Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ja, dit vind ik een uitermate kwalijke ontwikkeling (als het doorgang zou vinden). Ik vind dat het slachtoffer sowieso geen rol moet spelen in het strafproces: dat is een proces tussen de verdachte en de Nederlandse staat (in de persoon van het OM/de officier van Justitie). Als slachtoffers of familieleden in de zaal zielige verhalen gaan ophangen dan is dat gewoon pure emotionele beïnvloeding. Natuurlijk zullen de rechters zich er niet door laten beïnvloeden, die weten toch wel wat juist is, maar de publieke opinie wel. Dat brengt het gevaa met zich mee dat, als de uitspraak van de rechter tegen het verhaal van de nabestaanden ingaat, mensen vraagtekens zullen zetten bij de legitimiteit van de uitspraak (kortom: simpel volk zal eerder afgaan op emotionele pleidooien van de Fortuyns dan op de rechterlijke uitspraak).
Dan nog dat punt van die schadeclaims. Dat moeten ze maar doen, als ze dat niet kunnen laten. Ik geef ze weinig kans. In Nederland is het ongeschreven recht dat schadevergoeding eigenlijk nooit wordt toegekend voor 'eigenlijke' immateriële schade. Onder eigenlijke immateriële schade versta ik dus trauma's of nare dromen die je de rest van je leven zult hebben. Hoe kun je dat in geld uitdrukken? En hoe kan geld ervoor zorgen dat jij 's nachts niet meer droomt van dat ongeluk? Niet dus. Oneigenlijke immateriële schade komt wel voor vergoeding in aanmerking, dan gaat het bijv. om dingen als kosten van revalidatie, heropvoeding bij geestelijk letsel, kosten van therapie en psycholoog e.d. en eventueel ook gederfde winst/inkomsten. Waarvoor willen ze dan schadevergoeding? Laat ze dat eerst maar eens duidelijk maken. Als het dus gaat om, wat ik zei, eigenlijk immateriële schade 'die arme lieve Pim is dood en we vinden het zo erg', dan geef ik ze weinig kans. En dat is denk ik wel waar het om gaat. Want wat willen ze anders vergoed zien? Het is pure wraakzucht. Een ander punt is nog dat ze Volkert toch niet 'financiëel kunnen laten bloeden'. Wat hooguit kan gebeuren, is dat ze beslag laten leggen op Volkerts vermogen (huis, auto, banktegoeden e.d.). Maar dat zal niet veel opbrengen. Van een kale kip kun je niet plukken en Volkert lijkt me niet het type wat een vette Mercedes of BMW rijdt. Dus zoveel nut zal dat ook niet hebben want in de gevangenis zal hij geen betaalde arbeid verrichten, dus dat mislukt ook. Dit is typisch een voorbeeld van een emotionele opwelling, simpele wraakzucht en het niet goed begrijpen van waar het strafproces eigenlijk om draait. Natuurlijk is iedereen vrij om een vordering uit onrechtmatige daad in te stellen bij de burgerlijke rechter (dat is trouwens ook het enige wat ze hier kunnen doen, voor de juristen: als een slachtoffer of nabestaande-belanghebbende in een strafzaak schade wil verhalen op de dader dan gebeurt dat altijd via 6:162 BW, een andere mogelijkheid is er niet. Immers, alle strafbare feiten zijn ook onrechtmatige daden. Het op twee manieren, via het strafrecht en het burgerlijk recht, aanpakken van mensen wordt niet als onrechtvaardig gezien), maar het zal weinig kans van slagen hebben. Ik zeg: laat ze het maar lekker uitproberen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben geheel eens met het betoog van nare man.
![]() (Daarom ben ik erg blij dat we in Nederland geen juryrechtspraak hebben met subjectieve burgers die zich laten inpakken door de praatjes van een gladde advocaat zoals in de Amerikaanse rechtbankfilms.) |
![]() |
||
Citaat:
en dat vind ik een stuk betere reden dan wat zo vaak in a'dam gebeurt, iemand doden omdat bende A nog geen geld heeft gekregen voor een drugstransactie ofzo, of iemand doden omdat die iemand vreemdgegaan is. Ik hoop maar dat Volkert een objectieve rechter voor zich krijgt die snapt dat meneer Volkert geen werkelijk slecht wezen is, die dus ook geen levenslang verdient omdat zijn moord toevallig de emoties van veel nederlanders heeft geschaad. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Het probleem is dat eigenrichting niet goed te keuren is, naar mijn bescheiden mening. Begrijpen doe ik het absoluut, maar toch ben ik van mening dat hij gestraft moet worden, en flink. Het gaat toch gedeeltelijk ook om het signaal dat je afgeeft, juist omdat (als hij dat is) dit rationeel overwogen is, moet je een signaal geven aan mensen die ook een rationele overweging kunnen maken, dat dit niet door de vingers word gezien. Toch denk ik dat je er ook rekening mee kan houden dat de kans op herhaling vermoedelijk relatief klein is, en dat hij verder voor zover ik weet geen strafblad heeft. Maar goed, ik moet nog maar eens naar wat colleges strafrecht gaan, nog niet zo heel goed opgelet ![]()
||||||||
Citaat:
Citaat:
en volkert is niet slecht, hij deed het juist omdat hij dacht dat hij er goed mee deed. Citaat:
Citaat:
anders kun je net zo goed handen af gaan hakken om stelen te stoppen, dan geef je ook een duidelijk signaal af. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Natuurlijk moet je rekening houden met het individu. Maar je kan niet, zoals ik wel zou willen, hem gewoon vrijlaten omdat de kans op herhaling zeer klein is. Er moet gewoon een vergelding (in juridische zin) plaats vinden van het gepleegde delict. Wat je echter zegt komt niet met elkaar overeen, je vind dat hij individueel berecht moet worden, maar wel gelijk aan andere moordenaars. Terwijl je daarvoor nog stelt dat elke moord anders is, waar ons strafrecht ook vanuit gaat. Aan de rechter de taak om hier een goede oplossing te vinden.
||
Citaat:
![]() ![]() xdelal
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En daarom moet deze moord niet zo zwaar gestraft worden als een moord op iemand die bv. vreemdgegaan is. Bij dat laatste handel je uit wraakgevoelens, Volkert handelde omdat hij overtuigd was van de goedheid van zijn daad. Omdat hij er zelf van overtuigd is, vind ik hem niet slecht, en goede mensen horen niet levenslang te rotten in de cel, en zeker geen levenslange financiele schadevergoeding betalen aan de nabestaanden. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar toch vind ik een heel volk beschuldigen met onzinargumenten wel iets anders dan een gevaar zien in 1 iemand die duidelijk macht begint te krijgen in ons land. Slechte moorden zijn bijvoorbeeld oorlogen tussen drugsbendes. Ze weten dondersgoed dat ze slecht bezig zijn als ze een moord plegen omdat ze nog een honderdje tegoed hebben, het boeit ze alleen geen fuck, daarom mogen die lui mijns inziens langer rotten dan volkert. |
![]() |
||
Citaat:
Hij vond een andere factor dus zwaarder wegen dan dat de meeste mensen dat zouden doen. Dan neemt nog niet weg dat hij het fout vond dat hij dat gedaan heeft. ![]() Zoals je hierboven kan lezen, zou hij indien hij die keuze weer zou maken, het niet te doen. Naar mijn weten bevestigd dit dat hij dus wel degelijk wist dat wat hij deed fout was. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Gelukkig heeft de rechter in dit land zo'n heel dik boek waar in staat wat hij een verdachte wel en niet mag opleggen.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat ik duidelijk wil maken is dat verschillende ethische argumenten wel eens kunnen conflicteren met elkaar. Het is geheel persoonlijk om te bepalen welk een hogere prioriteit heeft. Volkert vond het voorkomen van de gevolgen van wat Fortuyn wilde kennelijk belangrijker dan het plegen van een moord. Dat hij daarvoor gekozen heeft, hoeft niet gelijk te betekenen dat het goed was wat hij deed. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|