Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2003, 14:49
Verwijderd
Dag allen,

Ik zwerf al langer rond op het forum zelf (Letteren, L&R) en heb besloten mij nu hier te begeven. Ik begin maar met een vraag: Kun je ook gelukkig zijn als je nooit naar school bent geweest (of weinig) en dus weinig algemene ontwikkeling hebt? Aan de ene kant denk ik van niet: je kunt de dingen niet relativeren als je niet heel veel kennis van andere dingen hebt, maar aan de andere kant: iedereen kan genieten van de laatste stralen van de zon, een prachtig blauwe hemel en de witte sneeuw. Daar hoef je niet universitair voor opgeleid te zijn...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2003, 16:11
Isa
Isa is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:
Dag allen,

Ik zwerf al langer rond op het forum zelf (Letteren, L&R) en heb besloten mij nu hier te begeven. Ik begin maar met een vraag: Kun je ook gelukkig zijn als je nooit naar school bent geweest (of weinig) en dus weinig algemene ontwikkeling hebt? Aan de ene kant denk ik van niet: je kunt de dingen niet relativeren als je niet heel veel kennis van andere dingen hebt, maar aan de andere kant: iedereen kan genieten van de laatste stralen van de zon, een prachtig blauwe hemel en de witte sneeuw. Daar hoef je niet universitair voor opgeleid te zijn...
ik denk niet dat de holbewoners van vroeger bijster ongelukkig geweest zijn. en zei hadden geen universiteit.
ik deze maatschappij moet je echter wel werken voor je eten, dan kun je maar beter gestudeerd hebben.
en je kunt dingen cht wel relativeren zodner school.

Wiskunde,Natuurkunde,Scheikunde,Aardrijkskunde, heb ik niet nodig voor geluk. ik hoef in mijn dagelijks leven niks wiskundigs te berekenen. het is niet noodzakelijk dat je weet hoe atomen opgebouwd zijn om gelukkig te zijn. enzovoort.
oneens met je stelling dus.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 16:25
rooijackers
rooijackers is offline
Hey,

Natuurlijk kan gelukkig zijn met weinig kennis. Waarom zou je alles moeten verklaren? Mensen met weinig kennis vinden ook gewoon hobby's en vrienden. Mensen kiezen er ook zelf voor denk ik. Je hebt mensen en die willen leren omdat ze graag zoveel mogelijk willen weten en je hebt mensen die het liefst dingen gaan doen inplaats van leren. En het is alle twee een goede zaak want we hebben ze allemaal nodig. Stel je voor als iedereen een universitaire opleiding zou gaan doen? Dat zou een grote ramp zijn! Misschien is je stelling wel verkeerd. Je zou het ook om kunnen draaien. Het is zoals jij zegt iedereen kan genieten van de goede dingen in het leven en daar heb je echt geen IQ van 100 voor nodig. Maar als je veel kennis hebt kom je erachter dat veel dingen in de wereld gewoon niet kloppen. Trouwens veel mensen die erg slim zijn sociaal vaak minder. En naar mijn mening is een goede sociale kant in mensen belangerijker dan een hoog IQ. Ik ken genoeg mensen die erg slim zijn maar de meeste moeite hebben om een normaal gesprek met iamdn te voeren.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 10:44
*Burning water*
*Burning water* is offline
Volgens mij kan je heel goed gelukkig zijn zonder educatie. Want: geluk heeft volgens mij niet te maken met kennis, maar meer met 'een goed gevoel hebben' gedurende langere tijd.
Als je tevreden bent met jezelf, kun je gelukkig zijn. Misschien denk je dan minder na over dat geluk en besef je het minder. al betwijfel ik dat.
Juist door veel kennis en nadenken kan een gevoel van onmacht ontstaan, en het gevoel dat niets zin heeft.
Oud 06-02-2003, 11:40
Tsasil
Tsasil is offline
Je bent volgens mij over het algemeen genomen zelfs gelukkiger als je debiel bent. 'Wat niet weet, wat niet deert.' Je kan dingen minder in een groter perspectief plaatsen.
Maar als je veel meer over de dingen nadenkt, kan je gedurende kortere tijd veel gelukkiger worden. Immers: hoe dieper de dalen, hoe hoger de pieken.
Oud 06-02-2003, 12:49
Minus Blindfold
Minus Blindfold is offline
Gelukkig zonder educatie? Dat kan wel denk ik. Alleen wat wel belangrijk is (vooral op de basisschool etc.) is dat je daar wel veel leert wat betreft sociale omgang met andere mensen. En oké als je nooit educatie hebt gehad maar wel een goede sociale omgang met andere mensen kan je wel gelukkig zijn denk ik. Maar als je geen educatie hebt en je erg veel afzondert dan denk ik niet dat je echt heel gelukkig bent. En op school leer je niet alleen de vakken maar ik denk dat je vooral veel leert ook van andere mensen in je klas. En dat je dignen minder in een groter perspectief kan plaatsen zoals Tsasil zei ben ik het gedeeltelijk wel mee eens maar ik denk dat je uiteindelijk toch gelukkiger bent met educatie.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 12:50
wijze lynx
wijze lynx is offline
Iedereen vertrouwen is dwaas,
niemand vertrouwen is nog dwazer.
Oud 06-02-2003, 16:34
faan
faan is offline
in deze wereld niet
Oud 06-02-2003, 16:48
Big Brother
Big Brother is offline
misschien wordt je zonder educatie alleen maar gelukkiger
hoe minder informatie hoe beter is het tegenwoordig
hoe minder je je realiseert wat er om je heen gebeurd, hoe gelukkiger je bent

domheid is vreugde
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 21:04
faan
faan is offline
idd, big broer
Oud 06-02-2003, 21:46
mek
mek is offline
Ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 15:46
Yamyam
Yamyam is offline
Het gaat mij niet zozeer om het weten maar om het leren. Ik denk ook dat leren een van de belangrijkste doelen hier op aarde is. Tuurlijk kan je genieten van een zonnestraal of iets dergelijks, maar dat is iets totaal anders. Als je je hele leven nooit wat leest, of naar school gaat of een docu kijkt of iets wordt je volgensmij heel erg ongelukkig. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en dat wordt dan dus eigenlijk tegengehouden.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 16:42
REIE
REIE is offline
Sluit hier een beetje bij aan: http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=54752

Ik denk dat je echt wel gelukkig kan zijn met minieme educatie. Alleen dat wat je gelukkig maakt is anders lijkt me.

REIE
Oud 15-02-2003, 17:02
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Opzich kan je wel gelukkig zijn zonder educatie, als je bijvoorbeeld kijkt naar de holbewoners uit vroegere tijden zoals Kenny McCormick al zei, die zullen heus wel gelukkig zijn geweest (nouja, niet iedereen natuurlijk, maar over het algemeen).
Maar ik denk dat deze tijd, waarin we nu leven, het toch een stuk moeilijker maakt voor mensen om gelukkig te zijn zonder educatie. Nu draait het toch vaak om geld (wat natuurlijk jammer is, maar wel waar), wil je rond kunnen komen. En om aan geld te komen, is het vaak noodzakelijk een vorm van educatie gehad te hebben om aan werk te komen. Vroeger was er niet eens geld, laat staan scholen en dat is een heel verschil. De hele samenleving was toen anders: lang niet zo materieel ingesteld.

Ik denk dus dat je wel gelukkig kan zijn zonder educatie, maar dat die kans van geluk vroeger groter was dan nu het geval is. Het is nu veel moeilijker gelukkig te zijn zonder educatie.
Oud 16-02-2003, 20:20
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
mek schreef:
Ignorance is bliss
strength, zelfs.
Oud 21-02-2003, 10:01
Toemoesh
Toemoesh is offline
Het is een kwestie van gewenning.
In de oude samenleving (denkend aan de samenleving zonder scholen) was men zeer gelukkig zonder educatie. Dit komt simpelweg doordat er geen educatie was. Men wist gewoon niet beter. Nu is het echter zo dat mensen (ik in elk geval) educatie wel nodig hebben om gelukkig te zijn. Er worden tegenwoordig hoge educatieve eisen gesteld aan de mens, en de mens zal er dus alles aan doen om aan deze eisen te voldoen.
Daarom denk ik dus: Ja. Educatie is nodig om gelukkig te zijn...
Oud 21-02-2003, 11:13
twim
twim is offline
Ik denk dat door educatie een hogere staat van geluk ontstaat omdat men meer dingen uitvind die ons het leven makkelijker maken.
Waardoor wij meer vrije tijd hebben en dus meer dingen kunnen doen die ons gelukkig maken. Met je kinderen naar de speeltuin of whatever.
Ik denk dat educatie een aanvulling is en niet een vereiste.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 17:58
Gandalf
Gandalf is offline
Ik denk dat het ook erg belangrijk is WAAR je leeft. stel je woont in zuid-Afrika met 10 andere gezinnen midden in de jungle en je dorp is zelfvoorzienend. dan ben je denk ik hartstikke gelukkig, maar in deze maatschappij wordt je denk ik door de meeste mensen niet geaccepteerd. je kan niet normaal functioneren in deze maatschappij en zal daarom waarschijnlijk voor minder worden aangezien. mijn menig: je KAN wel gelukkig zijn zonder educatie maar het wordt je wel moeilijk gemaakt wanneer je in een complexe samenleving woont.
Oud 24-02-2003, 18:01
Tha-Fonzzz
Tha-Fonzzz is offline
Kun je ook gelukkig zijn met educatie (word gek van die school)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:24
hajo
hajo is offline
Citaat:
Big Brother schreef:
misschien wordt je zonder educatie alleen maar gelukkiger
hoe minder informatie hoe beter is het tegenwoordig
hoe minder je je realiseert wat er om je heen gebeurd, hoe gelukkiger je bent

domheid is vreugde
Daar ben ik het nou mee eens.
De regenboog zou veel spectaculairder zijn als ik niet wist waar die vandaan kwam.
De zee zou oneindig zijn als ik niet wist hoe de aarde eruit zag.
Sterren zouden heem myztiek zijn als ik niet wist dat het ballen van vuur waren.
Er zouden monsters in de zee leven als ik niet wist dat het vissen waren.
Vuurvliegjes zouden elfjes zijn, etc etc.

Gelukkiger? ik weet het niet. Leuker, ik denk het wel.
Oud 01-03-2003, 18:19
Gandalf
Gandalf is offline
Ik denk ongelukkiger want als je nu zegt dat je denkt dat vuurfliegjes elfjes zijn lagt iedereen je vierkant uit, in principe kun je wel gelukkig zijn zonder educatie maar niet in deze maatschappij omdat je dan onwijs achter loopt op de rest van de bevolking waardoor je een buitenbeentje bent en daar wordt je denk ik niet gelukkig door!!
Oud 01-03-2003, 18:33
hajo
hajo is offline
Citaat:
Gandalf schreef:
Ik denk ongelukkiger want als je nu zegt dat je denkt dat vuurfliegjes elfjes zijn lagt iedereen je vierkant uit, in principe kun je wel gelukkig zijn zonder educatie maar niet in deze maatschappij omdat je dan onwijs achter loopt op de rest van de bevolking waardoor je een buitenbeentje bent en daar wordt je denk ik niet gelukkig door!!
NEVER FOLLOW THE CROWD

(nee oke, dat is niet de makkelijkste oplossing, en op het eerste gezicht ook niet de meest gelukkig makende, maar op de lange duur maakt dit echt wel gelukkig)
(maar dr is geen optie om niet te leren, want de maatschapij eist het, maar als het nou mogelijk zou zijn om niet onderwijs te hoeven genieten dan....)

IK bedoel neem mn vader: loop ik van het week op het strand en de lucht ging over van een helder geel in een donker roze. Vraagt ie of iemand kan uitleggen waarom die op die manier verkleurd? Dat is allemaal wetenschappelijk analytische geouwehoer. Daar gaat het toch niet om op dat moment?!

maar denk dat je twee mensen hebt: wetenschappers en mensen die in sprookjes geloven.
Oud 02-03-2003, 08:15
Isa
Isa is offline
Topicstarter: Lees het boek 'flow'.

want het schijnt dat hier nogal wat misverstanden zijn over de aard van geluk.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 13:24
hajo
hajo is offline
en als we Mihaly Csikszenthmihalyi (flow) lezen zijn die misverstanden er niet meer?

Bij Flow gaat Csik. d'r vanuit dat geluk bestaat bij de intrepertatie van de informatie en impulsen die naar hem (onbepaald persoon) toe komen. Dan maakt het dus niet uit of educatie wel of niet genoten word, want het geluk zit hem erin in wat je ermee doet (hoe je hetgeen intreperteerd dat je overkomt). Geluk is een interne aangelegenheid, waarop externe informatie geen invloed heeft. Aldus Csik.

"Topicstarter: Lees het boek 'flow'.
want het schijnt dat hier nogal wat misverstanden zijn over de aard van geluk."
- Klinkt toch wel heel erg alsof dr een persoon is die ervan overtuigd is dat hierin de unanieme waarheid zou staan over "geluk". Nou ben ik er zelf van overtuigd dat het zo zit als in Flow beschreven wordt, maar ik hou dr rekening mee dat er mensen zijn met een andere opvating (gelukkig, anders zou er geen discusie meer zijn).
Oud 02-03-2003, 18:54
Isa
Isa is offline
Citaat:
hajo schreef:
en als we Mihaly Csikszenthmihalyi (flow) lezen zijn die misverstanden er niet meer?
Er zullen vast wel misverstanden blijven bestaan, maar als mensen beseffen dat hij toch wel ware dingen zegt zijn sommige misverstanden ook weg en kunnen mensen bovendien proberen hun levensstijl aan te passen en zelf een autotelische (flow) persoonlijkheid te worden.
Citaat:

Bij Flow gaat Csik. d'r vanuit dat geluk bestaat bij de intrepertatie van de informatie en impulsen die naar hem (onbepaald persoon) toe komen.
inderdaad. Het is eigenlik wel logisch, als je genoeg energie hebt voor een uitdaging leid die uitdaging tot bevrediging wanneer je al je energie eraan kan gebruiken. Te weinig uitdaging leid tot verveling, teveel tot stress en angst.
Citaat:

Dan maakt het dus niet uit of educatie wel of niet genoten word, want het geluk zit hem erin in wat je ermee doet (hoe je hetgeen intreperteerd dat je overkomt). Geluk is een interne aangelegenheid, waarop externe informatie geen invloed heeft. Aldus Csik.
Externe informatie kan er wel degelijk invloed op hebben.
als die externe informatie een uitdaging bevat die genoeg energie vereist word je gelukkig door die uitdaging te bevredigen en er met al je focus aan te werken.
Citaat:

"Topicstarter: Lees het boek 'flow'.
want het schijnt dat hier nogal wat misverstanden zijn over de aard van geluk."
- Klinkt toch wel heel erg alsof dr een persoon is die ervan overtuigd is dat hierin de unanieme waarheid zou staan over "geluk".
een gedeeltelijke waarhied, ik zeg niet dat er met dit boek alles over geluk gezegd is wat erover gezegd kan worden.
Citaat:

Nou ben ik er zelf van overtuigd dat het zo zit als in Flow beschreven wordt, maar ik hou dr rekening mee dat er mensen zijn met een andere opvating (gelukkig, anders zou er geen discusie meer zijn).
Oke, maar ik geloof het ook en dus doe ik alsof het een feit is.

Grappig trouwens dat jij het boek ook hebt gelezen. Ook geinterreseerd in psychologie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2003, 21:58
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
hajo schreef:
NEVER FOLLOW THE CROWD

(nee oke, dat is niet de makkelijkste oplossing, en op het eerste gezicht ook niet de meest gelukkig makende, maar op de lange duur maakt dit echt wel gelukkig)
(maar dr is geen optie om niet te leren, want de maatschapij eist het, maar als het nou mogelijk zou zijn om niet onderwijs te hoeven genieten dan....)

IK bedoel neem mn vader: loop ik van het week op het strand en de lucht ging over van een helder geel in een donker roze. Vraagt ie of iemand kan uitleggen waarom die op die manier verkleurd? Dat is allemaal wetenschappelijk analytische geouwehoer. Daar gaat het toch niet om op dat moment?!

maar denk dat je twee mensen hebt: wetenschappers en mensen die in sprookjes geloven.
dit laatste denk ik zeker niet en je hoeft ook niet alles te kunnen verklaren maar je zult tog wel een bepaald niveau van educatie gehad moeten hebben (ook al is dat heel laag) om normaal en zelfstandig te kunnen functioneren in deze maatschappij en er zijn allerlij instanti's voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten etc. wat natuurlijk heel erg goed is maar ik denk niet dat die er komen voor mensen die niet gaan leren omdat ze menen zo gelukkiger te zijn... en natuurlijk kan de wetenschap een hoop mystieke dingen verpesten maar als je geen educatie wil moet je niet in een westerse samenleving gaan leven
Oud 04-03-2003, 06:56
hajo
hajo is offline
ow ja, net of we kunnen kiezen.....

(nou ja, volgens de reïncarnatie theorie wel natuurlijk)
Oud 09-03-2003, 18:47
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
hajo schreef:
ow ja, net of we kunnen kiezen.....

(nou ja, volgens de reïncarnatie theorie wel natuurlijk)
waaruit kunnen kiezen ???
Reageren

Regels voor berichten