Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2003, 17:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor onze praktische opdracht scheikunde 1 (5VWO) willen we het CO2 gehalte van verschillende soorten mineraalwater gaan bepalen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet gaan doen, heeft er iemand tips??? Of sites op internet waar ik zoiets kan vinden??
Oud 13-03-2003, 18:10
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
lucht door kalk water leiden om het al het CO2 er uit te halen (aardig veel nodig), daarna het lucht door je bronwater leiden, weer door de gaswas met kalkwater

zo iets?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 20:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
ja zoiets dacht ik ook, hoe kan je dan alleen het gehalte bepalen, je kan dan toch alleen zien dat er CO2 aanwezig is??? Maar toch niet weten hoeveel, we willen namelijk vergelijken tussen Spa, Sourcy, Evian enzo.
Oud 13-03-2003, 21:23
Verwijderd
je kunt CO2 aantonen met kalkwater, want dat levert een witte troebele vloeistof op. Dan moet je die vloeistof indampen, of filtreren. iig moet je dat witte spul in handen krijgen.
Dat kun je wegen met een nauwkeurigen weegschaal en aan de hand van de reactievgl wat gaan rekenen.
suc6 ermee
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 11:11
Smin
Smin is offline
Je kunt het koolzuurgehalte bepalen door te titreren. Je moet dan wel rekening houden met andere zuren in de oplossing.

Titreren is het toevoegen van bijvoorbeeld OH- aan een zure oplossing. Je gebruikt een indicator om het omslagpunt te bepalen. Zo kun je berekenen hoeveel H3O+ er in de oplossing zit.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 10:23
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Smin schreef op 14-03-2003 @ 12:11:
Je kunt het koolzuurgehalte bepalen door te titreren. Je moet dan wel rekening houden met andere zuren in de oplossing.

Titreren is het toevoegen van bijvoorbeeld OH- aan een zure oplossing. Je gebruikt een indicator om het omslagpunt te bepalen. Zo kun je berekenen hoeveel H3O+ er in de oplossing zit.
misschien beter een neerslagtitratie met een carbonaatneerslag (komt er ff ni op) dan moet je gn rekening houden met de andere zuren
Reageren

Regels voor berichten