Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar het boek heeft op mij -misschien ook door de tijd waarop ik het las, en de muziek die ik op de achtergrond had- een positieve indruk achter gelaten... tip: lees het boek met op de achtergrond de cd What's the story (Morning glory) van Oasis...
||
![]() |
Citaat:
Maar....'nooit meer slapen'?...Dat boek heb ik pas gelezen en ik snap écht niet wat er goed is aan dat boek. Misschien snapte ik de diepliggende gedachte niet ofzo ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
George Orwell - Animal Farm: zo'n fantastisch boek. Niet zozeer vanwege de leuke, spannende of indrukwekkende fragmenten. Maar om de manier waarmee de schrijver op een uitermate duidelijke en simpele manier beschrijft hoe dieren(/mensen) leugens worden voor gehouden en ze volkomen misleiden. --> over het onstaan van het communisme.
De beroemde quote: All animals are equal, but some are more equal than others. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Butterfly, ik denk dat het vooral een kwestie van smaak is. Hermans heeft een paar wetten opgesteld die hij in zijn werk altijd probeert waar te maken. Ze houden, om kort te gaan, in dat alles wat mensen ondernemen in misgaat, dat ook als het goed gaat, je er niets aan hebt, dat de werkelijkheid onkenbaar is en dat er in zijn boeken geen mus van het dak valt zonder dat het een functie heeft.
Zijn gedachtengoed komt in Nooit Meer Slapen geweldig naar voren (die gozer gaat op onderzoek naar iets wat waarschijnlijk niet bestaat, probeert luchtfoto's te krijgen die hij niet kan vinden en wanneer hij ze eindelijk vindt, heeft hij er nog niets aan. Bovendien houdt ik van zijn stijl omdat het rap leest en redelijk veel actie in zijn boeken zit. Ik heb het destijds ook in anderhalve dag uitgelezen, dus misschien ook deels daarom dat het een vrij intense ervaring was. Halve Banaan, ik weet nog altijd niet hoe ik Orwell's Animal Farm en 1984 nu precies moet interpreteren. Het is inderdaad wel te lezen als een waarschuwing voor het stalinisme (niet zozeer communisme), maar ik denk dat het vooral stevige kritiek is tegen de Westerse, kapitalistische landen, waarin mensen onder moeten doen voor het grote geld. Althans, daar kan ik het zelf altijd beter op betrekken. LUH-3417 |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb nu al zowat al de boeken van Virginia Andrews gelezen.(en dat zijn er nog al wat) zonet ookal weer een boek ervan uitgelezen best dik boek was het in 2 dagen uitgelezen. Het zijn zulke aangrijpende en echt mooie boeken je kunt niet stoppen met lezen van die boeken. echt een aanrader om te lezen. heeft iemand trouwens welleens boeken van virginia andrews gelezen? zo ja wat vonden jullie ervan... was ik ff benieuwt na
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
t begon met een jongetje dat met zijn vader op vakantie was in een auto door ik denk iets van scandinavie ofzo. En het ging dan op een gegeven moment over een eiland waar levende kaarten woonden , dus levende schoppen 10 enzo. Er was ook nog iets met een moord geloof ik. lekker vaag maar ik heb het heel lang geleden gelezen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
De gebroeders Karamazov van Dostojewski toch wel in enige mate; rest van sijn werk ook; misschien vanwege de vele toevallige overeenkomsten met tijd van lezen de de huidige wereld gebeurtenissen en de sich voltrekkende menselijke revolutie revolutie
Laatst gewijzigd op 22-12-2002 om 18:39. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar hoe je het ook kan bekijken het blijft toch op een "mooie" manier beschrijven hoe mensen leugens voorgehouden kunnen worden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Banaan, misschien ligt het aan mijn nogal paranoïde instelling, of anders aan het feit dat ik meer weet van de Amerikaanse dan de Russische samenleving, maar het deed me er meer aan denken.
De manier waarop het volk onderdrukt wordt door hersenspoeling zie je nu dag en nacht nog gebeuren als je de tv aanzet. Niet alleen in verre science fictionseries, maar ongeveer overal ter wereld. Het nieuws dat je dagelijks kan zien op de televisie is, onder een dekmantel van zogenaamde objectiviteit, zo subjectief als de neten. In het boek hebben ze een zogenaamde democratie omdat ze the Party als leiding hebben, maar er is geen alternatief om voor te kiezen. In Amerika heeft men het twee-partijen systeem, die eigenlijk niet zo heel veel verschillen. Beiden houden in dat de derde wereld achter ieders rug om leeggezogen wordt om de grote corperaties te voeden. Denk nog maar eens terug aan de omstandigheden waaronder Bush won. Een nipte meerderheid, merkwaardige stembiljetten waar niemand wat van snapten, dozen vol met stemmen die plotseling opeens per ongelijk opdoken in lokalen, enz. Natuurlijk vielen er daarna twee vliegtuigen op het WTC, een dankbare afleiding, maar het blijft een louche zaakje. Oorlogen worden in dat boek gevoerd om geld op te maken en het volk niet teveel luxe te geven. Oorlogen worden in onze wereld gevoerd, niet om het volk te bevrijden van Saddam, maar om een reden te hebben om veel soldaten dichtbij de grote olie-opslagplaats van de wereld te hebben. Ach, het zijn allemaal losse delen van paranoïde samenzweringstheoriën die elke malloot je wel kan vertellen en die teniet gedaan worden door The X-Files, maar ergens geeft het te denken. Probeer eens een dag door te komen zonder ook maar iets voor waar aan te nemen, maar alles te betwijfelen, kritisch te belichten en eigenlijk te wantrouwen. Vooral alle informatie van bovenaf. Je zal zien dat je een hoop dingen kan verzinnen daarover. LUH-3417 - Het mooie van samenzweringstheoriën is dat ze niet te ontkennen zijn. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik moet zeggen dat ik Paranoia van W. F. Hermans ook prachtig vond, vooral
1. dat hij zich zo heeft kunnen verplaatsen in iemand met paranoia dat er zulke lifelike scenario's uit komen. 2. dat je zelf zo af en toe gestoord wordt van het boek... Dan ben je goed bezig imho... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dank je
||
![]() |
Citaat:
lalala ik weet de titel weer, 'het geheim van de kaarten' door de schrijver van 'de wereld van sophie'(die ik niet gelezen heb) die heeft een enorme indruk op me gemaakt
|
Verwijderd
|
In de ban van de ring, Tolkien
De stam van de holebeer, Jean M. Auel Sacajawea, Dinges En nog een serie, ik ben de titel vergeten maar het was een fantasy serie van 3 boeken, was helemaal overdonderd toen ik de laatste uit had. Ik vergeet alleen altijd de titels >_> Veel van het plot heeft te maken met gedaanteverwisselaars en raadsels... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|