Advertentie | |
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() of het om depressieve of om criminele jongeren ging is mij eigenlijk ook nog niet duidelijk. maar wat de abt wel zegt, is dat die ouders dus al wel schuld hebben. ja, er zijn nog andere factoren die daar een rol in spelen, maar hier ging het om de ouders... volgens mij dan he... ![]()
||
Citaat:
"Het probleem van velen: hun ouders?" wat suggereert dat het probleem van criminele/depressieve jongeren is, hun ouders. Er staat niks in over andere factoren; wat ik dus ook al beschreven heb, Abt laat belangrijke details weg, en relativeert te veel iets groots tot iets te klein. (mp3) |
![]() |
|
![]() |
Ik suggereerde klaarblijkelijk (onterecht) dat er een verband bestaat tussen crimineel en depressief. Dat is er - denk ik - inderdaad niet.
Waar het mij om ging, was dat het me opvalt dat zowel in het geval van depressiviteit als in dat van criminaliteit een complex geheel van factoren in het spel is, waarin de ouders een machtige of juist gebrekkige rol spelen. De overeenkomst die ik tussen depressiviteit en criminaliteit zag, ligt niet in die verschijnselen, maar in de rol die de maatschappij en vooral de ouders op deze gebieden spelen. De kiem van veel ellende wordt al in de prille kinderjaren gelegd, soms zelfs al voor je vijfde levensjaar. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik geloof niet dat het gros van de criminelen en/of het gros van de depressievelingen, het ontstaan van hun 'malfunction' kunnen terug vinden in hun eerste 5 levensjaren. Ik denk dat daar maar een kleine groep van is. Ik denk dat de maatschappij + tv + school&vrienden een veel grotere groep criminelen/depressievelingen creeert, dan de ouders dat doen door in de eerste +-5 levensjaren het kind te gaan 'misvormen'. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik betwijfel dat ook, maar de mens is in de eerste 5 levensjaren wel heel erg gevoelig voor de buitenwereld. en dan vooral de ouders, omdat die dan waarschijnlijk het meest met het kind om gaan. daarna krijgen die andere factoren die je noemt een grotere invloed ja, wat niet wegneemt dat de ouders dan geen invloed meer hebben. ik denk eigenlijk dat het allemaal nog niet zo vroeg begint, iig niet de eerste 5 jaar, maar ongeveer vanaf dat iemand 10 jaar is? vanaf de puberteit? zoiets?
||
Citaat:
Vanaf 10 jaar en later, spelen school en vrienden ook al een grote rol. Hoe ouder, hoe minder belangrijke rol de ouder krijgt in het 'opvoeden' van het kind, hoe 'zelfstandiger' het kind word (of in sommige gevallen, denkt dat het is. ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ouders moeten naar mijn mening helemaal niet de functie van kinderpolitie op zich nemen. Ze moeten een basis leggen, opdat het kind later zelf kan leven en uitmaken wat goed en slecht is.
Je moet ook niet voorbij gaan aan het gegeven dat sommige kinderen niet goed zijn. Als er iets in hun bovenkamer miszit, kan je daar als ouder wel iets aan doen, maar hoeveel, dat weet je nooit. Ik zeg dit niet om iemand te beledigen, moet (gelukkig) toegeven dat ik qua slechte ouders en/of leefomgeving achtergesteld ben. Als je dus 'slechte' kinderen hebt, geen bijzonder goede ouders en een matige omgeving, kan er ook van alles misgaan. Ik kom dan tot de conclusie dat abts stelling te eenvoudig is gesteld. De factoren die invloed hebben op de opvoeding van een kind zijn legio en niet allemaal bekend. Maar je moet het natuurlijk wel proberen, anders kom je nergens.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Deze maatschappij... Crocodi1e | 40 | 13-10-2012 18:50 | |
Studeren |
Hogeschool van Amsterdam MWD mijn ervaringen Easygoing83 | 1 | 13-12-2009 12:56 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Nederlands Uiteenzetting sten-vvv | 0 | 06-01-2007 17:09 | |
Algemene schoolzaken |
Arrest 13 mrt 1987 synclinorium | 6 | 07-11-2005 17:14 | |
Psychologie |
zwakte? cha0s | 51 | 14-12-2002 18:55 |