Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2003, 14:36
jannuhthapannuh
jannuhthapannuh is offline
Wetsvoorstel van Minister J.P.H. Donner:

"Iedereen in Nederland boven de twaalf jaar zal in de toekomst desgevraagd aan de politie een geldig identiteitsbewijs moeten kunnen tonen. Degene die dat niet doet, wordt strafbaar met een gevangenisstraf van maximaal twee maanden of een boete van maximaal 2.250 Euro. "

Ik vind het op zich wel een goede zaak zo worden illegalen en criminelen veel sneller opgepakt, maar vanaf 12 jaar verplicht moeten legitimeren is wel wat vroeg....
En die boete is ook absurd hoog! Je zult je ID-bewijs dan maar eens vergeten of verliezen..

Hoe denken jullie hier over?
Oud 09-03-2003, 14:45
Atje85
Atje85 is offline
die illegalen en criminelen maken ze wel na

bovendien gaan ze niet iedereen controleren dus ze zullen hoogstens 10 illegalen ofzo per maand pakken...

12 jaar is veels te vroeg

maar dit is oud nieuws trouwens
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 14:45
Maradinus
Maradinus is offline
Nederland moet bezuinigen

eerst de rokers

en dan nu de hele samenleving.

dus als je toevalig over straat loop en 2 mannen houden je aan en vragen om je legitimatie bewijs en jij bent dat ding tovalig vergeten als jongetjuh van 12 kan je een boete dokken van €2.250 euro dat slaat gewoon totaal nergens op of 2 maanden in de gevangenis.

vraag iemand waarom zit je in de gevangenis is was mijn ID-/legetimatie kaart vergeten mee te nemen en toen 2 mannen tegen etc.

dan denk je ook waar zijn we toch mee bezig
Oud 09-03-2003, 14:47
Verwijderd
Daar gaat je vrije staat.

Als dat echt ingevoerd wordt, kunnen ze er op rekenen dat ik emigreeg wanneer ik daar de mogelijkheid toe heb.

tsjees :/
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 14:51
jannuhthapannuh
jannuhthapannuh is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
die illegalen en criminelen maken ze wel na

bovendien gaan ze niet iedereen controleren dus ze zullen hoogstens 10 illegalen ofzo per maand pakken...

12 jaar is veels te vroeg

maar dit is oud nieuws trouwens
Tja maar het zijn toch weer 10 illegalen meer die ze oppakken...
Maar of dat opweegt tegen de lasten die legale niet-criminele burgers hebben...

Ja het is oud nieuws maar wel nieuws dat belangrijk is voor iedereen en ik wou gewoon weten hoe ze er hier over denken..
Oud 09-03-2003, 15:10
Nate
Nate is offline
Aan de ene kant vind ik het wel oké... Vrijheid maakt de mens lui, een beetje controle moet kunnen. Aan de andere kant...

"Hé, jij daar, laat je ID maar eens zien"

- "Ja maar, ik ben pas 11!"

"Oh? Bewijs dat maar eens"

- "Ja maar, dat kan niet, want ik hoef nog geen ID bij te hebben"

Beetje vreemd.
Oud 09-03-2003, 15:15
Seb4
Seb4 is offline
Ik ben er tegen..op zich is het geen ramp...maar het verplicht dragen van een kaartje opent de deur voor veel extremere stappen...dat al die kaartjes op een soort rader te zien zijn ofzo...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:22
Anne
Anne is offline
Citaat:
Nate schreef:
"Hé, jij daar, laat je ID maar eens zien"

- "Ja maar, ik ben pas 11!"

"Oh? Bewijs dat maar eens"

- "Ja maar, dat kan niet, want ik hoef nog geen ID bij te hebben"

Citaat:
Seb4 schreef:
...maar het verplicht dragen van een kaartje opent de deur voor veel extremere stappen...dat al die kaartjes op een soort rader te zien zijn ofzo...
Huh?

Ik ben tegen.
Oud 09-03-2003, 15:24
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Doet me een beetje denken aan de periode '40-'45

Deze wet klinkt nogal extreem, maar zal niet zo toegepast worden, denk ik. Het gaat er hier inderdaad om om controle op illegalen en beroepscriminelen te houden.
Er worden vast geen razzia's bij het metrostation gehouden om maar zoveel mogelijk mensen en kinderen op te pakken die geen id bij zich hebben...
Oud 09-03-2003, 15:26
Seb4
Seb4 is offline
Annee: Wat snap je niet?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:29
Anne
Anne is offline
Citaat:
Seb4 schreef:
Annee: Wat snap je niet?
"dat al die kaartjes op een soort radar te zien zijn..."

Wat bedoel je daarmee?
Oud 09-03-2003, 15:30
theone87nl
theone87nl is offline
mee eens dat dat ding er moet komen!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:31
DEChengst
DEChengst is offline
Je krijgt echt geen boete als je toevalig een keer je ID vergeet. Dan komt er net zo'n regeling als met een rijbewijs, dat je op het bureau je ID moet komen laten zien. Die boete is er voor mensen die weigeren hun ID te tonen.
Oud 09-03-2003, 15:35
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Anneee schreef:
"dat al die kaartjes op een soort radar te zien zijn..."

Wat bedoel je daarmee?

Dat ze je kunnen volgen ofzo, dat ze weten waar je bent enzo
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:37
Anne
Anne is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Dat ze je kunnen volgen ofzo, dat ze weten waar je bent enzo
En dat gaat hier gebeuren? Lijkt me niet. Vandaar die van mij.
Oud 09-03-2003, 15:39
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Anneee schreef:
En dat gaat hier gebeuren? Lijkt me niet. Vandaar die van mij.
Nee, maar t maakt de deur open naar extremere dingen...

Die van jou was toch omdat je t niet snapte
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:39
Seb4
Seb4 is offline
Dat is nu nog geen plan. Maar wie weet wat een regering over 15 jaar gaat besluiten? Iedereen draagt toch al zo'n kaartje, "dan is het toch niet zoveel gevraagd om er een chip op telatenzetetten voor de veiligheid van het land en de bestrijding van de criminaliteit"?
Je opent de deur voor dergelijke maatregelen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:40
Anne
Anne is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Nee, maar t maakt de deur open naar extremere dingen...

Die van jou was toch omdat je t niet snapte
Ja ook, ik snapte niet hoe Seb4 van ID naar radar stapte. Maar het is waar, het opent wel een deur.
Oud 09-03-2003, 15:50
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Seb4 schreef:
Ik ben er tegen..op zich is het geen ramp...maar het verplicht dragen van een kaartje opent de deur voor veel extremere stappen...dat al die kaartjes op een soort rader te zien zijn ofzo...
idd en bovendien vraag ik me heel erg af of het ook echt wat toevoegd agenten gaan toch niet de hele dag op straat staan elke voorbijganger om een id vragen gewoon om een illegale op te pakken dat lijkt mij een beetje verspilling van tijd en geld.
Oud 09-03-2003, 16:44
Seb4
Seb4 is offline
Het is een feit dat agenten elke maand een streefnorm hebben met betrekking tot het aantal bekeuringen dat ze "moeten" uitdelen. Daarom gaan veel agenten aan de eind van de maand brommer controles etc uitvoeren, om zo hun norm te halen. Als het genoemd eplan doorgaat, zul je aan het eind van elk emaand waarschijnlijk agenten hebben die gewoon jan en alleman naar hun ID's gaan vragen....
Ziek eigeinljk dat het een misdaad wordt om een pasje niet bij je te hebben...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:54
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Seb4 schreef:
Dat is nu nog geen plan. Maar wie weet wat een regering over 15 jaar gaat besluiten? Iedereen draagt toch al zo'n kaartje, "dan is het toch niet zoveel gevraagd om er een chip op telatenzetetten voor de veiligheid van het land en de bestrijding van de criminaliteit"?
Je opent de deur voor dergelijke maatregelen.
enigszins overdreven, ik zie Nederland niet zo snel naar een totalitaire staat afzakken...
Oud 09-03-2003, 17:13
Verwijderd
Twee woorden:

Donner.

CDA.

Zegt genoeg.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 17:34
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Duyvel: "Als je zelf geen kwaad in de zin heb heb je ook niets te vrezen"..."de balans slaat door in het voordeel van de criminelen, juist nu moeten we zijn allen een klein offer doen omzo de veilgheid van ons allen te vergtoten en criminelen oniddelijk opte sporen."

Ik denk dat genoeg mensen een dergelijk plan (nl. radarchip) "goed" zouden vinden...
Nederland zal heus niet zomaar in een totalitaire staat veranderen (hoewel die kans aanmerkelijk groter wordt als jouw visie op democratie (het volk is toch dom) praktijk wordt ), maar elke stap daar naar toe is er een. Het verplichten dragen van een ID kaart is er een. Een radarchip is een volgende stap, die niet veel groter is.

En oh, dit is seb, ik post ff onder de account van mijn Zus.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 17:43
Blitzkrieg Bop
Je hebt zeker gelijk dat het een stap in die richting kan zijn. Maar tis niet zo realistisch denk ik.

Inderdaad het volk is dom, en met vrije presidentsverkiezingen en het bijhorende rechts popuilisme is de kans hierop groter.
Oud 09-03-2003, 18:33
NN
NN is offline
Heeft Donner George Orwells 1984 gelezen tijdens zijn kerstreces of zo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2003, 19:57
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
NN schreef:
Heeft Donner George Orwells 1984 gelezen tijdens zijn kerstreces of zo?
Ik hoop het voor hem, misschien leert hij er nog iets van
Oud 09-03-2003, 20:08
Ieke
Ieke is offline
Ik heb daar dus echt geen zin in. Niet nodig en volgens mij vergroot je het gevoel van veiligheid er niet mee. Slecht plan
Oud 09-03-2003, 20:19
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik ben het er niet mee eens eigenlijk, het idee dat ik zomaar gecontrolleerd kan worden op elke hoek van de straat zit me gewoon niet lekker.

En die boete/straf vind ik al helemaal belachelijk zeg.
Als je het nou vergeet ben je meteen de lul.
Oud 10-03-2003, 03:49
dystopia
dystopia is offline
Of stel hij is verlopen. En wat kreeg ik vrijdag in de bus? Of ik even naar het gemeentehuis wilde komen voor nieuwe ID kaart, deze verloopt binnenkort. Moet je dan nog voor gaan betalen ook! Dus het kost je altijd geld ook al ga je niet naar het buitenland zoals het vroeger ging. Nou lig ik niet te huilen om omgerekend eens in de 50 jaar 60 of 100 gulden.. het gaat hier om het principe. Plus dat je nu altijd een portemonee bij je moet hebben. Leuk voor op de Albert Kuip... als ik daar heen ga is er 1 ding dat ik absoluut niet meeneem.

Maar goed dit is al een tijdje bekend. Stond eind 2002 op indymedia.nl en andere sites.

Gevoel van veiligheid is op zich niet zo belangrijk. Het gaat namelijk niet om gevoel, daar win je niks mee. Het gaat hier om keiharde feiten mbt veiligheid en zelfs dat is moeilijk te beoordelen aangezien dat ook weer barst van de waardeoordelen. Stel na 11 september. Veel Amerikanen voelden zich toen niet veilig maar was het ook minder veilig? (niet om gevoelsmensen te bashen, btw).
Oud 10-03-2003, 07:27
Ieke
Ieke is offline
Een van de verklaringen van politici om het in te voeren is dat het het gevoel van veiligheid zou vergroten. Dat vind ik dus onzin. Hoe kan je je daar nu veiliger door voelen?

Je moet je paspoort om de 5 jaar vernieuwen. Dat duurt een week en dan moet je nog zo'n 80 gulden betalen (verschilt per gemeente dacht ik zelfs nog)
Ik ben niet van plan om altijd met mijn paspoort op zak te gaan lopen.
Oud 10-03-2003, 07:41
Verwijderd
dat is altijd al geweest, waar mensen zich nu ineens druk om willen maken snap ik niet
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ik ben het er niet mee eens eigenlijk, het idee dat ik zomaar gecontrolleerd kan worden op elke hoek van de straat zit me gewoon niet lekker.

En die boete/straf vind ik al helemaal belachelijk zeg.
Als je het nou vergeet ben je meteen de lul.
t is altijd al geweest en hoevaak ben je al gecontroleerd sinds je 12 was
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 08:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
jannuhthapannuh schreef:

Ik vind het op zich wel een goede zaak zo worden illegalen en criminelen veel sneller opgepakt, maar vanaf 12 jaar verplicht moeten legitimeren is wel wat vroeg....
En die boete is ook absurd hoog! Je zult je ID-bewijs dan maar eens vergeten of verliezen..

Absurd hoog.
Ik neem mijn ID nooit mee (heb wel een kopie (gescanned) in mijn portemonnee), omdat hier in Amsterdam de kans dat je zak wordt gerold behoorlijk groot is en ik geen zin heb om het risico te lopen om weer eens E 35, 55 (exl. pasfoto's) te betalen om mijn paspoort te laten maken met die hele rompslomp erom heen.
Oud 10-03-2003, 08:39
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Maradinus schreef:

dus als je toevalig over straat loop en 2 mannen houden je aan en vragen om je legitimatie bewijs en jij bent dat ding tovalig vergeten als jongetjuh van 12 kan je een boete dokken van €2.250 euro dat slaat gewoon totaal nergens op of 2 maanden in de gevangenis.
Wat we met zn allen kunnen doen is die twee maanden gevangenis aannemen en zo alle cellen bezetten voor de ECHTE criminelen in ons land.
Dan draaien ze deze maatregeling zo terug

Jezus.... gevangenisstraf krijg je door een criminele actie. Ik zie geen ID op zak hebben meer als een overtreding (zoals geen licht op je fiets).

En ondertussen kun je een hond doodschoppen zonder in de gevangenis te belanden
Oud 10-03-2003, 08:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nate schreef:
Vrijheid maakt de mens lui,
Zou je dit kunnen uitleggen op F&L?
Oud 10-03-2003, 09:28
Seb4
Seb4 is offline
Nee, een overheid die alels regelt maakt een mens lui.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 10:00
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Gewoon zorgen dus dat je en idkaart bij je hebt. Maakt mij niets uit, ik stop hem gewoon in mn portemonnee bij de andere pasjes. Die 2 gram zwaarder maakt me ook niets uit. EN je wordt echt niet ineens op elke hoek van de straat gevraagd om controle. Waarschijnlijk merk je er niet eens wat van.. net als in de trein; je moet wel een kaartje hebben, maar ze komen zelden controleren
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 10:20
NN
NN is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Ik hoop het voor hem, misschien leert hij er nog iets van
Zo te merken heeft het hem op ideeën gebracht.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 10:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pingu schreef:
Gewoon zorgen dus dat je en idkaart bij je hebt. Maakt mij niets uit, ik stop hem gewoon in mn portemonnee bij de andere pasjes.
Ik heb geen ID kaart, maar ik heb een paspoort en die past niet in mijn portemonnee.

En daarnaast is dat ding me veel te duur om zomaar op straat mee te lopen met de grote kans dat ie gejat wordt.
Oud 10-03-2003, 11:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik vind niet dat de boete in de goede verhouding met de overtreding staat. Te hoog

Maar als deze regel wordt doorgevoerd, zal er wel een (lichtere) straf op moeten staan. *Laat even haar mening over de identificatieplicht achterwege.*
Oud 10-03-2003, 13:27
Blisss
Blisss is offline
Lijkt mij een goede maatregel, zoals al eerder gezegd: wat maakt het uit als je gewoon als automatisme een pasje bij je moet hebben, net zoals je 's ochtends je portemonnee bij je steekt. Daarnaast is het vaak ook zo dat als je zoiets niet bij je hebt, je je binnen x uur je op het bureau mag identificeren, je krijgt echt niet meteen een boete van 2000 euro. Wanneer het goed wordt uitgevoerd en zolang het kan helpen de criminaliteit te verminderen, mag het van mij doorgevoerd worden.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 13:32
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ben ik het niet mee eens. Doet me aan Nazi-praktijken denken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 13:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Ik heb geen ID kaart, maar ik heb een paspoort en die past niet in mijn portemonnee.

En daarnaast is dat ding me veel te duur om zomaar op straat mee te lopen met de grote kans dat ie gejat wordt.
idd. Boete voor 't kwijtraken + nieuw paspoort kost aardig wat geld. Zoiets neem ik niet mee naar school ofzo en wanneer ik naar een drukke stad ga ook niet.

Ik vraag me eigenlijk of het de criminaliteit wel zal verkleinen. Je maakt de weg om identiteitsbewijzen te stelen en vervalsen alleen maar groter toch?
Oud 10-03-2003, 13:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
linda85 schreef:

Ik vraag me eigenlijk of het de criminaliteit wel zal verkleinen. Je maakt de weg om identiteitsbewijzen te stelen en vervalsen alleen maar groter toch?
Groter aanbod --> lagere prijzen --> meer vraag --> meer illegalen

Oud 10-03-2003, 13:59
Unexplained
Unexplained is offline
Jongens, en meisjes, deze maatregel wordt weer volledig uit het verband gehaald.

Het is nu zo dat de politie soms dagenlang bezig is met het achterhalen van de identiteit van een crimineel. Het is namelijk zo dat je als verdachte niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling.
Dit wetsvoorstel is bedoeld om dat soort zaken tegen te gaan. Het is niet zo dat je op straat willekeurig wordt gecontroleerd op je ID. Om tegen te gaan dat de politie nog dagen tijd verspilt aan criminelen die hun identiteit verborgen houden, krijgen deze mensen een extra boete van 2250 Euro of 2 maanden extra cel bovenop de straf die ze 'verdienen' door het dellict dat ze gepleegd hebben.
Oud 10-03-2003, 14:24
thugz-angel
thugz-angel is offline
BE-LA-CHE-LIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 10-03-2003, 14:57
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
jannuhthapannuh schreef:
Wetsvoorstel van Minister J.P.H. Donner:

"Iedereen in Nederland boven de twaalf jaar zal in de toekomst desgevraagd aan de politie een geldig identiteitsbewijs moeten kunnen tonen. Degene die dat niet doet, wordt strafbaar met een gevangenisstraf van maximaal twee maanden of een boete van maximaal 2.250 Euro. "

Maar meneer agent. Ik ben elf. Die wil ik nog eens in de bus gebruiken voor een rooie strippenkaart

ach ja... als je verscaht wordt mogen ze er nu ook al naar varegen

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 14:59.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 15:42
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Jongens, en meisjes, deze maatregel wordt weer volledig uit het verband gehaald.

Het is nu zo dat de politie soms dagenlang bezig is met het achterhalen van de identiteit van een crimineel verdachte.
Foei

Citaat:
Het is niet zo dat je op straat willekeurig wordt gecontroleerd op je ID.
..gaap, het kan wel.

Citaat:
Om tegen te gaan dat de politie nog dagen tijd verspilt aan criminelen verdachten die hun identiteit verborgen houden, krijgen deze mensen een extra boete van 2250 Euro of 2 maanden extra cel bovenop de straf die ze 'verdienen' door het dellict dat ze gepleegd hebben.
Nee, iedereen die geen IDkaart bij zich heeft kan een boete van 2250 Euro of 2 maanden cel krijgen, ongeacht of deze persoon schuldig is aan een delict of niet of ook maar verdacht wordt van een delict. Een verdenking is niet noodzakelijk.

Als het zo was zoals jij voorschoteld dan hadden ze het op die manier of in die strekking moeten verwoorden; dat gebeurd niet. Ik heb nergens gelezen dat het alleen geldt voor verdachten of veroordeelden. Het geldt voor iedereen vanaf 12 jaar, puntje uit. Niks mooie woordjes.. zachte heelmeesters....
Oud 10-03-2003, 16:37
Nate
Nate is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Zou je dit kunnen uitleggen op F&L?
Vanavond
Oud 10-03-2003, 17:24
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
als ze iedereen nou zo'n chip in t lichaam pleuren
waarmee je gelijk kan 8erhaald worden waar je bent binnen EU en omstreken
alle informatie die ze binnenkrijgen binnen 2 weken wissen natuurlijk, behalve voor misdreiven natuurlijk...

Een moordzaak zou heeeel makkelijk op te lossen zijn. je zoekt wie op t tijdstip bij persoon nummer 3196532 is en je kijkt waar hij nu is.

de politie heeft overigens een scanner bij zich om de chip de "checken" als ID

als de overheid er goed mee omgaat kan t geen probleem zijn denk ik, behalve als je ouders je zoeken en je ligt toevallig met je vriendin in bed

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten