Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2003, 16:41
isaaa
isaaa is offline
Ik heb me laten vertellen dat ik geen nieuwe interne hardeschijf in mijn computer kan zettten zonder ook een nieuw moederbord aan te schaffen. Nu las ik net iets over een externe harde schijf die in je usb aansluiting moet. Heb je hiervoor geen nieuw moederbord nodig of heeft dit hetzelfde effect als een interne harde schijf?
Oud 28-02-2003, 16:45
Martin
Martin is offline
Nee, je hebt dan geen nieuwe moederbord nodig, alleen een bestaande USB aansluiting.

Een externe HDD heeft wel een groot nadeel, de datastroom loopt via een USB kabel en de snelheid is dan lager dan bij een interne HDD. Dit is uiteraard geen probleem als je alleen maar kleine bestanden gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 17:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
USB 1.1 = 12Mbps = 1MB/s (in de praktijk)
USB 2.0 = 480Mbps = 40MB/s (in de praktijk)

Jouw moederbord heeft waarschijnlijk USB 1.1.

Maar waarom zou je met jouw moederbord niet nog een harde schijf kunnen gebruiken? Wie zei dit?

Hoe oud is je computer, en weet je ongeveer watvoor configuratie het is? Bijvoorbeeld: Pentium II 300MHz met 64MB geheugen. Zo kan ik een inschatting maken watvoor systeem je hebt.

Een erg oud systeem kun je inderdaad niet de nieuwste hardschijven mee gebruiken.

Externe hardeschijf heb je als voordeel dat je die zo mee kunt nemen en je bestanden (b.v. MP3tjes) ook bij andere computers kunt gebruiken. Nadeel is dat USB hardeschijven prijzig zijn.

Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:07
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Onzin! Op elk moederbord zit tenminste een ide/scsi controller en daar kan dus een master en slave op (dus twee schijven). Alleen moet je wel met de ondersteunde types oopaasen. Wat voor bord zit er in je computer (merk/model)? Dan kun je zoeke op de site van de fabrikant of t inderdaad moet. Als je er niet uitkomt.....contact me!
Oud 28-02-2003, 19:09
Martin
Martin is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef:
Onzin! Op elk moederbord zit tenminste een ide/scsi controller en daar kan dus een master en slave op (dus twee schijven). Alleen moet je wel met de ondersteunde types oopaasen. Wat voor bord zit er in je computer (merk/model)? Dan kun je zoeke op de site van de fabrikant of t inderdaad moet. Als je er niet uitkomt.....contact me!
Zo h้! Wat een taal!!!

En wat nou als er al 2 devices zijn aangesloten op die controller? Dan kan er inderdaad niets meer bij op.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Elk normaal mobo heeft 2 onboard IDE channels, dus max 4 devices.

Maar niet elk BIOS ondersteunt grote hardeschijven. Soms met een BIOS-update kun je dit verhelpen. Maar bij echt antieke moederborden kun je het vergeten.

ATA100 heeft sowieso een 133GB limiet door adressering. ATA133 (en SATA/150) lossen dit op, en ondersteunen b.v. ook 180GB schijven.
Oud 28-02-2003, 19:18
]{ing
]{ing is offline
Men neme;

1 externe behuizing met firewire aansluiting en ruimte voor 3.5'' ide drive
1 pci firewire controllerkaart

of je kunt eens een kijkje nemen bij Maxtor, bijvoorbeeld;

Maxtor 250GB 5000XT (5400rpm, USB2.0, FireWire) € 336,-

Maxtor 200Gb 5000DV (7200RPM,USB2.0, FireWire, 8Mb cache) € 355,-

Maxtor 120GB 5000DV (7200rpm, USB2.0, FireWire) € 265,-
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:23
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
Pfoe vette shit! (capaciteit)
Oud 28-02-2003, 19:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat wordt dan een dure grap ]{ing. Een 20GB USB1.1/2.0 Externe hardeschijf is denk ik veel handiger. Kun je die ook nog eens meenemen naar andere computers, want bijna geeneen pc heeft FireWire.
Oud 28-02-2003, 19:41
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Dat wordt dan een dure grap ]{ing. Een 20GB USB1.1/2.0 Externe hardeschijf is denk ik veel handiger. Kun je die ook nog eens meenemen naar andere computers, want bijna geeneen pc heeft FireWire.
er staat ook usb2 /firewire. die maxtor schijfjes hebben bijde dan nog heb je het probleem dat veel pc 's ook geen usb 2 hebben mja maar dat is dan jammer. 250 Gb over usb 1 pompen wil je ook liever niet. dan ben je echt t้ lang bezig.

-de postbode-
Oud 28-02-2003, 19:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
de postbode schreef:
er staat ook usb2 /firewire. die maxtor schijfjes hebben bijde dan nog heb je het probleem dat veel pc 's ook geen usb 2 hebben mja maar dat is dan jammer. 250 Gb over usb 1 pompen wil je ook liever niet. dan ben je echt t้ lang bezig.

-de postbode-
Hij heeft het over een externe behuizing voor normale 3ฝ" HDDs, voor zover ik weet. En die behuizing sluit je dan middels firewire aan op je computer.
Citaat:
Men neme;

1 externe behuizing met firewire aansluiting en ruimte voor 3.5'' ide drive
1 pci firewire controllerkaart
Maar goedkoper en beter is om een kant en klare externe hardeschijf te kopen, die je middels USB 2.0 kunt aansluiten op je PC. Backwards compatible met USB 1.1. En als je een filmpje wilt overbrengen duurt dat dus zo'n 700 seconden, 12 minuten. Niet snel, maar het werkt wel, en ik denk dat dit aan de behoeften van de topicstarter voldoet. Anders wordt het een erg dure grap. En dat voor zo'n oude computer?
Oud 28-02-2003, 20:08
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Hij heeft het over een externe behuizing voor normale 3ฝ" HDDs, voor zover ik weet. En die behuizing sluit je dan middels firewire aan op je computer.

snip

ahh ik had het hier:

Citaat:
]{ing schreef:

of je kunt eens een kijkje nemen bij Maxtor, bijvoorbeeld;

Maxtor 200Gb 5000DV (7200RPM,USB2.0, FireWire, 8Mb cache) € 355,-

Maxtor 120GB 5000DV (7200rpm, USB2.0, FireWire) € 265,-
over

-de postbode-
Oud 28-02-2003, 20:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
de postbode schreef:
ahh ik had het hier:

over

-de postbode-
Oh.. ja je hebt gelijk.

Ik las zijn berichtje verkeerd.
Oud 28-02-2003, 20:48
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Ook een optie is het kopen van een extra ide controller te kopen voor in een PCI slot, dan heb je helemaal geen externe HD nodig. Ding kost rond de 40 euro, toch een stuk goedkoper dan een usb schijf
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 20:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef:
Ook een optie is het kopen van een extra ide controller te kopen voor in een PCI slot, dan heb je helemaal geen externe HD nodig. Ding kost rond de 40 euro, toch een stuk goedkoper dan een usb schijf
Promise IDE controller is rond de €75. En daar zit dus verder geen RAID mogelijkheden bij.

Bovendien, daar heeft zij niks meer aan na een tijdje. En externe HDD kun je altijd nog gebruiken, om gegevens uit te wisselen.

Ik ga ook een keer zo'n ding kopen. Lijkt me wel cool even wat GBtjes overpompen bij iemand.
Oud 28-02-2003, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Ik ga ook een keer zo'n ding kopen. Lijkt me wel cool even wat GBtjes overpompen bij iemand.
Ik weet nog wel "een iemand"

Either way, koopt Promise als controller, als je dan toch een controllerkaart gaat kopen, en geen Highpointtech. Dat is bagger 1e klas. Sowieso trager; en ik heb 't meegemaakt dat die rotzooi niet eens wilde werken met mijn Maxtor schijven ten tijde van mijn Abit BE6.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 23:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Ik weet nog wel "een iemand"

Either way, koopt Promise als controller, als je dan toch een controllerkaart gaat kopen, en geen Highpointtech. Dat is bagger 1e klas. Sowieso trager; en ik heb 't meegemaakt dat die rotzooi niet eens wilde werken met mijn Maxtor schijven ten tijde van mijn Abit BE6.
THG test van RAID kaartjes toonde aan dat HPT kaartjes met afstand het snelst was, en heel goedkoop. Maarja dat zegt verder niets over bugs en andere aspecten.

Maar ik raad topicstarter een simpele USB externe hardeschijf aan.
Oud 28-02-2003, 23:35
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
THG test van RAID kaartjes toonde aan dat HPT kaartjes met afstand het snelst was, en heel goedkoop. Maarja dat zegt verder niets over bugs en andere aspecten.

Maar ik raad topicstarter een simpele USB externe hardeschijf aan.
Odd; ik heb altijd gezien dat Promise met 2 vingers in de neus de HPT voorbij racet.. Ach, ik ben ook niet zo up-2-date meer wat dat soort dingen betreft :/
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 23:57
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Promise IDE controller is rond de €75. En daar zit dus verder geen RAID mogelijkheden bij.

Bovendien, daar heeft zij niks meer aan na een tijdje. En externe HDD kun je altijd nog gebruiken, om gegevens uit te wisselen.

Raid controller heb je toch weinig aan, het gaat niet om snelheid of veiligheid van de bestanden, ik denk dat de prijs hier het belangrijkst is en je hebt al een ide ATA133 controller voor 40 euro.

En waarom zou ze daar niks meer aan hebben na een tijdje?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 00:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef:
Raid controller heb je toch weinig aan, het gaat niet om snelheid of veiligheid van de bestanden, ik denk dat de prijs hier het belangrijkst is en je hebt al een ide ATA133 controller voor 40 euro.

En waarom zou ze daar niks meer aan hebben na een tijdje?
Nouja ik twijfel er sowieso al aan of zij haar 4 devices al vol heeft. Da's ้้n. Ten tweede: als zij een nieuwe computer koopt. Zet zij daar de nieuwe hardeschijf in. Dan hou je zo'n stom kaartje over waar je niks mee doet, dat vind ik zonde.

€40 is niet niks. en een externe hardeschijf is hardstikke leuk om te hebben, daar blijf je een lange tijd wat aan hebben. Zeker als ie USB 2.0 is.
Oud 01-03-2003, 00:10
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Nouja ik twijfel er sowieso al aan of zij haar 4 devices al vol heeft. Da's ้้n. Ten tweede: als zij een nieuwe computer koopt. Zet zij daar de nieuwe hardeschijf in. Dan hou je zo'n stom kaartje over waar je niks mee doet, dat vind ik zonde.

€40 is niet niks. en een externe hardeschijf is hardstikke leuk om te hebben, daar blijf je een lange tijd wat aan hebben. Zeker als ie USB 2.0 is.
1. Dat is idd nog maar de vraag, lijkt me idd ook sterk, maar laten we er maar even vanuit gaan

2. Dat is waar, maar ik blijf een usb schijf van 200 euro nog altijd veelste duur vinden als je voor 150 euro een ide kaart + een schijf kan hebben. Ik denk niet dat zij haar computer zoveel gebruikt dat ze gezellig met haar vriendinnen elkaars HD'tjes gaat uitwisselen, zo komt ze iig niet over. Voor haar lijkt het me een beetje overbodig.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 00:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Valt wel mee, Maxtor 40GB USB 2.0 voor €161 met €6,50 rembours, dus €167,50.

Neemt niet weg dat een normale HDD veel goedkoper is. Dus misschien handig als topicstarter even reageert op het bovenstaande. Want ik vermoed dat ze gewoon een nieuwe HDD erbij kan zetten, mits haar computer niet antiek is.
Oud 01-03-2003, 00:33
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:

Neemt niet weg dat een normale HDD veel goedkoper is. Dus misschien handig als topicstarter even reageert op het bovenstaande. Want ik vermoed dat ze gewoon een nieuwe HDD erbij kan zetten, mits haar computer niet antiek is.
idd, plaatst een topic en verdwijnt daarna mooi in het niets handig
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 09:50
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:

verder denk ik niet dat de topic starter over usb 2.0 beschikt. en een usb1.1 hd is gewoon heel erg traag. als je dan niet heel graag de protable opties van zo'n hd wil gebruiken kan je beter een los kaartje + interne hd kopen. is gelijk een stuk sneller.

-de postbode-
Oud 01-03-2003, 11:03
isaaa
isaaa is offline
allereerst heel erg bedankt voor de reacties maar om heel eerlijk te zijn , van jullie jargon begrijp ik niet veel (lees: niks)

nee mijn computer is niet echt heel oud maar een kennis van mij zei dat ik er geen harde schijf bij kon zetten omdat me moederbord dat niet zou aankunnen ( dus misschien isie voor jullie bergippen wel oud)

Het punt is dat mijn computer al 2 jaar werkt zonder virussen of crashes en dat wil ik graag zo houden dus ik wil het liefst iets wat ik eraan kan hangen en dattie 't dan doet zonder allerlei enge dingen( drivers zoeken, installeren, port problemen noem maar op) want dat gaat bij ons in huis namelijk altijd fout...
Oud 01-03-2003, 11:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
isaaa, hoe oud is je computer? Weet je ongeveer watvoor configuratie het is? Bijvoorbeeld: Pentium II 300MHz met 64MB geheugen. Zo kan ik een inschatting maken watvoor systeem je hebt.

Ik denk dat er namelijk wel een HDD bij zou kunnen. Vraag eens aan die vriend waarom dat niet zou kunnen.

De beste keus is wellicht om gewoon een nieuwe hardeschijf in je computer bij te zetten, dit is relatief voordelig en snel. Bovendien kun je deze schijf later ook in een nieuwe computer gebruiken (overzetten).

80GB schijf kost zo'n €110-€120.
Reageren

Regels voor berichten