Advertentie | |
|
![]() |
|
What's the use...Als de VS iets wil gebeurt et toch wel.....met of zonder steun..de VN kan dan toch nix...anders krijgen de vervelende landen een boycot, en kan dat land lekker een tijdje in crisis zitten...aangezien we allemaal wel zeer afhankelijk zijn van amerika....en dat weet de VS...
Als de EU nou eens een 2e supermacht zou gaan vormen, dan zit er nog hoop in de VN...nu doet de VS toch wat ze willen.... Of vergis ik me nu zo vreselijk?
|
allemaal waar wat jullie zeggen, mede forummers! Dit is de zeer voorlopige opzet voor een nieuw essaytje wat ik wil gaan schrijven.. Wat vinden jullie ervan? stijl goed? is het wel interessant? zit goed in elkaar? (ect.) Het echte stuk wordt wel wat langer... maar dit is het kernpunt!
||
Citaat:
En een beetje raar dat die vetolanden continue in de veiligheidsraad zitten terwijl de anderen "verwisselbaar" zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
5 miljard wereldburgers zijn stem mag geven.. DAt werkt natuurlijk niet. Verder kan je ook niet alle lidstaten een plaatsje in de veiligheidsraad geven, een groot deel van de landen heeft totaal geen interesse en belang bij een bepaalde resolutie en zullen dan heel makkelijk zijn om te kopen door de rijke landen die er wel belang bij hebben. Als de VN opnieuw ontworpen wordt zullen landen als de VS en Rusland niet hun veto-recht opgeven. Ze zullen het niet accepteren dat ze net zoveel invloed hebben als een derde wereld land. Een roelered systeem binnen de 15 landen van de veiligheidsraad is het beste alleen ligt de macht dan heel erg geconcentreerd in de permanente leden die een vetorecht hebben. De andere 10 lidstaten doen eigenlijk meer voor spek en bonen mee. Aan de ene kant versterkt de VN de invloed van de grootmachten dus, aan de andere kant beperkt het deze ook, mits alle landen de VN serieus nemen. DAt is dus iets waar het op dit moment aan ontbreekt.
||
Citaat:
|
![]() |
Ik denk niet dat je het nu al een 'end of an era' kan noemen.
De VS nemen de VN pas serieus sinds 1989, het einde van de Koude Oorlog. Sinsdien kreeg de VS vaak haar zin, en nu dat een keer niet meer zo is (in de kwestie Irak) zetten ze de VN meteen weer aan de kant. Dertien jaar is een erg korte 'era'. De macht van de VN is nooit zo groot geweest als die van de VS. Op dit moment wordt de macht van de VN alleen maar kleiner, maar wie weet wat komen gaat...
|
![]() |
|
|