Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2002, 20:20
dystopia
dystopia is offline
Dat vraag ik mij af. Ongevoeligheid? Haat? Depressie?

Vooroordelen hebben is normaal. Echter, vooroordelen kunnen ook als afweermechanisme dienen.
Oud 29-03-2002, 20:31
BlackMystery
BlackMystery is offline
ik kan je antwoorden hoe racisme bevoorbeeld kan ontstaan
ik woon in een gedeelte van het stad met veel vreemdelingen
nu is het prob
ik ben nooit racist geweest
dan ben ik een keer bestolen geweest op ruwe wijze door marokanen
ok
dat heb ik zo gelaten
daarna ben ik afgeslagen geweest door marokanen (verschillende keren daar dezelfde groep en ik kon niet meer over straat lopen) voor een rede die me tot op de dag vandaag nog ongekend is
en dan ben ik tijdens nieuwjaar nog maar eens bedreigd en beroofd door een stel marokanen
voor de rest denkt hier het grootste deel dat ze meer waard zen dan ons
en zitten de meeste racisten hier onder de vreemdelingen
en krijgen we in ons eigen land woorden toegesmeten als: "vuile belg" "a moeder witte".
en kan je in sommige delen niet meer over straat lopen omdat je gegarandeerd word aangevallen word door 1 van die mannen (en dat meen ik)
nu zou je zeggen zo'n belgen bestaan er ook
dat is het rare van allemaal
maar ik ben nog nooit lastiggevallen door belgen zelf
en ben niet bang voor een groep blanken in het donker tegen te komen
1 keer ben ik bijna in elkaar geslagen omdat ik een marokaan geen sigaret wou geven omdat ik er nog maar weinig had
en dit word als normaal beschouwt?
en als je dan iets zegt dan krijg je het woord racist tegen je
en woord je in elkaar geslagen en als ze je dan voor de rechtbank dagen dan is het nog jou schuld ook
maar omgekeerd maak je hier niet mee
en dan nog zijn er maar weinige die hier deftig nederlands kennen
of ook maar enig toezicht houden op hun zonen
en laten hen snachts rondlopen en bestelen alsof het hen niets kan schelen
en het grootste deel werkt hier ook niet en leeft op het OCMW
voor een alochtoon voor het zo even te zeggen die werkt en vlot nederlands praat en zich gedraagd als een volwaardige belg zou ik misschien nog een beetje respect hebben
maar dat kom je tegenwoordig hier niet veel meer tegen
vooral omdat ze opdenduur een overheersend deel van de bevolking worden
en je eigenlijk deels vreemd voelt in je eigen land
momenteel hoor ik op een dag in men eigen school of op straat meer marokaans en turks gesproken worden dan nederlands
en daar krijg ik het wel een beetje van
dus kan je het me echt kwalijk nemen dat ik van hen niet zo veel moet hebben
en dat het me niet echt zou storen dat ze hier allemaal het land uit zouden zijn
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 20:43
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Ik ben de buur van BlackMystery, woon er al langer dan hij, en heb het ook zien evolueren... Belgie heeft gewoon een migrantenprobleem, dat is een feit.
Neem nu op mijn school bijvoorbeeld... De migrantenjeugd vormt er 'kliekjes' (niet echt zo abnormaal), wat ik dan wel abnormaal vind is dat ze elke middag in een bushokje aan de supermarkt voorbijgangers naroepen en lastigvallen, in die supermarkt broodzakken over hun oofd trekken en terugleggen; op elke busreis door heel de bus gillen, zonder aanwijsbare reden (verveling) mekaar slaan, naar mekaar roepen, mekaars familie uitmaken... En dit doen bijna alleen de Marokkaanse immigranten, samen met enkele Belgische vriendjes.
Maakt dit alle immigranten slecht? neen, enkele immigranten zijn goede vrienden van mij, ze zijn bijlange niet allemaal slecht... een groot deel maakt wel zoveel lawaai en veroorzaakt zoveel last dat al die 'goeden' in het niets vervallen en veel mensen vooroordelen beginnen krijgen.

Dan krijg je vlaams-blok uitlatingen als gegooi met halve-ware-cijfers (criminaliteitspercentages enzo), waar meestal mee geknoeid is, of waarmee de burger misleid wordt...
Vele jongeren worden ook in een racistisch gezinde omgeving opgegroeid, en alhoewel ieder sterk genoeg zou moeten zijn zijn eigen keuzes te maken, is het in mijn geboortestad moeilijk als gemiddelde jongeling geen vooroordelen te hebben. (het wordt er bijna met de paplepel ingegoten)

Schuld kan (en wordt) tegenwoordig bij iedereen gelegd worden, migrantenproblemen blijven er, domme schreeuwlelijke groepen à la Vlaams Blok ook, en wat wordt eraan gedaan?

Ik begrijp Myst zijn standpunt volledig, ik sta ook niet zo open voor een migrant als ik voor een Vlaming sta.. Bij hen pas ik meer op, om het feit dat hij zei : 1 op 25 Marokkanaen zoeken ruzie, willen vechten, willen iets van jou of weet ik veel... Bij de Vlamingen is dat misschien 1 op 250...

Trek zelf je conclusies
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 20:44
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Vooroordelen hebben is normaal. Echter, vooroordelen kunnen ook als afweermechanisme dienen.

Kan,soms is het ook aangepraat door ouders of andere personen..

Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 20:47
mathfreak
mathfreak is offline
Ik heb er even mijn Prisma van de psychologie bijgepakt. Discriminatie heeft in het dagelijkse spraakgebruik dezelfde betekenis als wat men in de sociologie met sociale discriminatie aanduidt, namelijk het op onrechtvaardige wijze achterstellen van leden van bepaalde sociale groepen. Indien er gediscrimineerd wordt naar ras kunnen we spreken van racisme. Het zijn voornamelijk minderheidsgroeperingen die het slachtoffer worden van discriminatie, wat dan vaak samengaat met een door de overheersende groep aangehangen ideologie die als rechtvaardiging voor het discrimineren wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het beeld van de Jood als "Untermensch" in Nazi-Duitsland of aan de vroegere apartheidspolitiek in Zuid-Afrika.
Een vooroordeel is een ongegronde mening die niet op eigen kennis of ervaring is gebaseerd en heeft vaak betrekking op groepen in de samenleving. Het zijn met name vooroordelen die discriminatie, en in het bijzonder racisme, in de hand kunnen werken.
Oud 29-03-2002, 20:49
BlackMystery
BlackMystery is offline
waarom heb ik het gevoel dat dit nog een gevaarlijke topic gaat worden?
majah foert
hetgene wat me ook erg stoort
is als je met iemand ruzie hebt van hen
dat er direct een stuk of dertig van hen mee staan te trippelen
dit heeft dan meestal niets met vriendschap te maken
maar enkel gewoon om de reden dat men wil vechten
en hier durft de politie zelf ook al niet meer al te veel te ondernemen nadat ze het oude politiekantoor in brand hebben gestoken
dus heb je al direct levensbedreigende toestanden als je met 1 van hen ruzie hebt
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 20:54
BlackMystery
BlackMystery is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik heb er even mijn Prisma van de psychologie bijgepakt. Discriminatie heeft in het dagelijkse spraakgebruik dezelfde betekenis als wat men in de sociologie met sociale discriminatie aanduidt, namelijk het op onrechtvaardige wijze achterstellen van leden van bepaalde sociale groepen. Indien er gediscrimineerd wordt naar ras kunnen we spreken van racisme. Het zijn voornamelijk minderheidsgroeperingen die het slachtoffer worden van discriminatie, wat dan vaak samengaat met een door de overheersende groep aangehangen ideologie die als rechtvaardiging voor het discrimineren wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het beeld van de Jood als "Untermensch" in Nazi-Duitsland of aan de vroegere apartheidspolitiek in Zuid-Afrika.
Een vooroordeel is een ongegronde mening die niet op eigen kennis of ervaring is gebaseerd en heeft vaak betrekking op groepen in de samenleving. Het zijn met name vooroordelen die discriminatie, en in het bijzonder racisme, in de hand kunnen werken.

met dat onrechtvaardig ben ik niet akkoord
ik kan je zeggen dat ik een plaatsje voor je weet waar je van mij een maandje mag wonen en je een racist bent
ik zeg ook niet dat ze allemaal verkeerd zijn
met sommige kom ik wel over1
maar dit is toch wel een zeer klein deel
en de marokanen waar ik me overwegkom die weten dat ik de meeste onder hen niet kan verdragen
in ieder geval
in die buurt zie je savonds niets belgisch meer rondlopen omdat die buurt totaal "ingelijft" is door de migranten
is het dan zo verkeerd om er een beetje wantrouwig tegenover te staan?
natuurlijk duistland had het een beetje te hoog in het hoofdje
maar deels moet Hitler wel ergens gelijk hebben gehad of anders had hij niet zo veel volgelingen gekregen
nu mag jij van mij eenders wat proberen te promoten en zoveel aanhang krijgen als er niet deels een waarheid in zit
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 21:03
Verwijderd
Discriminatie = onderscheiden, ligt in de menselijke aard. Vooroordelen zijn geprogrammeerd, indoctrinatie door omgeving. Racisme is een gevolg van discriminatie en vooroordelen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 22:09
timonx
timonx is offline
Vooroordelen? Wat nu vooroordelen hierboven worden verhalen verteld waar ik me behoorlijk kwaad om kan maken dit zijn geen vooroordelen meer, maar dit is de werkelijkheid die blijkbaar niet verteld mag worden omdat die als schokkend ervaren wordt.

Waar om denk je dat in heel europa extreem rechts zijn intrede doet omdat er niet geluisterd wordt naar mensen omdat de enigste die gediscrimineerd wordt op het moment de autochtonen zijn.
Oud 29-03-2002, 22:15
timonx
timonx is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Gevoeligheid
Ieder mense heeft gevoel amar je moet ook rationeel kunnen denken.

Haat
Haat wordt veroorzaakt door ongenoegen als daar geen gehoor aan wordt gegeven wordt de woede alleen maar groter wat zich uiteindelijk omzet naar haat. Haat komt dus voort uit onvrede en onbegrip

Racisme
Dit ontstaat niet zomaar dit groeit, je mag mensne of je mag ze niet als je ziet dat heel vaak dezelfde personen van een bepaalde groep dezelfde "fouten maken" ga je al die mensen uit die groep daarop aanspreken als dat niet mag of kan dan wordt de "haat, woede" tegen deze mensen groter en daardoor wordt je onverdraagzaam en begin je die groep te haten.

Dit heeft naar mijn mening niets met vooroordelen te maken. Het heeft te maken met dingen die je ziet gebeuren en waar je niets van mag zeggen
Oud 30-03-2002, 07:49
Verwijderd
Citaat:
BlackMystery schreef:
*verhaal*
Antwerpen is ook echt een beerput

Ik snap het wel hoor. Kan die figuren in R'dam ook niet meer zien, krijg er koude rillingen van..

[edit]
Ik ben zelf in Antwerpen geboren en woonde een tijd lang in Berghem. Toen ik daar naar de basisschool ging, werd ik ervan afgehaald door mijn pa, omdat ik marrokaans begon te praten :/

[Dit bericht is aangepast door ******** (30-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 08:40
Drizzt
Drizzt is offline
Discriminatie, vooroordelen en racisme zijn allemaal gevolgen van de cognitieve werking van het menselijk brein.

Discriminatie is behandeling van individuen op basis van lidmaatschap van een groep. Vooroordelen zijn evaluaties van individuen als groepsleden of evaluaties van sociale groepen.

Zowel sociale en cognitieve factoren dragen bij aan bevooroordeeldheid. Een belangrijke oorzaak zijn stereotypen: positieve of negatieve overtuigingen over de karakteristieken van een groep.

Elke sociale groep die sociaal betekenisvolle karakteristieken deelt kan het doelwit van bevooroordeling zijn. Mensen identificeren individuen aan de hand van lidmaatschap van een groep en kijken dan naar kenmerken als ras, religie, gender, leeftijd en culturele achtergrond. Dus, mensen delen andere mensen in in sociale categorieen, omdat dit ze helpt efficient en correct om te gaan met anderen. Neem bijvoorbeeld de dokter, die je makkelijk kunt herkennen wanneer je hem nodig hebt, omdat hij bepaalde karakteristieken vertoont die 'typisch' zijn voor dokters. Echter, categorisatie overdrijft ook overeenkomsten binnen een groep en verschillen tussen groepen, waardoor het de basis voor stereotypen vormt.

Stereotypen kunnen zich op veel manieren vormen. Zu kun je ze leren door persoonlijke ervaring, hoewel dit tot vertekening kan leiden, aangezien mensen veelal letten op extremen en de groepskarakteristieken niet altijd goed verwerken. Stereotypering en vooroordelen kunnen zich ook vormen door de sociale rol die wordt uitgeoefend. Deze rollen vormen vaak het gedrag individuen, maar mensen attribueren dit gedrag vaak aan de innerlijke karakteristieken van anderen. Voorbeeld: Boeren verkopen producten op de markt => Ze vragen zoveel mogelijk geld, sommigen verdienen goed => "Deze boeren zijn hebberig." => "Boeren zijn van nature hebberig."

Ook sociaal leren draagt bij aan stereotypering. Stereotypen worden vaak als rechtvaardig en gepast beschouwd door leden van je groep, waardoor ze sociale normen worden. Groepsleden leren deze overtuigingen en gedragingen van familie, vrienden en de media. Mensen groeien dus op met stereotypen. Hiernaast dienen stereotypen vaak als 'rechtvaardiging' van de sociale status van een groep. "Marokkanen verdienen het om laag betaald te worden, om dat ze lui zijn."

Als deze stereotypen eenmaal vorm hebben, worden ze makkelijk 'getriggered'. Sommigen zitten zo diep geworteld, dat het gebruik ervan een automatisme wordt.

Dit is een korte uitleg, maar geeft wel de basis weer. Het moeilijke met stereotypering is, dat de eerste indruk vaak een blijvende indruk is en deze veelal gebruikt wordt om een hele groep te karakteriseren.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 08:40
Verwijderd
meningsverschillen, godsdienstverschillen, huidskleursverschillen, CRIMINALITIJDSVERSCHILLEN
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 08:56
Morphia
Morphia is offline
Discriminatie, vooroordelen en racisme komen stuk voor stuk voort uit onwetendheid ,de (zelfgestuurde) tekortkomingen van het menselijk brein en egoisme.

Ten eerste is haat jegens een hele groep (als dat een woord was) verontmenselijking van een bepaald type. Hoe verder je ervanaf staat, hoe makkelijker het is om te haten. Daar komt nog bij dat de meeste mensen veel moeite hebben met dichtbij komen en dat haten dan de makkelijkste oplossing is.

Ten tweede kun je negatieve, danwel positieve ervaringen hebben iemand die je rekent bij een bepaalde groep. Dan denk je bij iemand die je bij dezelfde groep rekent dezelfde eigenschappen.

Ten derde kan het voortkomen uit een gevoel van oneerlijk behandeld worden. Zij krijgen iets wat mij toebehoort, denk aan uitkeringen aan allochtonen. Mensen zijn behoorlijk van elkaar losgeweekt en door een situatie op te wekken waarbij het wij tegen hen is, krijg je zelf het gevoel dat je een wij bent en dat je er niet alleen voor staat.

Ik denk dat het uiteindelijk een tekort aan liefde is. Maar dat is bij alles zo. IMHO.
Oud 30-03-2002, 11:15
PV
PV is offline
negatieve ervaringen, dingen die je van anderen hoort, leest, etc. ws ook selectief. om maar bij allochtonen/autochtonen te blijven, als een allochtoon een moord pleegt denkt een bepaald aantal mensen: zie je wel. als een autochtoon een moord pleegt vergeten ze het (denk ik) direct. tja
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 21:11
miep
miep is offline
racisme-> opvoeding & nare ervaringen met hen-> vooroordelen op buitenlanders->racisme..
Oud 31-03-2002, 09:22
BlackMystery
BlackMystery is offline
Citaat:
******** schreef:
Antwerpen is ook echt een beerput

Ik snap het wel hoor. Kan die figuren in R'dam ook niet meer zien, krijg er koude rillingen van..

[edit]
Ik ben zelf in Antwerpen geboren en woonde een tijd lang in Berghem. Toen ik daar naar de basisschool ging, werd ik ervan afgehaald door mijn pa, omdat ik marrokaans begon te praten :/

[Dit bericht is aangepast door ******** (30-03-2002).]
dat ken ik maar al te goed
geloof het of niet
er zijn er een paar in men school die al vloeiend marokaans spreken en verstaan
ok voor een vreemde taal te leren
maar het respect voor hun eigen cultuur verdwijnt en al snel hangen ze meer bij hen dan hun eigen ras
en dan krijg je wel problemen men "belgen"
als je ze dan nog zo wil noemen

Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 09:25
BlackMystery
BlackMystery is offline
Citaat:
timonx schreef:
Vooroordelen? Wat nu vooroordelen hierboven worden verhalen verteld waar ik me behoorlijk kwaad om kan maken dit zijn geen vooroordelen meer, maar dit is de werkelijkheid die blijkbaar niet verteld mag worden omdat die als schokkend ervaren wordt.

Waar om denk je dat in heel europa extreem rechts zijn intrede doet omdat er niet geluisterd wordt naar mensen omdat de enigste die gediscrimineerd wordt op het moment de autochtonen zijn.
zie he
nu ga ik je eens iets leuk zeggen
waar ik woon voel ik me zelf de vreemde
en ik kan zeggen
hier is bijna iedreen racist, jong en oud
en dat is niet zomaar zomaar
want zoals je soms in films ziet van groeperingen die zwarten komen overvallen en mishandelen
dat gebeurt nu hier
ik krijg elke keer dat ik rondloop dingen naar me toegesmeten van
"vuile belg"
terwijl ik gewoon rondloop
en dan nog in men eigen land
en dan is het moeilijk te begrijpen dat ik racistisch ben?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 09:27
BlackMystery
BlackMystery is offline
Citaat:
miep schreef:
racisme-> opvoeding & nare ervaringen met hen-> vooroordelen op buitenlanders->racisme..
je zeg zelf: nare ervaringen met hen
dan zijn het geen vooroordelen meer maar feiten
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 12:31
Verwijderd
Waar ik me zo vreselijk aan kan ergeren is dat wanneer er bijv. een overval ofzow is gepleegd, dat er dan bij een Nederlander zou staan: "Een man van 35..." maar zodra deze man een Allochtoon is, bijvoorbeeld Turk, dat er dan staat: "Een Turkse man van 35..."
Alsof de pers daarmee wil suggereren dat het er toe doet dat hij Turk is.. Ik erger me ook dood aan allerlei generaliserende uitspraken. Is het nou zo moeilijk om niet in hokjes te denken? We behoren allemaal tot 1 hokje, en dat hokje is Mens Zijn. Ja, verder kunnen we elkaar nog in andere hokjes indelen, zoals Man&Vrouw, Jong&Oud, Lelijk&Knap, Alto&Kakker.
Als er een overval is gepleegd, is dat door een mens gedaan (meestal ) en boeit het dan of dat een neger was, of een blanke, of misschien wel een Turk of een Marrokaan. Doordat de Pers meteen weer "Turk" der bij gaat zetten, wordt dat "anti-allochtoon zijn" ook wel een beetje aangewakkerd, of versterkt. Ik denk dus dat de pers je ook wel enigzins beïnvloed. Verder denk ik ook dat het natuurlijk heel erg aan je opvoeding ligt en aan de ervaringen die je met bepaalde mensen hebt of hebt gehad.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 12:33
Verwijderd
Citaat:
BlackMystery schreef:

en dan is het moeilijk te begrijpen dat ik racistisch ben?

Ja. Je zoekt een excuus om iedereen over 1 kam te scheren. Ik ben ooit lastiggevallen door een jongen, die me heeft bedreigd. Hij was compleet en helemaal Nederlander.
Ik word uitgescholden, door mensen die allemaal Nederlander zijn. Heb ik daardoor een hekel aan alle Nederlanders??? Nee, want ik generaliseer niet.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 13:54
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
miep schreef:
mja de vooroordelen die er al zijn en die jij in jou omgeving tegenkompt vormen jou beeld ten opzichte van "buitenlanders".
Oud 31-03-2002, 13:55
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Myself! schreef:
Nee, want ik generaliseer niet.
vind ik moeilijk te geloven maar ok als jij het zegt...
Oud 01-04-2002, 09:51
Verwijderd
Citaat:
AtHell schreef:
vind ik moeilijk te geloven maar ok als jij het zegt...

Ik zeg niet dat ik heilig ben, en ik zeg niet dat ik nooit iets generaliserends heb gezegd.. Maar ik ben me er van bewust dat generaliseren niet goed is, en ik probeer daar op te letten.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2002, 10:27
Upior
Upior is offline
Discriminatie, vooroordelen en rascisme komen voort uit je instinct en je wil naar macht.
Oud 01-04-2002, 12:02
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Myself! schreef:
Ik zeg niet dat ik heilig ben, en ik zeg niet dat ik nooit iets generaliserends heb gezegd.. Maar ik ben me er van bewust dat generaliseren niet goed is, en ik probeer daar op te letten.
ok.

Oud 01-04-2002, 12:26
Verwijderd
Angst.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2002, 14:10
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Angst.
Iets uitgebreider maybe?

Ad: ik denk dat je gelijk hebt. Vooroordelen vloeien voort uit onzekerheid. Mensen willen zekerheid in hun leven. Dat kan echter niet altijd, lmd. Een vooroordeel is een waan-zekerheid.
Oud 01-04-2002, 16:08
Verwijderd
Citaat:
AtHell schreef:
ok.

Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 17:26
noukkk
noukkk is offline
voor mij is het zo omdat allochtonen zich zo ontzettend slecht aanpassen in 'ons' land dat ik daar op achteruit ga... en dat pik ik niet

ik generaliseer hiermee niet, ik heb geen hekel aan alle buitenlanders en niets tegen negers ofzo... ik heb alleen iets tegen allochtonen die niet integereren, die mij discrimineren, die alleen maar bij hun eigen clubbie blijven, die constant een andere taal moeten praten, die dingen kapot maken enz enz...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 18:31
DaDude
DaDude is offline
Ik denk niet haat maar gewoon irritatie, je irriteert je aan eentje en begint vooroordelen de maken en te disrimineren(ook vaak om "erbij"te horen)
Reageren

Regels voor berichten