Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2003, 16:04
langejongen
langejongen is offline
Hallo,

Ik ga binnenkort een brander kopen en nu wil ik graag weten wat de beste cd-r is. Je wordt bijna doodgegooid met veel merken maar wat is de beste??
Oud 06-03-2003, 16:13
wp160366
wp160366 is offline
totnogtoe de beste ervaringen met TDK
Oud 06-03-2003, 17:19
Verwijderd
Ja, welk merk bedoel je? Van je brander zelf of van de CD-R(W) schijfjes die je zult gaan gebruiken?

Persoonlijk heb ik eigenlijk met niet één merk brander slechte ervaringen. Ik heb jarenlang gewerkt met een SCSI 4x8x Matsushita/Panasonic, een 8x Plextor SCSI, daarna een HP cd-writer 16r en nu een A-Open 52x24x52. Elk van deze merken had goede compatibiliteit, een goede snelheid en gaven eigenlijk nooit problemen.

Wat media betreft: ik gebruikte altijd That's Write of MMore, de oudsten daarvan zijn na meer dan vijf jaar nog steeds in prima staat. Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk vooral eigen merk van Dixons spindel 90 minuten (ook prima ervaringen mee). Mijn CD-RW's betrek ik van Philips.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 18:28
langejongen
langejongen is offline
Ik bedoel dus het merk van de CD's
Oud 06-03-2003, 18:39
Verwijderd
Sja, MMore dus, Arita, That's Write, Philips, TDK, Sony, Lenco, allemaal wel goed. Tis toch vaak een kwestie van uitproberen welke je zelf het fijnst vindt en welke het lekkerst met jouw brander werken.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 18:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Wat media betreft: ik gebruikte altijd That's Write of MMore, de oudsten daarvan zijn na meer dan vijf jaar nog steeds in prima staat. Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk vooral eigen merk van Dixons spindel 90 minuten (ook prima ervaringen mee).
Oioioi... That's Write begonnen bij mij al snel (d.w.z., na enkele maanden) te "branden", bruine vlekken en onbruikbare cd's waren het resultaat. Dixons cd's waren op zich best redelijk, maar begonnen bij mij al snel te "bladeren", bovenkant liet redelijk snel los.

Ik heb nu Philips/Sony/TDK, prima schijfjes!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 18:59
]{ing
]{ing is offline
mmore,that's write,philips etc

taiyo yuden; zoals plextor cdr's en philips silver premium
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 18:59
Verwijderd
Platinum en TDK.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 19:08
WolterB
WolterB is offline
aangezien al mn backups op platinums t na anderhalf jaar hebben begeven raad ik je die af

MMore, Lifetec bevallen goed
Oud 06-03-2003, 19:12
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
WolterB schreef:
Lifetec bevallen goed
bovenlaag kan niets hebben, is nix
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 19:17
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef:
Lifetec bevallen goed
Die kunnen bijzonder slecht tegen een beetje zon vergeleken met andere merken die ik heb.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 19:59
langejongen
langejongen is offline
Oke bedankt voor de reacties. Ik heb pas ook het merk BenQ gezien. Hoe zijn die??
Oud 06-03-2003, 20:21
Verwijderd
Mensen die er problemen mee hebben: je moet ze ook niet in zo'n warm CD-hoesje in je tas laten zitten op school in de zomer wanneer het +30 graden is.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 21:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Mensen die er problemen mee hebben: je moet ze ook niet in zo'n warm CD-hoesje in je tas laten zitten op school in de zomer wanneer het +30 graden is.
En wat als de meeste van die cd's gewoon in hun hoesjes hebben gezeten in een cd-rek, wat nooit fel in de zon staat?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 22:13
Puta
Puta is offline
Citaat:
nare man schreef:
offtopic: ik vond je nawijn avatar nog het leukste haha
Oud 06-03-2003, 22:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bij de kwaliteit van CD-R media kun je het beste kijken naar het Dye type. Helaas bestaan er zeer veel soorten typen Dye, waardoor het niet makkelijk is om te vergelijken.

Ik zelf gebruik Primedisc CD-R spindels die het Dye type Phthalocyanine hebben. Dit Dye-type wordt ook gebruikt op dure kwaliteit CD-R's zoals Kodak.

Je kunt ook eens zoeken op google naar "CD-R quality" oid. Daar zul je wel veel reviews vinden. Maar een helder antwoord valt niet te geven. Ook omdat een type media niet overal te verkrijgen is. Platinum is relatief goedkoop en goed verkrijgbaar in Nederland, en heeft een redelijk goede kwaliteit.
Oud 06-03-2003, 22:51
Atje85
Atje85 is offline
Bij mij komt Sony het beste uit de bus. (die in een geel-blauw doosje)
Verder heb ik goede ervaringen met MMore Black Edition, TDK, Dixons, Philips en Platinum.

Heb alleen die Platinum nooit zelf gekocht. Waar zijn ze oa te koop?? Bij Dixons bijv. ??
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 22:58
Blizz
Blizz is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:

Ik zelf gebruik Primedisc CD-R spindels die het Dye type Phthalocyanine hebben.

opgezocht?

Citaat:
Phthalocyanine (Pc) is a beautifully symmetrical 18 p-electron aromatic macrocycle, closely related to the naturally occuring porphyrins. Like the porphyrins, the Pc macrocycle can play host to over seventy different metal ions in its central cavity. Since its discovery over seventy years ago, Pc and its derivatives have been extensively used as colorants (dyes or pigments). More recently they have been employed in several 'hi-tech' applications such as the photoconducting material in laser printers and the light absorbing layer in recordable CDs. They are also used as photosensitisers in laser cancer therapy, as nonlinear optical materials and as industrial catalysts. The synthesis and applications of Pc materials is a very dynamic and multidisciplinary field of research.
http://www.phthalocyanine.com/ lol
Oud 07-03-2003, 00:01
Tóney
Tóney is offline
Ik gebruik spindels van Platinum, ben er tevreden over en goed te betalen (www.perfectsystems.nl bijvoorbeeld).
Brander is een Lite-On 48x24x48x ook daar gekocht en burn prog gebruik ik gewoon Nero, wordt bij de brander geleverd.
Met deze combi nog geen enkele mislukte burn gehad.
Oud 07-03-2003, 01:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Blizz schreef:
opgezocht?

http://www.phthalocyanine.com/ lol
http://www.funcomputer.de/default.ph...40&artnr=24045

Oud 07-03-2003, 09:04
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
De eigen-merk CD's van Dynabyte bevallen me persoonlijk wel.
Oud 07-03-2003, 15:43
Verwijderd
Zoals menigeen hier inmiddels al weet bezit ik een riante MP3-collectie op CD-R. Het betreft hier 152 CD-R's, die ik pasgeleden allemaal opnieuw heb ingelezen in 't catalogiseerprogramma geschreven door mijn paps. 't Fijne er van is dat ook de MP3-headers ingelezen worden; dus je kunt meteen zien of de CD-R zijn beste tijd gehad heeft of niet door middel van tijdsduur van 't inlezen (goed, natuurlijk scheelt 't of er 50 of 150 nummers op CD-R staan, maar als de CD-ROM speler blijft hangen is dat makkelijk te constateren).

De collectie bestaat uit een hele zwik Taiyo Yudens en een hele meut Mitsui's. 2 CD-R's uitgezonderd; die 2 komen van Ritek af. Ik mag kapotvallen als het niet zo is; maar ik geef jullie te raden welke 2 CD-R's ik niet/nauwelijks meer terug kon lezen. En ik ga uitermate voorzichtig met mijn CD-R's om; geen vetvlekje of krasje te zien.

Welke CD-R's goed zijn? Die vraag is heel simpel te beantwoorden. Een gedeelde eerste plaats is voor Taiyo Yuden en Mitsui. Dan komt er een poos niets, gevolgd door Kodak. Dan komt er een hèle poos niets.. En dan de rest.

Het is onzin om te stellen dat iedere CD-RW een apart merk liever lust dan de ander; Mitsui's en Taiyo Yudens doen het overal. Kodaks ook. De rest is gewoon inferieur. Punt.

De juiste CD-R's aanschaffen kan wel eens tricky zijn. Zo heeft Philips zelf geen CDR-fabriek; die laat ze maken. Philips heeft een uitstekende serie gehad, te weten de Silver Premiums. Deze werden eerst gebrouwen door Taiyo Yuden, later Mitsui. Deze serie is d'r uit gekegeld. Waarschijnlijk werden de kosten te duur voor Philips. Enfin, 't punt is: een merk zegt niets (behalve met Mitsui). De fabrikant is veel belangrijker -- en die kun je halen uit de ATIP van de CD-R. Je doet er dus verstandig aan om vòòr je 200 CD-R's gaat aanschaffen eerst even een mailtje te sturen naar de shop met een verzoek om de ATIP van de desbetreffende CD-R's -- mocht je twijfelen.

www.cdmediaworld.com heeft trouwens interessant leesvoer betreffende kwaliteitsnormen en testen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 15:50
Verwijderd
Voor audio-cd's vind ik Philips slecht.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef:
Bij mij komt Sony het beste uit de bus. (die in een geel-blauw doosje)
Dat zegt dus geen ruk. Sony (de CDQ-74CN i.i.g.) heeft ook een handje van wisselende fabrikanten. Zo heeft de serie die ik net noemde Taiyo Yuden (dus top) als leverancier gehad, maar ook Ritek (notoire bagger). Hoe weet je of je een goed produkt hebt? Door een paar kenmerken. In de eerste plaats; de clipjes die de front-inlay op z'n plaats houden. Zijn dat bolletjes? Dan is het goed. Zijn het langwerpige plastic "streepjes"? Dan zit je met bagger. Ook kun je 't met Sony's makkelijk zien aan de plastic tray waar je de CD-R in legt; is deze zwart? Dan is het bagger. Is het een witte tray? Dan is 't goed.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 08:48
Verwijderd
Citaat:
wp160366 schreef op 06-03-2003 @ 17:13:
totnogtoe de beste ervaringen met TDK
agree
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2003, 23:24
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 07-03-2003 @ 16:51:
Dat zegt dus geen ruk. Sony (de CDQ-74CN i.i.g.) heeft ook een handje van wisselende fabrikanten. Zo heeft de serie die ik net noemde Taiyo Yuden (dus top) als leverancier gehad, maar ook Ritek (notoire bagger). Hoe weet je of je een goed produkt hebt? Door een paar kenmerken. In de eerste plaats; de clipjes die de front-inlay op z'n plaats houden. Zijn dat bolletjes? Dan is het goed. Zijn het langwerpige plastic "streepjes"? Dan zit je met bagger. Ook kun je 't met Sony's makkelijk zien aan de plastic tray waar je de CD-R in legt; is deze zwart? Dan is het bagger. Is het een witte tray? Dan is 't goed.

ja rond en wit
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 00:09
attrib
attrib is offline
erhm.. nouja ik werk in een computerzaak en daar adviseren we de klant om Verbatim; Super Azo te nemen. De surface is harstikke sterk. 'Lagen' structuur zit goed, en ze kunnen tegen een stootje. Voor muziek heb je ook niet zozeer slechter kwaliteit ofsow. En ikzelf neem ze alleen maar.
Oohja.. ze zijn gewoon blanco op de bovenkant. Dus geen merk of streepjes wat dan ook bovenop. Dat vind ik ook altijd wat verzorgelijker uitzien dan allemaal lijntjes voor teksten en een groot logo van het merk.
Alleen... ze zijn nogal enorm duur voor een enkel CD-R'tje...
Op dit moment bij de 1 euro per stuk. Maar je krijgt waar voor je geld

Succes!
Oud 13-03-2003, 17:41
Orion16
Orion16 is offline
Ik ga aanstaande zaterdag naar de pc-beurs hier in Utrecht en ik wil wat spindels gaan halen, is dat over het algemeen een goede keus??
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 13-03-2003 @ 18:41:
Ik ga aanstaande zaterdag naar de pc-beurs hier in Utrecht en ik wil wat spindels gaan halen, is dat over het algemeen een goede keus??
Ik vind van niet, het gemis van de hoesjes vind ik erg irritant . Maar als je dat niet erg vind, why not?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 22:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jewelcases zijn wel leuk om mee te nemen of weg te geven. Maar 400 jewelcases gaat toch wel erg veel ruimte innemen enzo. Een mooi CD mapje om je CDs in te doen vind ik wel fijn. En een spindel is natuurlijk veel economischer. 100 CD's voor €30.
Oud 14-03-2003, 01:23
TripleM
TripleM is offline
Over het algemeen kan iedere brander net weer met wat andere media het beste overweg. Vroeger had je bv. Philips branders, die konden niet met Philips cd's opschieten. Stom, maar waar.

Ik heb heel lang Philips gebruikt maar gebruik nu alleen nog maar Taiyo Yuden. Superkwaliteit en niet duur. Je kunt ze o.a. bij www.cdrwinkel.com kopen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 17:32
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
TripleM schreef op 14-03-2003 @ 02:23:
Over het algemeen kan iedere brander net weer met wat andere media het beste overweg. Vroeger had je bv. Philips branders, die konden niet met Philips cd's opschieten. Stom, maar waar.

Ik heb heel lang Philips gebruikt maar gebruik nu alleen nog maar Taiyo Yuden. Superkwaliteit en niet duur. Je kunt ze o.a. bij www.cdrwinkel.com kopen.
koop ook al tijden bij cdrwinkel, ze leveren snel en voor lage prijs, en geen kutcdr's zoals more's e.d.

vind verbatim trouwens ook wel aardig, maar dat hangt ook af van welke type
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 22:30
Verwijderd
Citaat:
TripleM schreef op 14-03-2003 @ 02:23:
Jezus, lezen jullie dan niet? Wat er op het hoesje/doosje staat aan merken zegt geen kloot. Het gaat om de FABRIKANT, dat is iets anders dan de rebadger.

Het hebben over Philips CD-R's kan gaan over Taiyo Yuden, Mitsui en Ritek. Probably nog meer.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 00:51
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 14-03-2003 @ 23:30:
Jezus, lezen jullie dan niet? Wat er op het hoesje/doosje staat aan merken zegt geen kloot. Het gaat om de FABRIKANT, dat is iets anders dan de rebadger.

Het hebben over Philips CD-R's kan gaan over Taiyo Yuden, Mitsui en Ritek. Probably nog meer.
Ja, maar de meeste mensen verdiepen zich er nou ook weer niet zó ver in ....
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 10:36
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 15-03-2003 @ 01:51:
Ja, maar de meeste mensen verdiepen zich er nou ook weer niet zó ver in ....
En dat betekent niet dat die mensen goed bezig zijn ....
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 11:28
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
]{ing schreef op 15-03-2003 @ 11:36:
En dat betekent niet dat die mensen goed bezig zijn ....

zei ik dat dan
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 13:36
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 16-03-2003 @ 12:28:
zei ik dat dan
nee, maar het lijkt me duidelijk dat je dom bezig bent als je kut cdr's gaat kopen

en ZO ver hoef je je er niet in te verdiepen om erachter te komen of het nou om crappy Riteks gaat of om Taiyo's
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 16:43
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 16-03-2003 @ 14:36:
nee, maar het lijkt me duidelijk dat je dom bezig bent als je kut cdr's gaat kopen

en ZO ver hoef je je er niet in te verdiepen om erachter te komen of het nou om crappy Riteks gaat of om Taiyo's
Exactemundo!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-03-2003 @ 23:38:
100 CD's voor €30.
Was het maar zo'n feest, wij zijn gewoon gebonden aan consumentenprijzen van rond de € 75 voor een spindel van 100
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 18:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2003 @ 18:54:
Was het maar zo'n feest, wij zijn gewoon gebonden aan consumentenprijzen van rond de € 75 voor een spindel van 100
Dat is diefstal. Je kunt toch gewoon bij een webshop bestellen? Die €30 is een consumentenprijs hoor. www.funcomputer.de

Vroeger was het fl. 70 per 100 cd's, dus €30 is een juiste prijs als je het bij de juiste shop koopt.
Oud 16-03-2003, 18:56
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
]{ing schreef op 16-03-2003 @ 14:36:

Een standaard persoon gaat eerder op t merk af(ah kijk Sony! Philips! bekende merken...) en koopt die dan. Die gaat niet letten op Ritekshit of Taiyo kwaliteit...

Ik zeg niet dat die mensen er niet zijn, maar ik zei alleen maar dat een redelijk groot deel zich daaar niet mee bezig houdt.

ps. waar kan je dat zien dan?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 18:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2003 @ 18:54:
Was het maar zo'n feest, wij zijn gewoon gebonden aan consumentenprijzen van rond de ? 75 voor een spindel van 100
http://www.tweakers.net/pricewatch/16859

Trouwens; ik betaal liever iets meer voor échte CD-R's. Taiyo's of Mitsui's dus.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 18:58
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 16-03-2003 @ 17:43:
Exactemundo!
Zier hierboven.

Ik zeg niet dat je maar wat lult ofzo. Ik gaf alleen maar aan dat een redelijk groot deel allen maar naar prijs en merk kijkt. En dan verkoopt een Sony of Philips of TDK ofzo sneller dan 1 of ander merk...(ook al is die beter)
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 16-03-2003 @ 19:56:
Een standaard persoon gaat eerder op t merk af(ah kijk Sony! Philips! bekende merken...) en koopt die dan. Die gaat niet letten op Ritekshit of Taiyo kwaliteit...

Ik zeg niet dat die mensen er niet zijn, maar ik zei alleen maar dat een redelijk groot deel zich daaar niet mee bezig houdt.

ps. waar kan je dat zien dan?
Ook standaardpersonen zijn toch in staat te lezen en te onthouden? Jij schijnbaar niet, gezien 't feit dat ik hier al eens gezegd heb dat je die informatie uit de ATIP kunt halen.

En als de mensen zich er niet mee bezighouden, moeten ze ook maar eens hun klep houden. Draagt namelijk he-le-maal niets bij. Kreten als "TDK is goed!" slaan als kut op Dirk.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-03-2003 @ 19:04:
Dat is diefstal. Je kunt toch gewoon bij een webshop bestellen? Die ?30 is een consumentenprijs hoor. www.funcomputer.de

Vroeger was het fl. 70 per 100 cd's, dus ?30 is een juiste prijs als je het bij de juiste shop koopt.
Dan heb je Platinum CD's. Kun je me daar eens een ATIP-dump van geven?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 19:05
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 16-03-2003 @ 20:00:
Ook standaardpersonen zijn toch in staat te lezen en te onthouden? Jij schijnbaar niet, gezien 't feit dat ik hier al eens gezegd heb dat je die informatie uit de ATIP kunt halen.

En als de mensen zich er niet mee bezighouden, moeten ze ook maar eens hun klep houden. Draagt namelijk he-le-maal niets bij. Kreten als "TDK is goed!" slaan als kut op Dirk.
Sorry hoor, had geen zin om t hele topic te lezen...

Heb ik dat gezegd dan?? Ik zei alleen maar dat de ervaring mij dat leert. Of iemand anders zich daariets van aantrekt is zijn/haar probleem. De ervaring is ook erg belangrijk, net zoals de fabrikant.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 16-03-2003 @ 20:05:
Sorry hoor, had geen zin om t hele topic te lezen...

Heb ik dat gezegd dan?? Ik zei alleen maar dat de ervaring mij dat leert. Of iemand anders zich daariets van aantrekt is zijn/haar probleem. De ervaring is ook erg belangrijk, net zoals de fabrikant.
Stel jouw eigen ervaring eens tegenover de zeer uitgebreide, kennisvolle testen van bijvoorbeeld www.cdrmediaworld.com. Voel je je dan niet een beetje klein met alleen je persoonlijke ervaring die waarschijnlijk niet verder rijkt dan het incidenteel branden van een lullig kopietje voor een ander?

Buitendat; topics niet eens doorlezen voor je reageert vind ik per definitie absurd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten