Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2003, 20:44
Wahan_Metan
Wahan_Metan is offline
Sommige mensen zeggen dat als je hersendood bent..je al eigenlijk dood bent...andere zeggen weer dat je nog leeft...Hoe denken jullie hierover?? Ik denk dat je ziel dan al weg isz.....En kunnen mensen weer terug komen??
Dit vraag ik omdat ik iemand ken die hersendood isz...haar ouders hebben besloten om haar dmv aparaten in levend te houden...als een kasplantje zeg maar.....ik denk dat ze al weg isz..alhoewel haar hart nog klopt.....
Hoe denken jullie hierover...??

(ik weet niet of er al een topic hierover isz...zo ja SORRY...)
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 20:56
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Wahan_Metan schreef:
(ik weet niet of er al een topic hierover isz...zo ja SORRY...)
(= Leonoor)

Is nog geen topic over. Interessant ow btw.

Ik denk dat mensen zolang iemands hart nog klopt en iemand dus nog warm is en niet spierwit ed nog denken (of eigenlijk meer hopen) dat iemand nog leeft, omdat iemand er nog niet 'dood' uit ziet. Ik denk dat ik dat ook zou hebben, vooral als het om iemand zou gaan om wie ik heel veel geef. Je blijft hopen dat iemand nog bij komt ed...maar ik denk eigenlijk wel dat als iemand hersendood is, dat iemand dan echt dood is...iig dat de kans dat hij/zij ooit nog bij zal komen erg klein is.
Oud 19-02-2003, 20:57
TIGEK
TIGEK is offline
Dit ligt eerst aan jouw definitie van DOOD. Waarom? als je hersendood bent dan zijn je hersenen dood maar leeft je lichaam nog. Je hart klopt, je ademd nog zo ver je het kan noemen. Als de apparaten worden af gesloten stopt je ademhaling (Het wordt immers geregeld door de hersen) na een tijdje vanzelf. Dus dan ben je echt dood.

Zelf zal ik kiezen hoe zwaar dan ook (Ik kan nu makkelijk praten) om toch de steker er uit treken. Wanneer je na een korte tijd ontwaakt (Dit is het geval bij coma je bent dan hersen dood) is zeer klein en waneer je er uit komt is er in mijn inziens geen goed leven meer mogelijk (Ik ken iemand die 3 weken in coma heeft gelegen) Zo moet je echt van alles weer opnieuw leren en er is een kans dat je voor honderd procent geneest.

Maar als ik kijk naar school genoten die helemaal niets kunnen waar de kans ook groot op is. Is voor mij eigelijk de grens al getroken en wil ik niet verder leven. Zij hebben misschien in hun oog punt een goede leven en misschien kan je er ook goed mee leven. Maar ik zal er niet mee willen leven.
Oud 19-02-2003, 21:23
Wahan_Metan
Wahan_Metan is offline
Citaat:
TIGEK schreef:
Dit ligt eerst aan jouw definitie van DOOD. Waarom? als je hersendood bent dan zijn je hersenen dood maar leeft je lichaam nog. Je hart klopt, je ademd nog zo ver je het kan noemen. Als de apparaten worden af gesloten stopt je ademhaling (Het wordt immers geregeld door de hersen) na een tijdje vanzelf. Dus dan ben je echt dood.

Mijn definitie van dood isz gewoon als iemand niet meer ademd..en spierwit wordt..maar zoals iamcj zegt..ze ziet er niet dood uit..maar ik weet wel zeker dat haar geest al weg iz...daar ligt, om het ff raar te zeggen, gewoon een lichaam...ze reageert nergensz op...!! Ze ligt er trouwensz al heel lang zo bij..ik kom erop doordat ik over haar heb gedroomt...ze praatte tegen me...en in mijn cultuur.. (ook in andere)...zeggen ze dat als je over iemand droomt die overleden isz...dan daadwerkelijk bij jou is geweest....dusz vandaar dat ik denk dat haar geest al weg isz...maar jah het is maar als je erin gelooft of niet...
.

Zelf zal ik kiezen hoe zwaar dan ook (Ik kan nu makkelijk praten) om toch de steker er uit treken. Wanneer je na een korte tijd ontwaakt (Dit is het geval bij coma je bent dan hersen dood) is zeer klein en waneer je er uit komt is er in mijn inziens geen goed leven meer mogelijk (Ik ken iemand die 3 weken in coma heeft gelegen) Zo moet je echt van alles weer opnieuw leren en er is een kans dat je voor honderd procent geneest.

Het is harstikke makkelijk om te zeggen dat je de stekker er maar uit moet trekken...maar voor de ouders is het ontzetend moeilijk...het is toch wel je kind die daar ligt..!! Ik hoop echt dat ik dit nooit zal mee maken in de toekomst...ik zie hoe haar ouders kapot gaan van binnen..!! Dat er maar snel een wonder gebeurd!!!

Maar als ik kijk naar school genoten die helemaal niets kunnen waar de kans ook groot op is. Is voor mij eigelijk de grens al getroken en wil ik niet verder leven. Zij hebben misschien in hun oog punt een goede leven en misschien kan je er ook goed mee leven. Maar ik zal er niet mee willen leven.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 21:28
thunder110
thunder110 is offline
Hersendood beschouw ik als dood. Het enige wat ons mensen nog kán onderscheiden van kunstmatige intelligentie (robots) is het besef. Als je dat besef niet meer hebt, ben je ook geen leven waardig.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 21:48
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Als je dat besef niet meer hebt, ben je ook geen leven waardig.
Vind je planten ook geen leven waardig dan? Beetje vreemde gedachte vin ik zelf. Aangezien er zat levensvormen zonder besef op aarde leven die er weer voor zorgen dat wij kunnen leven.
Oud 19-02-2003, 22:00
_Moby_
_Moby_ is offline
Citaat:
waneer je er uit komt is er in mijn inziens geen goed leven meer mogelijk

FF vette onzin man, een vriend van me heeft in de zomervakantie 3 dagen in coma gelegen vanwege meningitis.
Toen hij ontwaakte was er eigenlijk niets met hem aan de hand. Hij kon zich van de laatste week alleen niets meer herinneren en het half jaar erna had hij af en toe last van slaperigheid.
Je kunt echt niet zo maar zeggen dat er geen leven meer mogelijk is voor iemand die uit een coma komt.

Als je trouwens in coma ligt ben je niet hersendood. Iemand die in coma ligt hoeft ook lang niet altijd aan de beademing te liggen.
Mensen worden in de meeste gevallen "dood" verklaard als ze echt hersendood zijn. Er is nogal wat verschil tussen een "kasplantje" en iemand die in coma ligt.
Oud 19-02-2003, 22:54
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Wahan_Metan schreef:
Mijn definitie van dood isz gewoon als iemand niet meer ademd..en spierwit wordt..maar zoals iamcj zegt..ze ziet er niet dood uit..maar ik weet wel zeker dat haar geest al weg iz...daar ligt, om het ff raar te zeggen, gewoon een lichaam...ze reageert nergensz op...!! Ze ligt er trouwensz al heel lang zo bij..ik kom erop doordat ik over haar heb gedroomt...ze praatte tegen me...en in mijn cultuur.. (ook in andere)...zeggen ze dat als je over iemand droomt die overleden isz...dan daadwerkelijk bij jou is geweest....dusz vandaar dat ik denk dat haar geest al weg isz...maar jah het is maar als je erin gelooft of niet...
Mischien komt het doordat mijn definitie van dood isets anders is. Ik ben van mening dat je "dood" bent als je niet meer zelfstandig kunt ademen of overleven.
Als je in coma ligt reageer je ook nergens meer op en er is geen respons van je hersenen. Dat je er uit ontwaakt is zeer klein laat staan dat ze er nog goed uit komt.
Citaat:
Wahan_Metan schreef:

Het is harstikke makkelijk om te zeggen dat je de stekker er maar uit moet trekken...maar voor de ouders is het ontzetend moeilijk...het is toch wel je kind die daar ligt..!! Ik hoop echt dat ik dit nooit zal mee maken in de toekomst...ik zie hoe haar ouders kapot gaan van binnen..!! Dat er maar snel een wonder gebeurd!!!
Ik weet het dat ik het nu heel makkelijk zeg. Als ik als ouder daar ooit (ik hoop dat het nooit gebreurd) voor zo'n keuze zou moeten staan zal ik ook echt twijfelen. Het is geen makkelijke keuze.
Oud 19-02-2003, 22:59
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
_Moby_ schreef:
FF vette onzin man, een vriend van me heeft in de zomervakantie 3 dagen in coma gelegen vanwege meningitis.
Toen hij ontwaakte was er eigenlijk niets met hem aan de hand. Hij kon zich van de laatste week alleen niets meer herinneren en het half jaar erna had hij af en toe last van slaperigheid.
Je kunt echt niet zo maar zeggen dat er geen leven meer mogelijk is voor iemand die uit een coma komt.

Als je trouwens in coma ligt ben je niet hersendood. Iemand die in coma ligt hoeft ook lang niet altijd aan de beademing te liggen.
Mensen worden in de meeste gevallen "dood" verklaard als ze echt hersendood zijn. Er is nogal wat verschil tussen een "kasplantje" en iemand die in coma ligt.
Maar de meeste mensen die voor een langere tijd in coma hebben gelegen hebben meestal wel hersenletsel. Een kennis van mij heeft na 3 weken coma haar hele korte temijn geheugen kwijt. Als je dit geen letsel noemt?
Oud 19-02-2003, 22:59
Gans
Gans is offline
Ieder kan hier zijn eigen mening over hebben.
Hersendood is dat je hersenen het niet meer doen (lees: voor altijd niet doen), ze zijn niet voor niks dood.
Zonder hersenen kan je niet leven, dus wordt je leven gehouden door apparaten.

Op het moment dat je nog in leven wordt gehouden door apparaten ben je niet letterlijk dood, want je voelt nog warm aan enzo..maar die apparaten horen jou ipc niet in leven te houden dus je kan zeggen dat je dan gewoon dood bent.

Iemand die hersen dood is zal ook nooit meer 'wakker' worden... ook niet met een héél klein kansje!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 23:16
Wahan_Metan
Wahan_Metan is offline
Citaat:
Gans schreef:
Hersendood is dat je hersenen het niet meer doen (lees: voor altijd niet doen), ze zijn niet voor niks dood.

Op het moment dat je nog in leven wordt gehouden door apparaten ben je niet letterlijk dood, want je voelt nog warm aan enzo..maar die apparaten horen jou ipc niet in leven te houden dus je kan zeggen dat je dan gewoon dood bent.

Iemand die hersen dood is zal ook nooit meer 'wakker' worden... ook niet met een héél klein kansje!
Zoiets dacht ik dusz ook...wat erg!!!! Ze is even oud als mij...Ik durf niet te gaan kijken want straks krijg ik iets te zien dat ik nooit zal vergeten..bv dat ze qua uiterlijk heel erg is veranderd. Ik ben blij met de herrineringen die ik nu van haar heb. Ik ben er ook van bewust dat ze waarschijnlijk niet meer terug zou komen dusz heb langzamerhand wel al een beetje afscheid genomen. Ze is volgens mij al 6 maanden hersendood...de dokters gaven haar 3 weken maar het heeft dus echt langer geduurd...het klinkt wel raar..maar voor mij is ze er niet meer....
Ze is hersendood geworden door een ziekte die ze in een vakantieland is opgelopen...dusz mensen laat dit een lesje voor ons zijn....als je naar een tropisch land gaat..zorg dat je goed gefaccineerd (of hoe je het schrijft..tja tiz al laat..)...bent tegen al die ziektes!!!

Laatst gewijzigd op 19-02-2003 om 23:18.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 05:48
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Sithan schreef:
Vind je planten ook geen leven waardig dan? Beetje vreemde gedachte vin ik zelf. Aangezien er zat levensvormen zonder besef op aarde leven die er weer voor zorgen dat wij kunnen leven.
Ik bedoel juist, dat ons bewustzijn ons menselijk maakt. Als je dat niet meer hebt, dan ben je inderdaad een "plant".
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 07:53
Verwijderd
ik vind het aso van de oouders maar ik snap ze ookwel.. ik dnek neit dat ze kunnen accepteren dat hun dochter dood is nog steeds denken dat ze wakker word en da het goed komt..wat dus nooit zal gebeuren

ik vind het in leven houden van kasplantjes geldverspilling.. Het geld kan beter gebruikt worden voor de mensen die wle de kans hebben om weer wakker te worden.. ik bedoel hier alleen de mensendie hersendood zijn..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 08:07
Diovai
Diovai is offline
Nou, ik geloof dat er operaties zijn gedaan bij sommige mensen die een hersenoperatie nodig hadden, waarbij zij zijn ingevroren en er zoveel minuten lang (een uur ofzo) geen bloed naar de hersenen werd gepompt. Deze mensen beleefden uittredingen, maar kwamen gewoon weer terug in hun lichaam. Heel vreemd op zich. Een uur lang half-dood.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 08:42
Verwijderd
Mja, het is natuurlijk heel moeilijk zoiets... je wordt kunstmatig in leven gehouden, daarom vind ik dat je dan niet meer echt leeft.. Als ik lange tijd in coma zou liggen, mag van mij de stekker eruit.. ik wil zélf leven, niet kunstmatig... en wat voor nut heb ik of heeft mijn leven nog wanneer ik alleen maar op een bedje lig aan allerlei apparatuur welke me in leven houden? Geen, volgens mij...

Dus bij mij mag de stekker er dan uit en is het klaar..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 08:50
Verwijderd
Citaat:
Diovai schreef:
Nou, ik geloof dat er operaties zijn gedaan bij sommige mensen die een hersenoperatie nodig hadden, waarbij zij zijn ingevroren en er zoveel minuten lang (een uur ofzo) geen bloed naar de hersenen werd gepompt. Deze mensen beleefden uittredingen, maar kwamen gewoon weer terug in hun lichaam. Heel vreemd op zich. Een uur lang half-dood.
Waren die hersenen dan ingevroren..of wat? Je hersenen raken zwaar beschadigd als ze maar even geen zuurstof krijgen... dus ik weet niet hoe ze dat dan gedaan hebben?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Waren die hersenen dan ingevroren..of wat? Je hersenen raken zwaar beschadigd als ze maar even geen zuurstof krijgen... dus ik weet niet hoe ze dat dan gedaan hebben?
Volgens mij kunnen ze maximaal acht minuten zonder bloed, maar wanneer je de temperatuur flink laat dalen, kan je die acht minuten rekken... zoiets was het, maar het is volgens mij nog gigantisch groen, die operaties...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 08:54
Diovai
Diovai is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Idd Andijvie^

je hersenen kunnen tien minuten zonder bloed denk ik, tegenwoordig, maar als je ze bevriest wel een uur of wat.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 10:29
Wahan_Metan
Wahan_Metan is offline
Citaat:
Diovai schreef:
Idd Andijvie^

je hersenen kunnen tien minuten zonder bloed denk ik, tegenwoordig, maar als je ze bevriest wel een uur of wat.
Maar wat gebeurd er eigenlijk met de hersens als je hersendood bent..??? Zullen ze gaan verrotten??? of blijven ze gewoon normaal...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Wahan_Metan schreef:
Maar wat gebeurd er eigenlijk met de hersens als je hersendood bent..??? Zullen ze gaan verrotten??? of blijven ze gewoon normaal...
Volgens mij blijven ze gewoon goed, maar kunnen ze niets uitvoeren... ze krijgen, neem ik aan, nog gewoon bloed, maar kunnen geen prikkels meer ontvangen of doorgeven omdat de hersenstam is bekneld/gebroken/verstopt...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 11:48
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Ik bedoel juist, dat ons bewustzijn ons menselijk maakt. Als je dat niet meer hebt, dan ben je inderdaad een "plant".
En dus ben je geen leven waardig als ik jou mening begrijp...
Oud 20-02-2003, 14:57
Destiny
Destiny is offline
Citaat:
Citaat:
ik vind het aso van de oouders maar ik snap ze ookwel.. ik dnek neit dat ze kunnen accepteren dat hun dochter dood is nog steeds denken dat ze wakker word en da het goed komt..wat dus nooit zal gebeuren
Hoe kun je nou zeggen dat het aso is van die ouders! Het is hartstikke moeilijk als je kind daar lgt, je kunt echt niet zo maar even een keuze maken of je haar zo laat liggen of dat je de stekker eruit trekt.
Als je het zelf niet meemaakt kun je veel makkelijker oordelen, want je zegt veel makkelijker dat je de stekker er uit trekt, maar als je zelf in die positie zit denk je misschien wel heel anders.

En tuurlijk hopen de ouders dat hun kind wakker wordt, maar diep van binnen weten ze zelf ook wel dat ze dan helemaal opnieuw moeten beginnen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 16:50
Miracle
Miracle is offline
is hersendood hetzelfde als klinisch dood???
sorry voor als het een domme vraag is
Oud 20-02-2003, 17:37
TIGEK
TIGEK is offline
Nee, Als je hersendood bent leef je nog een korte tijd en dan kunnen ze je nog gebruiken voor transplantatie. Bij klinisch dood ben je al te laat en worden je organen opgegeten door de wormen
Oud 20-02-2003, 18:41
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Sithan schreef:
En dus ben je geen leven waardig als ik jou mening begrijp...
Hm ja, ik dacht al dat die opmerking verkeerd zou vallen. Je bent natuurlijk wel een leven waardig, maar geen mensenleven. Dus met andere woorden, 'menselijk' ben je niet meer te noemen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:00
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
TIGEK schreef:
Nee, Als je hersendood bent leef je nog een korte tijd en dan kunnen ze je nog gebruiken voor transplantatie. Bij klinisch dood ben je al te laat en worden je organen opgegeten door de wormen
Klinisch dood en hersendood zijn wel degelijk gelijke begrippen. Er is weliswaar geen hersenactiviteit meer, maar het is wel mogelijk om met behulp van een hart-longmachine de inwendige organen van bloed te blijven voorzien, iets wat bijvoorbeeld voor een niertransplantatie van groot belang is. Het is echter wel zo dat op een gegeven moment alsnog het besluit zal vallen om "de stekker er uit te trekken" omdat verder kunstmatig in leven houden vanaf dat moment niet meer verantwoord is.
Oud 21-02-2003, 08:40
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Iemand die klinisch oftewel hersendood is heeft geen enkele kans nog terug te komen. Als de apparatuur waarop ze aangesloten zijn wordt afgesloten treed meestal binnen een aantal minuten de dood in. De ademhaling stopr vrijwel meteen nadat de apparatuur is uitgezet en kort daarop stopt het hart met kloppen. In mijn ogen is iemand die hersendood is echt dood. Immers zonder apparatuur was zo iemand er al niet meer geweest. De apparaten kunnen ervoor zorgen dat het hart nog tijden blijft kloppen en dus nog tijden bloed blijft rondpompen maar het is allemaal kunstmatig.
Oud 21-02-2003, 08:49
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Hm ja, ik dacht al dat die opmerking verkeerd zou vallen. Je bent natuurlijk wel een leven waardig, maar geen mensenleven. Dus met andere woorden, 'menselijk' ben je niet meer te noemen.
Maar dan begrijp ik nog niet waarom je hierdoor concludeert dat iemand dood zou mogen, om het heel cru te zeggen...
Want omdat je niet meer menselijk bent, zou je ook niet meer als 'plant'mens mogen leven
Oud 21-02-2003, 12:10
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef:
Iemand die klinisch oftewel hersendood is heeft geen enkele kans nog terug te komen. Als de apparatuur waarop ze aangesloten zijn wordt afgesloten treed meestal binnen een aantal minuten de dood in. De ademhaling stopr vrijwel meteen nadat de apparatuur is uitgezet en kort daarop stopt het hart met kloppen. In mijn ogen is iemand die hersendood is echt dood. Immers zonder apparatuur was zo iemand er al niet meer geweest. De apparaten kunnen ervoor zorgen dat het hart nog tijden blijft kloppen en dus nog tijden bloed blijft rondpompen maar het is allemaal kunstmatig.
idd, dat dacht ik ook ja... [vandaag bijn vraag of het hetzelfde is]
Oud 21-02-2003, 19:07
** Lieve2002 **
** Lieve2002 ** is offline
....ik denk dat iemand die hersendood iz toch wel egt dood iz....Je lichaam wordt immers geregelt door je hersenen....zonder hersenen kan je niet denken....en embryo die geen hersentjes heeft wordt vaak ook dood verklaart....
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 22:21
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Diovai schreef:
Idd Andijvie^

Voor zover ik weet kunnen we nog geen lichaamsdelen bevriezen zonder dat de permanente schade achterblijft. We bestaan voor 60% uit water. Zodra je water bevriest, zet het uit. Zodra je een lichaamsdeel bevriest, zet het celplasma uit en 'breekt' de cel. De hersenen; het meest delicate deel van het lichaam, overleeft zoiets nooit of te nimmer.

Voor zover ik weet worden hersenoperaties gewoon uitgevoerd zonder dat er ook maar iets afgekoeld word. Ze hebben daar gewoon speciale spullen voor.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 18:22
ekki
ekki is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef:
Ik ben het hier volkomen mee eens.

Ik denk dat ik toch nog wel zo nuchter zou zijn, uiteindelijk, om de stekkers eruit te halen. Misschien niet meteen, maar ik denk dat ik het uiteindelijk toch wel zou doen in zo'n situatie.
Oud 23-02-2003, 12:16
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Gans schreef:

Helemaal mee eens.
Maar begrijp wel dat het voor haar ouders moeilijk is, maar
in weze is ze al dood.. Alleen haar lichaam leeft nog kunstmatig..
En die kan je sturen met je hersenen, zij is hersendood,
dus ze zal haar lichaam nooit meer zelf kunnen 'besturen' en laten
leven...
Oud 24-02-2003, 17:09
sterre
sterre is offline
ik ben van mening dat als je hersendood bent, je echt dood bent... mijn vriendin is er aan gestorven, en als een plant leven is ook geen doen denk ik het is spijtig, idd, maar het is beter om de persoon in kwestie rustig te laten doen ipv nog langer in leven te houden, hoe moeilijk ook
Oud 25-02-2003, 21:17
sublime
sublime is offline
ik denk dat iemand die hersendood verklaard is, niet meer 'terug' kan komen... om iemand dan met apparaten 'in leven' te houden vind ik eerlijk gezegd niet echt respectvol voor 'de overledene'...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten