![]() |
|
Verwijderd
|
Ik had hele goede ervaringen met Exile.nl en zodoende deze winkel aangeraden bij een vriend van me. Hij had vorige week vrijdag een aantal onderdelen besteld via de internetwinkel Exile.nl, gevestigd te Heerenveen. Woensdag had hij nog niets gehoord en besloot te gaan mailen. Daar werd niet op gereageerd.
Sinds 18-1 is de site plat en wordt er, zoals eerder gezegd, niet meer op emails gereageerd. Bellen lukt niet, of er komt een in gesprek toon, of er wordt helemaal geen verbinding gemaakt. Exile had ook een MSN service, die sinds een week ongeveer ook niet meer online is. Toen ik gisteren even een kijkje naam op t.net, bleek dat er iemand al suggereerde dat Exile wel eens failliet kon zijn. Ik ben er vanmiddag even langs gefietst, maar het pand staat NIET leeg. Toen ze nog in bedrijf waren hadden ze rechtsachter het bureau een modem staan knipperen. Dat modem is weg. Verder staat alles er nog, van monitoren tot een geldkistje. Het lijkt alsof ze 's avonds weg zijn gegaan en alles gewoon hebben laten staan. Er valt echt niets vreemds aan te zien. Zelfs de computer waar zij zelf altijd achter zaten staat er nog steeds. Ook de trolley's voor de NPD om bestellingen te versturen staan leeg binnen... Als je de deur open zou doen zou je zo een bedrijf verder kunnen runnen ![]() Er hangt een briefje op de deur. Helaas niets interessants, behalve dat ze een internet shop zijn en ze alleen klanten willen die een afspraak hebben. "Geen afspraak? Surf dan even naar www.exile.nl voor een afspraak..." yeah right... Wanneer je hier eens kijkt, zie je dat er echt tientallen mensen gestrand zijn. Mensen die besteld hebben en niets gekregen hebben, mensen die zelfs vooruitbetaald hebben en vervolgens niets meer horen! Op t.net is te zien dat ook Tros Radar geschreven is, om deze zaak eens onder handen te nemen. Mensen voelen zich opgelicht, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Een aantal vragen die mij enigszins bezig houden: - Ik heb mijn systeem daar gekocht; wat nou als ik binnen mijn garantietermijn problemen krijg? Waar moet ik dan zijn? - Wat denken jullie wat hier aan de hand is? - Zijn er hier mensen die dingen besteld hebben en dus ook gedupeerd zijn? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mensen moeten zich niet opgelicht voelen. Exile is een bedrijf wat allang een goede reputatie heeft opgebouwd bij tweakers, het gaat te ver om ze van oplichterij te betichten. Ze zijn gewoon failliet. Ik zal het faillissement even kort toelichten.
Als een bedrijf in staat van faillissement wordt verklaard, wil dat zeggen dat het bedrijf niet meer over zijn eigen goederen mag beschikken: het blijft wel eigenaar, maar alle handelingen ten aanzien van de goederen worden door een curator verricht. De taak van de curator is alle goederen die zich in het failliete bedrijf bevinden, te verkopen zodat de schuldeisers van het bedrijf kunnen worden betaald. In de praktijk is het echter meestal zo (in 80% van de gevallen) dat er niet genoeg goederen zijn om alle schuldeisers te voldoen. Iedereen krijgt dus maar een deel van zijn geld terug. In de praktijk echter krijgen 'gewone' schuldeisers vaak niets, omdat er ook 'prioriteitsschuldeisers' bestaan: dat zijn bv. bedrijven als het energiebedrijf, gas- water en licht, de verhuurder van het bedrijfspand enzovoort. Die worden éérst betaald, dán pas komen de gewone schuldeisers aan de beurt. Zoals ik zei, in vrijwel alle gevallen gaat de opbrengst van de failliete boedel geheel naar de prioriteitsschuldeisers. Als gewoon schuldeiser heb je, cru gezegd, gewoon pech. Je kunt je vordering indienen bij de curator: die verifiëert je vordering en dat wordt op een lijst gezet. Aan de hand van die lijst worden de verschillende schuldeisers voldaan. Terug naar de werkelijkheid: als Exile werkelijk failliet is, geef ik je weinig kans dat je je bestelde computerspullen nog krijgt. Reken er maar gewoon op dat je je geld kwijt bent: dat heeft niets met oplichting te maken, dat is nu eenmaal de wet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega?P=exile
Hier staan een hoop topics iig, maybe zit er wat bij.. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tjaaaa zo gaat t ik heb et ook niet verzonnen, maar ik begrijp wel waarom. Anders gaat iedereen zitten trekken aant geld en krijg je eindeloze discussies en nu ist in een klap duidelijk wie wat krijgt. Duz dikke pech. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk zou je eigenlijk 'gewoon je geld moeten terugkrijgen', maar dat kan niet zomaar. Er zijn echter wel meer leveranciers die zich jegens Exile verbonden hebben, en de wetgever heeft er voor gekozen die schuldeisers bóven andere te stellen. Gas, water, electriciteit en verhuur zijn namelijk zaken die van essentiëel belang zijn voor de bedrijfsvoering. Die kunnen niet worden stopgezet als het bedrijf failliet is. Als een failliet bedrijf geen pand, geen stroom etc. meer zou hebben, zou het totaal kapot gaan: dan zou het bij verkoop ook niks meer opleveren en zou níemand iets krijgen. Daarom is ervoor gekozen de belangrijkste schuldeisers éérst te voldoen. Dat is nu eenmaal een keuze van de wetgever. Trouwens, het is eigenlijk gewoon niet de bedoeling dat je met een onveilig bedrijf in zee gaat. Natuurlijk kun je dat vantevoren niet zien aankomen, maar éigenlijk moet het wel. Dat is het probleem met webwinkels: je hebt nauwelijks inzicht in de bedrijfsvoering, in de financiën etc. Bij een gewoon bedrijf kun je dat toch iets makkelijker opvragen. Het is natuurlijk belachelijk om voor elke aankoop van een CD-ROM speler de jaarrekening op te vragen, maar als je echt een grote aankoop wilt doen is dat misschien wel handig. |
![]() |
||
Citaat:
![]() en zonder tussenpersoon ook niet van exile.. )) maar heb al iemand gevonden die gaat voor me uitzoeke ![]()
__________________
Kijk,een blauw balkje ████ . "Tigerly: Wat feacepalm je me,vlerk?!" Absinthe:"Ik voel me vooral beter dan jou."
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat antwoord kan ik je zo geven.
Dat moederbord is niet 'van Exile', het is alleen door Exile verder verhandeld. Zij zijn niet de fabrikant. Normaal gesproken maakt het niet uit van wie je het onderdeel koopt: de garantie blijft erop zitten. Immers, een verkoper heeft niets aan de garantie als hij het produkt niet meer in z'n bezit heeft. De garantie gaat dus in principe altijd mee met het produkt. Echter, wat vaak gedaan wordt, is dat detailhandelaren de garantie van de fabrikant overnemen. Stel: fabrikant A geeft drie jaar garantie op zijn harde schijven. Computerzaak B spreekt met fabrikant A af, dat hij deze harde schijven gaat verkopen, maar spreekt ook nog iets anders af: namelijk dat hij als tussenpersoon gaat functioneren tussen fabrikant A en de koper. Als klant C een probleem heeft met z'n harde schijf, brengt hij het terug naar verkoper B. Die stuurt het vervolgens op naar fabrikant A. Tussen A en B is dus een service-overeenkomst en tussen B en C een 'gewone' koopovereenkomst met garantie. Het voordeel van zo'n contructie is, dat de verkoper B zelf kan bepalen hoeveel garantie hij geeft. Zo kan hij bijvoorbeeld één jaar garantie verlenen en de volgende termijnen per jaar verkopen. Iemand die geen behoefte heeft aan drie jaar garantie, kan het produkt zo goedkoper aanschaffen. Heel veel A-merk-fabrikanten zoals Compaq en Packard Bell doen dit zo via de ketens van Dixons. |
![]() |
|
Zoek voor de grap eens op http://gathering.tweakers.net/ naar exile voor nog meer 'tevreden' klanten
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ff een positief bericht over exile (naja positief) "Iig lijkt t er niet op dat exile failliet is ofzo. Ik woon nl in heerenveen en heb gehoord dat de eigenaar een zwaar auto ongeluk heeft gehad en in t ziekenhuis ligt. En indien exile zo goed als een 1 mans bedrijf is (hier doel ik dus op een eigenaar en dan nog 1 gast die alles in elkaar draait en een secretaresse). Is het bedrijf nu dus dicht. Verder staat t hele pand nog vol met pc onderdelen...dus waarschijnlijk al jullie spullen DUS HEB HOOP!!!!"
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Btw voor de rest van de mensen, mobo van klant heb ik naar een bedrijf in Oldenzaal,waar ze alsnog gaan kijken naar de garantie, en waarschijnlijk wordt alles vergoed, nog niets zeker ![]() Dus ik hoor nog wel , Moonspell
__________________
Kijk,een blauw balkje ████ . "Tigerly: Wat feacepalm je me,vlerk?!" Absinthe:"Ik voel me vooral beter dan jou."
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|