Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Vooroordelen? Wat nu vooroordelen hierboven worden verhalen verteld waar ik me behoorlijk kwaad om kan maken dit zijn geen vooroordelen meer, maar dit is de werkelijkheid die blijkbaar niet verteld mag worden omdat die als schokkend ervaren wordt.
Waar om denk je dat in heel europa extreem rechts zijn intrede doet omdat er niet geluisterd wordt naar mensen omdat de enigste die gediscrimineerd wordt op het moment de autochtonen zijn.
||
![]() |
Citaat:
Ieder mense heeft gevoel amar je moet ook rationeel kunnen denken. Haat Haat wordt veroorzaakt door ongenoegen als daar geen gehoor aan wordt gegeven wordt de woede alleen maar groter wat zich uiteindelijk omzet naar haat. Haat komt dus voort uit onvrede en onbegrip Racisme Dit ontstaat niet zomaar dit groeit, je mag mensne of je mag ze niet als je ziet dat heel vaak dezelfde personen van een bepaalde groep dezelfde "fouten maken" ga je al die mensen uit die groep daarop aanspreken als dat niet mag of kan dan wordt de "haat, woede" tegen deze mensen groter en daardoor wordt je onverdraagzaam en begin je die groep te haten. Dit heeft naar mijn mening niets met vooroordelen te maken. Het heeft te maken met dingen die je ziet gebeuren en waar je niets van mag zeggen
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik snap het wel hoor. Kan die figuren in R'dam ook niet meer zien, krijg er koude rillingen van.. [edit] Ik ben zelf in Antwerpen geboren en woonde een tijd lang in Berghem. Toen ik daar naar de basisschool ging, werd ik ervan afgehaald door mijn pa, omdat ik marrokaans begon te praten :/ [Dit bericht is aangepast door ******** (30-03-2002).] |
![]() |
|
![]() |
Discriminatie, vooroordelen en racisme zijn allemaal gevolgen van de cognitieve werking van het menselijk brein.
Discriminatie is behandeling van individuen op basis van lidmaatschap van een groep. Vooroordelen zijn evaluaties van individuen als groepsleden of evaluaties van sociale groepen. Zowel sociale en cognitieve factoren dragen bij aan bevooroordeeldheid. Een belangrijke oorzaak zijn stereotypen: positieve of negatieve overtuigingen over de karakteristieken van een groep. Elke sociale groep die sociaal betekenisvolle karakteristieken deelt kan het doelwit van bevooroordeling zijn. Mensen identificeren individuen aan de hand van lidmaatschap van een groep en kijken dan naar kenmerken als ras, religie, gender, leeftijd en culturele achtergrond. Dus, mensen delen andere mensen in in sociale categorieen, omdat dit ze helpt efficient en correct om te gaan met anderen. Neem bijvoorbeeld de dokter, die je makkelijk kunt herkennen wanneer je hem nodig hebt, omdat hij bepaalde karakteristieken vertoont die 'typisch' zijn voor dokters. Echter, categorisatie overdrijft ook overeenkomsten binnen een groep en verschillen tussen groepen, waardoor het de basis voor stereotypen vormt. Stereotypen kunnen zich op veel manieren vormen. Zu kun je ze leren door persoonlijke ervaring, hoewel dit tot vertekening kan leiden, aangezien mensen veelal letten op extremen en de groepskarakteristieken niet altijd goed verwerken. Stereotypering en vooroordelen kunnen zich ook vormen door de sociale rol die wordt uitgeoefend. Deze rollen vormen vaak het gedrag individuen, maar mensen attribueren dit gedrag vaak aan de innerlijke karakteristieken van anderen. Voorbeeld: Boeren verkopen producten op de markt => Ze vragen zoveel mogelijk geld, sommigen verdienen goed => "Deze boeren zijn hebberig." => "Boeren zijn van nature hebberig." Ook sociaal leren draagt bij aan stereotypering. Stereotypen worden vaak als rechtvaardig en gepast beschouwd door leden van je groep, waardoor ze sociale normen worden. Groepsleden leren deze overtuigingen en gedragingen van familie, vrienden en de media. Mensen groeien dus op met stereotypen. Hiernaast dienen stereotypen vaak als 'rechtvaardiging' van de sociale status van een groep. "Marokkanen verdienen het om laag betaald te worden, om dat ze lui zijn." Als deze stereotypen eenmaal vorm hebben, worden ze makkelijk 'getriggered'. Sommigen zitten zo diep geworteld, dat het gebruik ervan een automatisme wordt. Dit is een korte uitleg, maar geeft wel de basis weer. Het moeilijke met stereotypering is, dat de eerste indruk vaak een blijvende indruk is en deze veelal gebruikt wordt om een hele groep te karakteriseren. |
![]() |
|
Discriminatie, vooroordelen en racisme komen stuk voor stuk voort uit onwetendheid ,de (zelfgestuurde) tekortkomingen van het menselijk brein en egoisme.
Ten eerste is haat jegens een hele groep (als dat een woord was) verontmenselijking van een bepaald type. Hoe verder je ervanaf staat, hoe makkelijker het is om te haten. Daar komt nog bij dat de meeste mensen veel moeite hebben met dichtbij komen en dat haten dan de makkelijkste oplossing is. Ten tweede kun je negatieve, danwel positieve ervaringen hebben iemand die je rekent bij een bepaalde groep. Dan denk je bij iemand die je bij dezelfde groep rekent dezelfde eigenschappen. Ten derde kan het voortkomen uit een gevoel van oneerlijk behandeld worden. Zij krijgen iets wat mij toebehoort, denk aan uitkeringen aan allochtonen. Mensen zijn behoorlijk van elkaar losgeweekt en door een situatie op te wekken waarbij het wij tegen hen is, krijg je zelf het gevoel dat je een wij bent en dat je er niet alleen voor staat. Ik denk dat het uiteindelijk een tekort aan liefde is. Maar dat is bij alles zo. IMHO.
|
![]() |
negatieve ervaringen, dingen die je van anderen hoort, leest, etc. ws ook selectief. om maar bij allochtonen/autochtonen te blijven, als een allochtoon een moord pleegt denkt een bepaald aantal mensen: zie je wel. als een autochtoon een moord pleegt vergeten ze het (denk ik) direct. tja
![]() |
![]() |
||
Citaat:
geloof het of niet er zijn er een paar in men school die al vloeiend marokaans spreken en verstaan ok voor een vreemde taal te leren maar het respect voor hun eigen cultuur verdwijnt en al snel hangen ze meer bij hen dan hun eigen ras en dan krijg je wel problemen men "belgen" als je ze dan nog zo wil noemen |
![]() |
||
Citaat:
nu ga ik je eens iets leuk zeggen waar ik woon voel ik me zelf de vreemde en ik kan zeggen hier is bijna iedreen racist, jong en oud en dat is niet zomaar zomaar want zoals je soms in films ziet van groeperingen die zwarten komen overvallen en mishandelen dat gebeurt nu hier ik krijg elke keer dat ik rondloop dingen naar me toegesmeten van "vuile belg" terwijl ik gewoon rondloop en dan nog in men eigen land en dan is het moeilijk te begrijpen dat ik racistisch ben? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Waar ik me zo vreselijk aan kan ergeren is dat wanneer er bijv. een overval ofzow is gepleegd, dat er dan bij een Nederlander zou staan: "Een man van 35..." maar zodra deze man een Allochtoon is, bijvoorbeeld Turk, dat er dan staat: "Een Turkse man van 35..."
Alsof de pers daarmee wil suggereren dat het er toe doet dat hij Turk is.. Ik erger me ook dood aan allerlei generaliserende uitspraken. Is het nou zo moeilijk om niet in hokjes te denken? We behoren allemaal tot 1 hokje, en dat hokje is Mens Zijn. Ja, verder kunnen we elkaar nog in andere hokjes indelen, zoals Man&Vrouw, Jong&Oud, Lelijk&Knap, Alto&Kakker. Als er een overval is gepleegd, is dat door een mens gedaan (meestal ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik word uitgescholden, door mensen die allemaal Nederlander zijn. Heb ik daardoor een hekel aan alle Nederlanders??? Nee, want ik generaliseer niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ad: ik denk dat je gelijk hebt. Vooroordelen vloeien voort uit onzekerheid. Mensen willen zekerheid in hun leven. Dat kan echter niet altijd, lmd. Een vooroordeel is een waan-zekerheid.
|
![]() |
voor mij is het zo omdat allochtonen zich zo ontzettend slecht aanpassen in 'ons' land dat ik daar op achteruit ga... en dat pik ik niet
ik generaliseer hiermee niet, ik heb geen hekel aan alle buitenlanders en niets tegen negers ofzo... ik heb alleen iets tegen allochtonen die niet integereren, die mij discrimineren, die alleen maar bij hun eigen clubbie blijven, die constant een andere taal moeten praten, die dingen kapot maken enz enz... |
![]() |
|
|