Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2002, 13:23
Verwijderd
Kenwoord: de media.

In hoeverre kan men een mens beinvloeden door deze bang te maken? Ik heb eens nagedacht over het hele WTC gebeuren .. 2 vliegtuigen .. *boem!*

En daarna werd steeds doorgehamerd over de El Quaida (ofzo), Afghanistan en natuurlijk de Taliban met de ster van Ugly People . com : Osama Bin Laden..

Elke dag zie je het op TV .. vooral na 11 september waren er discussies over hun agressieve geloof en hoe ze ons als de smerige westerse en kapitalistische wereld zien..

Er groeit angst, wantrouwen .. je ziet een gesluierd figuur voorbij lopen en je vraag jezelf af: "wat zou ze van mij denken? ben ik een smerig zwijn omdat ik varkensvlees eet?" .. "zou de volgende Moslim die voorbij komt misschien een aanslag plegen? of daar tenminste bereid voor zijn?" ..

Nu komt het leuke: mensen die daarop inspelen. Die benadrukken hoe groot die kans is, die benadrukken "hoe zij over ons denken" .. ook al hoeft het niet waar te zijn..

In hoeverre kan dit uitwerkingen hebben? Zou je daarmee een heel volk kunnen dirigeren? Door een (deels fictieve) staat van onheil te creeren en te beloven dat je er iets tegen doet?

Voorbeelden:
-> Amerikaanse defensie die meer geld wil..
-> Laboratoria die dingen onderzoeken en geld willen en daarvoor een probleem 'creeren' *?*

Indoctrinate..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2002, 14:32
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

In hoeverre kan dit uitwerkingen hebben? Zou je daarmee een heel volk kunnen dirigeren? Door een (deels fictieve) staat van onheil te creeren en te beloven dat je er iets tegen doet?

klinkt onheilspellend.....

ik denk dat je geen heel volk kunt dirigeren. Mensen die door de angst gegrepen zijn kunnen misschien niet meer helder nadenken, maar ik denk dat er altijd mensen blijven die dat nog wel doen en die afstand kunnen nemen v.d. problemen..
en die uiteindelijk dan de bange mensen weer kunnen overtuigen

maar uitwerking zal 't zeker hebben

er zijn vast ook altijd mensen die niet bang zijn voor het "probleem". die 't bv. helemaal niet als een probleem zien.... al kan je daar ook weer woede/verdriet etc. mee opwekken.

meningokokken is ook weer zo'n voorbeeld.ze maken ik weet niet hoeveel mensen er onterecht bang voor door al die media. Hoe groot is de kans nou dat je eraan doodgaat? Ik heb geen idee eigenlijk maar er zijn zoveel dingen waar je dan bang voor kunt wezen..

moeten ze de media eigenlijk niet verbieden ergens zoveel heibel over te maken?

reclame is ook een beetje een verkapte vorm ervan denk ik. bv. een moeder wil 't beste voor haar kind en heeft daar heel veel voorover. Door reclame wordt ze niet direct bang gemaakt, maar krijgt wel de indruk dat ze veeeeeel beter een ander product kan kiezen. Want dan zou 't kind een verminderde kans hebben op "ditendat" en dat wil "ditendat" ze dus echt voorkomen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten