![]() |
|
in alle drie de casussen: stel, ik probeer eerste hulp 'toe te passen' en ik breek een arm/been/rib/enz. Dan ben ik strafbaar, omdat ik nog geen EHBO-diploma heb.
Dus ik bel 112. Bij die verkrachter weet ik niet zo goed wat ik doe, ik zou die vent sowieso niet op zijn hoofd meppen ofzoiets, dus eigelnijk is die casus voor mij niet geschikt.
|
Ik zou eigenlijk in alle gevallen naar 112 bellen of naar iemand anders bellen die mij het nummer van een ziekenhuis kunnen geven. Ik heb geen ehbo-cursus gedaan zoals je kan merken
|
Verwijderd
|
CASUS 1.
Ik vraag zoiets als "gaat het?" "heeft u medicijnen?" (als in: pilletje onder de tong...angina pectoris) "zal ik een dokter/ambulance bellen?" en ik kijk wat ie doet, zegt, wat er gebeurt...ziet het er ernstig uit dan haal ik hulp. CASUS 2. Is mij niet realistisch genoeg..ik zie mezelf die verkrachter niet aanvallen. Ik zou zo niet kunnen zeggen wat ik in die situatie zou doen. CASUS 3. ik bel 112. owja en ik heb geen EHBO-cursus gehad ofzo (dus vandaar dat ik niet zelf met vanalles ga klooien) |
![]() |
|
![]() |
Wij hebben een keer iemand voor ons huis gehad die een hartaanval kreeg. We hebben 112 gebeld. We zitten op loopafstand van het ziekenhuis, maar het heeft ruim 25 minuten geduurd voor de ambulance er was. Met hartmassage hebben we hem nog een kwartier bij de tijd weten te houden, maar toen de ambulance kwan was het dus al te laat. Zonder de massage was dat al in 5 minuten bekeken geweest, zeiden ze van de ambulance.
En waarom het zo lang had geduurd? De telefoniste had het niet goed begrepen. Die had alleen maaar doorgegeven dater iemand was gevallen. Niet waarom, terwijl we dat toch echt hadden gezegd. Toen hadde ze dus niet zo'n haast gemaakt. Op 112 vertrouw ik niet meer zo erg, sinds die tijd.
|
![]() |
CASUS 1.
Je zit in de trein, de stoptrein Amsterdam-Utrecht, bij Abcoude. Plotseling zie je de persoon voor je raar kijken, hij lijkt benauwd te worden. Het is een man van ongeveer 45 jaar, met ernstig overgewicht. Hij rookt ook, je zit in de rokerscoupe. De man grijpt naar z'n borst en zakt opeens onderuit. Met verschrikte ogen kijkt hij naar boven. -Wat doe je? Gewoon laten liggen. Euh nee, ik zou de rest van de coupe aansporen om zo snel mogelijk een conducteur te vinden die weet hoe we die man kunnen helpen.. bijvoorbeeld een dokter of iemand met dergelijke kennis in de trein, ehbo op het eerstvolgende station, ofzoiets. Ik zou zelf niet weten wat te doen, behalve dan de mensen kalm houden en hulp inschakelen. CASUS 2. Station Amsterdam Centraal, donderdagavond 23:30, op een perron. Je loopt om een hoekje, en ziet een verkrachting! Een man staat tegen een meisje, het is wel duidelijk. Je bedenkt je geen moment en je slaat de verkrachter hard op zijn achterhoofd, uit blinde woede. Te laat zie je het mes: de verkrachter had een mes tegen de keel van het meisje gezet, en die heeft hij op het laatst verder gedrukt. Een grote gapende wond, het bloed SPUIT eruit! Het meisje valt meteen op de grond. Je vermoedt dat een halsslagader is geraakt en open ligt, onderin haar hals. -Wat doe je? Bijna flauwvallen, overgaan op de automatische piloot en 112 bellen. Bewusteloze dader nog een trap voor zn ballen geven. Wond proberen dicht te houden misschien, met een zakdoek of tshirt ofzo. CASUS 3. Het is maandagmiddag, je fietst van school naar huis, tijdens een onweersbui. Het regent niet, het is droog, maar het bliksemt en rommelt wel boven je hoofd. Plotseling zie je 100 meter verderop een enorme felle flits en een reusachtige klap. Als je even later nog eens kijkt, zie je iemand op de grond liggen. Het is een bejaarde vrouw van ongeveer 75 jaar. Je ziet dat haar kleding op haar linker bovenarm geschroeid is, en haar linkerschoen ook. Je knielt neer en voelt haar polsslag, die is erg zwak en onregelmatig. Ventrikelfibrilleren. -Wat doe je? Reanimatie ofzo? Als ik wist hoe. Ik weet niet precies hoe het menselijk lichaam reageert op zo'n shock, ik geloof dat je hele lichaam dan naar de klote is. Toch maar weer 112 bellen en erbij blijven. Wat betekent 'ventrikelfibrilleren'? En nee ik heb nooit een ehbo cursus gehad of iets dergelijks.. en ik heb ook nog niet naar de andere antwoorden gekeken.. dus dit zijn mijn eerste ingevingen! Doe er wat leuks mee ![]() Cat
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
geval 1:
ik kijk of de persoon bewusteloos is, dmv aanspreken. Reageert hij/zij hier niet op, dan pas ik pijnprikkels toe. Reageert diegene hier ook niet op, dan is hij/zij diep bewusteloos. Dan moet je eerst de hartslag checken. Als die afwezig is, gelijk reanimeren. Is er wel circulatie (hartslag dus), dan check ik de ademhaling. Is die afwezig, dan moet je beademen. Is die aanwezig, leg ik de persoon in de stabiele zijligging, en ga ik een ambulance bellen. Als de persoon reageert op aanspreken en/of pijnprikkels, dan is hij/zij niet diep bewusteloos, en is er dus circulatie aanwezig. in dat geval moet je de ademhaling checken. Is die afwezig-> beademen. Is die aanwezig-> stabiele zijligging. Maar als iemand op zo'n manier in elkaar zakt, kun je er donder op zeggen dat-ie een hartaanval heeft, en dus diep bewusteloos is. De kans dat je moet reanimeren is dan behoorlijk groot. geval 2/3: geen idee! edit: in geval van brandwonden bij die blikseminslag: eerst koelen, desnoods met slootwater.
Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 18:59. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Goed, even serieus: een ventrikel is volgens mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde een hartkamer en fibrileren duidt op een hartritmestoornis waarbij de hartspiervezels zeer snel en ongecontroleerd samentrekken. Bij ventrikelfibrilatie gaat het dus om een snel en ongecontroleerd samentrekken van de hartspiervezels in de hartkamer. Het is een beruchte complicatie van een hartinfarct en is zonder verdere therapie dodelijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Reanimeren en beademen bij case 1, hoofd lager dan de rest van het lichaam leggen bij case 2 (moet overigens ook bij case 1!), en bij case 3 reanimeren en beademen, mocht het nodig zijn. In een ander geval de brandwonden koelen gedurende tussen de 20 en 45 minuten. En in alle gevallen 112 bellen en kijken of er een deskundig iemand in de buurt is uiteraard. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik ga er op straat niet vanuit iets in de buurt te hebben om mee te koelen, maar mocht er een huisje zijn of een sloot oid...dan zou ik idd koelen... Sloot is wel vies, maar ik geloof dat je toch beter daar mee kunt koelen dan niet, toch? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() *vind deze les nog nuttelozer dan ze hem al vond* Maar goed, dan houd ik het meer bij het bellen van 112. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben dus ook nooit bang geweest voor aanranders en verkrachters.En daar ging het hem om. Maar on topic: Een halsslagaderlijke bloeding moet je toch dichtdrukken op het sleutelbeen?
||
Citaat:
- laat het slachtoffer onmiddellijk gaan liggen - kniel aan de gewonde zijde van het slachtoffer - leg een geopend snelverband op de wond of maak bij gebrek daaraan gebruik van een zakdoek of gebruik de eigen duim - druk bij een bloeding aan de linkerzijde de rechterduim krachtig op de wond, waarbij de overige vingers de nek omsluiten *bij een bloeding aan de linkerzijde de rechterduim plaatsen* - buig met de vrije hand het hoofd van het slachtoffer in de richting van de gewonde zijde - houd dit vol totdat deskundigen de hulpverlening overnemen.
||
Citaat:
2) Ligt eraan of dader nog met mes in de buurt is en mij wat zou kunnen doen... Stel dattie weg is dan vinger stoppen op plek van bloeding. Meisje kalmeren. Zoiets??? En 112 bellen... 3) Als ze bij bewust zijn is kalmeren en 112 bellen. Ahhhh enige dat ik kan is iemand gerust stellen denk ik. Ben veelste bang dat als ik iets zou doen dat dat situatie alleen maar erger maakt. Achtergrond: geen... |
![]() |
||
![]() |
25 replies... en ik ben een paar dagen afwezig geweest van het forum. Ok, hier de 'antwoorden'. Maar onthoud, ieder geval is anders!
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
casus 1: als de man naar zijn borst grijpt is het meestal geen hartaanval/ verzakking of iets dergelijks omdat dat meestal niet recht op de borst is maar linker arm, rug of nek.
maar ik zou dan ademhaling controleren -> aanwezig = stabile zijligging... afwezig is 2 ademstoten (uit de 5) dan kijken of er een pols is aanwezig is blijven beademen...afwezig is iemand 112 laten bellen en hartmassage beginnen (2 tot 15!!!!) net zolang tot ik het niet meer aankan of dat er hulp komt of de man weer zelf gaat ademen een hart ritme krijgt. casus 2 is inderdaad beetje niet logisch maar eerst natuurlijk zorgen dat er geen gevaar is en dan haar slagader dicht drukken (zowel onder als boven jah) en haar BENEN NIET OMHOOG LEGGEN!!! maar het hoofd iets om hoog leggen omdat er nog een tweede slagader is die het bloed voldoende naar de hersenen brengt, en ook 112 bellen casus 3 zelfde als bij casus 1, eerst de vitale functies controleren en dan beginnen met hartmassaga (eerst 112 bellen!!) totdat er hulp komt. mochten er mensen omheen staan deze de brandwonden met water overgieten ow en ik heb een ehbo diploma, reanimatie certificaat en studeer voor verpleegkundige ![]()
|
![]() |
CASUS 1.
Eerst zou ik controleren of deze persoon nog een polsslag heeft. Heeft hij deze polsslag dan is hij waarschijnlijk flauwgevallen en zal naar verwachting wel weer binnen een paar minuten bijkomen. Is er geen polsslag dan begin ik direct met een reanimatie en bel laat iemand een ambulance bellen. CASUS 2. Je drukt de wond dicht zodat er geen bloed meer uitstroomt. En om de minuut verslap je je druk even om te zorgen dat er nog bloed naar de hersenen kan stromen. Verder zou ik een ambulance laten waarschuwen. CASUS 3. Ik zou hetzelfde doen als bij CASUS 1. Achttergrond: EHBO-cursus, opleiding laboratorium techniek |
![]() |
|
je hoeft de druk niet te verlagen bij casus 2 (waar de arteria carotis want we hebben er twee van!! dus de ander neemt de taak over)
en je moet het hoofd nooit lager leggen, in geen van de gevallen, zeker niet bij casus twee anders maak je de druk op de open slagader alleen maar groter!!! ow en het eerste belang is altijd dat je zelf!! veilig bent, dus als je op een doorgaande weg staat ofzo, moet je daar eerst vandaan!
|
Verwijderd
|
De antwoorden van Fleet Admiral zijn belachelijk. Echt zo uit het boekje gehaald, maar in realiteit zie ik me dat echt niet doen *ril*
Als als als .. sure. "laat iemand anders 112 bellen" .. wie? Wat als je alleen bent? Dader aanvallen? Iemand met een mes aanvallen? Geef mij een mes en val me dan eens aan, ik snij je echt aan gort *kent een paar technieken van zijn pa die het in het leger geleerd heeft* Volgens mij ben je een beetje stom in je hoofd. |
![]() |
|
Ik denk dat veel mensen bij alledrie de cases gewoon 112 belt en half paniekerig zouden doen. Nu bedenken wat je zou doen, is volslagen onmogelijk; als je echt in zo'n situatie zit is het toch behoorlijk anders.
Ik denk dat ik zelf bij case 2 eerst over zou geven, trouwens, bij het zien van een gapende nekwond waar het bloed eruit spuit. (ik zou uberhaubt al 112 gebeld hebben nog voordat ik de aanvaller zou confronteren) |
![]() |
|
waarom legt iedereen de man uit casus 1 in de stabiele zijligging?! Dat heet toch geen nut mensen, is hij buiten westen? NEEE! zo gaat die man stabiel doood, nou yay!
Probeer uit te vragen of hij nitroglicerine tabletjes/spray bij zich heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
stabiele zijliggen bij casus 1 is helemaal niet zo erg, ligt er aan of er vitale functies zijn
als deze afwezig zijn en je legt hem in een stabiele zijligging dan heb je een probleem jah
||
Citaat:
*Hij wordt wat dat betreft dus doodgegooid met casussen ![]()
|
casus 1:
1: Proberen contact te maken en kijken of ie nog ademt, als dat niet lukt en als ie niet ademt........ 2: Pijnprikkel, daarna........... 3: Pols checken(in de nek)....... bij negatief resultaat iemand opdracht geven 112 te bellen, dan reanimatie: - met twee personen reanimeren een keer mond op mond en 5keer hartmassage, -als je alleen bent twee keer mond op mond en 15 keer hard massagge. cursusje reanimatie gehad ![]() Laatst gewijzigd op 08-03-2003 om 19:49. |
![]() |
||
![]() |
Uitgebreider antwoord op casus 2...
![]() Citaat:
(Zeer goed boek... zoek eens in de bibliotheek. ![]() Laatst gewijzigd op 08-03-2003 om 19:52. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Maar goed, weer on-topic. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja, dat is het leuke van strafrecht. Hoe ouder ze zijn, hoe leuker ik ze vind. Koperen Centen en Eierschedel vind ik toppers.
||
![]() |
Oeh, deze is ook erg...
![]() Citaat:
"De patiënt moet zo snel mogelijk, maar wel veilig (neem geen risico bij het rijden), naar een ziekenhuis gebracht worden waarvan men weet of mag aannemen dat er ingegrepen kan worden." Regel via de 112-ambulance centrale (CPA) een rendez-vous met een ambulance, langs de route waarlangs je rijdt! Daar kun je de patiënt overdragen aan de ambulance: die kan in ieder geval sneller door het verkeer dan jij! En denk er dus aan: de patiënt moet NIET zomaar naar een ziekenhuis worden gebracht, maar naar een ziekenhuis met een hartchirurgisch centrum! Deze vind men in veel grote steden (niet in o.a. Den Haag, en ook niet in het VU ziekenhuis in Amsterdam). |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
owllands #2 (oehoe) Metal | 500 | 21-08-2007 21:30 | |
Films, TV & Radio |
Alfred J. Kwak GekkeWaus | 86 | 08-12-2006 20:57 | |
Liefde & Relatie |
whelp, half aangerand door een homo TenaciousD | 94 | 09-05-2005 09:27 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Psychologie |
vakantie trauma's? 4774 | 5 | 23-07-2004 23:58 | |
Films, TV & Radio |
Trauma: Life in the ER [Discovery] Rabbi Daniel | 4 | 04-10-2003 13:43 |