Citaat:
Demon of Fire schreef:
Zodra het wetenschappelijk en dus objectief bewezen is, houdt het op mystiek te zijn.
Helaas zijn er de afgelopen 100 jaar talloze onderzoeken geweest naar allemaal soorten paranormale zaken en is er keer op keer geen schrijntje bewijs geleverd. Dus dan houdt het voor mij al weer op eigenlijk.
Astrologie wordt ook niet tot de wetenschap gerekend, omdat het iets niet aanpast als het niet blijkt te kloppen. Dus ze staan niet sceptisch tegenover hun eigen bevindingen. Als een theorie niet klopt, zijn ze niet bereid er afstand van te nemen en vertrouwen ze dus maar op de mensen hun goedgelovigheid...en dat is een zeer kwallijke zaak.
Groetjes
Ben(die zelf erg wetenschappelijk ingesteld is 
|
Misschien had ik beter kunnen zeggen "dingen die op dit moment als mystiek worden gezien, want ik sluit niet uit dat bepaalde dingen ooit nog bewezen/verklaard zullen worden. Het is trouwens niet waar dat niets "paranormaals" ooit is bewezen. Telepatie is bijvoorbeeld wél objectief te testen, wat ook gebeurd is. Ik weet niet meer precies hoe die test heet, maar hij werkt zo: je hebt 5 verschillende plaatjes (cirkel, vierkant, ruit, plusteken, driehoek. dacht ik) Dan laat je aan de ene persoon 100 keer zo'n plaatje zien, tewijl iemand in een andere kamer moet raden welke het zijn. Dan blijkt dat vrijwel iedereen er meer goed raad dan statistisch verklaarbaar is. Eigenlijk zijn we dus allemaal een beetje telepatisch begaafd.
astrologie vind ik zelf ook niet erg wetenschappelijk, er wordt mijns inziens teveel gewerkt met ad hoc theoriëen: Elke keer dat het niet klopt, zou dat komen door een niet eerder in beschouwing genomen factor, zoals een onzichbare planeet of dergelijke