Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2003, 22:47
frankzinnig
frankzinnig is offline
de regering is er al een tijdje mee bezig: ze denken erover om de sociale dienstplicht in te voeren... dit houdt in dat je na je school of opleiding een jaar verplicht fulltime vrijwilligerswerk doet ("hee", denkt de oplettende lezer, "dan is het toch geen vrijwilligerswerk meer?"... ik kan dan slechts stamelen "dat klopt, maar voor het gemak noem ik het maar even zo")... dat je dus bijvoorbeeld een jaar lang in een bejaardentehuis fulltime voedselbakjes gaat rondbrengen, met dementen praat en ze helpt, en ze knuffelt of welk vrijwilligerswerk dan ook... een tijdje geleden was er de dienstplicht in het leger, en dit zou daar een soort vervanging voor zijn...

wat vinden jullie van deze sociale dienstplicht? en denk dan niet alleen aan jezelf, maar ook aan de maatschappij, die kampt met een groot tekort aan arbeidskrachten op deze gebieden... vinden jullie de sociale dienstplicht beter dan de dienstplicht in het leger?
Oud 07-03-2003, 22:55
ssjpan
ssjpan is offline
Je moet wel aan jezelf denken hoor, je hebt geld nodig.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 00:02
D@mien
D@mien is offline
Die mensen zullen alle hulp hard nodig hebben, maar ik ben daar niet het juiste persoon voor...ik ben simpelweg niet geschikt om zulk soort mensen te helpen...ik heb daar geen geduld voor, ik zie me niet de rug schrobben van een 85 jarig persoon....dan denk ik van: Doe et lekker zelf....(al kunnen ze dat natuurlijk niet, anders deden ze dat wel)
Ik ben die mensen meer tot last dan dat ik ze help....
Oud 08-03-2003, 00:09
frankzinnig
frankzinnig is offline
het draait ook niet alleen om het werken met bejaarden en dementen, maar gewoon om vrijwilligerswerk... en de vraag is of je vindt dat de sociale dienstplicht ingvoerd moet worden...
Oud 08-03-2003, 01:56
Verwijderd
Ik vind aan de ene kant van wel, niemand wordt er op het eerste zicht slechter van.

Maar dan denk ik ook aan mensen die er totaal niet voor geschikt zijn en hun werk dan ook niet goed aanpakken.
Stel nu dat zo'n ongeschikte persoon een bejaarde moet verzorgen en dat hij die oma in zo'n tien minuutjes een lauw bad geeft. Die oma zal er geen plezier aan beleven en die ongeschikte evenmin.
Je kan er natuurlijk ook voor zorgen dat iedereen een geschikte job (nou ja, onbetaald dan eigenlijk) vindt.

De vraag is ook, hoeveel tijd steekt hierin? Moeten mensen die zelf al heel veel overuren maken om door hun financiële moeilijkheden te geraken, dan ook helpen? Vanaf welke leeftijd moet dit? Is dit iets dat je verplicht moet doen de rest van je leven? ...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 07:14
Isa
Isa is offline
Die politici denken ook echt niet verder dan hun neus lang is he?
Snappen ze niet dat het niet alleen de bejaarden zijn met problemen? als iemand verkracht is ofzo, of thuis mishandelt word door zijn ouders, of zelfs alleen maar autistisch is zoals ik, hoe moet je dan ooit staande blijven in zo'n werk?
Ik weet echt niet hoe ik met bejaarden kan omgaan hoor, ik vind het al een ramp als ik door me ouders verplicht word het karretje van mijn oma voort te duwen, en oma zelf lijkt ook niet echt gerust te zijn als ik duw.
Depressieve jongeren willen niet werken, die moeten eerst hun eigen problemen opgelost hebben.
Mensen die voor de sociale dienstplicht zijn hebben geen inlevingsvermogen.
Lekker handig van ze, ze moeten maar gewoon zorgen dat dat werk mensen aantrekt, in plaats van die jongeren die-toch-niks-doen hun karweitjes onbetaald nog wel te laten oplossen.
Bovendien creeren ze alleen nog maar een extra probleem want als je mensen dwingt iets tegen hun zin te doen leid tot tot frustratie en irritatie en in het ergste geval tot haat en agressie.
ONEENS dus.
Dit werk is alleen goed voor criminele jongeren, maar die dienstplicht kan zelfs beter militair zijn vanwege de discipline.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:21
moonchild
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Die politici denken ook echt niet verder dan hun neus lang is he?
Snappen ze niet dat het niet alleen de bejaarden zijn met problemen? als iemand verkracht is ofzo, of thuis mishandelt word door zijn ouders, of zelfs alleen maar autistisch is zoals ik, hoe moet je dan ooit staande blijven in zo'n werk?
Ik weet echt niet hoe ik met bejaarden kan omgaan hoor, ik vind het al een ramp als ik door me ouders verplicht word het karretje van mijn oma voort te duwen, en oma zelf lijkt ook niet echt gerust te zijn als ik duw.
Depressieve jongeren willen niet werken, die moeten eerst hun eigen problemen opgelost hebben.
Mensen die voor de sociale dienstplicht zijn hebben geen inlevingsvermogen.
Lekker handig van ze, ze moeten maar gewoon zorgen dat dat werk mensen aantrekt, in plaats van die jongeren die-toch-niks-doen hun karweitjes onbetaald nog wel te laten oplossen.
Bovendien creeren ze alleen nog maar een extra probleem want als je mensen dwingt iets tegen hun zin te doen leid tot tot frustratie en irritatie en in het ergste geval tot haat en agressie.
ONEENS dus.
Dit werk is alleen goed voor criminele jongeren, maar die dienstplicht kan zelfs beter militair zijn vanwege de discipline.
Helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 13:50
Veenbes
Veenbes is offline
Hoe breed is de term 'sociale dienstplicht'? Ik denk dat het van belang is dat niet alleen bejaarden verzorgen eronder valt (wat geloof ik ook slechts een voorbeeld was), maar dat elke werkplek in de niet-commerciële dienstensector (bij de overheid dus) waar arbeidsplaatsen vrij zijn hieronder valt, dus ook het onderwijs, de politie en de zorg. In dit opzicht zullen veel meer mensen gemotiveerd zijn om de sociale dienstplicht te aanvaarden, voor iedereen zit er wel iets bij (denk ook aan administratieve taken) en wanneer mensen terechtkomen op een plaats die ze prettig vinden, heeft dat een driedubbel effect: ten eerste hebben ze zelf een leuke tijd en de rest van de samenleving heeft er profijt van. Ten tweede levert het ervaring op die gebruikt kan worden bij het zoeken van een baan in de toekomst, de kans op een goede baan met dito salaris is groter wanneer je al ervaring hebt, kortom, het kan op je cv. Grote tegenhanger van deze argumenten voor een sociale dienstplicht is natuurlijk de persoonlijke vrijheid om je leven in te delen zoals je wilt. Dit is een belangrijk tegenargument en het ligt er helemaal aan welke belangen je sterker hecht voor welk standpunt je kiest: maatschappelijk maar toch eigenbelang of helemaal zelf je toekomst bepalen? Zelf weet ik niet goed of ik voor of tegen moet zijn, aan de ene kant vind ik dat het ingevoerd moet worden wegens de genoemde argumenten (voor ongemotiveerde mensen die niet opkomen moet een regeling bedacht worden), maar ik denk dat het veel maatschappelijke weerstand zal ondervinden. Het is wellicht een goede oplossing voor de tekorten in de zorg en het onderwijs...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:03
joopie
joopie is offline
Wanneer ik klaar ben met mijn opleiding heb ik eerder zin om mijn kennis in de praktijk uit te voeren, ik heb dan geen zin om werk te doen waar ik totaal geen verstand van heb en waar ik niet zelf voor gekozen heb.

Socialiteit leer je vanzelf in de baan waar je voor gestudeerd hebt. Ik ben het er dus totaal mee oneens.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:07
Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
joopie schreef:
Wanneer ik klaar ben met mijn opleiding heb ik eerder zin om mijn kennis in de praktijk uit te voeren, ik heb dan geen zin om werk te doen waar ik totaal geen verstand van heb en waar ik niet zelf voor gekozen heb.

Socialiteit leer je vanzelf in de baan waar je voor gestudeerd hebt. Ik ben het er dus totaal mee oneens.
Je kunt je kennis toch in de praktijk uitvoeren? Dan kies je voor een functie waarbij jouw kennis toegepast kan worden en het is maar voor een jaar... (waarmee ik niet wil zeggen dat ik per definitie voor sociale dienstplicht ben, ik ben er nog niet uit)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:23
joopie
joopie is offline
Citaat:
Veenbes schreef:
Je kunt je kennis toch in de praktijk uitvoeren? Dan kies je voor een functie waarbij jouw kennis toegepast kan worden en het is maar voor een jaar... (waarmee ik niet wil zeggen dat ik per definitie voor sociale dienstplicht ben, ik ben er nog niet uit)
Dan heeft het toch geen enkele zin! Ik, als iemand die een ICT opleiding volg, zoek een 'vrijwilligersbaan' die wat met computers te maken heeft (als die te vinden zijn als sociale dienstplicht, waarschijnlijk niet.) Dan kan ik toch net zo goed meteen een goede baan zoeken, een baan waar ik zelf ook graag heen wil

Ik weet niet ofdat je geld krijgt voor sociale dienstplicht maar als dat niet zo is, of een stuk minder dan een normale baan, is het al helemaal onzin!

Bovendien denk ik dat niet iedereen geschikt is voor werk zoals bejaarde verzorgen (want ik denk dat sociale dienstplicht meestal ook baantjes zoals dat zijn.) Er zijn toch niet voorniets opleidingen in de verzorging?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:29
Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
joopie schreef:
Dan heeft het toch geen enkele zin! Ik, als iemand die een ICT opleiding volg, zoek een 'vrijwilligersbaan' die wat met computers te maken heeft (als die te vinden zijn als sociale dienstplicht, waarschijnlijk niet.) Dan kan ik toch net zo goed meteen een goede baan zoeken, een baan waar ik zelf ook graag heen wil

Ik weet niet ofdat je geld krijgt voor sociale dienstplicht maar als dat niet zo is, of een stuk minder dan een normale baan, is het al helemaal onzin!

Bovendien denk ik dat niet iedereen geschikt is voor werk zoals bejaarde verzorgen (want ik denk dat sociale dienstplicht meestal ook baantjes zoals dat zijn.) Er zijn toch niet voorniets opleidingen in de verzorging?
Natuurlijk is er wel werk voor iemand met een ICT-opleiding! Wat denk je van automatiserings- en communicatieprocessen die geleid moeten worden bij de overheid(als ik goed begrijp wat ICT precies inhoud, weet het niet zeker )? Dat is nog allemaal niet zo geweldig geregeld...
Je noemt inderdaad een lastig punt, het salaris. Misschien een beloning in de vorm van studiepunten voor degenen die nog een opleiding volgen?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 16:09
emmy1985
emmy1985 is offline
die sociale dienstplicht kan je heel ver trekken, tis echt niet alleen met bejaarden.
je kan bij de voetbalvereniging dingen doen (die je misschien toch al doet , zoals achter de bar staat, fluiten etc.
Je kan in de buurt met kinderen iets gaan doen
mensen computerles geven (varierend van huisvrouwen, kinderen tot ouderen)
ik denk dat iedereen best wat kan vinden. Maar omdat de maatschappij hier nu nog niet op gericht is, is er nu nog niets voor te vinden.
trouwens voor hoeveel uur moet je dit gaan doen. Ik bedoel als het een uur of twee uur per week is, en dat twee maanden per jaar. Dan heb je als best wel je best gedaan.
En ik denk dat dit handig is voor de bovenbouw van de middelbare school. Dus 3/4 vmbo, 4/5 havo en 5/6vwo.

ik denk dat ze dit makkelijk kunnen invoeren. En volgens mij is dit wel heel goed voor ons. (ik zou het trouwens best leuk vinden.)

je kan er misschien wat voor terug krijgen, die ckv bonnen bijv. die je toch al krijgt.
Oud 08-03-2003, 16:22
joopie
joopie is offline
Citaat:
Veenbes schreef:
Natuurlijk is er wel werk voor iemand met een ICT-opleiding! Wat denk je van automatiserings- en communicatieprocessen die geleid moeten worden bij de overheid(als ik goed begrijp wat ICT precies inhoud, weet het niet zeker )? Dat is nog allemaal niet zo geweldig geregeld...
Je noemt inderdaad een lastig punt, het salaris. Misschien een beloning in de vorm van studiepunten voor degenen die nog een opleiding volgen?
Tja, als het dan toch zo studie gericht is dan kunnen ze net zo goed stage lopen op iedere school verplichten, dan krijg je ook studiepunten of je behaald een onderdeel van je examen.

Maar zelf denk ik dat het juist hun bedoeling is om het niet te studie gericht te doen, dat het de bedoeling is om werk te doen waarin je leert met mensen om te gaan, mensen helpen, nuttig werk. En waarvan je een stukje dicipline krijgt. Ze doelen dan ook op werk zoals bijv. in de verzorginssector.

De topicstarter zegt trouwens dat het -na- je opleiding is. Is het niet zo dat het is voor iedereen die 18 wordt bijv.? Als dat zo is heb ik liever vrijheid, dan doe ik een opleiding die ik zelf leuk vind en heb ik meer vrije tijd om leuke dingen te doen. Ik wil dan niet met tegenzin een jaar werken. Vrijheid is belangrijk, imo.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:30
moonchild
Citaat:
emmy1985 schreef:
ik denk dat ze dit makkelijk kunnen invoeren. En volgens mij is dit wel heel goed voor ons. (ik zou het trouwens best leuk vinden.
Ik zou het er heel moeilijk mee hebben. Ik ben bezig mijn eigen leven een beetje te ordenen (duurt nog wel even) en dan zou ik dat erbij krijgen. Je zou meteen weer uitzonderingen moeten krijgen; je kan niet met mensen omgaan, je hebt een afwijking (geestelijk of lichamelijk). Er komt zoveel bij kijken dat er altijd wel heel veel mensen ontevreden mee zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:39
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
what the fuck ?

Jonge, je mag dit soort dingen best voor stellen, maar lul geen onzin, NATUURLIJK gaat de regering zoiets niet invoeren.

Voor de rest vind ik je idee FUCKING bullshit, en totaal niet aan mij besteed. Kan zowieso slecht tegen dat woord verplicht.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:42
miloco
miloco is offline
sorry hoor, maar ik ga echt niet als ik terugkom van me kleuterklas, naar een bejaardecentrum, om vreemde kwijelende mensen te knuffelen, en dan nog eens door naar me eigen oma!
ik ga naar me oma en dat vind ik goed genoeg. haar ken ik en ik vind het fijn om daar eens te komen, maar verplicht iets soicaals doen, jakkes! ik knuffel me kleuterklasje wel
Oud 09-03-2003, 08:35
Isa
Isa is offline
Ach, ik zal geen protestmars huden als die dienstplicht er komt, zolang ik maar de mogelijkheid heb om te werken op de plek waar ik zelf wil, en dat zal dan waarschijnlijk een kinderdagverblijf worden ofzo, want ik ben dol op kleintjes.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 12:06
poesiefox
poesiefox is offline
En als je nou zelf zou mogen kiezen wat je een half jaartje wilt doen, na je eindexamen middelbare school?

Er is een schreeuwend tekort aan vrijwilligers. En niet om bejaarden te wassen, juist niet, daarvoor moet je geschoold zijn anders ga je zelf door je rug of je bezorgt de oudjes een longontsteking. Nee, al ga je maar voorlezen of liedjes met ze zingen? Of mee met het jaarlijkse uitje, rolstoelen duwen.

Het feit blijft natuurlijk dat het gebrek aan vrijwilligers komt omdat mensen het er te druk druk druk voor hebben. Studeren is duur, daarvoor moet je een bijbaantje nemen (of een rijke pa hebben, maar ja, zijn aandelen zijn ook gekelderd...). Wanneer moet je dan vrijwilligerswerk doen? Je hebt niet eens tijd om vaak bij je eigen oma langs te gaan( en geen zin ook, let's face it), laat staan bij die van iemand anders.

Het is een leuk pleidooi voor een zorgzamer samenleving, en in die zin een goeie om de discussie op te starten, en vrijwilligers werk uit het sukkelhoekje te halen. Want het heeft niet veel aanzien, om vrijwilligerswerk te doen, in deze egocentrische samenleving.
Oud 09-03-2003, 12:21
faan
faan is offline
Ik vind deze maatregeling te ver gaan hoor
Dan moeten die oudjes maar niet zo oud worden
Oud 09-03-2003, 12:24
*Burning water*
*Burning water* is offline
Heej, over deze stelling moest ik een Engelse brief schrijven.

Ik ben er niet voor. Het is tijdverspilling en talentverspilling. De overheid kan het hoogstens stimuleren, maar het lijkt me eerder een taak voor werkloze mensen. Een nieuwe onderafdeling van de Soweco ofzo.
Oud 09-03-2003, 15:53
Isa
Isa is offline
Citaat:
faen schreef:
Ik vind deze maatregeling te ver gaan hoor
Dan moeten die oudjes maar niet zo oud worden
Ze mogen best oud worden, alleen jammer dat bij de meeste dat leid tot een achteruitgang van vermogens.
als je een actief mens blijft en een gelukkig mens zul je op je 97ste nog niet in een tehuis horen. dan verslap je niet, je krijgt alleen wat meer rimpels.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 12:11
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Ze mogen best oud worden, alleen jammer dat bij de meeste dat leid tot een achteruitgang van vermogens.
als je een actief mens blijft en een gelukkig mens zul je op je 97ste nog niet in een tehuis horen. dan verslap je niet, je krijgt alleen wat meer rimpels.
Als je erg veel geluk hebt. Aan een erfelijke ziekte doe je bijvoorbeeld niks, ook al ben je nog zo actief.
Reageren

Regels voor berichten