Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Hey,
Natuurlijk kan gelukkig zijn met weinig kennis. Waarom zou je alles moeten verklaren? Mensen met weinig kennis vinden ook gewoon hobby's en vrienden. Mensen kiezen er ook zelf voor denk ik. Je hebt mensen en die willen leren omdat ze graag zoveel mogelijk willen weten en je hebt mensen die het liefst dingen gaan doen inplaats van leren. En het is alle twee een goede zaak want we hebben ze allemaal nodig. Stel je voor als iedereen een universitaire opleiding zou gaan doen? Dat zou een grote ramp zijn! Misschien is je stelling wel verkeerd. Je zou het ook om kunnen draaien. Het is zoals jij zegt iedereen kan genieten van de goede dingen in het leven en daar heb je echt geen IQ van 100 voor nodig. Maar als je veel kennis hebt kom je erachter dat veel dingen in de wereld gewoon niet kloppen. Trouwens veel mensen die erg slim zijn sociaal vaak minder. En naar mijn mening is een goede sociale kant in mensen belangerijker dan een hoog IQ. Ik ken genoeg mensen die erg slim zijn maar de meeste moeite hebben om een normaal gesprek met iamdn te voeren. |
![]() |
|
![]() |
Volgens mij kan je heel goed gelukkig zijn zonder educatie. Want: geluk heeft volgens mij niet te maken met kennis, maar meer met 'een goed gevoel hebben' gedurende langere tijd.
Als je tevreden bent met jezelf, kun je gelukkig zijn. Misschien denk je dan minder na over dat geluk en besef je het minder. al betwijfel ik dat. Juist door veel kennis en nadenken kan een gevoel van onmacht ontstaan, en het gevoel dat niets zin heeft.
|
Je bent volgens mij over het algemeen genomen zelfs gelukkiger als je debiel bent. 'Wat niet weet, wat niet deert.' Je kan dingen minder in een groter perspectief plaatsen.
Maar als je veel meer over de dingen nadenkt, kan je gedurende kortere tijd veel gelukkiger worden. Immers: hoe dieper de dalen, hoe hoger de pieken.
|
Gelukkig zonder educatie? Dat kan wel denk ik. Alleen wat wel belangrijk is (vooral op de basisschool etc.) is dat je daar wel veel leert wat betreft sociale omgang met andere mensen. En oké als je nooit educatie hebt gehad maar wel een goede sociale omgang met andere mensen kan je wel gelukkig zijn denk ik. Maar als je geen educatie hebt en je erg veel afzondert dan denk ik niet dat je echt heel gelukkig bent. En op school leer je niet alleen de vakken maar ik denk dat je vooral veel leert ook van andere mensen in je klas. En dat je dignen minder in een groter perspectief kan plaatsen zoals Tsasil zei ben ik het gedeeltelijk wel mee eens maar ik denk dat je uiteindelijk toch gelukkiger bent met educatie.
|
![]() |
|
![]() |
Het gaat mij niet zozeer om het weten maar om het leren. Ik denk ook dat leren een van de belangrijkste doelen hier op aarde is. Tuurlijk kan je genieten van een zonnestraal of iets dergelijks, maar dat is iets totaal anders. Als je je hele leven nooit wat leest, of naar school gaat of een docu kijkt of iets wordt je volgensmij heel erg ongelukkig. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en dat wordt dan dus eigenlijk tegengehouden.
|
![]() |
|
Sluit hier een beetje bij aan: http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=54752
Ik denk dat je echt wel gelukkig kan zijn met minieme educatie. Alleen dat wat je gelukkig maakt is anders lijkt me. REIE
|
Opzich kan je wel gelukkig zijn zonder educatie, als je bijvoorbeeld kijkt naar de holbewoners uit vroegere tijden zoals Kenny McCormick al zei, die zullen heus wel gelukkig zijn geweest (nouja, niet iedereen natuurlijk, maar over het algemeen).
Maar ik denk dat deze tijd, waarin we nu leven, het toch een stuk moeilijker maakt voor mensen om gelukkig te zijn zonder educatie. Nu draait het toch vaak om geld (wat natuurlijk jammer is, maar wel waar), wil je rond kunnen komen. En om aan geld te komen, is het vaak noodzakelijk een vorm van educatie gehad te hebben om aan werk te komen. Vroeger was er niet eens geld, laat staan scholen en dat is een heel verschil. De hele samenleving was toen anders: lang niet zo materieel ingesteld. Ik denk dus dat je wel gelukkig kan zijn zonder educatie, maar dat die kans van geluk vroeger groter was dan nu het geval is. Het is nu veel moeilijker gelukkig te zijn zonder educatie.
|
Het is een kwestie van gewenning.
In de oude samenleving (denkend aan de samenleving zonder scholen) was men zeer gelukkig zonder educatie. Dit komt simpelweg doordat er geen educatie was. Men wist gewoon niet beter. Nu is het echter zo dat mensen (ik in elk geval) educatie wel nodig hebben om gelukkig te zijn. Er worden tegenwoordig hoge educatieve eisen gesteld aan de mens, en de mens zal er dus alles aan doen om aan deze eisen te voldoen. Daarom denk ik dus: Ja. Educatie is nodig om gelukkig te zijn...
|
Ik denk dat door educatie een hogere staat van geluk ontstaat omdat men meer dingen uitvind die ons het leven makkelijker maken.
Waardoor wij meer vrije tijd hebben en dus meer dingen kunnen doen die ons gelukkig maken. Met je kinderen naar de speeltuin of whatever. Ik denk dat educatie een aanvulling is en niet een vereiste. |
![]() |
|
Ik denk dat het ook erg belangrijk is WAAR je leeft. stel je woont in zuid-Afrika met 10 andere gezinnen midden in de jungle en je dorp is zelfvoorzienend. dan ben je denk ik hartstikke gelukkig, maar in deze maatschappij wordt je denk ik door de meeste mensen niet geaccepteerd. je kan niet normaal functioneren in deze maatschappij en zal daarom waarschijnlijk voor minder worden aangezien. mijn menig: je KAN wel gelukkig zijn zonder educatie maar het wordt je wel moeilijk gemaakt wanneer je in een complexe samenleving woont.
||
Citaat:
De regenboog zou veel spectaculairder zijn als ik niet wist waar die vandaan kwam. De zee zou oneindig zijn als ik niet wist hoe de aarde eruit zag. Sterren zouden heem myztiek zijn als ik niet wist dat het ballen van vuur waren. Er zouden monsters in de zee leven als ik niet wist dat het vissen waren. Vuurvliegjes zouden elfjes zijn, etc etc. Gelukkiger? ik weet het niet. Leuker, ik denk het wel.
|
Ik denk ongelukkiger want als je nu zegt dat je denkt dat vuurfliegjes elfjes zijn lagt iedereen je vierkant uit, in principe kun je wel gelukkig zijn zonder educatie maar niet in deze maatschappij omdat je dan onwijs achter loopt op de rest van de bevolking waardoor je een buitenbeentje bent en daar wordt je denk ik niet gelukkig door!!
||
Citaat:
(nee oke, dat is niet de makkelijkste oplossing, en op het eerste gezicht ook niet de meest gelukkig makende, maar op de lange duur maakt dit echt wel gelukkig) (maar dr is geen optie om niet te leren, want de maatschapij eist het, maar als het nou mogelijk zou zijn om niet onderwijs te hoeven genieten dan....) IK bedoel neem mn vader: loop ik van het week op het strand en de lucht ging over van een helder geel in een donker roze. Vraagt ie of iemand kan uitleggen waarom die op die manier verkleurd? Dat is allemaal wetenschappelijk analytische geouwehoer. Daar gaat het toch niet om op dat moment?! maar denk dat je twee mensen hebt: wetenschappers en mensen die in sprookjes geloven.
|
en als we Mihaly Csikszenthmihalyi (flow) lezen zijn die misverstanden er niet meer?
Bij Flow gaat Csik. d'r vanuit dat geluk bestaat bij de intrepertatie van de informatie en impulsen die naar hem (onbepaald persoon) toe komen. Dan maakt het dus niet uit of educatie wel of niet genoten word, want het geluk zit hem erin in wat je ermee doet (hoe je hetgeen intreperteerd dat je overkomt). Geluk is een interne aangelegenheid, waarop externe informatie geen invloed heeft. Aldus Csik. "Topicstarter: Lees het boek 'flow'. want het schijnt dat hier nogal wat misverstanden zijn over de aard van geluk." - Klinkt toch wel heel erg alsof dr een persoon is die ervan overtuigd is dat hierin de unanieme waarheid zou staan over "geluk". Nou ben ik er zelf van overtuigd dat het zo zit als in Flow beschreven wordt, maar ik hou dr rekening mee dat er mensen zijn met een andere opvating (gelukkig, anders zou er geen discusie meer zijn).
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
als die externe informatie een uitdaging bevat die genoeg energie vereist word je gelukkig door die uitdaging te bevredigen en er met al je focus aan te werken. Citaat:
Citaat:
Grappig trouwens dat jij het boek ook hebt gelezen. Ook geinterreseerd in psychologie? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden Verwijderd | 39 | 13-09-2006 19:14 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
sluierverbod (betoog) Nederlands bayirgul | 12 | 26-03-2004 10:59 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het jodendom Greenpeacegirl | 314 | 10-09-2003 14:22 |