Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2003, 19:25
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Cannabis op doktersrecept

Ernstig zieke patiënten kunnen sinds vandaag via hun arts en apotheek legaal medicinale cannabis aanvragen.

Door een wijziging in de Opiumwet mogen artsen en apothekers vanaf vandaag een recept voor medicinale cannabis verstrekken. Er zijn geschikte telers gevonden, maar het middel is pas in september 2003 bij apotheken te krijgen.
Cannabis heeft een gunstig effect op ernstig zieke patiënten. Zo kan het de eetlustvermindering tegengaan bij aids en kanker. Ook bestrijdt cannabis misselijkheid bij chemotherapie en bestraling.

Medicinale cannabis moet aan dezelfde wettelijke eisen voldoen als andere geneesmiddelen. Het Bureau voor Medicinale Cannabis (BMC), ondergebracht bij het ministerie van VWS, controleert de kwaliteit van de cannabis en organiseert de distributie.

(bron: www.minvws.nl)

eindelijk hebben ze door dat blowe ook grote voordelen met zich mee draagt!!
Dit had ik trouwens niet van het huidige kabinet verwacht!
Oud 17-03-2003, 20:04
Iotje
Iotje is offline
Wow!! Dit had ik ook niet verwacht nee!
Oud 17-03-2003, 22:31
dystopia
dystopia is offline
Die cannabis is ten eerste puur en ten tweede van een behoorlijk goede kwaliteit (op een docu gezien op Ned1). Gegarandeerd een ander effect dan datgeen dat je gewend bent van een voorgedraaide van de gemiddelde coffeeshop
Oud 17-03-2003, 23:03
Escapism
Escapism is offline
goeie zaak

about time ook
Oud 18-03-2003, 00:50
Nate
Nate is offline
Ik snap het nut niet zo. Het zal wel betere wiet zijn dan die uit de coffeeshop, maar vast ook duurder. En waarom gingen de mensen die hiervoor in aanmerking komen niet zelf gewoon naar de coffeeshop? Zo moeilijk is dat niet.
Oud 18-03-2003, 04:42
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 18-03-2003 @ 01:50:
Ik snap het nut niet zo. Het zal wel betere wiet zijn dan die uit de coffeeshop, maar vast ook duurder. En waarom gingen de mensen die hiervoor in aanmerking komen niet zelf gewoon naar de coffeeshop? Zo moeilijk is dat niet.
Jij wilt mensen met kanker of MS naar de coffeeshop sturen, een plek waar ze anders wellicht nooit zouden (willen) komen?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 09:24
Nate
Nate is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 18-03-2003 @ 05:42:
Jij wilt mensen met kanker of MS naar de coffeeshop sturen, een plek waar ze anders wellicht nooit zouden (willen) komen?
Ja hoor. Ik hou ook niet zo van de supermarkt, maar 't is elke zaterdag weer raak.
Oud 18-03-2003, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Nou, mensen die medicinaal cannabis gebruiken doen dat echt niet voor de lol. Ik denk niet dat dat soort mensen in staat is om zelfstandig naar een coffeeshop te lopen, de sociale drempel nog buiten beschouwing gelaten (staan ze daar na een paar jaren ziekbed ineens tussen de blowende jongeren).

Bovendien, de wiet uit de coffeeshop is vaak van mindere kwaliteit en de mensen moeten de beste kwaliteit hebben. Je neemt ook niet genoegen met een mindere kwaliteit 'regulier' medicijn. Bovendien, mensen die medicinaal cannabis gebruiken krijgen dat vergoed van hun ziektekostenverzekering (tenminste dat neem ik aan, als het nu een officiele medicatievorm is). Dus het argument dat de shop goedkoper is gaat hier ook niet opl.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 11:10
Verwijderd
Is er een bron over de kwaliteit? want naar mijn weten waren eerdere proeven met medicinale wiet mislukt vanwege het lage thc-gehalte van dit spul.

overigens ook nog een dubieuze zin: Er zijn geschikte telers gevonden, ik vraag me af in welk woonwagenkamp
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 11:29
Nate
Nate is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-03-2003 @ 11:35:
Nou, mensen die medicinaal cannabis gebruiken doen dat echt niet voor de lol. Ik denk niet dat dat soort mensen in staat is om zelfstandig naar een coffeeshop te lopen, de sociale drempel nog buiten beschouwing gelaten (staan ze daar na een paar jaren ziekbed ineens tussen de blowende jongeren).

Bovendien, de wiet uit de coffeeshop is vaak van mindere kwaliteit en de mensen moeten de beste kwaliteit hebben. Je neemt ook niet genoegen met een mindere kwaliteit 'regulier' medicijn. Bovendien, mensen die medicinaal cannabis gebruiken krijgen dat vergoed van hun ziektekostenverzekering (tenminste dat neem ik aan, als het nu een officiele medicatievorm is). Dus het argument dat de shop goedkoper is gaat hier ook niet opl.
Ik snap het wel, en nu de keuze er is kunnen ze natuurlijk het beste voor deze medicinale wiet kiezen, maar ik kijk een beetje neer op mensen die zich te 'snob' voelen voor de Coffeeshop. Je loopt binnen, haalt wiet, en bent binnen 2 minuten buiten. Als je 't zelf gaat roken heb je ook vast geen last van de walmen daarbinnen. Dan blijft puur en alleen het probleem met het soort mensen dat daar binnen zit over, en als die mensen hun geneesmiddeltje willen moeten ze daar maar overheen stappen hoor. Niet erg onoverkomelijk, lijkt me. Wie kanker als statussymbool gebruikt, verdient het.

Ik had persoonlijk geopt voor de mogelijkheid om een bepaalde hoeveelheid wiet per tijdseenheid te kunnen declareren, mits ziekte aantoonbaar is. Dan kan er aanvullend advies gegeven worden door officiele instanties m.b.t. de beste kwaliteit e.d.
Oud 18-03-2003, 13:41
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
De meeste mensen die ernstig ziek zijn denken niet 'Kom, laat ik eens naar een coffeeshop gaan', maar zoeken hulp bij een arts. Het is dan handig dat die arts legaal cannabis kan voorschrijven, wanneer dit een goed medicijn is voor de betreffende patient. Prima maatregel dus
Oud 18-03-2003, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 18-03-2003 @ 12:29:
Ik snap het wel, en nu de keuze er is kunnen ze natuurlijk het beste voor deze medicinale wiet kiezen, maar ik kijk een beetje neer op mensen die zich te 'snob' voelen voor de Coffeeshop. Je loopt binnen, haalt wiet, en bent binnen 2 minuten buiten. Als je 't zelf gaat roken heb je ook vast geen last van de walmen daarbinnen. Dan blijft puur en alleen het probleem met het soort mensen dat daar binnen zit over, en als die mensen hun geneesmiddeltje willen moeten ze daar maar overheen stappen hoor. Niet erg onoverkomelijk, lijkt me. Wie kanker als statussymbool gebruikt, verdient het.

Ik had persoonlijk geopt voor de mogelijkheid om een bepaalde hoeveelheid wiet per tijdseenheid te kunnen declareren, mits ziekte aantoonbaar is. Dan kan er aanvullend advies gegeven worden door officiele instanties m.b.t. de beste kwaliteit e.d.
En ik geloof niet dat jij een oom hebt die al jaren MS heeft en voor ongeveer 1300 euro per maand aan medicijnen slikt. En ik geloof ook niet dat jij wel eens in de buurt bent geweest van coffeeshops in Arnhem. En ik geloof ook niet dat jij kunt begrijpen dat mensen liever niet in dat soort buurten komen, helemaal geen mensen van een jaar of 50.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 15:53
Isa
Isa is offline
geweldig! Eeen mooie ontwikkeling!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 16:23
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 18-03-2003 @ 05:42:
Willen cq. kunnen. Daarnaast coffeeshop wekt minder vertrouwen en mediwiet is een keurmerk.
Oud 18-03-2003, 16:29
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef op 18-03-2003 @ 17:23:
Willen cq. kunnen. Daarnaast coffeeshop wekt minder vertrouwen en mediwiet is een keurmerk.
Inderdaad. Anderen opzadelen met het verzoek naar een coffeeshop te gaan. Ook vervelend.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 20:32
Nate
Nate is offline
Ahja, alleen VVD stemmers voelen zich te verheven om een coffeeshop binnen te stappen. Doe niet zo achterlijk zeg, ik krijg ook geen angstzweet als ik een potje dadels moet gaan halen bij de turkse supermarkt op de hoek. Wat is het verschil tussen asperines halen bij de etos en een joint bij de coffeeshop? Ik weet dat die 2 in ieder geval in Den Bosch nog geen 500 meter van elkaar lopen zijn. En allemaal in een prima buurt. Mensen in Arnhem hebben dan maar even pech. Als ze niet naar de coffeeshop durven moeten ze vooral binnen blijven wegsippen of Ome Harrie de straat op sturen.

Daar heb ik het dus écht niet op hè. Een straatbeeld creëer je zélf. Als je te bang bent om een blokje om te lopen in je eigen weik, ga dan alsjeblieft in een hutje op de hei wonen zeg. get a backbone en neem een beetje verantwoordelijkheid voor je omgeving.
Oud 19-03-2003, 04:36
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 18-03-2003 @ 21:32:
Ahja, alleen VVD stemmers voelen zich te verheven om een coffeeshop binnen te stappen. Doe niet zo achterlijk zeg, ik krijg ook geen angstzweet als ik een potje dadels moet gaan halen bij de turkse supermarkt op de hoek. Wat is het verschil tussen asperines halen bij de etos en een joint bij de coffeeshop? Ik weet dat die 2 in ieder geval in Den Bosch nog geen 500 meter van elkaar lopen zijn. En allemaal in een prima buurt. Mensen in Arnhem hebben dan maar even pech. Als ze niet naar de coffeeshop durven moeten ze vooral binnen blijven wegsippen of Ome Harrie de straat op sturen.

Daar heb ik het dus écht niet op hè. Een straatbeeld creëer je zélf. Als je te bang bent om een blokje om te lopen in je eigen weik, ga dan alsjeblieft in een hutje op de hei wonen zeg. get a backbone en neem een beetje verantwoordelijkheid voor je omgeving.
Lekker ventje ben jij. Toonbeeld van sociaal! En je eerste zin lezend ben je nog links ook. Valt me dat even vies tegen. Wel criminele Marokkanen doodknuffelen maar ernstig zieke mensen tegemoet komen hò maar.

Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 08:14
Nate
Nate is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 19-03-2003 @ 05:36:
Lekker ventje ben jij. Toonbeeld van sociaal! En je eerste zin lezend ben je nog links ook. Valt me dat even vies tegen. Wel criminele Marokkanen doodknuffelen maar ernstig zieke mensen tegemoet komen hò maar.

Ik weet niet of je de kant van een potentieel interessante discussie op wilde, maar dat is je bij deze niet gelukt. Nee, ik ben niet links, knuffel niemand, en inderdaad, ook geen ernstig zieke mensen. Als ze te lam zijn om naar de coffeeshop te gaan in ieder geval niet.
Oud 19-03-2003, 09:49
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:

Dus ouderen moeten een coffeeshop in durven stappen? Sorry hoor, maar dat vind ik echt niet. Ik ben weleens in een coffeeshop geweest en met de vage mensen die daar rondhangen voel ik me niet 100 procent op m'n gemak, laat staan dat ouderen zich er op hun gemak zouden voelen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 14:17
dystopia
dystopia is offline
Citaat:

Dat is helemaal het punt niet. Je gaat niet op het argument dat we hier te maken hebben met mediwiet, een keurmerk. Je gaat niet op het feit dat het vergoed kan worden. Je gaat niet in op het feit.

Wat denk jij nou, dat iemand met reuma of MS of een hernia warm gaat stomen om enkele keren per week 5 gram te halen (het maximum)??? En nee, niet overal in Nederland staat op elke hoek van de straat een coffeeshop en dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de shop (remember: mediwiet)
Oud 19-03-2003, 16:16
geen punt.
geen punt. is offline
Zolang ze het niet verstrekken aan ernstig verslaafden vind ik het best. Ik zie het probleem niet.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 18:41
Nate
Nate is offline
Citaat:
dystopia schreef op 19-03-2003 @ 15:17:
Dat is helemaal het punt niet. Je gaat niet op het argument dat we hier te maken hebben met mediwiet, een keurmerk. Je gaat niet op het feit dat het vergoed kan worden. Je gaat niet in op het feit.

Wat denk jij nou, dat iemand met reuma of MS of een hernia warm gaat stomen om enkele keren per week 5 gram te halen (het maximum)??? En nee, niet overal in Nederland staat op elke hoek van de straat een coffeeshop en dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de shop (remember: mediwiet)
Ik ga niet in op die dingen omdat ik het er mee eens ben Kijk, ik heb niets tegen deze regelgeving. Wat ik alleen vreemd vind is dat er gedaan wordt alsof wiet eerder nooit te krijgen was. Daarom vind ik dit ook absoluut niet belangrijk, omdat de mensen die het zó hard nodig hebben, het al lang konden krijgen. En voor een beetje ziekte zet je je coffeeshop principes wel opzij, en laat je je gewoon de beste wiet aanraden. Mensen die dat niet willen zijn gewoon niet ziek genoeg.
Oud 19-03-2003, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 19-03-2003 @ 09:14:
Ik weet niet of je de kant van een potentieel interessante discussie op wilde, maar dat is je bij deze niet gelukt. Nee, ik ben niet links, knuffel niemand, en inderdaad, ook geen ernstig zieke mensen. Als ze te lam zijn om naar de coffeeshop te gaan in ieder geval niet.
Met zulke kortzichtige, bijna harteloze uitspraken is ook geen interessante discussie te starten, vriend.

Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 18:50
Martian
Martian is offline
Als ze het mij maar niet voorschrijven, vind ik alles best
Oud 19-03-2003, 18:57
Nate
Nate is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 19-03-2003 @ 19:47:
Met zulke kortzichtige, bijna harteloze uitspraken is ook geen interessante discussie te starten, vriend.

Korzichtig? Nee. Harteloos, oké. Het laatste kun je overigens prima mee discussieren. Wat ik persoonlijk een beetje jammer vind is dat je geen andere mening dan de jouwe lijkt te accepteren in deze kwestie. Nou ja, dat moet je eigenlijk ook maar zelf weten, maar zeg 't voortaan dan even vantevoren dan hoef ik niet zo veel te typen.
Reageren

Regels voor berichten