Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2003, 19:42
Nieni
Nieni is offline
Ik zit nu nog in drie gym, maar ik wil volgend jaar (als ik dit jaar überhaupt haal) Latijn en Grieks doen en Duits2 laten vallen. (C&M)
Vandaag vroeg onze lerares Latijn of wij liever geen KCV willen en dan de cultuur geïntegreerd in Latijn en Grieks. Nu is het drie uur Grieks, drie uur Latijn en 2 uur KCV maar bij mij op school vinden de docenten dat te weinig. (dat lijkt mij eigenlijk ook!) Zij zouden liever zien dat je dan 5 uur Latijn en/of 5 uur Grieks per week krijgt met de cultuur al in het taalvak, zeg maar. (dus geen KCV)
Wat vinden jullie daarvan en zijn de klassieke talen echt zo zwaar in de Tweede Fase?
Oud 12-02-2003, 20:16
Flexx
Flexx is offline
Ik moet toegeven dat KCV in de 4e eigenlijk voornamelijk gebaseerd is op de Griekse mythologie en kunst (bij ons dan). Ik heb enkel Latijn en KCV en dat vind ik best zo. Bij Latijn leer ik veel over de Romeinen en bij KCV over de Grieken.. (3 uur latijn per week en 2 uur KCV overigens)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 20:53
Ellun
Ellun is offline
Ik ben absoluut voor 5 uur Grieks en 5 uur Latijn ipv 3 uur ieder en KCV. Ik heb zelf ook Grieks en Latijn en Duits2 laten vallen, heb dus C&M. Ik zou veel liever 5 uur ieder hebben gehad. Komt misschien ook wel omdat ik KCV een erg moeilijk vak vond, ik had liever gehad dat de Romeinse cultuur bij Latijn en de Griekse cultuur bij Grieks werd behandeld.
Oud 15-02-2003, 13:54
Verwijderd
Wij hebben 3 uur Grieks, 3 uur Latijn en 1 uur KCV.
Dat is eigenlijk best weinig vind ik, maar dat komt doordat bij ons veel van de studielast uren zitten in de KCV-reis.
Als je bij ons KCV kiest mag je mee op die reis van 10 dagen naar Griekenland of Rome.

Ik snap wel dat KCV voor atheneum leerlingen moeilijker is, omdat ze geen cultuur hebben gehad in de voorgaande jaren.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 17:23
Hannibal
Hannibal is offline
Ik doe ook C&M en heb Duits 2 laten vallen, maar ik vind drie uur Grieks en Latijn genoeg, vijf uur lijkt me dodelijk, tenzij je het gebruikt om schrijvers te leren kennen, zonder altijd alleen maar te vertalen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Hannibal schreef:
Ik doe ook C&M en heb Duits 2 laten vallen
Dat kan helemaal niet (bij ons tenminste). Ik heb C&M met latijn en duits/frans2. Aardrijkskunde hoeft dan niet als je latijn /grieks hebt. Maar ik heb nog nooit gehoord dat je duits ook kon laten vallen?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 16:51
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:
Dat kan helemaal niet (bij ons tenminste). Ik heb C&M met latijn en duits/frans2. Aardrijkskunde hoeft dan niet als je latijn /grieks hebt. Maar ik heb nog nooit gehoord dat je duits ook kon laten vallen?
Bij ons kun je geen aardrijkskunde hebben als je C&M doet, maar wel Duits2 laten vallen, wat ik dus ook gedaan heb.
Oud 01-03-2003, 11:42
lucy48
lucy48 is offline
Als je goed je best doet vallen de klassieke talen best mee hoor, in de tweede fase, Latijn in ieder geval wel, ik heb meestal niet eens huiswerk, we doen het meeste in de les, wel met practische opdrachten en proefwerken natuurlijk, maar normaal gesproken kan ik mijn boeken de hele week in mijn kluisje laten.
Ik zit nu in 6VWO en als ik er over nadenk ben ik blij dat ik er in de derde voor gekozen heb om Latijn te nemen
Wat betreft KCV:
In het begin van de vierde klas was het niet zo leuk, moesten we een werkstuk maken over een god en kregen we veel teksten te lezen en zo, maar de rest van het jaar werkten we aan een musical die we gingen opvoeren.
In het begin van de vijfde klas kregen we weer veel teksten te lezen en zo, maar op de helft van het jaar gingen we de reis naar Rome voorbereiden. Het was echt heel leuk om eerst alles op plaatjes en dia;s en zo te zien en daarna uiteindelijk in het echt. De reis zelf was echt heel cool. Alleen voor deze reis zou ik al gymnasium blijven doen als ik jou was.
We gingen gelukkig wel met het vliegtuig, andere scholen gingen met de bus, 24 uur in de bus,
Acht dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat door de stad lopen is wel vermoeiend maar zeker de moeite waard!
Volgens mij is het wel beter om KCV als apart vak te hebben in plaats van bij Latijn en Grieks.
Ten eerste omdat 5 uur grieks/latijn in de week wel heel veel is en ten tweede omdat je dan als je grieks en latijn hebt niet twee keer hetzelfde leert, want als je in die extra uren latijn/grieks hetzelfde leert wat je bij kcv zou leren.
Het is ook veel leuker om met de grieksen en latijnsen samen cv te hebben en om samen de romereis voor te bereiden want met een goede voorbereiding daarvoor is het een stuk leuker
Volgens mij is het wel een goed idee om gr en la te nemen en dan dui2 te laten vallen, maar je hebt dan later geen mogelijkeid om la of gr te laten vallen als het je te zwaar wordt. misschien dat je, als dat roostertechnisch mogelijk is, eerst dui2 nog even kunt houden, dat kun je datn op elk gewenst moment laten vallen. als je dan la of gr wilt laten vallen, dan hou je dui2 gewoon want dat is denk ik makkelijker dan gr of la.

Groetjes, Lucy
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:36
sportbabe
sportbabe is offline
Ik heb nu Latijn (3 uur in de week, vind ik zat) en KCV (2 uur in de week) Latijn is eigenlijk hetzelfde als voorgaande jaren. Ik weet niet welk boek je hebt, maar ik heb Fortuna, en in de 4e zijn we al vrij snel begonnen met Caesar omdat we de meeste grammatica al gehad hebben. En Kcv doe je er zo bij. Tis veel lezen, en veel herhaling (zoals het verhaal om Troje *ZUCHT*) maar tis heel makkelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten