![]() |
|
Waar ik nu op kom :
Voordeel - je helpt er iemand mee Nadeel - bloedprikken Ik zou zelf ook graag bloed geven, maar ben panisch voor naalden en voor bloedprikken in het bijzonder, dus helaas.
||
Citaat:
Ik denk dat het een heel goed gevoel geeft als je iemand op zo'n simpele manier kunt helpen en er zelfs levens mee kunt redden!
|
De voordelen lijken mij duidelijk. Bovendien is het voor jezelf ook een mooie check-up elke keer. Je bloed wordt namelijk na het afnemen altijd op een groot aantal dingen getest, dus dat is voor jezelf ook wel fijn. Als je je op wilt geven als bloeddonor, krijg je eerst een intake-gesprek over van alles en nog wat en je hele medische geschiedenis wordt erbij gehaald en je wordt op heel veel dingen getest enzo.
Enige nadeel is er voor de mensen die idd panisch zijn voor bloedprikken, maar verder zijn er geen nadelen aan verbonden. Je mag je trouwens pas vanaf je 18de opgeven als bloeddonor (orgaandonor mag wel al vanaf je 12de). En er is een maximum, vrouwen mogen bijvoorbeeld maar 2-4 keer per jaar bloed geven, omdat het lichaam er toch wel een tijd over doet om nieuw bloed aan te maken. Mannen mogen wel vaker bloed geven, maar ook daar zit een maximum aan.
||
Citaat:
Voordelen: je helpt mensen ermee. Nadelen: als je niet van prikken houdt of als je niet zo goed tegen bloed kan (naja, je kunt ook gewoon niet kijken.) En je kan wat duizelig na de tijd zijn. Maar ze checken je bloed voor de tijd, dus mensen met bloedarmoede of wat dan ook, hoeven niet te doneren.
|
Bloedprikken valt enorm mee (vooral om te doen
![]() 1) ik wil best mensen helepen 2) ik ben niet bang van naalden njah, ik kijk wel
|
Verwijderd
|
toevallig heb ik vanmiddag een aanmeldingsformulier ingevuld, vraag me alleen af of ik wel bloed kan geven aangezien ik nog geen 18 ben....
voordelen zijn idd dat je mensen helpt en de nadelen, ik denk dat je je best wel slap voelt na de afname. vrouwen mogen 3 ker per jaar bloed geven en mannen 5 keer. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ga het wel doen de volgende keer (deze vrijdag!
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Hmm, als ik 18 ben dan ga ik het gewoon een keer proberen, als ik het niet kan hebben of ik vind het niet fijn dan stop ik er alsnog mee. Alleen het plasma doneren ga ik iig niet doen, want dat duurt zoveel langer... en voelt dacht ik ook minder prettig....
|
Het is trouwens heel goed voor je lichaam om bloed aan te maken dus als ze een halve liter afnemen wordt dat ook weer aangemaakt en dat schijnt heel gezond te zijn!
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saaicore Simmen #1791 Verwijderd | 500 | 06-03-2013 07:40 | |
De Kantine |
Wat saai zeg #771 Martiño | 500 | 15-12-2009 22:54 | |
Lichaam & Gezondheid |
Nog meer mensen hier die bloeddonor zijn ? Marielle_B | 19 | 21-05-2009 23:08 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Veel onrust onder de bloed- en plasmadonoren bloedserieus | 1 | 07-01-2009 23:14 | |
Lichaam & Gezondheid |
Bloed doneren, ervaringen? Kingofthemall | 44 | 11-11-2008 20:49 |