Advertentie | |
|
![]() |
|
Hoe breed is de term 'sociale dienstplicht'? Ik denk dat het van belang is dat niet alleen bejaarden verzorgen eronder valt (wat geloof ik ook slechts een voorbeeld was), maar dat elke werkplek in de niet-commerciële dienstensector (bij de overheid dus) waar arbeidsplaatsen vrij zijn hieronder valt, dus ook het onderwijs, de politie en de zorg. In dit opzicht zullen veel meer mensen gemotiveerd zijn om de sociale dienstplicht te aanvaarden, voor iedereen zit er wel iets bij (denk ook aan administratieve taken) en wanneer mensen terechtkomen op een plaats die ze prettig vinden, heeft dat een driedubbel effect: ten eerste hebben ze zelf een leuke tijd en de rest van de samenleving heeft er profijt van. Ten tweede levert het ervaring op die gebruikt kan worden bij het zoeken van een baan in de toekomst, de kans op een goede baan met dito salaris is groter wanneer je al ervaring hebt, kortom, het kan op je cv. Grote tegenhanger van deze argumenten voor een sociale dienstplicht is natuurlijk de persoonlijke vrijheid om je leven in te delen zoals je wilt. Dit is een belangrijk tegenargument en het ligt er helemaal aan welke belangen je sterker hecht voor welk standpunt je kiest: maatschappelijk maar toch eigenbelang of helemaal zelf je toekomst bepalen? Zelf weet ik niet goed of ik voor of tegen moet zijn, aan de ene kant vind ik dat het ingevoerd moet worden wegens de genoemde argumenten (voor ongemotiveerde mensen die niet opkomen moet een regeling bedacht worden), maar ik denk dat het veel maatschappelijke weerstand zal ondervinden. Het is wellicht een goede oplossing voor de tekorten in de zorg en het onderwijs...
|
![]() |
|
Wanneer ik klaar ben met mijn opleiding heb ik eerder zin om mijn kennis in de praktijk uit te voeren, ik heb dan geen zin om werk te doen waar ik totaal geen verstand van heb en waar ik niet zelf voor gekozen heb.
Socialiteit leer je vanzelf in de baan waar je voor gestudeerd hebt. Ik ben het er dus totaal mee oneens. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik weet niet ofdat je geld krijgt voor sociale dienstplicht maar als dat niet zo is, of een stuk minder dan een normale baan, is het al helemaal onzin! Bovendien denk ik dat niet iedereen geschikt is voor werk zoals bejaarde verzorgen (want ik denk dat sociale dienstplicht meestal ook baantjes zoals dat zijn.) Er zijn toch niet voorniets opleidingen in de verzorging? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je noemt inderdaad een lastig punt, het salaris. Misschien een beloning in de vorm van studiepunten voor degenen die nog een opleiding volgen? |
![]() |
|
![]() |
die sociale dienstplicht kan je heel ver trekken, tis echt niet alleen met bejaarden.
je kan bij de voetbalvereniging dingen doen (die je misschien toch al doet , zoals achter de bar staat, fluiten etc. Je kan in de buurt met kinderen iets gaan doen mensen computerles geven (varierend van huisvrouwen, kinderen tot ouderen) ik denk dat iedereen best wat kan vinden. Maar omdat de maatschappij hier nu nog niet op gericht is, is er nu nog niets voor te vinden. trouwens voor hoeveel uur moet je dit gaan doen. Ik bedoel als het een uur of twee uur per week is, en dat twee maanden per jaar. Dan heb je als best wel je best gedaan. En ik denk dat dit handig is voor de bovenbouw van de middelbare school. Dus 3/4 vmbo, 4/5 havo en 5/6vwo. ik denk dat ze dit makkelijk kunnen invoeren. En volgens mij is dit wel heel goed voor ons. (ik zou het trouwens best leuk vinden.) je kan er misschien wat voor terug krijgen, die ckv bonnen bijv. die je toch al krijgt.
||
Citaat:
Maar zelf denk ik dat het juist hun bedoeling is om het niet te studie gericht te doen, dat het de bedoeling is om werk te doen waarin je leert met mensen om te gaan, mensen helpen, nuttig werk. En waarvan je een stukje dicipline krijgt. Ze doelen dan ook op werk zoals bijv. in de verzorginssector. De topicstarter zegt trouwens dat het -na- je opleiding is. Is het niet zo dat het is voor iedereen die 18 wordt bijv.? Als dat zo is heb ik liever vrijheid, dan doe ik een opleiding die ik zelf leuk vind en heb ik meer vrije tijd om leuke dingen te doen. Ik wil dan niet met tegenzin een jaar werken. Vrijheid is belangrijk, imo. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
sorry hoor, maar ik ga echt niet als ik terugkom van me kleuterklas, naar een bejaardecentrum, om vreemde kwijelende mensen te knuffelen, en dan nog eens door naar me eigen oma!
ik ga naar me oma en dat vind ik goed genoeg. haar ken ik en ik vind het fijn om daar eens te komen, maar verplicht iets soicaals doen, jakkes! ik knuffel me kleuterklasje wel ![]()
|
![]() |
En als je nou zelf zou mogen kiezen wat je een half jaartje wilt doen, na je eindexamen middelbare school?
Er is een schreeuwend tekort aan vrijwilligers. En niet om bejaarden te wassen, juist niet, daarvoor moet je geschoold zijn anders ga je zelf door je rug of je bezorgt de oudjes een longontsteking. Nee, al ga je maar voorlezen of liedjes met ze zingen? Of mee met het jaarlijkse uitje, rolstoelen duwen. Het feit blijft natuurlijk dat het gebrek aan vrijwilligers komt omdat mensen het er te druk druk druk voor hebben. Studeren is duur, daarvoor moet je een bijbaantje nemen (of een rijke pa hebben, maar ja, zijn aandelen zijn ook gekelderd...). Wanneer moet je dan vrijwilligerswerk doen? Je hebt niet eens tijd om vaak bij je eigen oma langs te gaan( en geen zin ook, let's face it), laat staan bij die van iemand anders. Het is een leuk pleidooi voor een zorgzamer samenleving, en in die zin een goeie om de discussie op te starten, en vrijwilligers werk uit het sukkelhoekje te halen. Want het heeft niet veel aanzien, om vrijwilligerswerk te doen, in deze egocentrische samenleving.
|
![]() |
Heej, over deze stelling moest ik een Engelse brief schrijven.
Ik ben er niet voor. Het is tijdverspilling en talentverspilling. De overheid kan het hoogstens stimuleren, maar het lijkt me eerder een taak voor werkloze mensen. Een nieuwe onderafdeling van de Soweco ofzo.
||
Citaat:
als je een actief mens blijft en een gelukkig mens zul je op je 97ste nog niet in een tehuis horen. dan verslap je niet, je krijgt alleen wat meer rimpels. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|