Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2002, 16:08
JJzD
JJzD is offline
deze man was zijn tijd ver vooruit en afgestudeerd op 7 universiteitsstudies
(was ie nie dyslectisch??)

naast dat ie hoogbegaafd was, had hij iets waardoor hij veel kon

all1 watte??
Oud 21-03-2002, 16:25
Linda
Linda is offline
Misschien was hij wel heel erg leergierig
Oud 21-03-2002, 16:43
Marcade
Marcade is offline
Redbull Energy Drink natuurlijk.

duh.

Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 20:06
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Hij had ADHD
Oud 21-03-2002, 20:57
Verwijderd
Hij was open minded

Zijn levensstijl kwam neer op het volgende, geheel naar de renaissance: uitblinken in zoveel mogelijk verscheidene gebieden. De mens kan alles! Hij moet er alleen in geloven .. (en dat is meestal het probleem)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 20:58
Verwijderd
Je oren erafsnijden?

Ohnee, dat was Van Gogh.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 21:00
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Hij had ADHD
Uit het boek dat ik lees: denken als Leonardo da Vinci (aanrader!)

hij was een genie op de volgende 7 gebieden:
-logico-mathematisch
-verbaal-linguistisch
-ruimtelijk-mechanisch
-muzikaal
-lichamelijk-kinesthetisch
-interpersoonlijk-sociaal
-intrapersoonlijk

Ter vergelijking: Mozart was enkel geniaal op muzikaal gebied. Newton was enkel geniaal op logico-mathematisch gebied. De man was geniaal. Valt veel over te leren.

IQ wordt voor 48% genetisch bepaald. De andere 52% heb je (en had hij) zelf in de hand. Vandaar dat deze vraagstelling interessant is.
Oud 22-03-2002, 09:03
Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
JJzD schreef:
deze man was zijn tijd ver vooruit en afgestudeerd op 7 universiteitsstudies
(was ie nie dyslectisch??)

naast dat ie hoogbegaafd was, had hij iets waardoor hij veel kon

all1 watte??
Uh, vergeet je er niet bij te zetten dat hij wel lang geleden leefde? Ik bedoel, het tijdsbeeld was toen heel anders, mensen hadden nauwelijks kennis van anatomie etc. .. Niet om hem teniet te doen (want hij was uitzonderlijk slim); maar in die tijd was het makkelijker uit te blinken als nu. Denk ik.
Oud 22-03-2002, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Sister Bliz schreef:
Niet om hem teniet te doen (want hij was uitzonderlijk slim); maar in die tijd was het makkelijker uit te blinken als nu. Denk ik.
Dat is ook gewoon zo, daar niet van
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 12:37
Floppy the Rabbit
Floppy the Rabbit is offline
volgens mij, was leonardo da vinci gewoon manisch depressief, en heeft 'ie in zijn manische perioden al zijn grote werken gemaakt
Oud 22-03-2002, 12:51
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Floppy the Rabbit schreef:
volgens mij, was leonardo da vinci gewoon manisch depressief, en heeft 'ie in zijn manische perioden al zijn grote werken gemaakt
Wat een bijzonder sterke onderbouwing! Me broek zakt ervan af!

Waaruit maak je dat op? Niet iedereen die hoogbegaafd is, is psychisch niet in orde. Voor zover ik nu weet komt het met name door z'n levenswijze (en dus ook kijk op 't leven, etc.) dat hij zo slim was. Volgens hem leefde 95% van de mensen onder hun niveau van denken. Klinkt logisch, want er zijn zoveel manier om te leven en diegene die jij volgt is niet per definitie diegene waar je er het meeste uithaalt.
Oud 23-03-2002, 16:45
Winner
Winner is offline
Citaat:
Floppy the Rabbit schreef:
Als die manisch was geweest had ie wel carnavalsnummers geschreven in plaats van al die andere dingen

Oud 23-03-2002, 21:57
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
dystopia schreef:
IQ wordt voor 48% genetisch bepaald. De andere 52% heb je (en had hij) zelf in de hand. Vandaar dat deze vraagstelling interessant is.
waarom 48% en 52%?? volgens mij verschilt dat per persoon
Oud 23-03-2002, 22:10
Ken de barbie man
Ken de barbie man is offline
het zit hem meer hoe je, je hersen capiciteit benut...
Ik weet niet meer de percentage's
maar laat ik zeggen dat je 6% gebruikt...
dan gebruik je dus 94% niet...
Nou het komt dus voor dat sommige mensen 12 % gebruiken... En dus tot verbazingwekkende dingen komen, echter omdat wij dat zelf niet doen...
je kan het trainen, en ik denk dat DaVinci dat redelijk onder de knie had...
*ik ga bronnen opzoeken*
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Ken de barbie man schreef:
*percentages*
Scientology .. in hoeverre ze gelijk hebben weet ik niet. Ik denk wel dat je door open minded te blijven meer kunt bereiken dan dat je zelf voor mogelijk hield.

Probleem is daarbij soms wel de fysieke gezondheid .. ik kan bijvoorbeeld dag en nacht programmeren en nadenken over talloze dingen (zonder geestelijk moe te worden), maar als ik niet meer slaap voel ik me (lichamelijk) nogal rot.

Ook gaat een hogere intensiteit samen met hoofdpijn en buikpijn .. symptomen die ook vaak bij hoogbegaafden voorkomen.

Zelf ben ik van mening dat iedereen in principe *veel* meer mogelijkheden bezit dat hij / zij zich beseft. Juist doordat mensen gaan denken dat ze iets niet kunnen, lukt het niet. Je kunt het op school prima zien aan de exacte vakken. De simpelste dingen 'begrijpen' ze niet .. omdat ze niet willen .. omdat ze denken dat het moeilijk is ..

Eigenlijk is al het mentale simpel, je moet er alleen open voor staan. Ook fysiek gezien is meer mogelijk; pijn hoeft niet per se pijn te zijn bijvoorbeeld.

Ik vind de Shaolin's een prima voorbeeld hiervan. Die mensen is het gelukt om hun eigen lichaamstemperatuur te reguleren .. door aan iets warms te denken, overleven zij 's nachts bij temperaturen rond het nulpunt in het gebergte .. met niks anders aan dan een kleed .. doe dat maar eens na

Zo zijn er nog wel meer dingen..

[Dit bericht is aangepast door ******** (23-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 22:55
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
McMotion schreef:
waarom 48% en 52%?? volgens mij verschilt dat per persoon
Volgens jou? Argumentatie? Bron?

Degene die dit onderzoekt heeft is Bernard Devlin. Heb alleen een bron in een andere taal. Wat hij nog meer heeft geschreven: "Measuring Cognitive Ability," with John Cawley, Karen Coneeley and Ed Vytlacil, in Intelligence and Success: Is it all in the Genes? Scientists Respond to the Bell, ed. by Bernard Devlin, Stephen E. Fienberg, Daniel Resnick and Kathyrn Roeder, Springer-Verlag, 1997.

Misschien interessant voor je, dat laatste.
Oud 23-03-2002, 23:04
Ken de barbie man
Ken de barbie man is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik vind de Shaolin's een prima voorbeeld hiervan. Die mensen is het gelukt om hun eigen lichaamstemperatuur te reguleren .. door aan iets warms te denken, overleven zij 's nachts bij temperaturen rond het nulpunt in het gebergte .. met niks anders aan dan een kleed .. doe dat maar eens na
ook wel eens the Black Magic Shaolin's genoemd, dit heeft ook een of andere nederland onder controllen, onder ijs zwemmen, waar een normaal mens al lang dood had moeten zijn...
ik ben serieus van mening dat wij ons leven veel te weinig benutten... Maar anderzeids ben ik ook blij dat we dat doetn, want stel dat hier een stel super wezens zouden rontlopen, dan hebben we opzich ook wel een serieus probleem, denk maar aan al de scenario's met films...
trouwens ik zat niet ver weg met die percentages van het brein... we gebruiken eg maar zo weinig (of juist zo veel...)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 12:08
AtHell
AtHell is offline
Hij was gewoon logico-mathematisch-verbaal-linguistischruimtelijk-mechanisch-muzikaal-lichamelijk-inesthetisch-interpersoonlijk-sociaal-intrapersoonlijkSTONED ofzo of gewoon zeer aaibaar zekerwete één van die 2.
Reageren

Regels voor berichten