Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2003, 12:21
Kirstenhe
Kirstenhe is offline
Hoi allemaal ...

Een vriendin van me is onlangs naar de gynaecoloog gegaan waarnaar ik ook dacht te gaan. Maar ze vertelde achteraf dat ze zich wel meteen helemaal moest uitkleden en het hele onderzoek naakt heeft moeten ondergaan !

Is dit normaal ? Hoe verloopt dit bij jullie gyn en wat wordt er precies onderzocht als je de eerste maal langsloopt ? Worden enkel je borsten en vagina onderzocht ?

Ik vraag me af of dit normaal is dat je je helemaal moet ontkleden ...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:26
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Kirstenhe schreef:
Hoi allemaal ...

Een vriendin van me is onlangs naar de gynaecoloog gegaan waarnaar ik ook dacht te gaan. Maar ze vertelde achteraf dat ze zich wel meteen helemaal moest uitkleden en het hele onderzoek naakt heeft moeten ondergaan !

Is dit normaal ? Hoe verloopt dit bij jullie gyn en wat wordt er precies onderzocht als je de eerste maal langsloopt ? Worden enkel je borsten en vagina onderzocht ?

ik weet nie twaar voor ze erheen moest, maar het is vrij normaal dat je je dan (van onderen) uit moet kleden... hoe moet je het anders onderzoeken, de beste gynaecoloog heeft geen rontchenoogjes!

Helemaal uitkleden lijkt me best wel overbodig, als hij dat van je vraagt moet je het niet doen, tenzij het om je borsten gaat natuurlijk. Maar NORMAAL gesproeken wordt je alleen gevraagd je van onderen uit te kleden
Oud 08-03-2003, 15:01
rodina
rodina is offline
Het lijkt mij nogal logisch dat je je moet uitkleden, een gyneacoloog moet je immers onderzoeken en dat kan niet met 3 wollen truien aan.

Het gaat niet zozeer om je vagina bij zo'n onderzoek, maar het lijkt mij dat het eerder om je baarmoeder en eierstokken gaat. Een inwendig onderzoek zou je dus kunnen verwachten.
Oud 08-03-2003, 15:05
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
rodina schreef:

Het gaat niet zozeer om je vagina bij zo'n onderzoek, maar het lijkt mij dat het eerder om je baarmoeder en eierstokken gaat. Een inwendig onderzoek zou je dus kunnen verwachten.
Maar daarvoor hoeft iemand toch niet
helemaal naakt te zijn..?

Kweenie, tis zat om alleen je broek uit te doen imo,
maar denk dat d'r arts wel weet wat hij/zij moet doen..
Zal toch wel een reden voor zijn?
Oud 08-03-2003, 15:07
rodina
rodina is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Maar daarvoor hoeft iemand toch niet
helemaal naakt te zijn..?

Kweenie, tis zat om alleen je broek uit te doen imo,
maar denk dat d'r arts wel weet wat hij/zij moet doen..
Zal toch wel een reden voor zijn?
Lijkt mij ook niet

Ja idd, misschien dat ie gewoon goed je lichaamsbouw wilt bekijken, en dat je borsten bij een evt. zwangerschap ook wel veranderen, en zonder shirtjes kan ie je buik ook goed bekijken. Iid die arst zal wel weten wat ie doet
Oud 08-03-2003, 15:29
Dashja
Dashja is offline
Het lijkt me iig wel reeel als die gynaecoloog uitlegt wat hij/zij gaat doen.
Zomaar te werk gaan en nix vertellen over wat er gebeurt
zou mij iig erg onzeker en angstig maken!

Daarom vind ik het ook wat vaag dat ze zich helemaal uit moest
kleden..

Misschien kan ze het nog eens vragen die gynaecoloog?
(als zij ook met die vraag zit natuurlijk)
Oud 08-03-2003, 15:57
Verwijderd
Als de gynaecoloog wil zien of je een schimmelinfectie heeft of weetikveel, moet je onderlichaam natuurlijk wel naakt zijn.
Je bovenlichaam hoeft niet..

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor onderzoek het was.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 16:13
Kirstenhe
Kirstenhe is offline
Het ging gewoon om een eerste routineonderzoek ... en uiteraard moet je je onderaan uitkleden. Ik vind het gewoon raar dat alles tesamen uitmoest.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:36
poesiefox
poesiefox is offline
Ga voortaan maar naar een andere gynaecoloog. En dien een klacht in. Dit is absoluut onbehoorlijk gedrag. Bij het Medisch Tuchtcollege, of bij het ziekenhuis waarbij hij is aangesloten.

Er is geen enkele reden waarom je helemaal naakt moet zijn.

Ik heb het nodige onderzoek gehad bij uruloog en gynaecoloo, maar nog nooit meer uit hoeven trekken dan mijn onderbroek.

Als ze bij je buik moeten zijn, schuiven ze even je trui een beetje omhoog. Zelfde geldt voor een borstonderzoek.

Ik vind dit echt een grof schandaal. Voortaan neem je je moeder maar mee of een vriendin.

Laatst gewijzigd op 08-03-2003 om 17:41.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 20:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kirstenhe schreef:
Hoi allemaal ...

Hoe heet de arts, en in welk ziekenhuis is hij werkzaam?

Als achtergrond: waarvoor werd je vriendin naar de gynaecoloog gestuurd? Als het bv. om (verdenking op) borstkanker gaat, dan lijkt dit me niet ondenkbaar. Het is dus wel sterk afhankelijk van de klacht! (<- De klacht waarvoor ze door de huisarts naar de gynaecoloog werd verwezen.)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 20:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
Ga voortaan maar naar een andere gynaecoloog. En dien een klacht in. Dit is absoluut onbehoorlijk gedrag. Bij het Medisch Tuchtcollege, of bij het ziekenhuis waarbij hij is aangesloten.
(...)
Ik vind dit echt een grof schandaal. Voortaan neem je je moeder maar mee of een vriendin.
Niet te snel oordelen.

Jij bent advocaat, je zou beter moeten weten.

Eerst wil ik graag weten waarvoor ze naar de gynaecoloog moest. Voordat we daar iets over weten kan ik, noch iemand anders een goed oordeel vormen over deze zaak.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 20:45
Kirstenhe
Kirstenhe is offline
Hey bedankt voor jullie bezorgdheid. Ze ging naar die gynaecoloog voor de eerste keer. Gewoon om te kijken of ze gezond was, soort van algemene routine check-up.

Maar is dit echt zo ongewoon ? Ik had er geen vermoeden van ...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 21:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kirstenhe schreef:
Hey bedankt voor jullie bezorgdheid. Ze ging naar die gynaecoloog voor de eerste keer. Gewoon om te kijken of ze gezond was, soort van algemene routine check-up.

Maar is dit echt zo ongewoon ? Ik had er geen vermoeden van ...
Hmm, dan nog deze vraag:

Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 22:31
[eitje]Methuselah
[eitje]Methuselah is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Hmm, dan nog deze vraag:

Why the hell moet je dat weten joh?
Oud 08-03-2003, 23:00
Verwijderd
Het hangt er inderdaad helemaal van af waarvoor je komt. Als er lichamelijk iets is waar je last van hebt (lijkt me een logische reden om naar een gynaecoloog te gaan) zul je inderdaad je kleren moeten uittrekken, als je alleen je rok omhoog trekt is dat misschien wat onhandig . Je schrijft dat je ook naar die gynaecoloog wilde gaan, maar het lijkt me handig als je daar ook een reden voor hebt en een verwijsbrief van je huisarts.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 06:34
Kali
Kali is offline
ehm, mijn moeder moet zich ook altijd helemaal uitkleden hoor, want bij elk onderzoek zit er een borstonderzoek bij enzow
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 10:44
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Kali schreef:
ehm, mijn moeder moet zich ook altijd helemaal uitkleden hoor, want bij elk onderzoek zit er een borstonderzoek bij enzow
Jouw moeder zit in de risico leeftijdsgroep voor borstkanker.

Waarom moet een meid van 18 voor een routine checkup naar een gynaecoloog? Pil controle is al 15 jaar geleden afgeschaft.
Vanaf je dertigste doe je mee met het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker, maar daar hoef je ook alleen met de billen bloot.

Al was er een borstonderzoek bij, dan vind ik het nog redelijk bot om een verlegen meiske niet in etappes te onderzoeken. Dus eerst alleen trui uit, borstonderzoek. Trui aan, broek uit en het gynaecologisch onderzoek. Ze noemen dat bedside manners.

Ik was bij mijn uroloog best een beetje verlegen, en ik hoefde van hem alleen mijn broek op mijn knieen te laten zakken en niet eens helemaal gespreid te gaan. Was niet nodig, hij hoefde alleen te toucheren. Hij vroeg ook of hij de assisistente erbij moest roepen, als ik het niet prettig vond om met hem alleen te zijn tijdens het onderzoek. Mijn nieren voelde hij door mijn trui wat op te schuiven.

Mijn gynaecologen ervaring is alleen met vrouwen, nooit helemaal bloot gehoeven.
Oud 09-03-2003, 11:00
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Niet te snel oordelen.

Jij bent advocaat, je zou beter moeten weten.

Eerst wil ik graag weten waarvoor ze naar de gynaecoloog moest. Voordat we daar iets over weten kan ik, noch iemand anders een goed oordeel vormen over deze zaak.
Ze had toch gezegd voor een routine onderzoek. En een klacht indienen is nog niet iemand veroordelen. Door de klacht wordt een onderzoek opgestart, en naar aanleiding van de resultaten hiervan volgen eventueel stappen.

Ik ben btw fiscalist, dus ik ben gewend aan de mores van de Belastingdienst om eerst te schieten en dan vragen te stellen en omkering van de bewijslast.

Een advocaat komt pas in beeld nadat een onderzoek zover is gevorderd dat het OM al wat 'heeft' ten aanzien van een verdachte.

Een advocaat is trouwens strikt partijdig. Hij is er voor de ene of de andere partij, niet voor het zoeken van de materiële waarheid. Dat is de taak van de rechter. Het Openbaar Ministerie wil ook alleen maar 'scoren' met een veroordeling, is ook partijdig. Laat dus glashard gedeeltes die voor de verdachte pleiten weg hoor. Brengt ook alleen maar zaken ter zitting met een hoge slagingskans. De rest krijgt een sepot en een transactie. Daar kun je als advocaat nog wel wat bereiken, met onderhandelen over de hoogte van de schikking. Is een zaak eenmaal onder de rechter, dan kun je weinig meer.

Vrijspraken of ontslagen van rechtsvervolging komen bij een Rechtbank in eerste aanleg bijna niet voor. Hooguit een matiging van de geeiste straf, en zelfs dat bij uitzondering.
Alleen bij het Gerechtshof, een jaar of twee later,(jazeker) kun je nog weleens succes hebben. Als de Rechtbank echt geblunderd heeft.
Oud 09-03-2003, 11:06
rodina
rodina is offline
Citaat:
poesiefox schreef:

Er is geen enkele reden waarom je helemaal naakt moet zijn.

Ik heb het nodige onderzoek gehad bij uruloog en gynaecoloo, maar nog nooit meer uit hoeven trekken dan mijn onderbroek.

Als ze bij je buik moeten zijn, schuiven ze even je trui een beetje omhoog. Zelfde geldt voor een borstonderzoek.

Dien een klacht in bij het medisch tuchcollege Snoes ben jij ooit bij een arts geweest? Een arts moet je onderzoeken en die kan dat niet doen met kleding aan. En ja wat al eerder gezegd werd dat kan zijn voor een borstonderzoek.
Wat wou je doen verder een gigantische schadeclaim indienen? We zitten niet in de VS, schat.
Misschien was het niet nodig geweest, dat zal de desbetreffende persoon toch echt zelf moeten vragen. Bovendien als ik naar een arts ga voor een onderzoek vraag ik eerst wat ie allemaal gaat doen, en meestal vertelt zo'n arts dat uit zich zelf, maar goed dat is mijn ervaring..
Oud 09-03-2003, 11:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
Jouw moeder zit in de risico leeftijdsgroep voor borstkanker.
Dus? Is het dan juist wel of niet geoorloofd? Dit heeft er volgens mij niks mee te maken...

Citaat:
Waarom moet een meid van 18 voor een routine checkup naar een gynaecoloog? Pil controle is al 15 jaar geleden afgeschaft.
Vanaf je dertigste doe je mee met het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker, maar daar hoef je ook alleen met de billen bloot.
Ook daar gaat het hier niet om. Dat meisje is zélf naar die gynaecoloog gegaan, wilde blijkbaar een routine onderzoek en dus maakt dat bij deze vraag totaal niks uit.

Citaat:
Al was er een borstonderzoek bij, dan vind ik het nog redelijk bot om een verlegen meiske niet in etappes te onderzoeken. Dus eerst alleen trui uit, borstonderzoek. Trui aan, broek uit en het gynaecologisch onderzoek. Ze noemen dat bedside manners.
En wie zegt nou weer dat dat meisje verlegen was? Misschien heeft ze er helemaal niks over gezegd en vond ze het niet eens heel erg. Anders had ze ondertussen toch ook ff kunnen vragen 'mag ik misschien m'n shirtje weer aan doen?'

Citaat:
Ik was bij mijn uroloog best een beetje verlegen, en ik hoefde van hem alleen mijn broek op mijn knieen te laten zakken en niet eens helemaal gespreid te gaan. Was niet nodig, hij hoefde alleen te toucheren. Hij vroeg ook of hij de assisistente erbij moest roepen, als ik het niet prettig vond om met hem alleen te zijn tijdens het onderzoek. Mijn nieren voelde hij door mijn trui wat op te schuiven.
Blijkbaar werken bepaalde gynaecologen wat anders. Zoals iemand eerder al zei gaat het bij d'r moeder precies zo, dus misschien is het zo vreemd nog niet.

En om nou de naam en 't ziekenhuis hier te gaan zetten voor FA lijkt me echt totaal overbodig.
Oud 09-03-2003, 12:26
poesiefox
poesiefox is offline
De topicstartster zit er blijkbaar wel mee. En dat jij nou mondig genoeg bent om tegen een dokter te zeggen wat je wel of niet wilt, of dat je niet verlegen bent en het niet vervelend of raar vind om helemaal bloot te gaan, good for you, maar daar schiet kirsten niet veel mee op.

Ik vraag hier niet om naam of ziekenhuis, dat was iemand anders.

Hoe vaak ben jij al bij de gyno geweest? Al eens een uitstrijkje gehad? Eileider doorgankelijkheids onderzoek? Eisprong monitoring gehad?

Ik wel, en nog nooit helemaal bloot.
Oud 09-03-2003, 12:28
Kirstenhe
Kirstenhe is offline
Hoi, iedereen bedankt voor de hulp. Ik ben nog nooit naar een gyn geweest dus ik heb die onderzoeken nog niet gehad ...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 17:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
De topicstartster zit er blijkbaar wel mee. En dat jij nou mondig genoeg bent om tegen een dokter te zeggen wat je wel of niet wilt, of dat je niet verlegen bent en het niet vervelend of raar vind om helemaal bloot te gaan, good for you, maar daar schiet kirsten niet veel mee op.
Dat zeg ik niet. Het gaat hier overigens niet om de topicstarter die er is geweest, het gaat om haar vriendin. De topicstarter móet nog en wil weten of het bij d'r vriendin normaal was.
Maar ik vind dat je het allemaal een beetje de kant op trekt alsof dat meissie daar met trillende benen heeft gestaan ofzo en alsof die dokter een ramp heeft begaan. Maar zoals er al eerder werd gezegd is dit niet de enige dokter die het op deze manier doet. Bij de één moet je wel bloot, bij de ander niet, dat ligt ook aan het onderzoek uiteraard.
En ik probeer je niet aan te vallen ofzo, ik wil alleen aangeven dat het niet gelijk super in het negatieve moet worden getrokken, want we weten niet of ze bang was, we weten niet hoe de situatie zat en zo weten we nog wel meer dingen niet.

Citaat:

Ik vraag hier niet om naam of ziekenhuis, dat was iemand anders.
Jaja, weet ik. Ik zei er ook bij dat FA (Fleet Admiral) erom vroeg

Citaat:
hoe vaak ben jij al bij de gyno geweest? Al eens een uitstrijkje gehad? Eileider doorgankelijkheids onderzoek? Eisprong monitoring gehad?
Ik wel, en nog nooit helemaal bloot.
nog nooit, dat is ook zo. Maar aangezien dit meisje niet de enige in nederland is die bloot moet vind ik dat er iet wat overdreven gereageerd wordt met 'aanklacht indienen bij tuchtraad' enzo.
Snap je?

Regels voor berichten