Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2002, 12:12
W1ZZ
W1ZZ is offline
Is het fout om het je ouders meer en meer kwalijk te nemen dat je bestaat? Ik zie echt de zin van het leven niet in en vind het al jaren een egoïstische daad van m'n ouders dat ze mij op de wereld hebben gezet...

M'n moeder betaalt nu het grootste deel van m'n studie, en als ze daar wat van zegt denk ik: "Ja, dat is je plicht als ouder. Had je me maar niet op de wereld moeten zetten..." Vandaag heb ik dat ook zo gezegd, en daar was ze niet blij mee...

Oud 08-03-2002, 12:14
Marc S
Marc S is offline
Niet iedereen heeft het zo goed. Het is niet haar "plicht" om je studie te betalen. De meesten hebben bijbaantjes, anderen kunnen het zich niet eens veroorloven.

Ik betaal mijn opleiding trouwens helemaal zelf.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 13:46
Nena21
Nena21 is offline
Mijn moeder is juist degene die spijt heeft dat ze me op de wereld heeft gezet,zegt ze ook dagelijks,ik was maar " een foutje" niet welkom.Dus wees blij dat jou moeder zo om je geeft,je studie betaald etc,mijn moeder weigert dat nu nog te doen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 17:57
ZeikSmurf
ZeikSmurf is offline
Je ouders schuld?

*Denkt terug aan zijn biologielesse*

Het zaadje wat het eerste bij het eitje komt heeft gewonnen.
En kijk nou eens, jij was dat eerste zaadje.

Dus in een paar andere woorden, het is allemaal je eigen schuld.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 18:48
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
ZeikSmurf schreef:
Je ouders schuld?

hmm dat slaat natuurlijk nergens op want niemand heeft erom gevraagd om geboren te worden

Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 19:00
Mef
Mef is offline
ik vind het heel makkelijk om dat te zeggen. je ouders zijn inderdaad 'de schuld' van jouw bestaan. maar het is aan jou om dat bestaan zinvol te maken, het is al helemaal fout om te zeggen dat het hun plicht is om jouw studie te betalen. het is jouw leven, zij willen je alleen helpen om je een gelukkig/goed leven te geven. je zou ze dankbaar moeten zijn.
Oud 08-03-2002, 19:42
W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
Mef schreef:
ik vind het heel makkelijk om dat te zeggen. je ouders zijn inderdaad 'de schuld' van jouw bestaan. maar het is aan jou om dat bestaan zinvol te maken, het is al helemaal fout om te zeggen dat het hun plicht is om jouw studie te betalen. het is jouw leven, zij willen je alleen helpen om je een gelukkig/goed leven te geven. je zou ze dankbaar moeten zijn.
iemand steekt een besmette naald in m'n arm... ik krijg het hiv virus... mag ik dan ook niet zeuren?

Oud 08-03-2002, 20:00
ZeikSmurf
ZeikSmurf is offline
Citaat:
Celesta schreef:
Citaat:
ZeikSmurf schreef:
Je ouders schuld?

hmm dat slaat natuurlijk nergens op want niemand heeft erom gevraagd om geboren te worden

Had je maar niet als eerste moeten zijn

Weet je wat het is? Je snapt niet wat ik bedoel.
Kan natuurlijk ook komen dat je niet op hebt gelet tijdens bio
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 21:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
Is het fout om het je ouders meer en meer kwalijk te nemen dat je bestaat? Ik zie echt de zin van het leven niet in en vind het al jaren een egoïstische daad van m'n ouders dat ze mij op de wereld hebben gezet...

M'n moeder betaalt nu het grootste deel van m'n studie, en als ze daar wat van zegt denk ik: "Ja, dat is je plicht als ouder. Had je me maar niet op de wereld moeten zetten..." Vandaag heb ik dat ook zo gezegd, en daar was ze niet blij mee...

Volgens mij een combinatie van arrogantie en verwend zijn.
Oud 08-03-2002, 23:23
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
ZeikSmurf schreef:
Uh ff niet zo bijdehand,ik weet heus wel hoe baby'tjes op deze wereld terecht komen hoor.
Maar die baby's vragen er niet om om geboren te worden,als dat zo was,dan had ik er wel voor gekozen om niet geboren te worden

Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 00:18
Kapiteinkoek
Kapiteinkoek is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
iemand steekt een besmette naald in m'n arm... ik krijg het hiv virus... mag ik dan ook niet zeuren?

Die opmerking van jou is nog gekker dan een vinger in een stopcontact, weet je dat? Want wat je nou zegt slaat toch efe nergens op dan......We zijn in Nederland geboren weet je wel en wil je wat worden in Nederland dan moet je naar school. Klaar!

Oud 09-03-2002, 01:19
ZeikSmurf
ZeikSmurf is offline
Citaat:
Celesta schreef:
Citaat:
ZeikSmurf schreef:
Uh ff niet zo bijdehand,ik weet heus wel hoe baby'tjes op deze wereld terecht komen hoor.
Maar die baby's vragen er niet om om geboren te worden,als dat zo was,dan had ik er wel voor gekozen om niet geboren te worden

Nee, je word gedwongen om het eitje te bevruchten

Weet je wat het ook is, het is zeer makkelijker om iemand anders de schuld te geven dan jezelf.

Het is de schuld van mijn ouders dat ik een klote leven heb
Its your own fucking fault that your life sucks. Als dat zo is natuurlijk wat redelijk vaak zo het geval is .
Btw, in het engels klinkt gewoon beter .

Ennuh Kapiteinkoek, wat je zegt is ook niet echt waar.
Mensen zonder diploma kunnen het soms zelfs beter doen dan mensen met diploma.
Maarja, geen papiertje, dat scheelt natuurlijk weer in intellegentie
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 01:47
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
Kapiteinkoek schreef:
Citaat:
W1ZZ schreef:

Die opmerking van jou is nog gekker dan een vinger in een stopcontact, weet je dat? Want wat je nou zegt slaat toch efe nergens op dan......We zijn in Nederland geboren weet je wel en wil je wat worden in Nederland dan moet je naar school. Klaar!

Sure
For the record: ik kan zat mensen die zonder diploma heel ver zijn gekomen,misschien wel verder dan jij ooit komt
Ook ik heb geen diploma,ik ben vroegtijdig gestopt met school,maar wil je daarmee zeggen dat ik nergens kom?Dat ik niks zal bereiken?Waar een wil is is een weg hé,en die wil is belangrijker dan welk diploma dan ook...

Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 01:56
Verwijderd
Ergens heb je wel gelijk, W1zz. Ik snap i.i.g. wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 03:11
W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
Kapiteinkoek schreef:

je slaat de plank van het topic echt volledig mis...wel meerdere mensen trouwens... de vraag is of het fout is om je ouders egoïstisch te noemen omdat ze je hebben gekregen en ze dat te verwijten...

Oud 09-03-2002, 10:14
Verwijderd
Ik heb het zelf ook wel hoor. Ik vind het niet minder dan vanzelfsprekend dat mijn ouders mij verzorgen en alles voor me betalen. Zij wilden graag kinderen, dan moeten zij ook de sociale en financiële lasten dragen...Ik zeg het meestal niet zo direct in hun gezicht, maar ze weten hoe ik erover denk.

Dit hangt overigens samen met mijn opvatting dat mensen geen kinderen zouden mogen krijgen als ze die niet kunnen verzorgen, en dan bedoel ik niet alleen verzorgen in sociaal-emotionele zin maar ook in financiële zin...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 11:43
Kapiteinkoek
Kapiteinkoek is offline
Oke ik snap jullie commentaar wel op mijn uitspraak maar als je in Nederland geboren bent moet je gewoon naar school. Ik denk als ik jouw profiel zo zie dat jij best wel slim bent. Tenminste technische
bedrijfswetenschappen lijkt mij niet de makkelijkste opleiding. Des te meer een reden voor jouw ouders om te zeggen dat je maar beter wel door "moet" leren...ben je het er nog steeds niet mee eens...dan is de enigste oplossing je ballen te tonen en er eens flink tegenin te gaan.
Oud 09-03-2002, 12:26
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
nare man schreef:
Dit hangt overigens samen met mijn opvatting dat mensen geen kinderen zouden mogen krijgen als ze die niet kunnen verzorgen, en dan bedoel ik niet alleen verzorgen in sociaal-emotionele zin maar ook in financiële zin...
Er is een verschil tussen normaal verzorgen of iemand een dure vervolgopleiding te bekostigen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 15:42
Aafster
Aafster is offline
tja.. misshcien moet je is met je ouders gaan praten.. ik bedoel wat is r gebeurd dat jij je zo voelt...
gellof me.. misshcien heb je de zin van het leven nogniet gevonden, maar die is r wel!
succes
Oud 09-03-2002, 19:52
Mef
Mef is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
t slaat nergens op om zoiets te zeggen. dit heeft helemaal nix met jouw topic te maken. roepen dat je door egoïsme van je ouders leeft is ontlopen van je verantwoordelijkheid om je leven te leven.

als iemand jouw hiv bezorgd door een besmette naald in je arm te steken, is het logisch dat je kwaad bent, omdat hiv je ziek maakt en je leven afbreekt. je maakt je daarover kwaad, omdat je wilt leven en dus is jouw leven je ook waardig, anders zou je dat niet kunnen schelen.
Oud 09-03-2002, 21:36
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
je ouders weten van tevoren ook niet hoe jij wordt. Besef wel dat zij degenen zullen zijn die altijd van je blijven houden. En ik vind het inderdaad egoïstisch als je je ouders gaat lopen afzeiken om zulke redenen.
Oud 09-03-2002, 22:13
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
nee ze hadden niet jou individu in gedachten maar ze wilden "een kind". Meeste/dan wel alle kinderen zijn natuurlijk anders dan de ouders hadden gedacht dat ze zouden worden,dat dat kind jij bent kunnen ze ,behalve je proberen zo streng /of niet op te voeden, niks aan doen, en jij nog minder. eum dit is niet echt duidelijk maar ja mijn antwoord is nee ze zijn niet egoistisch in het opzicht DAT ze je op de wereld gezet hebben maar ik vind niet dat ze vanalles moeten verwachten en dat OMDAT ze je op de wereld gezet hebben vanalles aan je kunnen opdringen.
Oud 09-03-2002, 23:16
W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
Mef schreef:
roepen dat je door egoïsme van je ouders leeft is ontlopen van je verantwoordelijkheid om je leven te leven.
"verantwoordelijkheid om je leven te leven"

ik heb er toch niet om gevraagd te leven? voor mij is de vergelijking met de besmette naald wel degelijk van kracht, omdat ik net zo min om het leven heb gevraagd als om het hiv virus dat ik van die naald zou krijgen...

Oud 10-03-2002, 18:11
Mef
Mef is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:

ik heb er toch niet om gevraagd te leven? voor mij is de vergelijking met de besmette naald wel degelijk van kracht, omdat ik net zo min om het leven heb gevraagd als om het hiv virus dat ik van die naald zou krijgen...
dus je geeft je ouders er eigenlijk de schuld van dat jij niet gelukkig bent
Oud 10-03-2002, 18:25
sas_andrea
sas_andrea is offline
ik vind dat je dat niet mag zeggen hoor. Wees blij dat ze zo veel van je houdt en je studie wil betalen. Dat is echt haar plicht niet hoor. Je bent 19. Sommigen van jou leeftijd wonen al op zich zelf, betalen elk klein tering dingetje alleen en jij zeurt omdat je ouders je op de wereld hebben gezet en je van een studie willen voorzien zodat jij wat in je leven zal bereiken? Nou, sorry hoor. Maar dat snap ik dus echt ff totaal niet. Je ouders kunnen er ook niks aan doen dat ze jou op de wereld hebben gezet. Nou, eigenlijk wel, ze hadden voorbehoedsmiddelen kunnen gebruiken (als je een "foutje" was geweest) maar anders was t hun verlangen jou op de wereld te zetten, en ik denk dat je dat blije gevoel van hun als ouder totaal wegneemt als je zegt dat je t hun kwalijk neemt dat jij bestaat. Sjiesh... Ik zit ook wel s in een dippie, maar ben onwijs blij dat ik leven mag en een studie (nog) mag volgen. Ik wil wel een diploma. Maar oke, ieder zn eigen zooi.
Oud 10-03-2002, 21:51
W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
Mef schreef:
dus je geeft je ouders er eigenlijk de schuld van dat jij niet gelukkig bent

nee. ik vind het leven per definitie nutteloos, ook op de momenten dat ik me wel goed voel...
Oud 10-03-2002, 21:55
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:

Dat kan iedereen dan wel zeggen hallo zeg.
Als jij later kinderen wilt,ben je dan ook egoistisch?
Je moet blij wezen dat je MAG leven
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 22:03
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
Het leven is net zo leuk als je het zelf maakt.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 22:28
Mef
Mef is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
nee. ik vind het leven per definitie nutteloos, ook op de momenten dat ik me wel goed voel...
ga dan naar dingen op zoek die het leven wel de moeite waard maken en anders: blijf lekker je leven lang je ouders de schuld geven dat je leeft, kom je ver mee
Oud 10-03-2002, 23:37
Verwijderd
Citaat:
W1ZZ schreef:
Iedereen die een beetje kan relativeren en abstraheren zal inzien dat, objectief genomen, het leven ook totaal nutteloos is. Dat we gewoon op de aarde zijn door een speling der natuur en dat het enige waar je zeker van kunt zijn de dood is.

Je gaat naar school voor niks. Je studeert voor niks. Je werkt voor niks...op het moment dat je rijk bent en een rustig leventje gaat lijden kom je alweer te overlijden aan een hartstilstand op je 75e. Life's worthless.

Het zijn de momenten die het 'm doen..daarom leef ikzelf ook altijd van dag tot dag (in mijn geval leef ik voor elke ontmoeting met rosi ). Zoals gezegd: het leven is wat je er zelf van maakt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 20:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
k snap je ergens wel... mijn moeder betaalt ook bepaalde dingen voor me, en later waarschijnlijk ook mijn studie, maar buiten dit om betaal ik ook veel dingen gewoon zelf. ik kan er dus absoluut niet tegen als ze het tegen me gaat gebruiken. zo van dat ik verwend ben, dat zij alles voor me betaalt enzo... maar ze is wel mijn moeder en ze heeft dus ook bepaalde plichten!! dus ze moet dit niet altijd tegen me gebruiken. natuurlijk ben ik haar wel dankbaar als ze iets voor me betaalt als ik het nodig heb en het zelf niet kan betalen... maar dingen als eten etc. zijn dingetjes die k niet hoef te betalen vind ik... net zoals inkt voor mijn printer, ik moet al die klote werkstukken uitprinten voor school, niet voor mijn lol!! en zoveel verdien ik echt niet dat ik dat zomaar ff koop...

maar ja, het lijkt nu erg groot ofzo, maar we hebben er niet zo vaak ruzie over hoor... maar als we ruzie hebben, haalt ze dit er vaak bij... dat vind ik gewoon onredelijk...

maar mijn moeder is wel een schat
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 21:32
Severus
Severus is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, hoe je je voelt, hoe je erover denkt, etc. want ik heb precies hetzelfde. Ik heb dat laatst ook nog gezegd, toen ik blijkbaar te veel last voor hen was.

Persoonlijk vind ik het niet fout om het je ouders kwalijk te nemen dat je op deze wereld bent gezet, want zij wilden o zo graag een kind, wat eigenlijk best wel een egoïstische daad is, als je er een beetje over nadenkt. Het is hun eigen schuld; als ze zo graag een kind wilden hebben, moeten ze er ook maar de verantwoordelijkheden voor nemen (en niet ons schuldgevoelens gaan bezorgen), zoals bijvoorbeeld onder andere het betalen van de studie. Ze moeten niet zeuren.

Ripper
Oud 15-03-2002, 20:37
Li
Li is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Er is een verschil tussen normaal verzorgen of iemand een dure vervolgopleiding te bekostigen.

maar als hun kind het in zich heeft om succesvol te worden door een duurdere opleiding te volgen, waarom zouden je ouders datniet financiëren?

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten