Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2003, 19:17
Lidewij
Lidewij is offline
't is raar...ik houd er niet van om over dingen te praten...maar de laatste tijd krijg ik toch steeds meer de behoefte om eens echt goed met iemand over dingen te praten enzo... Maar met wie en hoe? Ik ben het niet gewend, mensen zijn het van mij niet gewend, enz., ik weet niet eens hoe ik het moet doen, hoe ik moet beginnen en hoe ik weet dat ik mensen kan vertrouwen enzo... De laatste tijd heb ik al meer gepraat dan voorheen...is al een stapje in de goede richting, maar tis nog niet genoeg voor m'n gevoel... 'k weet ook niet precies waar ik over moet praten, want ik weet niet precies wat me allemaal dwars zit ed (wel gedeeltelijk)... Naja, misschien herkent iemand het en heeft er iemand tips ofzo...tnx iig alvast, al is 't alleen maar voor het lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2003, 19:23
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
ik denk dat je eerst moet nagaan of je met een bekende wil praten of liever met een onbekende..?
en of je met professionele mensen wil praten, of leeftijdgenoten, of lodgenoten..

je kan er met vriendinnen over praten, ik denk dat je bij hun wel redelijk kan inschatten wie je wel (durft) kan vertrouwen
Je kan ook naar een vertrouwenspersoon op school gaan, die heeft er meer verstand van en weet misschien dingen te zeggen waar je meer aan hebt. Maar het is wel een stuk moeilijker om uit jezelf daarop af te stappen
En je kan ook je verhalen hier posten, er zullen altijd wel mensen zijn die het lezen en reageren, bovendien ben je anoniem dus je hoeft niet bang te zijn dat je mensen niet kan vertrouwen. En er zitten hier nog best wel wat mensen die er toch redelijk wat verstand van hebben vind ik.

en dat je niet weet waar je over moet praten..
is het niet zo dat er van tijd tot tijd verschillende dingen zijn die je dwarszitten? je hoeft geen 'groot algemeen' probleem te hebben wat maanden aanhoud, je kan gewoon praten over dingen die je op dat moment dwars zitten. Of desnoods over je gevoelens, je zou dan kunnen proberen je gevoelens te beschrijven..

succes
Oud 21-02-2003, 19:31
Lidewij
Lidewij is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef:
ik denk dat je eerst moet nagaan of je met een bekende wil praten of liever met een onbekende..?
en of je met professionele mensen wil praten, of leeftijdgenoten, of lodgenoten..
Professionele mensen zijn te ver weg en 't gaat ze allemaal niks aan ('t gaat niemand iets aan eigenlijk, maar goed). Met een onbekende is raar, wat maakt die het uit hoe het met mij gaat ed. Met een bekende is eng, want die kent mij en die zal ik vaker zien ed...maar ja. Met een bekende dus, liever een ouder iemand, maar desnoods een leeftijdsgenoot.

Citaat:
je kan er met vriendinnen over praten, ik denk dat je bij hun wel redelijk kan inschatten wie je wel (durft) kan vertrouwen
Dat kan ik dus niet. Ik weet niet wie er te vertrouwen is en wie niet.

Citaat:
Je kan ook naar een vertrouwenspersoon op school gaan, die heeft er meer verstand van en weet misschien dingen te zeggen waar je meer aan hebt. Maar het is wel een stuk moeilijker om uit jezelf daarop af te stappen.
We hebben geen vertrouwenspersoon op school (hbo), wel een decaan, maar die vind ik raar...daar ga ik iig niet naar toe om over problemen enz. te praten...

Citaat:
En je kan ook je verhalen hier posten, er zullen altijd wel mensen zijn die het lezen en reageren, bovendien ben je anoniem dus je hoeft niet bang te zijn dat je mensen niet kan vertrouwen. En er zitten hier nog best wel wat mensen die er toch redelijk wat verstand van hebben vind ik.
Hmm...maar jullie kennen mij ook niet. En ik weet van te voren nooit wat ik wil/moet zeggen en typen is nog lastiger dan met iemand praten (qua inhoud dan)...

Citaat:
en dat je niet weet waar je over moet praten..
is het niet zo dat er van tijd tot tijd verschillende dingen zijn die je dwarszitten? je hoeft geen 'groot algemeen' probleem te hebben wat maanden aanhoud, je kan gewoon praten over dingen die je op dat moment dwars zitten. Of desnoods over je gevoelens, je zou dan kunnen proberen je gevoelens te beschrijven..
't is wel oa een 'groot algemeen' probleem...kleine dingen zeg ik nl niet...grote dingen vaak ook niet...maar kleine al helemaal niet, die lijken te onbelangrijk ed. Ik weet ook vaak niet wat me op het moment zelf precies dwars zit...

tnx voor je reactie iig
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 18:25
hopefully
hopefully is offline
misschien dat je eerst met iemand kunt gaan praten, die je al een beetje kent, maar die je nu nog niet echt in vertrouwen neemt, maar dat je eerst met haar/hem over vanalles en nog wat gaat praten, juist over die kleine dingen, waar je het nu nooit over hebt zeg maar, en dat als jij het gevoel hebt dat die persoon te vertrouwen is, dat je dan je grote problemen kan gaan vertellen.. Maar zoiets duurt natuurlijk wel een tijdje, want voordat je iemand echt alles toevertrouwd moet je meestal die persoon al een tijdje kennen..
Maar misschien kun je iemand uit je vriendengroep eens polsen, hoe zij daarover denken, en of je kunt uitzoeken, bij wie jij je het meest op je gemak voelt, en die persoon ook tijd in jou wil investeren...?

in ieder geval succes!
en ik hoop dat je iemand vind waarmee je kunt praten,
groetjes hopefully.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 19:29
L1
L1 is offline
Ik herken dit wel een beetje, ik heb het niet met iemand uit mijn omgeving gedaan, maar ik heb mijn hele verhaal op msn verteld aan een wildvreemde die ik op een chatbox ontmoet had. Was ook niet van te voren gepland. Het was wel zo dat het klikte tussen ons. Het lucht op, alles vertellen. Als je er behoefte aan hebt mag je hetzelfde bij mij doen, ik schijn goed te kunnen luisteren. Mijn msn adres staat in me profiel. Veel sterkte

Leen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten