![]() |
||
Wat is Knoppix
http://www.knoppix.net Citaat:
Intel compatibele CPU (vanf i486), 20 MB RAM voor alleen tekst gebruik, tenminste 82MB RAM voor gebruik van grafische desktop met KDE, 128 MB wordt aanbevolen als U office pakketten wilt gebruiken. CD-Rom waarvan U kunt booten, als alternatief een Bootfloppy en standaard CD-Rom (IDE/ATAPI of SCSI), standaard SVGA-compatibele grafische kaart, serieëele of PS/2 standaard muis, of ook IMPS/2-compatibele USB-muis. Screenshots ![]() Bootscreen ![]() Auto configuratie ![]() KDE 3.0 desktop ![]() Konquerer web browser ![]() Kspread Ik heb Knoppix gedownload, en het gebrand op een CD, ben er erg tevreden over, dmv. deze CD kun je een beetje wegwijs worden met Linux, ik moet zeggen dat ik tot nu toe er al veel van geleerd heb. Dus als je eens met Linux wil beginnen raad ik je aan, hier eens naar te kijken. Je boot je PC gewoon vanaf de CD-ROM, en al je data blijft verder intact. Als het goed is werkt ook gelijk alles, dus het geluid, je harde schijven (partities) worden gemounted, etc. Het is niet zozeer dat je na Knoppix een Linux guru bent, maar je raakt zeker wel bekend met de "look 'n feel" van Linux, Knoppix is natuurlijk maar een heel kleine demo van alle mogelijkheden. Je raakt zo een beetje bekend, en zul je ook minder problemen hebben met grotere distrubuties. Je kunt dus zonder problemen Knoppix in je CD lade douwen, en eens lekker uitproberen, als het goed is start je PC daarna gewoon weer op met Windows (of een ander OS wat je geinstalleerd hebt).
Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 21:45. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind het niet "the real thing" maar je kunt ook niks verneuken als je alleen vanaf CD-ROM kan werken.
Maar ik zou toch wel willen dat ze root hadden enabled. Dan kon je wat meer. Commands zijn hier: Open Shell Type "su" voor superuser Type "passwd" voor password in te voeren Maar wat dit precies doet ben ik nog niet achter, volgens mij werkt dat niet, vanwege password lock.
||
Citaat:
Maar verder vind ik Knoppix trouwens wel cool. Heb het nog niet extensief gebruikt ofzo, maar het is wel nuttig als je Windows weer eens gecrasht is en je moet snel ff op internet enzo. Was de normale Debian maar zo makkelijk te installeren.
|
![]() |
Leuk dat je met Linux bent begonnen. De screenshots zijn jammergenoeg wat onduidelijk. Knoppix is btw op Debian gebaseerd.
http://www.debianplanet.org/ staat ook nog wel 'ns Knoppix nieuws. Misschien het kijken waard voor je.
|
Ik heb de screenshots aangepast.
Dat Knoppix gebasseerd is op Debian was me al duidelijk, er zit nml. ook een wallpaper van Debian in het pakket. ![]() Ik heb trouwens ook geprobeerd Debian te installeren, maar dat viel nog niet mee. Ik vind de installatie nogal gebruiksonvriendelijk, het is niet grafisch, ik vind het iig. niet practisch. Ik krijg geen IP adres, maar dat heet ook te maken met mijn router, denk ik, moet ik nog even naar kijken. Op mijn werk werkte Knoppix trouwens prima, op een Pentium IV 1.8 ghz, 256 MB RAM, 20 GB HIDSK. Thuis op mijn knutsel PC heb ik dus troubles met het verkrijgen van een IP adres via DHCP. (Celeron 433@550, Asus P3B-F, 640 MB RAM, RLTK netwerk kaart, Geforce 2TI.) Maar ook op een wat langzamer systeem draait het prima.
Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 21:52. |
![]() |
|
Ik heb nu Linux Mandrake geinstalleerd, en dat werkt echt heel erg goed, de installatie is makkelijk, en je kunt een hoop programma's installeren, en eigenlijk werkt alles meteen.
Ik heb het nu ook voor elkaar om mijn Windows Shares te kunnen benaderen (via Samba), alleen nu wil ik dan no Linux vanuit Windows kunnen benaderen. Alleen dit gaat dus niet over Knoppix, maar als je een PCtje over hebt, kan ik je ook zeker aan raden om Mandrake te installeren! ![]() http://www.mandrakelinux.com/nl/
|
![]() |
Knoppix is ideaal voor demonstraties. Bij Informatica moesten we een presentatie houden over een pc-related onderwerp, en hoe kun je GNU/Linux nou beter presenteren dan met het OS zelf! Ook toen we een website moesten maken gebruikte ik Knoppix om wat HTML en javascript etc. uit te spugen. Ik kon mbv Samba ook gewoon op het schoolnetwerk om mn resultaten op te slaan.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je kan het dus wel niet op Knoppix laten werken, tenzij je natuurlijk je eigen knoppix samen stelt met zelf gecompileerd kernel e.d. (wat op zich niet zo moeilijk is lijkt me) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat is er btw zo buggy aan MDK? Ik heb hier geen last gehad van bugs(MDK8.1, 8.2 & 9.0). (Ze zullen er ongetwijfeld in zitten, maar voor mij zijn ze dus niet merkbaar) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
een FTP-install is idd wel iets moeilijker dan een gewone, maar echt moeilijk is het niet. ik veronderstel dat er documentatie is voor de FTP-installatie, dan kan het toch niet zo moeiljk zijn? ik heb mdk 8.0 & 8.1 veel gebruikt, en ik herinner mij veel problemen. bijvoorbeeld fonts installeren met drakfont of zoiets ging niet (alleen windows fonts), dan waren er nog al de andere problemen met de drakes... bijvoorbeeld na het herconfigureren van lilo was de hele harde schijf gewist. het is een tijd terug dat ik het gebruikt heb, maar ik herinner mij dat er veeeeel problemen waren. ook veel crashes. ennuh die rpm-installeerder liep constant vast en werkte niet compleet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
SuSE & mdk zijn duidelijk gemaakt voor newbies, en zijn allemaal erg eenvoudig. het voordeel dat SuSE over mdk heeft, is dat het ook helemaal werkt. ik heb redelijk wat ervaring met beide distros (alhoewel ik nu geeneen v/d twee zelf gebruik), en mijn ervaring is toch dat bij SuSE altijd alles werkte en bij mdk niet. in het begin is mdk goed, maar na een tijdje als je iets complexere dingen wil gaan doen vraag je je af of je het verkeerd doet of of mdk gewoon b0rked is. in mijn ervaring was het toch meestal mdk die buggy is. voor newbies kan je dus wel uitmaken welke distro het meest geschikt is imho. maar dan heb je er natuurlijk ook die beginnen met LFS ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Toen was er nog niet de urpmi van nu. Als je de juiste sources hebt ingesteld (MDK main, contrib, evt. non-free, plf, andere 3rd party) werkt het net zo goed als het APT van Debian (draai ik op mijn server en een sloom workstation). Mandrake is m.i. heel erg gegroeid in kwaliteit de laatste tijd. De vragen en krijgen veel input van users. Denk bijvoorbeeld aan Mandrakeforum en het RPM voting system. Niet dat ik iets tegen Suse heb. Ik heb zelf Suse 8.0 ook gedraaid en was er zeer tevreden over. Ik mis bij Suse alleen Gnome support, user involvement en urpmi. En aangezien ik alleen Gnome 2.2.0.1 en E17 gebruik, kan houd ik het liever bij MDK. |
![]() |
|
![]() |
Hey ik denk dat we dit topic beter over Knoppix kunnen houden en dan een apart topic over 'vergelijkingen tussen distros' anders kunnen we elk topic waar een distro wordt besproken wel naar een distro-war topic herleiden. Dus please weer ontopic, de andere discussie mag best zolang het netjes gehouden wordt; maar dan in een nieuw, algemeen Linux-distro topic.
||
![]() |
Citaat:
Wat urpmi betreft heeft SuSE een alternatief: YOU. YaST Online Update - een module van YaST2. ik vind 't zeer goed, alleen een beetje onduidelijk ze moeten wat aan de interface van YOU werken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Voor Photoshop is er een mooi (en gratis!) alternatief: The Gimp.
GNU Image Manipulation Program (zoiets was het). Of er Photoshop voor Linux is, weet ik niet, misschien dat het werkt via de Emulator WINE (Wine Is Not an Emulator, beetje vaag dus). En voor Dreamweaver is er ook vast een (gratis) alternatief.
||
![]() |
Citaat:
dreamweaver: via codeweavers wine met vmware (vmware.com) kan je sowieso al je windows progjes draaien als je dual boot internet delen: bwa redelijk... er bestaat een redelijke howto voor, maar je moet wel al wat van GNU/Linux kennen om het goed te begrijpen. onder GNU/Linux noemt internet delen trouwens IP Masquerading. als je er hulp voor nodig hebt kan je me altijd mailen, ik heb 't een weekje terug gedaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tot nu toe heb ik alleen notepad aan de gang gekregen, maar goed. ![]()
|
Klopt, het is heel simpel.
Je brand de ISO op CD (die je kunt downloaden op www.knoppix.net), en je duwt hem in je PC, en je start hem op, de rest gaat vanzelf. Als het goed is word al je hardware herkent (tenzij je echt exotisch spul hebt), en je kunt eigenlijk meteen alles, want de populairste software is al voorgeinstalleerd. Verder zijn je harde schijven tegen schrijven beveiligd, dus je kunt niet per ongeluk iets wissen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb Mandrake 9.0 geïnstalleerd en na een dag er alweer afgegooid...'tis me gewoon teveel werk om alles goed te krijgen en ik heb er het geduld niet voor. Bovendien is zo traag als dikke stront door een rietje op m'n ouwe Celeron 550 met 128Mb. Of dat normaal is weet ik niet, maar voor mij wel een reden om er niet meer mee door te gaan.
|
![]() |
||
Citaat:
/me geeft Nare Man een bootable debian diskje met Emacs erop. als init
||
![]() |
Citaat:
Note: No offense. Ikzelf gebruik ook Debian op mijn kleine personal server. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() edit:typo |
![]() |
||
Citaat:
de meest gebruikte GUI is x window dus je gaat naar www.xfree86.org en dan zoek je een manual, die staat er vast |
![]() |
|
Ik heb vandaag mijn dag doorgebracht met Gentoo installeren... Was interessant dagje, wel.
![]() Zie ook mijn weblog.
||
Citaat:
meen je neit, leer eerst maar eens met een gewone distro werken. niet zo'n shit, leuk voor opreis door windows land maar dan heb je het wel gehad.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Algemeen/Discussie] Open Source ILUsion | 18 | 29-09-2005 03:30 |