Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik zat laats naar kunst programma te kijken op belgie tv en toen zij die meneer die verstand had van kunst dat in den beginnen maria magdalena een 13e appostel was (misschien wel de 2e). Dit kon omdat in de tijd dat de bijbel werd geschreven de wereld vrouw vriendelijk was. In een periode daarna (omennabij de 15e eeuw) veranderde dit vrouw vriendelijk beeld in een vrouw onvriendelijk beeld. Maria magdalena werd vanaf dat moment als onrein personage beschreven. Die meneer verwees als bron naar de niet in de bijbel gepubliceerde bijbel boeken. Hierin is de vrouw nog steeds een zeer gerespecteerd persoon.
De bijbel in oorsprong was dus alles behalve vrouw onvriendelijk.
||
![]() |
Citaat:
waarom niet doden dan ook niet toen en mag het nu wel?? Het is niet dat vrouwen minderwaardig zijn, maar het huwelijk is een beeld van de relatie die Jezus met de gemeente heeft, zoals paulus ook schrijft even verderop in die brief Vrouwen mogen niet onderwijzen of een gemeente leiding geven, omdat er een orde bestaat, die ook in de schepping naar voren kwam. De bijbel is echter niet tegen onderwijs door vrouwen in kleinere kring, of het gebruik van vrouwen in de ondersteuning van de gemeente ik vind dit zelf ook moeilijk, maar ik wil me richten naar wat de bijbel en dus God zegt.
||
Citaat:
|
Hm...
oke, laten we er vanuit gaan dat het in de bijbel min of meer gaat om een vorm van gelijkheid. Iets dat ik wel sterk betwijfel, want in het geval van gelijkheid zou er best wel iets meer aandacht aan de vrouw geschonken mogen zijn. Dan is er nog altijd die onmogelijke ongelijkheid die de "kerk" ommarmt. Als ik kijk naar het vaticaan ofzo, krijg ik het gevoel dat de vrouw alleen dient als moeder. En dat ze voor de rest eigenlijk vrij nutteloos is. Natuurlijk zijn er een hoop progresieve stromingen binnen de kerk die meer waardering geven aan de vrouw, maar mijn inziens is dit nog altijd een minderheid. Ik ga bijna denken dat mensen die aangesloten zijn bij de kerk een angst koesteren voor de vrouwelijkheid.... Maar ja, das een beetje offtopic.
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Schaam je. Waarom zou je je eigen logische nadenken onderdrukken voor uitspraken die niet door Jezus zijn gedaan maar later in de bijbel zijn gevoegd en die volkomen cultuurbepaald waren? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Die dacht ook wel even het beter te weten dasn God zelf en maakte zelf wel uit wie ze doodde en wie ze liet leven. Terwijl het bevel van JHWH was iedereen te doden die in het land kanaän leefde. Dat deden ze niet en nog dagelijks worden er schoolkinderen door die fout opgeblazen.
||
![]() |
Citaat:
[ontopic] Sterre, Vrouwen mogen tegenwoordig nog steeds geen priester worden omdat dat nu eenmaal in de traditie gegroeid is, onder meer door bovengenoemde uitspraken van Paulus. Hier houden de verschillende kerken zich nog steeds aan. Het toelaten van de vrouw tot het ambt van priesterkan wel wat oplossen, maar een betere structuur waarbij vrouwen veel ondersteunende taken doen, zoals bezoeken en dergelijke, zorgt én voor het volledig kunnen uitvoeren van de taken van de kerk, én het doet recht aan de uitspraken in de bijbel gedaan.
||
![]() |
Citaat:
Ofdat het daar een gevolg van is kan je over twisten In Richteren staan vele verhalen over volken die israël binnenvielen en vernietigden, terwijl die volken zelf vernietigd hadden moeten worden op bevel van de heer.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
*kapt af* Eten. damn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
[ontopic] Sterre,
Vrouwen mogen tegenwoordig nog steeds geen priester worden omdat dat nu eenmaal in de traditie gegroeid is, onder meer door bovengenoemde uitspraken van Paulus. Hier houden de verschillende kerken zich nog steeds aan. Het toelaten van de vrouw tot het ambt van priesterkan wel wat oplossen, maar een betere structuur waarbij vrouwen veel ondersteunende taken doen, zoals bezoeken en dergelijke, zorgt én voor het volledig kunnen uitvoeren van de taken van de kerk, én het doet recht aan de uitspraken in de bijbel gedaan. [/B][/QUOTE] hmmm oké ik snap het... maar toch blijf ik er bij dat het discriminerd over komt ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet per se feministisch. Gewoon gelijkheid voor man en vrouw. Waarom zou je verschil leggen op geslacht? Als er nou íets is dat niet uitmaakt... alsof vrouwen niet kunnen preken. En niet per se de bijbelse lijn... alleen maar de rooms-katholieke lijn. En misschien wat streng-gereformeerden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
dus dan moeten we naar andere teksten kijken die ook door God genoemd zijn. en daar lijkt het me duidelijk ![]() en hoe wil jij een discussie oveer God op een andere manier voeren dan te kijken wat Hij gezegd heeft??
||
![]() |
Citaat:
34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35 En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt? 37 Indien iemand meent een profeet of geestelijk mens te zijn, laat hij dan wèl weten, dat hetgeen ik u schrijf, een gebod des Heren is. 38 Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend. Zij claimde dat jezus vrouwen gelijk behandelde dus dat ze een positie moeten hebben in de gemeente. Daar wilde ik graag een grond voor zien
||
![]() |
Citaat:
groot deel van de evangelische en pimkstergemeente. Elke gemeente die het woord van God serieus neemt en Zijn wil wil volgen ipv zelf wel even uit te maken wat goed is
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 27-02-2003 om 14:28. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En Jezus sprak ook met vrouwen, genas ook vrouwen. Lees Mattheüs 9, of 15 maar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het woord van God serieus nemen is ook maar betrekkelijk. Veel van die dingen zijn alleen gezegd in de geest van die tijd. Het gaat om de betekenis áchter de verhalen, niet om alles letterlijk te nemen en zo statisch te leven als maar mogelijk is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dus eigenlijk zeg jij dit ook niet, maar het toetsenbord?? beetje vreemd comuniceren he 2 toetsenborden die een argumentatie hebben over de positie van de vrouw
|
![]() |
het draait uiteindelijk om de autoriteit van God's woord.
Ik wil die serieus nemen omdat ik weet wat er gebeurd als we het zelf oplossen (zie genesis 3) Jullie denken zelf wel te weten hoe de wereld in elkaar zit en zolang je die grootheidswaanzin hebt komen we inderdaad niet verder aangezien de discussie over God all1 op grond van zijn woord kan zijn.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een kijk op de westerse wereld Toerkoe | 372 | 25-10-2012 23:51 | |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[uitzending Buitenhof] Hij heeft gelijk. SSER | 124 | 01-04-2004 13:30 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 | |
Sex voor't huwelijk en de bijbel... Miss Bow Wow | 31 | 30-01-2002 20:36 | |
Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus. Mujahideen | 56 | 29-01-2002 14:34 |