Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nah, dat vind ik ook weer een beetje kort door de bocht.
Als je telkens tot een verkiezingsronde zou moeten wachten om je stem te kunnen laten horen, dan ga je wel uit van een érg groot vertrouwen in het mandaat wat de kiezer aan de politici geeft bij het uitbrengen van een stem. Het is onder omstandigheden natuurlijk wel goed om tussentijds je stem te laten horen. Je kunt niet altijd wachten tot er naar je geluisterd wordt, soms moet je gewoon zelf de aandacht opvragen. Een demonstratie is ook sowieso niet bedoeld om verandering teweeg te brengen, het is gewoon bedoeld om je stem te laten horen. Via de verkiezingen krijg je daar gewoon te weinig kans voor. |
![]() |
||
Citaat:
Zeker als je met een grote groep bent is het niet kansloos je trekt de aandacht van de media en daarmee ook de aandacht van de politiek.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(wat ook veel geld gaat kosten) Hoe zie je dat voor je?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een bindend referendum organiseren is trager en kost minstens zoveel, nog los van de problemen die dat met zich mee zal brengen in de positiefrechtelijke sfeer. Allerlei besluiten zullen onderhevig zijn aan domme burgers, dat is niet de bedoeling. Het demonstreren is goed omdat het duidelijk laat zien wat er onder het volk leeft, maar het heeft geen bindende werking. Bindende referenda zijn IMO erg gevaarlijk omdat het volk vaak gewoon niet voldoende kennis van zaken heeft om ergens over te laten beslissen. Ik zie een demonstratie dan ook meer als een soort advies uitgebracht aan de politiek: een soort noodrem wanneer iets op het punt staat te gebeuren wat mensen écht niet willen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat iets fout kan gaan wil nog niet zeggen dat je het dan maar meteen af moet blazen. En de kosten van al die referenda zijn waarschijnlijk nog wel groter dan die van zo'n demo
||
![]() |
Citaat:
Bovendien is een menigte demonstranten geen afspiegeling van het volk, maar alleen een afspiegeling van mensen die 1 bepaalde mening aanhangen. Ik denk dan ook dat de politiek, als ze verstandig is, zich niet laat beďnvloeden door demonstraties. |
![]() |
||
Citaat:
Nee niet van de hele samenleving, maar wel van een deel en derhalve vind ik dat de politiek zich juist daardoor moet laten beinvloeden. Mensen gaan meestal niet zomaar demonstreren omdat ze niets te doen hebben.
|
Verwijderd
|
Een referendum is júist iets van de hele bevolking. Zoals gezegd, als je voor elk besluit waarbij enkele belanghebbende groepen uit de samenleving betrokken zijn, dan heb je elke dag tien referenda. Dat is gewoon niet te doen. Het is goed zoals het nu is: besluitvoorbereiding en -vorming wordt gedaan door politici met een vertrouwensmandaat van de kiezer, en wordt er iets gedaan wat totáál in het verkeerde keelgat schiet bij de kiezer dan kan er altijd nog gedemonstreerd worden.
De kracht van de indirecte democratie is nou juist dat de besluitvorming redelijk snel gaat omdat er gewerkt wordt met vertegenwoordiging. De oude Grieken wisten al dat het handiger was om afgevaardigden te hebben en niet voor elk wissewasje met het hele volk te stemmen. Referenda moeten écht alleen in heel extreme gevallen worden gedaan, en éigenlijk vind ik ze dan nog gevaarlijk. |
![]() |
|
![]() |
zijn er nog mensen geweest of niet
en naar demonstratie worden wel geluisterd hoor, hoe je het went of keert het kan toch een hele deuk in je partij opleveren als je tegen de demonstranten in gaat. de meeste studenten zijn net zoals ik 18 en mogen dus stemmen en als dan een of andere jan boeren fluitketel zegt dat het OV afgeschaft moet worden en het collegegeld omhoog moet. ben je heel wat stemmen kwijt. ik zelf vin het ook belachelijk dat ze dit durfen voorstellen, studenten worden al aan alle kanten uitgekleed, en dan moeten we ook nog xtra gaan betalen omdat de hoge heren in den-haag niet op hun centjes kunnen letten, en dus maar het college geld omhoog krikken zodat de begroting weer wat beter wordt. Dat slaat tcoh helemaal nergens op. een tijdjegeleden stond er ook een bericht in de krant over dat als proffesoren aan Universiteiten Subsidie krijgen van de overheid naar mate ze meer studenten hebben die ook echt slagen. dus wat doen die lui. Je komt aan met een hele slechte scriptie waar eigenlijk helemaal nix goeds in staat, en dan komt zo'n proffesortje ff leuk zeggen ja is goed als ik me Xtra bonus maar krijg. Laat ze van mij part daar dat geld vandaan trekken en niet van de leerlingen zelf. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Duidelijk kom uit die zandbak, en loop het echte leven binnen |
![]() |
||
Citaat:
een OV is niet gratis hoor.... Ik vond het trouwens wel een strakke aktie van die jongen die ging zwemmen!!! ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
|