Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2002, 21:43
marlies
marlies is offline
Ik hoop dat dit topic hier mag. Hier zijn denk ik meer geinteresseerden dan op de kantine
Oud 14-12-2002, 21:59
Vlooienband
Vlooienband is offline
Túúrlijk kan dat hier.

De teerling is geworpen - Sartre
Oud 15-12-2002, 08:05
Ieke
Ieke is offline
Van heel wat boeken. Ik lees zoveel dat ik het gewoon ook niet meer weet. In ieder geval van Lord of the Rings.
Oud 15-12-2002, 18:02
lief_meisje_123
lief_meisje_123 is offline
eeeeej Ik vond het boek over Christiane F egt een geweldig boek je zit er egt helemaal in en je leeft et helemaal mee en je zou egt zo graag zo willen zeggen tegen haar van stop met de drugs, maarja, dat kan niet. Egt een aanrader!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 21:13
Type
Type is offline
Lydia Rood - Een mond vol dons

(onder andere)
Oud 15-12-2002, 21:27
SNeKKe
SNeKKe is offline
De silmarillion.
En als je een specifieker verhaal wilt, dat van Beren en Lúthien, echt een prachtverhaal.
En Lord of the Rings natuurlijk ook.

Voor de rest 'het oneindige verhaal' van michael ende, dat ik enkele jaren geleden heb gelezen. Was ook wel een prachtboek. IK dacht steeds dat ik Bastiaan was en in dat verhaal werd meegezogen Waar is de tijd heen .
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 21:28
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Nouja ondersteboven..
Kafka, Dante, Petrarka, Rosenboom.. euhm vroeger vond ik boeken van Babar 't olifantje echt koel, maar das alweer dik tien jaar geleden.
Oud 15-12-2002, 22:16
sublime
sublime is offline
siegfried van harry mulisch
een hart van steen van renate dorrestein

en nog veeeeeeeeel meer boeken... weet ze alleen nu niet..

o ja:

ik mis je ik mis je van?
anders dan jij per nilsson

en vele anderen dus
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 22:42
Verwijderd
Een aantal klassiekers zoals Orwell's Nineteen Eighty-Four en wat van Kafka of Vestdijk hebben mij ook wel geraakt. De schrijvers die mij tot nu toe het meest tot nadenken aangezet hebben zijn toch wel F. Herbert met zijn Dune-saga (vooral deel vier), W. F. Hermans (Nooit Meer Slapen is geniaal)

Pas werd ik positief verrast door Tahar Ben Jelloun met Enfant de sable (The Sand Child). Die wil ik nog een keer lezen en dan kijken of ik nog meer van Jelloun kan vinden.

Daarvoor las ik nog Invisible Cities van Italo Calvino. Prachtig boek waardoor ik meteen ook meer snap van het post-structuralisme. Ik moest het namelijk voor dat college lezen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 23:20
the exploding boy
the exploding boy is offline
Het Kaartenhuis - Danielewski

Te ingenieus gewoon.
Lege bladzijden tussendoor, verschillende kleuren inkt, geweldig verhaal. etc.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 23:21
the exploding boy
the exploding boy is offline
en Kafka - het Slot
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 12:32
Arwyn
Arwyn is offline
Lord of the Rings - vooral het einde van het boek
enneuh... wel wat andere fantasy en zo... Dat ga ik hier maar niet allemaal opzetten...
Oud 16-12-2002, 14:11
Anne
Anne is offline
Citaat:
Type schreef:

(onder andere)
Waar gaat dat boek over? Ik heb er al vaker van gehoord namelijk.

Ik was erg onder de indruk van Pluk en de Pettenflat. En nee, dit is géén grapje.
Oud 16-12-2002, 15:33
MissEvil
MissEvil is offline
Cristiane F
het onkruid en de bloem
De chipseter
blauwe plekken
spijt
het heksenkind

tja ik zou zo een hele lijst neer kunnen zetten...lees namelijk heeeel veel
ik weet nog een boek die ik echt heel mooi vond maar ik weet de titel niet meer...ik zit echt al heel lang te denken welke dat nou was maar kan er echt niet opkomen...
Oud 16-12-2002, 16:39
Type
Type is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Waar gaat dat boek over? Ik heb er al vaker van gehoord namelijk.
over 2 meisjes, beste vriendinnen, en wat ze allemaal samen deden, en over hoe de een is weggelopen van huis.

Het verhaal wordt verteld vanuit het meisje dat nog thuis woont, over hoe zij en haar beste vriendin altijd waren en wat ze deden...
Oud 16-12-2002, 19:38
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Type schreef:
over 2 meisjes, beste vriendinnen, en wat ze allemaal samen deden, en over hoe de een is weggelopen van huis.

Het verhaal wordt verteld vanuit het meisje dat nog thuis woont, over hoe zij en haar beste vriendin altijd waren en wat ze deden...
Ik vond het zelf niet echt geweldig. Het is al weer een tijdje geleden, dus misschien dat als ik het nu opnieuw zal lezen het misschien beter kan waarderen.
Oud 16-12-2002, 20:02
Type
Type is offline
Citaat:
ieke schreef:
Ik vond het zelf niet echt geweldig. Het is al weer een tijdje geleden, dus misschien dat als ik het nu opnieuw zal lezen het misschien beter kan waarderen.
Het is geen literatuur, zeker niet. De stijl van schrijven is ook redelijk... kinderlijk voor een 'professioneel' schrijfster.

Maar het boek heeft op mij -misschien ook door de tijd waarop ik het las, en de muziek die ik op de achtergrond had- een positieve indruk achter gelaten...

tip: lees het boek met op de achtergrond de cd What's the story (Morning glory) van Oasis...
Oud 17-12-2002, 14:31
ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
Type schreef:

(onder andere)
ja idd! heel erg mooi
Oud 17-12-2002, 15:36
Verwijderd
Vechten voor overmorgen van Evert Hartman vond ik erg mooi , de Harry Potter boeken ook . Maar vechten voor overmorgen moest ik gewoon in 1 ruk uitlezen (350 pagina's)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 21:13
€v€li€n
€v€li€n is offline
dagboek van een geisha van Arthur Golden is echt een super goed boek

en

Wie hoort mijn tranen van Fauziya Kassindja is misschien zelfs nog wel beter...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 21:54
*Butterfly*
*Butterfly* is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
W. F. Hermans (Nooit Meer Slapen is geniaal)
'1984' is zeker een favoriet van mij....En 'de ontdekking van de hemel' ook (waarom noemt niemand die?).
Maar....'nooit meer slapen'?...Dat boek heb ik pas gelezen en ik snap écht niet wat er goed is aan dat boek. Misschien snapte ik de diepliggende gedachte niet ofzo Vond er in ieder geval echt niks aan. Ik heb nog dat ik in mijn verslag geschreven dat ik echt niet begreep waarom de schrijver dat boek in hemelsnaam geschreven had.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 22:17
snoopy
snoopy is offline
GVR
serieus, is een geweldig boek!
Maar verder is bijna alles hier al genoemd. Ik vond "de ontdekking van de hemel" ook zeer goed, en de harry potter-boeken hebben mij ook geboeid.
Oud 22-12-2002, 01:08
Verwijderd
George Orwell - Animal Farm: zo'n fantastisch boek. Niet zozeer vanwege de leuke, spannende of indrukwekkende fragmenten. Maar om de manier waarmee de schrijver op een uitermate duidelijke en simpele manier beschrijft hoe dieren(/mensen) leugens worden voor gehouden en ze volkomen misleiden. --> over het onstaan van het communisme.

De beroemde quote: All animals are equal, but some are more equal than others.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 09:13
Verwijderd
Beelden van Nickie - Mary K. Person
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 12:17
Verwijderd
Butterfly, ik denk dat het vooral een kwestie van smaak is. Hermans heeft een paar wetten opgesteld die hij in zijn werk altijd probeert waar te maken. Ze houden, om kort te gaan, in dat alles wat mensen ondernemen in misgaat, dat ook als het goed gaat, je er niets aan hebt, dat de werkelijkheid onkenbaar is en dat er in zijn boeken geen mus van het dak valt zonder dat het een functie heeft.
Zijn gedachtengoed komt in Nooit Meer Slapen geweldig naar voren (die gozer gaat op onderzoek naar iets wat waarschijnlijk niet bestaat, probeert luchtfoto's te krijgen die hij niet kan vinden en wanneer hij ze eindelijk vindt, heeft hij er nog niets aan. Bovendien houdt ik van zijn stijl omdat het rap leest en redelijk veel actie in zijn boeken zit.
Ik heb het destijds ook in anderhalve dag uitgelezen, dus misschien ook deels daarom dat het een vrij intense ervaring was.

Halve Banaan, ik weet nog altijd niet hoe ik Orwell's Animal Farm en 1984 nu precies moet interpreteren. Het is inderdaad wel te lezen als een waarschuwing voor het stalinisme (niet zozeer communisme), maar ik denk dat het vooral stevige kritiek is tegen de Westerse, kapitalistische landen, waarin mensen onder moeten doen voor het grote geld. Althans, daar kan ik het zelf altijd beter op betrekken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2002, 13:36
skatergirl15
skatergirl15 is offline
Ik heb nu al zowat al de boeken van Virginia Andrews gelezen.(en dat zijn er nog al wat) zonet ookal weer een boek ervan uitgelezen best dik boek was het in 2 dagen uitgelezen. Het zijn zulke aangrijpende en echt mooie boeken je kunt niet stoppen met lezen van die boeken. echt een aanrader om te lezen. heeft iemand trouwens welleens boeken van virginia andrews gelezen? zo ja wat vonden jullie ervan... was ik ff benieuwt na
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 13:46
Verwijderd
Ik ken haar naam en zie af en toe boeken van haar staan, ik heb er echter nog nooit wat van gelezen. Was zij nu ook die feministe of haal ik haar door elkaar met Virginia Woolf?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 14:38
skatergirl15
skatergirl15 is offline
Citaat:
Ik ken haar naam en zie af en toe boeken van haar staan, ik heb er echter nog nooit wat van gelezen. Was zij nu ook die feministe of haal ik haar door elkaar met Virginia Woolf?
ik denk dat je wat doorelkaar haalt maar je moet echt eens in de bieb kijken! zijn echt zuuuulke goeie boeken!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 17:44
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
Het Kaartenhuis - Danielewski

Te ingenieus gewoon.
Lege bladzijden tussendoor, verschillende kleuren inkt, geweldig verhaal. etc.
dat zou wel eens het boek kunnen zijn waar ik titel al lang kwijt van ben maar wat een enorme indruk op me heeft gemaakt. ik wil het zo graag nog eens lezen maar niemand kkan me vertellen wat de titel is (als dit m is dan sla ik mezelf vanwege de simpelheid)

t begon met een jongetje dat met zijn vader op vakantie was in een auto door ik denk iets van scandinavie ofzo.
En het ging dan op een gegeven moment over een eiland waar levende kaarten woonden , dus levende schoppen 10 enzo. Er was ook nog iets met een moord geloof ik.

lekker vaag maar ik heb het heel lang geleden gelezen.
Oud 22-12-2002, 18:34
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef:
George Orwell - Animal Farm: zo'n fantastisch boek. Niet zozeer vanwege de leuke, spannende of indrukwekkende fragmenten. Maar om de manier waarmee de schrijver op een uitermate duidelijke en simpele manier beschrijft hoe dieren(/mensen) leugens worden voor gehouden en ze volkomen misleiden. --> over het onstaan van het communisme.

De beroemde quote: All animals are equal, but some are more equal than others.
Mooi boek idd, ik heb hem 3 jaar geleden gelezen, maar toen werd ik er een beetje depri van
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 18:35
nar_cyste
nar_cyste is offline
De gebroeders Karamazov van Dostojewski toch wel in enige mate; rest van sijn werk ook; misschien vanwege de vele toevallige overeenkomsten met tijd van lezen de de huidige wereld gebeurtenissen en de sich voltrekkende menselijke revolutie revolutie

Laatst gewijzigd op 22-12-2002 om 18:39.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 19:30
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef:

Halve Banaan, ik weet nog altijd niet hoe ik Orwell's Animal Farm en 1984 nu precies moet interpreteren. Het is inderdaad wel te lezen als een waarschuwing voor het stalinisme (niet zozeer communisme), maar ik denk dat het vooral stevige kritiek is tegen de Westerse, kapitalistische landen, waarin mensen onder moeten doen voor het grote geld. Althans, daar kan ik het zelf altijd beter op betrekken.

LUH-3417
Zou je misschien kunnen toelichten hoe je het dan moet zien als kritiek tegen het Westen? Orwell was toch communist en heeft op een gegeven moment compleet afstand gedaan van het communisme (eigenlijk dus stalinisme): hij ging het haten...

Maar hoe je het ook kan bekijken het blijft toch op een "mooie" manier beschrijven hoe mensen leugens voorgehouden kunnen worden
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 19:33
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:
Mooi boek idd, ik heb hem 3 jaar geleden gelezen, maar toen werd ik er een beetje depri van
Huh? Gelukkig zijn we het verder wel eens
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 19:35
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Type schreef:
tip: lees het boek met op de achtergrond de cd What's the story (Morning glory) van Oasis...
Ik kan echt geen boek lezen met veel achtergrond geluid. Kan mooi zijn, maar ik heb toch al wel wat moeite met lezen.
Oud 22-12-2002, 19:47
Verwijderd
Banaan, misschien ligt het aan mijn nogal paranoïde instelling, of anders aan het feit dat ik meer weet van de Amerikaanse dan de Russische samenleving, maar het deed me er meer aan denken.

De manier waarop het volk onderdrukt wordt door hersenspoeling zie je nu dag en nacht nog gebeuren als je de tv aanzet. Niet alleen in verre science fictionseries, maar ongeveer overal ter wereld.
Het nieuws dat je dagelijks kan zien op de televisie is, onder een dekmantel van zogenaamde objectiviteit, zo subjectief als de neten.

In het boek hebben ze een zogenaamde democratie omdat ze the Party als leiding hebben, maar er is geen alternatief om voor te kiezen. In Amerika heeft men het twee-partijen systeem, die eigenlijk niet zo heel veel verschillen. Beiden houden in dat de derde wereld achter ieders rug om leeggezogen wordt om de grote corperaties te voeden.

Denk nog maar eens terug aan de omstandigheden waaronder Bush won. Een nipte meerderheid, merkwaardige stembiljetten waar niemand wat van snapten, dozen vol met stemmen die plotseling opeens per ongelijk opdoken in lokalen, enz. Natuurlijk vielen er daarna twee vliegtuigen op het WTC, een dankbare afleiding, maar het blijft een louche zaakje.

Oorlogen worden in dat boek gevoerd om geld op te maken en het volk niet teveel luxe te geven. Oorlogen worden in onze wereld gevoerd, niet om het volk te bevrijden van Saddam, maar om een reden te hebben om veel soldaten dichtbij de grote olie-opslagplaats van de wereld te hebben.

Ach, het zijn allemaal losse delen van paranoïde samenzweringstheoriën die elke malloot je wel kan vertellen en die teniet gedaan worden door The X-Files, maar ergens geeft het te denken. Probeer eens een dag door te komen zonder ook maar iets voor waar aan te nemen, maar alles te betwijfelen, kritisch te belichten en eigenlijk te wantrouwen. Vooral alle informatie van bovenaf. Je zal zien dat je een hoop dingen kan verzinnen daarover.

LUH-3417 - Het mooie van samenzweringstheoriën is dat ze niet te ontkennen zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 19:51
skatergirl15
skatergirl15 is offline
Citaat:
ieke schreef:
Ik kan echt geen boek lezen met veel achtergrond geluid. Kan mooi zijn, maar ik heb toch al wel wat moeite met lezen.
heppik ook last van! ook als er een tv aan staad ofzo kan ik nie goed lezen. totdat ik echt dan eindelijk helemaal 'in' het boek ben dan hoor ik nix meer wat er om me heen gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 21:19
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Banaan, misschien ligt het aan mijn nogal paranoïde instelling, of anders aan het feit dat ik meer weet van de Amerikaanse dan de Russische samenleving, maar het deed me er meer aan denken.

De manier waarop het volk onderdrukt wordt door hersenspoeling zie je nu dag en nacht nog gebeuren als je de tv aanzet. Niet alleen in verre science fictionseries, maar ongeveer overal ter wereld.
Het nieuws dat je dagelijks kan zien op de televisie is, onder een dekmantel van zogenaamde objectiviteit, zo subjectief als de neten.

In het boek hebben ze een zogenaamde democratie omdat ze the Party als leiding hebben, maar er is geen alternatief om voor te kiezen. In Amerika heeft men het twee-partijen systeem, die eigenlijk niet zo heel veel verschillen. Beiden houden in dat de derde wereld achter ieders rug om leeggezogen wordt om de grote corperaties te voeden.

Denk nog maar eens terug aan de omstandigheden waaronder Bush won. Een nipte meerderheid, merkwaardige stembiljetten waar niemand wat van snapten, dozen vol met stemmen die plotseling opeens per ongelijk opdoken in lokalen, enz. Natuurlijk vielen er daarna twee vliegtuigen op het WTC, een dankbare afleiding, maar het blijft een louche zaakje.

Oorlogen worden in dat boek gevoerd om geld op te maken en het volk niet teveel luxe te geven. Oorlogen worden in onze wereld gevoerd, niet om het volk te bevrijden van Saddam, maar om een reden te hebben om veel soldaten dichtbij de grote olie-opslagplaats van de wereld te hebben.

Ach, het zijn allemaal losse delen van paranoïde samenzweringstheoriën die elke malloot je wel kan vertellen en die teniet gedaan worden door The X-Files, maar ergens geeft het te denken. Probeer eens een dag door te komen zonder ook maar iets voor waar aan te nemen, maar alles te betwijfelen, kritisch te belichten en eigenlijk te wantrouwen. Vooral alle informatie van bovenaf. Je zal zien dat je een hoop dingen kan verzinnen daarover.

LUH-3417 - Het mooie van samenzweringstheoriën is dat ze niet te ontkennen zijn.
Op die manier kan je ook kijken ja, en inderdaad: je hebt heel veel correct. Vooral het punt over de olie.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 21:28
kastdeur
kastdeur is offline
euh het boek wak nu lees, vind ik erg mooj: witte oleander van janet fitch.

juhhh

Offtopic: helaas niet in breezertaal
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 10:11
pascha_nl
pascha_nl is offline
Ik vond 'De ontdekking van de hemel' echt helemaal het einde, werkelijk! Nou vind ik de werken van Mulisch sowieso hartstikke goed, maar dit boek is echt geniaal geschreven! Alles lijkt te kloppen en ja, lees het zelf maar... Het is wel een dikke pil...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 15:29
Type
Type is offline
ik moet zeggen dat ik Paranoia van W. F. Hermans ook prachtig vond, vooral

1. dat hij zich zo heeft kunnen verplaatsen in iemand met paranoia dat er zulke lifelike scenario's uit komen.
2. dat je zelf zo af en toe gestoord wordt van het boek...

Dan ben je goed bezig imho...
Oud 23-12-2002, 19:05
sublime
sublime is offline
"ik heb altijd gelijk" van wf hermans is pas fantastisch > alleen de titel al
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef:
dat zou wel eens het boek kunnen zijn waar ik titel al lang kwijt van ben maar wat een enorme indruk op me heeft gemaakt. ik wil het zo graag nog eens lezen maar niemand kkan me vertellen wat de titel is (als dit m is dan sla ik mezelf vanwege de simpelheid)

t begon met een jongetje dat met zijn vader op vakantie was in een auto door ik denk iets van scandinavie ofzo.
En het ging dan op een gegeven moment over een eiland waar levende kaarten woonden , dus levende schoppen 10 enzo. Er was ook nog iets met een moord geloof ik.

ik geloof niet dat dat het is. ik heb het boek zelf neit gelezen maar ik heb mun pa en broer er vaak over horen discussiëren. "het kaartenhuis" gaat over mensen die verdwalen in hun eigen huis en het is een boek dat niet te begrijpen valt zo ongeveer. stukken tekst staan kris-kras door elkaar en je wordt van de ene pagina naar de andere gestuurd.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 22:09
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
ik geloof niet dat dat het is. ik heb het boek zelf neit gelezen maar ik heb mun pa en broer er vaak over horen discussiëren. "het kaartenhuis" gaat over mensen die verdwalen in hun eigen huis en het is een boek dat niet te begrijpen valt zo ongeveer. stukken tekst staan kris-kras door elkaar en je wordt van de ene pagina naar de andere gestuurd.
hmm dan is t m niet, damn
dank je
Oud 25-12-2002, 18:54
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
Citaat:
Type schreef:

(onder andere)
Die heb ik ook gelezen.. echt een mooi verhaal
Oud 25-12-2002, 19:24
Verwijderd
Citaat:
€v€li€n schreef:
dagboek van een geisha van Arthur Golden is echt een super goed boek
ik heb het ook gelezen, erg mooi, maar ik was niet ondersteboven...

Ik was enorm onder de indruk van American Psycho...
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 21:48
DaDude
DaDude is offline
Lord Of The rings (alle 3 de boeken en alles wat erbij komt kijken --> the hobbit enzo)
Oud 26-12-2002, 09:26
Anne
Anne is offline
Ik heb er nog één. Eén van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb...

Door een spiegel in raadselen van Jostein Gaarder. Mooi, mooi, mooi!
Oud 27-12-2002, 23:17
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:

lalala ik weet de titel weer, 'het geheim van de kaarten' door de schrijver van 'de wereld van sophie'(die ik niet gelezen heb)

die heeft een enorme indruk op me gemaakt
Oud 27-12-2002, 23:30
skatefamke
skatefamke is offline
Vrouwen met een IQ van Herman Brusselmans.
Gewoon geniaal bedacht en humoristisch!
Oud 28-12-2002, 00:30
Verwijderd
In de ban van de ring, Tolkien

De stam van de holebeer, Jean M. Auel

Sacajawea, Dinges

En nog een serie, ik ben de titel vergeten maar het was een fantasy serie van 3 boeken, was helemaal overdonderd toen ik de laatste uit had. Ik vergeet alleen altijd de titels >_> Veel van het plot heeft te maken met gedaanteverwisselaars en raadsels...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten