Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2003, 20:34
Balance
Balance is offline
Ik ga bijles geven in wiskunde aan iemand uit de 3e dus ik dacht: mooi zo, dat kan ik vast wel. Nou blijkt hij het op dit moment te hebben over vanalles met sinus, cosinus en tanges enzo.

Op zich kan ik dat ook wel (niet zo moeilijk), maar nou probeer ik met m'n GR de tanges te weten te komen als de overstaande rechthoekzijde 80 en de aanliggende zijde 18 is.

Ik wist niet meer of ik dan 2nd tanges (4,444) moest doen of gewoon tanges (4,444), dus ik heb beide gevallen geprobeerd maar bij de eerste kwam er 1.349 uit en bij de tweede 3.636.

Dat zijn dus NIET de goede antwoorden en ik vraag me sterk af wat ik fout doe. Ligt het aan een verkeerde instelling? (Ik heb bij MODE alles op de eerste optie staan). Mijn broer die erg goed is in wiskunde deed precies hetzelfde als ik en snapte ook niet wat er fout ging...
Wie weet het wel?
Oud 12-03-2003, 21:03
Miess
Miess is offline
Je hebt de instelling van je GR op radialen (rad) staan ipv. graden (degrees-deg). In de derde klas wordt er nog niet gerekend met radialen.
Ik weet natuurlijk niet welke GR je hebt maar bij de CASIO CFX-9850GB PLUS verander je dit door (het maakt niet uit in welk menu) in het venster set up (shift menu) de optie ANGLE te veranderen in deg (degrees). Vergeet dit als je zelf een tentamen maakt niet te veranderen aangezien er in 5VWO nog steeds sukkels zitten die een antwoord in graden geven waar het in radialen moet (en andersom) alleen maar omdat de verkeerde optie in de rekenmachine staat.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 21:51
Balance
Balance is offline
Oh dankjewel. Ik dacht al dat zoiets het euvel was, maar ik wist toch echt niet meer hoe ik het met m'n oude rekenmachine altijd deed (laatstaan die GR).
En zo'n sukkel zou ik nog best wel eens kunnen zijn met een toets, dus goed dat je het er bij zei dat ik hem elke keer weer terug moet zetten in de normale stand.
Oud 12-03-2003, 21:51
Verwijderd
jij hebt dus de Ti-83. Dan moet je bij mode op radian gaan staan en dan 1-tje naar rechts, dus degree ofzo (weet niet meer precies hoe dat aangegeven werdt)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:44
mathfreak
mathfreak is offline
De tangens is gelijk aan 80/18. Dat zal verder geen problemen opleveren, maar je bedoelde natuurlijk welke hoek daarbij hoorde. Omdat er in de derde klas nog in graden wordt gerekend moet je de rekenmachine eerst instellen op rekenen met graden. Door vervolgens 80/18 uit te rekenen en na het indrukken van de 2nd toets de tan toets in te drukken vind je de gevraagde hoek in graden. Overigens kun je dit ook nagaan aan de hand van voorbeelden hiervan in je boek, en aan de hand van de handleiding van je rekenmachine.
Mocht je op termijn nog eens hulp met je bijlessen nodig hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
Reageren

Regels voor berichten