| Advertentie | |
|  | |
|  21-01-2002, 18:58 | |
|   | 

ik heb eerst ook bestudeerd veel boeken gelezen bla bla bla...een beetje filosofisch tegen aankijken veel leren enz. enz. majah ik vind dat je er niet zo snel over mag oordelen en helemaal niet als je er maar weinig van af weet, ookal denk je van wel. En jah als je al meteen denkt wat een onzin allemaal dat 'mystiek' jah je moet er neutraal tegen aankijken. Nog nie zeggen ik geloof er niks van of ja, ja dat zal wel kloppen. Dus veel kennis, ervaring enz. enz. en dan pas mag je (volgens mij) oordelen. 
	 | 
|  22-01-2002, 13:26 | |
| 

Definieer "niet-gelovige". Want diegene die Mystiek lees komt erachter dat de hele wereld daadwerkelijk paranormaal begaafd is, vreemde krachten bezit, er dagelijks mee geconfronteerd word en het zelf niet heeft     
	__________________ "The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983) | |
|  22-01-2002, 20:25 | |
| 

met niet-gelovigen bedoel ik hier mensen die al het paranormale uitsluiten en aleen alles geloven wat hun geleerd wordt door opvoeding, school, media, etc. en heb jij dan veel boeken over esoterie gelezen? zo ja dan heb je er waarschijnlijk hiet erg voor open gestaan [Dit bericht is aangepast door gna (22-01-2002).] 
	__________________ Het leven is een banaan | |
|  23-01-2002, 17:53 | |
| 

Ik heb wel wat over esoterie gelezen EN wetenschap -- esoterie sluit het hele nut van de wetenschap uit, terwijl de wetenschap (het geloof in) esoterie erkent en het onderzoekt. De dingen die ik lees over esoterie waren vooral de geschiedenis en het ontstaan van het occulte. En als je werkelijk waar deze boeken goed leest kom je tot de ontdekking dat het net zoals in de bijbel meer symbolisch is dat feitelijk. Ik sluit het paranormale ook niet uit, het grootste gedeelte is terug te halen op interpretatie -- wat mensen niet in de gaten hebben is dat er een hele milde vorm zou kunnen bestaan maar die is onbetrouwbaar omdat het niet gecontroleerd kan worden of juist hoeft te zijn. Als je iets van neurologie hebt gelezen of psychologie dan weet je dat het onmogelijk is om werkelijk gedachten te kunnen lezen en vooral met externe krachten door 'concentratie'. De gemiddelde persoon hier begrijpt niet eens dat dromen niet door de 5 (of al je er 6 wilt noemen) zintuigen worden geconstateerd maar door de hersenen en diens herinneringen. Wij 'zien' niet, 'voelen' niet en 'horen' niet in dromen. Wij 'weten' en dat kan alleen door ervaring; door leven. [Dit bericht is aangepast door legatus (23-01-2002).] 
	__________________ "The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983) | |
|  24-01-2002, 18:40 | ||
|   | Citaat: 
 'Schuilt er werkelijk een diepere betekenis in dromen? Modern hersenonderzoek lijkt Sigmund Freud, honderd jaar na de verschijning van diens Traumdeutung, alsnog ten dele gelijk te geven.' http://noorderlicht.vpro.nl/programm...855404+4887275 
	__________________ *hUh----? | |
|  24-01-2002, 18:58 | |
|   | 

QUOTE---- *Had Freud toch gelijk? Het PET-scan-onderzoek van Allen Braun Allen Braun, hersenonderzoeker aan het National Institute for Deafness and other Communication Disorders in Bethesda, USA, liet proefpersonen in een PET-scanner slapen en maakte tijdens hun droom opnamen van de stofwisseling in de hersenen. Daaruit valt op te maken welke gebieden in de hersenen tijdens het dromen actief zijn en welke niet. Braun kwam tot verschillende verrassende gedachten en conclusies. Uit zijn onderzoek blijkt onder andere dat het korte termijngeheugen niet actief is tijdens het dromen - vandaar dat mensen zich hun dromen vaak niet herinneren. Ook de primaire visuele cortex, die visuele impulsen van de ogen verwerkt, doet niet mee tijdens de droom; de secundaire cortex, die visuele beelden verwerkt, daarentegen wel. Dit toont volgens Braun aan dat de hersenen beelden 'zien' die op dat moment niet via de ogen gegenereerd worden. Het meest interessante inzicht dat uit Braun's scans naar voren is gekomen is dat de prefrontale cortex tijdens een droom niet actief is. Dit is het gebied in de hersenen dat zorgt voor kritische beoordeling, logica, zelfreflectie, aandacht en het structureren van tijd, plaats en identiteit. Dit klopt met Freud's aanname dat in de droom wensen worden verbeeld in droombeelden. Er is immers sprake van het wegvallen van emotionele remmingen. Instinctieve behoeften kunnen zo naar het oppervlak komen. Bovendien blijken hersengebieden die betrekking hebben op emotie en motivatie juist buitengewoon actief te zijn tijdens het dromen. 
	__________________ *hUh----? | 
|  24-01-2002, 19:05 | ||
|   | Citaat: 
 Er is geen sprake van emotionele remmingen. Dat zegt nog weinig over de die instinctieve behoeften. En dat is ook heel moeilijk te bewijzen, want je kunt de meeste dromen niet herinneren. En ik kan nou niet zeggen dat de dromen van mij instinctieve behoeften weergeven. Ze gaan meestal over het dagelijks leven of iets wat je meegemaakt hebt, alleen dan in een onzinnige en weinig samenhangende context. Als je overgens een aantal weken REM-remmers slikt en daar mee ophoudt, dan zul je tijdens de daarop volgende nachten veel meer nachtmerries hebben dan gemiddeld. Is dat ook instinctieve behoeftes? Nachtmerries? Nee, niet echt. Dus het is erg onduidelijk. Groetjes Ben(die dus duidelijk wil stellen dat Freud niet gelijk had, maar ten dele, wat al weer iets anders is.) 
	__________________ Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :) | |
|  24-01-2002, 19:33 | |
| 

http://www.sciencedaily.com/releases...1120073544.htm  "Our research helps clarify how the mind's eye works," said lead author and UCLA neurosurgeon Dr. Itzhak Fried. "Visual images can be generated in our mind's eye in the absence of actually looking at the image. Our study reveals that the same brain cells that fire when a person looks at a picture of the Mona Lisa are, in fact, the same neurons that excite when that person is asked to imagine the Mona Lisa." Zien en Weten zijn twee verschillende dingen maar komen voor uit hetzelfde. Vandaar dat je eigenlijk niet 'ziet' want je hebt je ogen gesloten tijdens dromen en je maakt dus geen gebruik van visuele perceptie. [Dit bericht is aangepast door legatus (24-01-2002).] 
|  24-01-2002, 20:22 | ||
| Citaat: 

__________________ 完璧な物語だ! | ||
| Advertentie | 
|  | 
| 
 | 
 | 
|  Soortgelijke topics | ||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Psychologie | meisje van 11 ziet vanalles nivava | 81 | 21-01-2007 00:40 | |