Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2003, 10:47
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Kan iemand een aantal voor -en nadelen van bloeddonatie opnoemen? Ik ben namelijk van plan om binnenkort bloed te doneren, want er is geloof ik een tekort. Maar welke voor en nadelen kleven dr aan vast.
Oud 31-03-2003, 10:58
Verwijderd
voordelen:
-gratis koffie en koekje (dat kreweg je daar geloof ik)
-je helpt dr mensen mee

nadelen:
-mensen kunnen misprikken, ja ik heb dr een fobie aan overgehouden, door dat bloedprikken.. meestal gaat het goed maar als je onervaren mensen krijgt kan het mis gaan
-de pijn, hoewel die neit echt veel is
-je kan je wat ziekig voelen geloof ik dagen drna
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 11:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je al een laag HB hebt kun je bloedarmoede krijgen geloof ik.
Oud 31-03-2003, 11:58
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-03-2003 @ 11:05:
Als je al een laag HB hebt kun je bloedarmoede krijgen geloof ik.
Als je laag Hb hebt mag je niet meedoen En laag Hb en bloedarmoede is het zelfde. Of nou ja een TE laag Hb is bloedarmoede.
Oud 31-03-2003, 12:21
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
Waar ik nu op kom :

Voordeel - je helpt er iemand mee
Nadeel - bloedprikken

Ik zou zelf ook graag bloed geven, maar ben panisch voor naalden en voor bloedprikken in het bijzonder, dus helaas.
Oud 31-03-2003, 13:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Als je laag Hb hebt mag je niet meedoen En laag Hb en bloedarmoede is het zelfde. Of nou ja een TE laag Hb is bloedarmoede.
Ja, dat bedoelde ik dus maar ik kwam niet zo lekker uit mn woorden. Als je een geliefde bloedgroep hebt (O negatief ofzow) zou ik het zeker doen tenzij je echt panisch bent voor naalden, net als ik. Bloedprikken lijkt me doodeng terwijl ik dat bij een inenting helemaal niet heb.

Ik denk dat het een heel goed gevoel geeft als je iemand op zo'n simpele manier kunt helpen en er zelfs levens mee kunt redden!
Oud 31-03-2003, 14:20
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
De voordelen lijken mij duidelijk. Bovendien is het voor jezelf ook een mooie check-up elke keer. Je bloed wordt namelijk na het afnemen altijd op een groot aantal dingen getest, dus dat is voor jezelf ook wel fijn. Als je je op wilt geven als bloeddonor, krijg je eerst een intake-gesprek over van alles en nog wat en je hele medische geschiedenis wordt erbij gehaald en je wordt op heel veel dingen getest enzo.

Enige nadeel is er voor de mensen die idd panisch zijn voor bloedprikken, maar verder zijn er geen nadelen aan verbonden.

Je mag je trouwens pas vanaf je 18de opgeven als bloeddonor (orgaandonor mag wel al vanaf je 12de). En er is een maximum, vrouwen mogen bijvoorbeeld maar 2-4 keer per jaar bloed geven, omdat het lichaam er toch wel een tijd over doet om nieuw bloed aan te maken. Mannen mogen wel vaker bloed geven, maar ook daar zit een maximum aan.
Oud 31-03-2003, 17:00
bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
******** schreef op 31-03-2003 @ 00:58:

nadelen:
-mensen kunnen misprikken, ja ik heb dr een fobie aan overgehouden, door dat bloedprikken.. meestal gaat het goed maar als je onervaren mensen krijgt kan het mis gaan
Misprikken komt heel weinig voor hoor, en is eigenlijk niet iets ergs. En het is niet zo dat een "onervaren" iemand misprikt, want die hebben echt wel genoeg geoefend en alles. Het is meestal gewoon zo dat als je aders niet goed zichtbaar zijn dat het nog wel eens kan gebeuren. Maar eigenlijk moet dit niet eens iets zijn waarvoor je niet bloed zou gaan doneren...

Voordelen: je helpt mensen ermee.
Nadelen: als je niet van prikken houdt of als je niet zo goed tegen bloed kan (naja, je kunt ook gewoon niet kijken.)
En je kan wat duizelig na de tijd zijn.

Maar ze checken je bloed voor de tijd, dus mensen met bloedarmoede of wat dan ook, hoeven niet te doneren.
Oud 31-03-2003, 17:18
Souris
Souris is offline
mja zie alleen erg op tegen de prik
verder zou ik het best willen
Oud 31-03-2003, 17:58
Qimm
Qimm is offline
Bloedprikken valt enorm mee (vooral om te doen ) maar goed ik zou het eigenlijk best wel willen... heb geen concrete reden om het niet te doen eigenlijk... hmmm...

1) ik wil best mensen helepen
2) ik ben niet bang van naalden

njah, ik kijk wel
Oud 31-03-2003, 20:19
Verwijderd
kan je ook bloed doneren als je een niet-normale bloedsuikerspiegel hebt: daarmee bedoel ik: diabetes of hypoglycemie?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 20:34
Verwijderd
toevallig heb ik vanmiddag een aanmeldingsformulier ingevuld, vraag me alleen af of ik wel bloed kan geven aangezien ik nog geen 18 ben....

voordelen zijn idd dat je mensen helpt
en de nadelen, ik denk dat je je best wel slap voelt na de afname.

vrouwen mogen 3 ker per jaar bloed geven en mannen 5 keer.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 14:12
Verwijderd
Ik ga het wel doen de volgende keer (deze vrijdag! ). In november ben ik getest op alles, hebben ze 6 buisjes bloed afgenomen en ik heb niks geen gevaarlijke ziektes, dus ik mag nou echt doneren. Maar ik vind het toch wel een beetje eng... de naald op zich niet, het doet geen pijn, maar ik vind het wel een beetje een ongemakkelijk gevoel, zo'n ding in je arm.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 14:41
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Naojan schreef op 31-03-2003 @ 20:34:
toevallig heb ik vanmiddag een aanmeldingsformulier ingevuld, vraag me alleen af of ik wel bloed kan geven aangezien ik nog geen 18 ben....

voordelen zijn idd dat je mensen helpt
en de nadelen, ik denk dat je je best wel slap voelt na de afname.

vrouwen mogen 3 ker per jaar bloed geven en mannen 5 keer.
dat slap voelen valt mee, er wordt per keer een halve liter afgenomen, dat kan je lichaam zo weer herstellen en je hebt er niet zo veel last van.
Oud 01-04-2003, 14:42
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Naojan schreef op 31-03-2003 @ 21:34:
toevallig heb ik vanmiddag een aanmeldingsformulier ingevuld, vraag me alleen af of ik wel bloed kan geven aangezien ik nog geen 18 ben
volgens mij mag dat nog niet (k weet niet of dat overal hetzelfde is, maar m'n broer mocht het nog niet eerder dan 18 jaar).

Hmm, als ik 18 ben dan ga ik het gewoon een keer proberen, als ik het niet kan hebben of ik vind het niet fijn dan stop ik er alsnog mee.
Alleen het plasma doneren ga ik iig niet doen, want dat duurt zoveel langer... en voelt dacht ik ook minder prettig....
Oud 01-04-2003, 14:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is trouwens heel goed voor je lichaam om bloed aan te maken dus als ze een halve liter afnemen wordt dat ook weer aangemaakt en dat schijnt heel gezond te zijn!
Oud 01-04-2003, 20:41
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-04-2003 @ 09:43:
Het is trouwens heel goed voor je lichaam om bloed aan te maken dus als ze een halve liter afnemen wordt dat ook weer aangemaakt en dat schijnt heel gezond te zijn!
Het lichaam maakt continu bloed aan, of je nu doneert of niet.
Oud 01-04-2003, 20:49
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Markiex schreef op 01-04-2003 @ 20:41:
Het lichaam maakt continu bloed aan, of je nu doneert of niet.
e lichaam moet alleen wat harder aan het werk dan normaal bij mannen gaat dat sneller en daarom mogen zij ook vaker doneren.
Oud 02-04-2003, 09:57
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Qimm schreef op 01-04-2003 @ 15:41:
dat slap voelen valt mee, er wordt per keer een halve liter afgenomen, dat kan je lichaam zo weer herstellen en je hebt er niet zo veel last van.
m'n moeder moest elke keer staalpillen slikken nadat ze bloed gedoneerd had. Op een gegeven moment is ze er dus maar mee gestopt.

Regels voor berichten