niet visualiseren, niet dat ik dat wil, alleen soms heb ik momenten dat er ongewild beelden door me heen flitsen van wat er is gebeurt. Zijn er meer mensen die zoiets hebben?
Oud 10-02-2002, 18:13
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Er zijn heel erg veel nare dingen gebeurd en ik weet nog heel goed wat er allemaal is gebeurd. Ik kan me het alleen niet visualiseren, niet dat ik dat wil, alleen soms heb ik momenten dat er ongewild beelden door me heen flitsen van wat er is gebeurt. Zijn er meer mensen die zoiets hebben?

Dat je die nare ervaringen niet meer kunt visualiseren is waarschijnlijk een vorm van verdringing. Mensen beschikken over een bepaald afweermechanisme waarbij ze nare ervaringen zo diep mogelijk weg proberen te stoppen om er maar niet aan te hoeven worden herinnerd. Blijkbaar heb jij jouw ervaringen ook zo diep weggestopt zodat je ze niet (meer) kunt visualiseren.
Ik heb zelf als kind wel eens iets gedaan waar ik me achteraf voor schaamde. Toen ik die gebeurtenis weer bij mezelf opriep kon ik wel zien waar ik op dat moment was, maar ik kon niet zien wat er toen gebeurde omdat ik dat blijkbaar uit schaamte had verdrongen. Door de gebeurtenis opnieuw stap voor stap door te lopen en mezelf de vraag te stellen wat ik daar deed wist ik het weer.
Als je er behoefte aan mocht hebben om hier verder met me over te praten, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.

Oud 11-02-2002, 13:25
kizzy
kizzy is offline
ik had in het begin dat ik met me vreind was heel vaak ook van die nare beelden die NIET weg willen.. nog steeds veel, ook heb ik veel nachtmerries... ik weet niet hoe ze weggaan, van me vreind moet ik er nu iets aan doen want hij kan niet meer zo met me leven.. Ik zie zeg maar steeds soort "fragmenten" dingen die heel veel indruk op me hebben gemaakt... heel rot, als ik bij me ouders ben in de huiskamer kan ik me er zo overheen zetten. Maar als ik alleen ben dan blijft het echt heel lang in me hoofd zitten.. dan zie ik het steeds en dan wil het niet weg.

Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2002, 13:30
*Norena*
*Norena* is offline
Heb ook erg veel dingen mee gemaakt,En maak het nog steeds mee

Verwerken?

Reageren

Regels voor berichten