Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2002, 21:07
de abt van sion
de abt van sion is offline
Vandaag hoorde ik op het journaal dat men van plan was de ouders van criminele jongeren een opvoedingscursus te geven.

De genoemde ouders zijn niet in staat gebleken hun kinderen behoorlijk op te voeden.

Dit lijkt - als ik goed op dit forum rondkijk - het topje van de ijsberg. Want hier zitten wellicht geen criminele jongeren, maar wel heel wat ongelukkige jongeren.

Vinden jullie dat ook niet heel erg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2002, 21:17
damaetas
damaetas is offline
mijn ouders hebben zeker deel aan mn problemen, maar ik denk niet dat een heropvoedingskamp dar iets had kunne aan veranderen. ik denk wel dat ik een goie opvoeding heb geahd, ik vind mijn ouders gewoon ni zo fijn (understatement)
Oud 26-03-2002, 21:18
punkyfish
punkyfish is offline
hmm tja. als ik dan weer naar mijn eigen situatie moet gaan kijken... mijn ouders zijn ook niet geweldig, verre van geweldig eigenlijk. vooral mijn pa. maar goed.

nou praat ik dus zo met zo'n mens van jeugdzorg, en die is er heilig van overtuigd dat mijn pa kan veranderen, zodat ik mij ook weer gelukkiger voel, blablabla. ze heeft niet eens in de gaten dát ik me al gelukkiger voel, maar daar hadden we het niet over.

het punt is dus, dat ik denk, dat mijn pa niet zal veranderen. ik weet het eigenlijk wel zeker.

om weer op jouw post over te gaan, ik denk dus niet dat zo'n cursus zin heeft. daar zou dan al meteen bij de geboorte mee begonnen moeten zijn.

bijv. bij mij, ik doe gewoon geen reet in huis. als ik dat zou moeten hebben doen vanaf dat ik het kon doen, dan zou ik het dus gewoon gedaan hebben (vage zin, maar het is hopelijk wel duidelijk). dat kan niet zomaar ineens veranderen.

denk dus niet dat zoiets zin heeft.
Oud 26-03-2002, 21:28
klootzak2001
klootzak2001 is offline
dit vind ik zulk dom gelul..

ik bedoel ouders hebben soms een invloed als ze hun kinderen verkrachten of mishandelen bijvoorbeeld.
dan moet je ze gewoon levenslang in een cel laten rotten.
Ik bedoel dat soort mensen moeten gewoon harder aangepakt worden, het is al jaren een probleem al in de jaren zestig werd het percentage geweld/verkrachtende ouders meer.

dat is 1 probleem groep.

2e zijn de ouders die gewoon geen macht over hun kinderen hebben.
dat komt, door
1. geen kennis van de nl. taal + cultuur (marrokanen met name)
2. Gebrek aan gezag.

ik vind dat daar eventueel verplichte cursussen voor moeten komen.

Verder vind ik dat kinderen sneller van hun ouders vandaan gehaald moeten kunnen worden. en dat de opvang zelf veel beter kan.

Oud 26-03-2002, 22:02
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Dit lijkt - als ik goed op dit forum rondkijk - het topje van de ijsberg. Want hier zitten wellicht geen criminele jongeren, maar wel heel wat ongelukkige jongeren.

Vinden jullie dat ook niet heel erg?
Wie vind wat niet heel erg? Slechte ouders? Ongelukkige jongeren? Criminele jongeren? Met wat staat die vraag in verband?

Je gaat er dus al vanuit dat er een verband ligt tussen depressieve jongeren, en jongeren die crimineel gedrag tonen.

Je gaat in al je topics teveel van dingen uit, en probeert te grote dingen te veel te relativeren tot iets kleins, door belangrijke details gewoon weg te laten. (MP3 compressie, )

Terugkomend op 'deze' topic, ik denk dat tegenwoordig ouders zich steeds minder gaan bemoeien met hun kinderen. Niet alleen ouders beinvloeden een kind in z'n jonge levensjaren. Vriendengroepen, school en omgeving doen er net zo hard aan mee. Je mag misschien twee van de beste ouders hebben, maar als de buurt stinkt, de rest van de buurt hevig crimineel is, school weinig goeds doet .. zal het kind toch een aantal slechte ervaringen op doen waar de ouders geen hand op hebben. Ouders kunnen moeilijk hun kinderen 24 uur binnenhouden.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 22:11
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Marcade schreef:

Terugkomend op 'deze' topic, ik denk dat tegenwoordig ouders zich steeds minder gaan bemoeien met hun kinderen. Niet alleen ouders beinvloeden een kind in z'n jonge levensjaren. Vriendengroepen, school en omgeving doen er net zo hard aan mee. Je mag misschien twee van de beste ouders hebben, maar als de buurt stinkt, de rest van de buurt hevig crimineel is, school weinig goeds doet .. zal het kind toch een aantal slechte ervaringen op doen waar de ouders geen hand op hebben. Ouders kunnen moeilijk hun kinderen 24 uur binnenhouden.

klopt, klopt, maar in 'dit' ( ) topic ging het er toch al over dat de ouders 'schuld' hadden?

Citaat:
klootzak2001 schreef:

2e zijn de ouders die gewoon geen macht over hun kinderen hebben.
dat komt, door
1. geen kennis van de nl. taal + cultuur (marrokanen met name)
hoezo dat?! ouders en hun kinderen spreken over het algemeen dezelfde taal? volgens mij heeft het er niet veel mee te maken, dat er hier in nederland een andere taal en cultuur is, als waar zij dan vandaan komen. zij kunnen hier op dezelfde manier met elkaar communiceren als daar.

Citaat:
klootzak2001 schreef:

2. Gebrek aan gezag.
is in mijn geval ja.
Oud 26-03-2002, 22:33
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
klopt, klopt, maar in 'dit' ( ) topic ging het er toch al over dat de ouders 'schuld' hadden?
? 'k snap je niet. Ik zeg dus dat ouders helemaal niet de enige zijn die schuld hebben; dat er nog veel meer mee speelt, om een kind ongelukkig (of crimineel, waar gaat het hier eigenlijk om?) te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 22:39
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Marcade schreef:
? 'k snap je niet. Ik zeg dus dat ouders helemaal niet de enige zijn die schuld hebben; dat er nog veel meer mee speelt, om een kind ongelukkig (of crimineel, waar gaat het hier eigenlijk om?) te krijgen.

ik snap dat je me niet snapt *jaja*, ik kan niet goed uitleggen...

of het om depressieve of om criminele jongeren ging is mij eigenlijk ook nog niet duidelijk. maar wat de abt wel zegt, is dat die ouders dus al wel schuld hebben. ja, er zijn nog andere factoren die daar een rol in spelen, maar hier ging het om de ouders...

volgens mij dan he...
Oud 26-03-2002, 22:44
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
ik snap dat je me niet snapt *jaja*, ik kan niet goed uitleggen...

of het om depressieve of om criminele jongeren ging is mij eigenlijk ook nog niet duidelijk. maar wat de abt wel zegt, is dat die ouders dus al wel schuld hebben. ja, er zijn nog andere factoren die daar een rol in spelen, maar hier ging het om de ouders...

volgens mij dan he...

Ik duik op de titel van Abt:
"Het probleem van velen: hun ouders?"

wat suggereert dat het probleem van criminele/depressieve jongeren is, hun ouders.

Er staat niks in over andere factoren; wat ik dus ook al beschreven heb, Abt laat belangrijke details weg, en relativeert te veel iets groots tot iets te klein. (mp3)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 22:45
de abt van sion
de abt van sion is offline
Ik suggereerde klaarblijkelijk (onterecht) dat er een verband bestaat tussen crimineel en depressief. Dat is er - denk ik - inderdaad niet.
Waar het mij om ging, was dat het me opvalt dat zowel in het geval van depressiviteit als in dat van criminaliteit een complex geheel van factoren in het spel is, waarin de ouders een machtige of juist gebrekkige rol spelen.
De overeenkomst die ik tussen depressiviteit en criminaliteit zag, ligt niet in die verschijnselen, maar in de rol die de maatschappij en vooral de ouders op deze gebieden spelen.
De kiem van veel ellende wordt al in de prille kinderjaren gelegd, soms zelfs al voor je vijfde levensjaar.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 22:51
Marcade
Marcade is offline
Is het niet zo dat *elke* handeling van de mens, beinvloed word door ouders, maatschappij, tv; alles vanuit de buitenwereld?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 22:52
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

De kiem van veel ellende wordt al in de prille kinderjaren gelegd, soms zelfs al voor je vijfde levensjaar.
ja, en dus hebben die cursussen imho geen zin.
Oud 26-03-2002, 22:54
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Is het niet zo dat *elke* handeling van de mens, beinvloed word door ouders, maatschappij, tv; alles vanuit de buitenwereld?

discussie over gehad op school stelling was 'jongeren worden meer door de media opgevoed dan door de ouders' o.i.d. en ja, dat is denk ik ook zo. ook al zeg je nog zo hard van niet...
Oud 26-03-2002, 22:57
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Heb je cijfers gezien?

Ik geloof niet dat het gros van de criminelen en/of het gros van de depressievelingen, het ontstaan van hun 'malfunction' kunnen terug vinden in hun eerste 5 levensjaren.

Ik denk dat daar maar een kleine groep van is. Ik denk dat de maatschappij + tv + school&vrienden een veel grotere groep criminelen/depressievelingen creeert, dan de ouders dat doen door in de eerste +-5 levensjaren het kind te gaan 'misvormen'.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 23:03
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Heb je cijfers gezien?

Ik geloof niet dat het gros van de criminelen en/of het gros van de depressievelingen, het ontstaan van hun 'malfunction' kunnen terug vinden in hun eerste 5 levensjaren.

Ik denk dat daar maar een kleine groep van is. Ik denk dat de maatschappij + tv + school&vrienden een veel grotere groep criminelen/depressievelingen creeert, dan de ouders dat doen door in de eerste +-5 levensjaren het kind te gaan 'misvormen'.

er staat ook 'soms'.

ik betwijfel dat ook, maar de mens is in de eerste 5 levensjaren wel heel erg gevoelig voor de buitenwereld. en dan vooral de ouders, omdat die dan waarschijnlijk het meest met het kind om gaan. daarna krijgen die andere factoren die je noemt een grotere invloed ja, wat niet wegneemt dat de ouders dan geen invloed meer hebben.

ik denk eigenlijk dat het allemaal nog niet zo vroeg begint, iig niet de eerste 5 jaar, maar ongeveer vanaf dat iemand 10 jaar is? vanaf de puberteit? zoiets?
Oud 26-03-2002, 23:12
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
er staat ook 'soms'.

ik betwijfel dat ook, maar de mens is in de eerste 5 levensjaren wel heel erg gevoelig voor de buitenwereld. en dan vooral de ouders, omdat die dan waarschijnlijk het meest met het kind om gaan. daarna krijgen die andere factoren die je noemt een grotere invloed ja, wat niet wegneemt dat de ouders dan geen invloed meer hebben.

ik denk eigenlijk dat het allemaal nog niet zo vroeg begint, iig niet de eerste 5 jaar, maar ongeveer vanaf dat iemand 10 jaar is? vanaf de puberteit? zoiets?

Er staat 'soms' als in, soms al tussen 0 en 5 jaar. Niet als in 'soms' is het de schuld van de ouders, en 'meestal' is het de schuld van de iets anders.

Vanaf 10 jaar en later, spelen school en vrienden ook al een grote rol. Hoe ouder, hoe minder belangrijke rol de ouder krijgt in het 'opvoeden' van het kind, hoe 'zelfstandiger' het kind word (of in sommige gevallen, denkt dat het is. )
Met citaat reageren
Oud 27-03-2002, 08:10
tacidvs
tacidvs is offline
Ouders moeten naar mijn mening helemaal niet de functie van kinderpolitie op zich nemen. Ze moeten een basis leggen, opdat het kind later zelf kan leven en uitmaken wat goed en slecht is.

Je moet ook niet voorbij gaan aan het gegeven dat sommige kinderen niet goed zijn. Als er iets in hun bovenkamer miszit, kan je daar als ouder wel iets aan doen, maar hoeveel, dat weet je nooit. Ik zeg dit niet om iemand te beledigen, moet (gelukkig) toegeven dat ik qua slechte ouders en/of leefomgeving achtergesteld ben. Als je dus 'slechte' kinderen hebt, geen bijzonder goede ouders en een matige omgeving, kan er ook van alles misgaan.

Ik kom dan tot de conclusie dat abts stelling te eenvoudig is gesteld. De factoren die invloed hebben op de opvoeding van een kind zijn legio en niet allemaal bekend. Maar je moet het natuurlijk wel proberen, anders kom je nergens.
Oud 27-03-2002, 08:38
kwellie
kwellie is offline
Dat vind ik nu ook wanneer een ouder een kind normen en waarden op gaat dringen kan het averechts werken en dan ligt het natuurlijk weer aan de kinderen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 11:16
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Mijn ouders zitten nu in therapie om met mn problemen om te kunne gaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten