Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ach, de ene psychiater vind van wel, de ander van niet. en als de psychiater een RM of IBS aanvraagt dan is er geen rechter die daar tegenin gaat dus zul je een gedwongen opname krijgen. maar met am alleen zullen ze je waarschijnlijk neit opsluiten hoor. ik ken genoeg mensen die aan am doen en gewoon bij de riagg zitten.
|
![]() |
|
![]() |
Wettelijke criteria voor onvrijwillige opneming:
Voor onvrijwillige opneming gelden de volgende voorwaarden: * De betrokken persoon heeft een geestesstoornis (of een gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens) * De geestesstoornis veroorzaakt gevaar voor de betrokkene zelf, voor anderen of voor de algemene veiligheid van personen of goederen * Het gevaar kan niet door tussenkomst van personen of instellingen buiten een psychiatrisch ziekenhuis worden afgewend * De betrokkene geeft geen blijk van de nodige bereidheid om zich te laten behandelen. De betrokkene geeft geen blijk van de nodige bereidheid om zich te laten behandelen. Als aan één van deze voorwaarden niet is voldaan, kan de onvrijwillige opneming niet doorgaan. Volgens jurisprudentie van de Hoge Raad kan onder gevaar worden verstaan: suïcidaliteit, zelfverminking, een gevaarlijke staat van zelfverwaarlozing, gevaar voor het maatschappelijk of sociaal bestaan van de patiënt, gevaar voor zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid van buren van de patiënt en het creëren van chronisch explosieve situaties in de sociale omgeving, waardoor verdergaand geweld onafwendbaar lijkt. Maar goed...'k ken er een aantal die ook am-en maar niet opgenomen worden/zijn, maar toch vrijwillig bij het riagg zitten... Hoe dat dan weer zit? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
achja, in principe zou je iemand met am-problemen gedwongen kunnen laten opnemen zoals je ziet, maar dat komt niet zo vaak voor hoor. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
'
Citaat:
Iemand die niet vooruit gaat, iemand die steeds weer terugvalt etc, mogen vanmij zo snel mogelijk meegenomen worden (oh hier ga ik weer een paar ' ![]() ![]() Naast terkort aan plekken, is er dan ook nog een tekort aan goede kennis als ik de verhalen zo hoor her en der... Maargoed dat dus even buiten beschouwing gelaten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat een harde aanpak zulke mensen wel zal helpen, alleen dan kom je er als een andere persoon uit. Een strak schema. Geen spullen geven om zich mee te verwonden en goede begeleiding. Zou iemand na een jaar in een kliniek waar ze zich niet konden verwonden, weer opnieuw beginnen? als ze mentaal geneog 'bijgewerkt' worden, denk het niet. en door ze in zo'n kliniek te zetten, zullen ze vast zelf wel gaan denken, en omdat ze wel moeten denken (omdat ze niet kunnen snijden o.i.d.) zullen ze misschien wel bekeren. en aan de andere kant denk ik...stik, laat ze maar. Als ze niet geholpen willen worden "suit yourself" :/ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik heb gelukkig niet zoveel ervaring met AM mensen. Als ik ze niet kan helpen en ze willen neit eholpen worden zou ik echter "doei doei" zeggen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Leonoor heeft gelijk. Tijd maakt weinig uit bij am. Er zijn zat mensen die een poos stoppen, maar zodra een oude situatie weer terug gekomt (denk aan stress, spanningen, onzekerheden of whatever) zal de stap naar am erg klein zijn.
Mag dit alweer besproken worden trouwens?
|
![]() |
ik ben wel opgenomen toen grotendeels door het am, maar kwam waarschijnlijk ook omdat ik voor geen meter mee werkte aan de therapie....
byezz.. edit: fade of light... het is onmogelijk om 100% am te controleren... zijn zo veel manieren en plekken.... totdat de persoon zelf nie wil stoppen kan je in extreme gevallen niet veel.... ff mesje afpakken helpt niet... Laatst gewijzigd op 27-06-2003 om 21:07. |
![]() |
|
Ja, dat kan, ik weet niet waar je het terug kan vinden, maar ik weet zeker dat het kan.
Automutilatie kan nmlk door verschillende redenen komen. Dus ook door bijvoorbeeld dwanghandelingen. Dat je jezelf net zo lang moet automutileren, totdat je flauwvalt of zo. Dan ben je dus een gevaar voor jezelf. Of dat je automutileerd door psychose, dat kan ook. Iedere vorm van automutileren die aangeeft dat je een gevaar voor jezelf bent kan een gedwongen opname veroorzaken.
||
Citaat:
Je kunt ook in andere gevallen een gevaar voor jezelf zijn. De redenen kun je zien in mn vorige post ![]()
|
nog even een toevoeging over opname:
ja hoor, ben het alweer kwijt ![]() Ow, kweet ut weer. Een opname heeft bijwerkingen, net zoals medicatie ze heeft. Doordat een opname zo intensief is en zwaar, krijg je ook bijwerkingen, zoals extra spanningen en hele zware dagen. Iemand die wel zelf de hulp wilt, maar er niet sterk genoeg voor is, zullen ze dus ook niet opnemen, omdat een opname ook averechts kan werken. Ook als ze halverwege denken dat je het niet meer trekt, kun je er uit gezet worden. Een opname is dus gewoon echt niet altijd DE oplossing
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ik vind het ten eerste erg grof gezegd. iedereen die aan am doet moet maar opgenomen worden. zo van 'opgeruimd staat netjes' ik vind dit heel grof overkomen. and, you know... 'it hurts' ![]() ikzelf ben nooit opgenomen en heb ook nooit proff. hulp gehad. dat laatste zal misschien geen gek idee geweest zijn... maartoch. ik red het zelf, word er alleen maar sterker door. natuurlijk heb ik terugvallen. but face it... ik en de anderen vormen geen gevaar voor hun omgeving okayy.... het is rot, als je er middenin zit, maar we kunnen nog heel goed nadenken! velen (niet allemaal) hebben nadat ze het doen spijt. dat geven ze zelf al aan, en proberen er wat aan te doen. vaak is dat 'gedwongen' dus al helemaal niet meer nodig. en opname ook niet. waarom kan je niet gewoon ergens anders behandeld worden, en verder gewoon thuis zijn. in je vertrouwde omgeving?! het helpt namelijk echt niet om iemand uit zn eigen omgeving weg te halen hoor. dan ga je je, denk ik, alleen maar eenzamer voelen. zo, dat wilde ik even kwijt.
||
Citaat:
je had het tegen mij neem ik aan. sorry, ik bedoelde het niet egoistisch hoor. maar ik was gewoon btje boos om Fade of Light's reactie. idd... bij de kern aanpakken. ik snijd vaak omdat ik niemand wil vertellen waar ik mee zit. ik probeer nu al bij voorbaat dat dan niet te doen. maar het eerst op te gaan schrijven, het van me af te schrijven. zowel waar ik mee zit, als hoe ik me eronder voel. begrijp je?! en als ik dat niet red... dan ga ik naar buiten... buiten kan je jezelf moeilijk snijden. je kan wel een stuk (hard) gaan fietsen. of in mijn geval uitwaaien op het strand. naja.. het lukt niet altijd, maar ik merk steeds vaker dat het wel lukt. liefs, wendy
||
Citaat:
![]() Overigens is opname niet erg. Je wordt opgenomen als je niet meer goed voor jezelf kunt zorgen, en dat kan iedereen overkomen. Opname kan je weer wat meer in de realiteit zetten, als je in een groep terecht komt leer je jezelf weer beter opstellen richting andere mensen. Hoe dan, veel succes, en wees nooit bang of iets dergelijks om hulp te vragen ![]()
|
Volgens mij is am zelf vrijwel nooit het probleem, maar komt het juist voort uit andere problemen waarvoor een uitlaatklep nodig is (zeg het als ik fout zit).
Diegene die aan am doet weet ook wel dat het geen goede uitlaatklep is, maar voelt een bepaalde drang. Wie zegt dat die drang niet kan verdwijnen door andere dingen met je woedes en angsten te doen? Dat is niet makkelijk, maar opname is slechts hulp en geen oplossing. Mensen kunnen vaak best zelf andere uitlaatkleppen vinden, ...; ) kan het blijkbaar toch ook. Bovendien ligt het probleem dan vaak nog steeds ergens anders. De redenen moeten ook opgelost worden en daarbij is professionele hulp ook niet altijd noodzakelijk. Opname of bezoek aan een psych biedt slechts hulp, maar het is geen oplossing. Je moet het zelf oplossen, dat kan een ander niet voor je doen. En waarom heeft iedereen dan die hulp nodig? Niet iedereen met relatieproblemen heeft toch relatietherapie! Het is misschien niet hetzelfde, maar het komt wel op hetzelfde neer. Ik ben echt tegen verplichte opname als je er zelf nog uit kunt komen. Het maakt je veel sterker als je het zelf doet denk ik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
zoals ik (dacht ik) zelf ook schreef. waarom een 'opname' je haalt daarmee iemand uit zn vertrouwde omgeving weg, wat het allemaal veel moeilijker kan maken. kan iemand die aan am doet, als het echt moet, niet een gewone behandeling krijgen. en verder gewoon thuis blijven. dat lijkt me veel fijner voor zo'n persoon. en hij/zij vormt meestal niet een een direct gevaar voor zichzelf of anderen. is dit wel het geval... dan is een opname misschien te overwegen... maar dan nog. het lijkt me erg moeilijk.
||
Citaat:
Mijn punt was dus eigenlijk dat je niet kunt generaliseren dat iedereen opname nodig heeft. Beetje onhandig geformuleerd misschien, sorry.
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik ken wel een paar mensen met een gedwonge opname en dat wil niet zeggen dat die niks leren daar ofzo, ze moeten ook wel want anders mogen ze niet weg. ze kunnen alleen zelf neit de juiste beslissing maken, of durven niet voor zichzelf te kiezen. |
![]() |
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Een verplichte opname kan nodig zijn maar naar mijn mening werkt een opname beter als je er zelf achter staat, anders zit je tegen je zin in een andere omgeving en dat kan alleen maar averrechts werken. Een opname is niet zo maar wat, je komt ook bij andere mensen terecht die ook problemen hebben en daar moet je zelf ook tegen kunnen, zeker als je er zelf al zo erg aan toe bent dat een opname nodig is.
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|