Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2002, 23:53
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
wanneer ben je depressief, en wanneer is het gewoon een dipje?? Ik las laatst een folder over depressie en ik voldoe volgens die folder aan alle symptomen om mezelf depressief te noemen. Ik weet van mezelf dat ik niet echt een optimist ben, maar dat het eigenlijk zo erg was wist ik niet. Hoe serieus kan ik de folder nemen?? hij lag bij de aphoteek, dus het is wel een 'echte' lijkt me. Het is wel zo dat ik me de laatste tijd niet echt lekker voel, heb nergens meer zin in, zie alleen maar de negatieve kant van dingen en sluit me af van de buitenwereld. Slapen doe ik ook al een maand slecht, in slaap komen gaat echt moeilijk, lig vaak zat tot een uur of 5 wakker en moet dan weer vroeg op, wat 9 van de 10 keer dan dus ook niet lukt.

Ik heb dit allemaal dus al ongeveer een maand, moet ik me zorgen gaan maken ofzo, Ik heb het wel is vaker, maar niet zo lang, wanneer is iets een dip en wanneer een depressie??
Advertentie
Oud 22-06-2002, 00:02
Belle
Belle is offline
de diagnose depressief kan alleen door een arts gesteld worden,en die kan je dus niet zelf stellen.

kijk voor een testje (nie al te betrouwbaar maar okeej) op www.zwaarweer.nl

ow en mailen mag altijd hoor (voor adres zie profiel)
Oud 22-06-2002, 00:11
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
jessiej schreef:
de diagnose depressief kan alleen door een arts gesteld worden,en die kan je dus niet zelf stellen.

kijk voor een testje (nie al te betrouwbaar maar okeej) op www.zwaarweer.nl

ow en mailen mag altijd hoor (voor adres zie profiel)
bedankt voor dat testje, ik zag wel 1 zonnetje voorbij komen, ook niet veel goeds dus, maarja ik vertrouw internet testjes toch nooit
Oud 22-06-2002, 00:31
Belle
Belle is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef:

bedankt voor dat testje, ik zag wel 1 zonnetje voorbij komen, ook niet veel goeds dus, maarja ik vertrouw internet testjes toch nooit
tisniet veel soeps idd die test, maar okeej,jij had tenminste nog 1 zonnetje *heeft al jaren geen zonnetjes*
mjah bij mij is de diagnose al lang geleden gesteld dus ik weet waar ik aan toe ben
Oud 22-06-2002, 00:42
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
jessiej schreef:

tisniet veel soeps idd die test, maar okeej,jij had tenminste nog 1 zonnetje *heeft al jaren geen zonnetjes*
mjah bij mij is de diagnose al lang geleden gesteld dus ik weet waar ik aan toe ben
ik kreeg het idee dat ik er misschien laast van zou hebben toen ik die folder las, ben verder nog niet naar huisarts geweest, en heb er niet veel behoefte aan, wat kan hij er aan doen? In een psygiater geloof ik gewoon niet, en om mezelf kunstmatig vrolijk te maken door middel van pillen zie ik ook niet zitten.

Nu de vakantie komt heb ik ergens weer hoop, school heeft vooral erg veel stress veroorzaakt, daar ben ik dan een tijdje vandaan, misschien dat ik me dan beter ga voelen.
Oud 22-06-2002, 07:53
Juliah
Juliah is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef:

ik kreeg het idee dat ik er misschien laast van zou hebben toen ik die folder las, ben verder nog niet naar huisarts geweest, en heb er niet veel behoefte aan, wat kan hij er aan doen? In een psygiater geloof ik gewoon niet, en om mezelf kunstmatig vrolijk te maken door middel van pillen zie ik ook niet zitten.
Als je wilt weten of je echt depressief bent zul je toch naar de huistarts moeten, ivm diagnose. Zonder diagnose weet je niet of je het bent, niet voor 100%. En hij stuurt je echt niet zomaar door naar een psychiater, en als hij het wel doet zeg je toch gewoon dat je dat niet wilt. Psychiaters doen btw meer dan alleen pillen voor schrijven, die pillen zijn (9 van de 10 keer) als ondersteuning voor de gesprekstherapie, om de scherpste kantjes weg te halen. En er zijn ook nog psychologen, die mogen geen medicijnen voorschrijven, hoewel ze wel aan de huisarts kunnen vragen het te doen. Je kunt ook nog naar maatschappelijk werk gaan, kun je gewoon praten (hoewel ze bij mij ook over pillen begonnen te zeiken (die ik dus ook niet wou) ed.
Oud 22-06-2002, 09:43
cerys
cerys is offline
dat zwaarweer.nl slaat echt nergens op, het zijn van die vraagjes die je ook als je je 1 dagje een btje sip voelt op "depressief" kunnen zetten
Oud 22-06-2002, 11:02
Verwijderd
De dingen die jij op noemt zijn idd wel kenmerken van depressie, alleen is een maand nog geen hele lange periode.

Je zit nu denk ik nog in een dipje, maar dit zou echt een depressie kunnen worden. Wil je het zeker weten, kun je idd naar de huisarts gaan, zodat je de diagnose hebt.

Er zijn echt ZOveel veschillende behandelingsmethode's van depressie ook. Je kunt gewoon met iemand gaan praten, een psychologe o.i.d. en op die manier ms beter inzicht krijgen in jezelf en je zo beter gaan voelen.

De zomervakantie komt er aan idd, en misschien zal het dan vanzelf over gaan. Probeer in ieder geval veel dingen te doen die je leuk vind. Zijn er geen dingen die je altijd al hebt willen doen? Nu is het moment, doe het gewoon is. Ga bij jezelf na welke dingen jou gelukkig maken, probeer uit die cirkel van geen zin hebben en dergelijke te komen. Zoek naar manieren beter in slaap te komen, niet via pillen, maar bijv. homeopathische middelen, of een beker warme melk voor het slapen gaan, ontspanningsoefeningen enz.

Doe er in ieder geval iets mee, zodat je niet helemaal zult wegzakken ofzo. Praat voral veel met mensen die je vertrouwd, zij kunnen je ms helpen die cirkel te doorbreken.

sterkte
Oud 22-06-2002, 11:58
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
http://www.depressiestichting.nl/ op deze site hebben ze ook een test en informatie over depressies, de test is denk ik wel wat beter dan die van zwaarweer.nl .
Oud 22-06-2002, 16:44
ratsja
ratsja is offline
daadwerkelijk, dus echt depressief zijn, is een ziekte, je kan wel aan de symptomen voldoen, maar dat zegt ook niks, je kan het zelf ook "zwaarder maken"..zo van oow..ja....dat heb ik ook.

ik ben chronisch (manisch ?) depressief en kan je vertellen....dat het niks aan is
Oud 22-06-2002, 17:23
Verwijderd
Jaja, weer zo'n internettestje:
http://www.dokterdokter.nl/interact/index.cgi?id2=15
Van dokterdokter dus
Oud 22-06-2002, 17:36
ratsja
ratsja is offline
die testjes zijn allemaal standaard vragen.....
had iedereen kunnen bedenken....en vind die testen zeker niet goed..
Oud 23-06-2002, 14:53
Verwijderd
De laatste keer dat ik echt depressief was ik ontzettend moe, ik wilde niets meer behalve janken. dan zat ik gewoon op de bank en dan barstte ik ineens in tranen uit. Lopen ging al helemaal niet. een afstand waar andere mensen een kwartier over deden daar deed ik met een beetje haast 40 minuten over.
Ik kon niets en ik wilde niets.

ben ik blij dat dat over is.
Oud 23-06-2002, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef:
De laatste keer dat ik echt depressief was ik ontzettend moe, ik wilde niets meer behalve janken. dan zat ik gewoon op de bank en dan barstte ik ineens in tranen uit. Lopen ging al helemaal niet. een afstand waar andere mensen een kwartier over deden daar deed ik met een beetje haast 40 minuten over.
Ik kon niets en ik wilde niets.

ben ik blij dat dat over is.
De laatste keer dat je depressief was? Hoeveel keren ben je het dan geweest? Ben je het een dag, of langer? Ikzelf ben namelijk depressief, en ik kom daar niet zo makkelijk vanaf..

Trouwens, die testjes.. Ach, ik ben volgens alledrie op dit moment zwaar depressief, terwijl ik zelf vind dat het juist beter gaat. Je moet hier niet vanuit gaan, deze vragen zijn niet echt geweldig opgesteld, vind ik zelf.. Maar, ik denk dat niemand beter dan jijzelf kan bepalen of dit een depressie is, of gewoon een dip. Kijk hoelang het duurt, onthoud die stellingen van die teksten en bedenk jezelf eens in de zoveel tijd of er nog geen verandering in gekomen is.. Of, tsja, ga naar de huisarts, hoewel ik daar nooit zoveel vertrouwen in heb.
Oud 02-07-2002, 22:18
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
die testen vind ik echt wel niet goed,

ik moest al lang bij een psycholoog zitten volgens die testen...

ik heb inderdaad een sombere periode achter de rug, maar daar ben ik zonder dokters en pillen bovenop gekomen.

Het was een periode van anderhalve maand, en ik voldoe aan die eisen van die testjes

ben ik nu depressief geweest?
Oud 02-07-2002, 22:29
ratsja
ratsja is offline
als je depressief bent is een psycholoog toch niet noodzakelijk.
het kan. maar per definitie is dat niet zo hoor

ligt er ook aan wat de oorzaak is van je ziekte
Oud 23-10-2002, 21:21
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik heb steeds dat ik een periode heel somber ben en dan weer vrolijk en zo gaat dat al heel lang.
Oud 24-10-2002, 07:31
Verwijderd
Citaat:
Black Sugar schreef:
Ik heb steeds dat ik een periode heel somber ben en dan weer vrolijk en zo gaat dat al heel lang.
Is het werkelijk nodig allerlei oude topics te uppen?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten