Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2003, 15:50
machina1985
machina1985 is offline
Hallo Ik heb een vraagje

Ik heb gisteren een nieuwe pc gekocht met 40 gb vaste schijf erin.
Nu heeft windows xp en andere windows versie volgens mij ook wel de mogelijkheid tot energiebeheer, ik kan mn vaste schijven etc. na een uur op standby laten zetten. Ik download nogal veel en de pc staat vaak lang achter elkaar aan (paar uur te downloaden), kan het dan kwaad voor de vaste schijf als hij op standby staat en er toch ondertussen naar geschreven wordt?

En:

Is het in het algemeen slecht voor een pc en zijn harddisk om hem vaak uren lang achter elkaar aan te hebben of maakt dat niks uit>?

Ik heb namelijk geen zin dat mn nieuwe pc snel weer kapot is
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2003, 16:08
Orion16
Orion16 is offline
Tsja, waarom niet Sommigen hebben een zelfgebouwd servertje en die dingen staan 24/7 aan..
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 21:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hardeschijf gaat standby als er x-aantal uur helemaal niks naar geschreven of van gelezen wordt. Als je aan het downloaden bent, gaat je hardeschijf dus nooit stand-by. Als de hardeschijf standby is een applicatie (of het OS) wil ervan lezen, dan duurt het een paar seconden voor de hardeschijf is opgespind en dan gaat alles vrolijk verder. Niets om je zorgen over te maken.

Ook het lang aan staan van je computer is niet erg. IBM zegt dat je IDE hardeschijf maar 12 uur per dag aan mag, maar je kunt hem rustig 24/7 aan laten staan. Wel moet je zorgen dat je hardeschijf niet te warm wordt, dat kan wel schadelijk zijn. Je kunt gewoon even voelen met je hand. Het mag lauw/warm zijn, maar niet heet. Als 'ie aardig warm is, doe je er misschien verstandig aan om een 80mm fan van €2 erop te richten... makkelijk en goedkoop.
Oud 11-03-2003, 06:39
machina1985
machina1985 is offline
Oke bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten