Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2002, 18:44
DarkCat
DarkCat is offline
Dat zie je vaak gebeuren. Bij alcoholisten, drugsverslaafden, rokers, anorexia patienten.. ook al hebben zij hun probleem overwonnen, neigen zij toch op bepaalde moeilijke momenten weer naar dat oude gedrag.

Twee vraagjes nu;
1 ) Is dat altijd zo? Bijv dat een ex alcoholist de neiging krijgt om weer te gaan drinken als hij in een moeilijke situatie zit, of kunnen mensen helemaal over obsessies en verslavingen heen komen en dus ook op zwakke momenten niet terugvallen of verlangen.
2 ) Zo ja, hoe raak je dat kwijt dan? Een ex anorexia patient is de obsessie kwijt, de symptomen ook, maar het blijft een zwakke plek.. of niet?

Ik wil graag ervaringen en tips en meningen horen..

Cat
Oud 27-03-2002, 19:54
lithium
lithium is offline
Ik denk omdat het zo is omdat mensen die bijvoorbeeld alcohol verslaafd waren denken dat alchohol voor een heel korte tijd kan helpen je problemen vergeten, ik denk dat je soms gewoon de drang niet kan negeren.
Oud 27-03-2002, 20:01
vegeta girl
vegeta girl is offline
1. Sorry, ik ben geen alcoholist ofsow, maar ik heb wel veel geblowd. Heel errug veel . . ., maar nu nie meer.
Ik weet nie zo hoe het zit bij alcohol, maar ik ben ervan overtuigd dat het helemaal over kan gaan. Daar ben ik het bewijs van.
Okee, ik denk er nog wel vaak aan terug, aan de mooie momenten ensow die ik erbij heb beleefd, maar dat is ook omdat ik het toch moet verwerken denk ik.
En een alcoholist bijvoorbeeld die zal dat ook moeten verwerken en dat doe je toch grotendeels door er aan terug te denken. Daardoor komen weer emoties ervan naar boven en dan kun je het beter verwerken.
Ik denk ook dat je je hele leven er wel eens af en toe aan denkt, maar dan ook omdat je wel iets meegemaakt hebt.
Als je drugsverslaafd ben geweest of alcoholist dan is da nie zomaar iets.
Dat is wel errug...

2. Ik weet nie hoe ik het kwijt ben geraakt, maar ik ben het toch kwijt, en ik ben er ook helemaal af!!
Ik weet eigelijk alleen nie meer so hoe ik dat deed. Ik heb gewoon een hele tijd een soort dip gehad, omdat ik naast het blowen in een hele vage 'vrienden' groep zat. Daar waren ook dik veel problemen bij enzo. Ik zat echt bes wel in de sh*t...
Maar daar ben ik dus af.
Zelfs als iemand aan mij vraagt of ik een joint wil dan is het eerste wat ik denk en zeg: NEEEEEEEE!!
Maar ja, dat zal wel nie voor iedereen gelden.
De een heeft meer moeite met iets dan de ander.
Maar ja, daarvoor zijn we ook mensen...

xx.
Oud 27-03-2002, 23:55
dystopia
dystopia is offline
1) ben (helaas) bang van wel, tenzij diegene een afkeer tegen datgene heeft.

Mijn eigen ervaring met roken. Ik ben 1 januari gestopt. Was niet makkelijk. Ik vond en vind sigaretten (althans Camel med.) niet smerig. Afgelopen maand wat last van stress gehad. Guess what? Afgelopen maand toch af en toe een sigaret gerookt. In totaal een stuk of 10 maximaal. Had wel duizeligheid tot gevolg had maar ergens voelde het toch behoorlijk prettig

Ben nu overigens alweer gestopt. Terwijl ik nog steeds wel wat stress heb.. maar ik probeer nu discipline bij te brengen. En dat laatste is belangrijk: discipline.

Weet 't niet zeker, maar ben bang dat het zo ook met alcohol, drugs e.a. genotsmiddelen gaat.

2) discipline
Oud 28-03-2002, 06:49
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
*discipline*
*eens*
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 14:58
Verwijderd
*heeft niets meer toe te voegen na reply van dystopia*

het ligt hem inderdaad bij discipline en wilskracht - als je een aantal duidelijke regels voor jezelf opstelt ('ik rook vanaf dit moment helemaal niet meer/hoogstens een pakje sigaretten per maand') moet je wel genoeg wilskracht hebben zich ook werkelijk aan die regels te houden..
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 16:16
DarkCat
DarkCat is offline
Discipline om het niet meer te doen, ja.
Maar waar ik meer op doelde, is de neiging, het verlangen, of je daar nu wel of niet aan toegeeft. Hoe krijg je dat weg?

Ik ben gisteren gestopt met roken en het valt me erg zwaar. Nee, dat is niet eens de reden van deze topic. Die komt nu: doordat ik stop met roken krijg ik de neiging teveel met mn eetgedrag bezig te zijn. "Eet ik niet te veel?" "Als ik nu net zoveel blijf eten als eerst word ik nog dikker omdat ik gestopt ben." "Ik mag geen chips." "Ik ga om 6 uur pas eten en niet eerder."
Ik zoek dus houvast omdat ik niet meer rook en val daardoor (naja, heb de neiging tot) terug op mijn oude anorectische gedrag.

En ik vraag me dus af of dat ooit helemaal weggaat..
Oud 28-03-2002, 18:41
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
Maar waar ik meer op doelde, is de neiging, het verlangen, of je daar nu wel of niet aan toegeeft. Hoe krijg je dat weg?
Niet daarom heb je dus de discipline nodig om je ertegen te verzetten

Citaat:
Ik ben gisteren gestopt met roken en het valt me erg zwaar. Nee, dat is niet eens de reden van deze topic. Die komt nu: doordat ik stop met roken krijg ik de neiging teveel met mn eetgedrag bezig te zijn. "Eet ik niet te veel?" "Als ik nu net zoveel blijf eten als eerst word ik nog dikker omdat ik gestopt ben." "Ik mag geen chips." "Ik ga om 6 uur pas eten en niet eerder."
Dat je stopt met roken vind ik een goed initiatief wel minder dat je daardoor weer aan je eetgedrag denkt. Roken is ook een problematische gewoonte. Ten eerste kun je afhankelijk worden van de stoffen in een sigaret (nicotine bijv), ten tweede is het een gewoonte. Als je ophoud, mis je iets

Dat is wel vervelend, maar het komt neer op discipline. Roken is echt schadelijk voor je gezondheid en daarbij veel gevaarlijker dan overgewicht (ook al ben jij daar ver vanaf, maar goed). Kun je daar misschien niet aan denken?

Ik zie ze nog steeds voor me, ik bezocht mijn vader in het ziekenhuis enkele jaren geleden toen hij opgenomen was, en hij vertelde hoe al die mensen 's nachts aan het hoesten waren en geen lucht meer kregen. De ellende die zij doorstaan moeten, en dat alleen maar voor zo'n slechte gewoonte?

Wat ook is: roken ontneemt je stress. Dit gaat stom klinken: maar doordat je 'zuigt' aan die sigaret, krijg je dezelfde effect als een baby dat aan de tieten van z'n moeder zit te sabbelen

Het stelt je gerust ofzo *weet het weer eens niet uit te leggen* misschien dat je last van stress hebt en daardoor de drang naar roken groter wordt, omdat het kalmerend werkt. Het geeft ook afleiding, die je nu ergens anders zoekt..

Citaat:
Ik zoek dus houvast omdat ik niet meer rook en val daardoor (naja, heb de neiging tot) terug op mijn oude anorectische gedrag. En ik vraag me dus af of dat ooit helemaal weggaat..
De hamvraag: ben jij nu echt tevreden met jezelf? Want daar zit het hem in denk ik .. en nu kan ik je wel vertellen dat daar niks mis mee is, maar ja wie ben ik? Jij moet het inzien..

Greetz ******** .. die toch geen zin heeft om te verdwijnen..
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 14:53
DarkCat
DarkCat is offline
Ik heb gewoon geen zin om nog dikker te worden alleen maar omdat ik niet meer rook.. ik voel me net een varken.. ik had alweer bijna 24 uur niks gegeten net.. en nu heb ik een bakje chips op.. t loopt dus niet meer..

misschien toch maar weer eens met een psych praten?

Cat
Oud 29-03-2002, 16:09
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
Ik heb gewoon geen zin om nog dikker te worden alleen maar omdat ik niet meer rook.. ik voel me net een varken.. ik had alweer bijna 24 uur niks gegeten net.. en nu heb ik een bakje chips op.. t loopt dus niet meer..

misschien toch maar weer eens met een psych praten?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:33
Anne
Anne is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Is niet goed meis Als je wil praten kun je me bellen, oké?

Reageren

Regels voor berichten