Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2003, 19:35
Unexplained
Unexplained is offline
[teletext]

Citaat:
De Verenigde Naties hebben de buurlanden van Irak opgeroepen de grens met het land niet voor vluchtelingen te sluiten. De oproep werd gedaan door de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen, de Nederlander Ruud Lubbers.

De VN-hulporganisaties hebben zich uit Irak teruggetrokken, maar bouwen wel aan opvangkampen in de buurlanden. De UNHCR kan nu ongeveer 300.000 vluchtelingen opvangen in onder meer Turkije, Jordanië en Iran. Ze houdt echter rekening met een toestroom van 600.000 mensen.

Ondanks de oproep van Lubbers heeft Iran vandaag zijn grenzen met Irak tot nader order gesloten.
Nu ben ik niet tegen militair ingrijpen in Irak, maar dan moeten we wel onze verantwoordelijkheden nemen en de vluchtelingen opvangen. Bij voorkeur in de regio, dan kunnen ze namelijk snel en eenvoudig terug naar hun eigen land wanneer dat gestabiliseerd is.
Zo te zien neemt de VN wel haar verantwoordelijkheid, in tegenstelling tot wat Bush beweert, door voor voldoende opvang te zorgen. Amerika heb ik nog niet over opvang gehoord, wat ik betreur.

Dat Iran de grenzen sluit vind ik meer dan schandalig. Er staat enkele tientallen kilometers file voor de grens met vluchtelingen, die niet meer genoeg benzine hebben om terug naar huis te gaan. Zonder geld, voedsel, medische zorg, etcetera. Je kunt rustig van schande spreken.
Syrië houdt overigens ook de grenzen dicht (bron).

De VN moet m.i. dan ook zo spoedig mogelijk de doorgang naar buurlanden (vooral Iran en Syrië) mogelijk maken.

Wat zijn jullie ideëen over de opvang?

Laatst gewijzigd op 20-03-2003 om 19:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2003, 19:51
CraigDavid
CraigDavid is offline
ik vind het heel goed dat de VN de verantwoordelijk neemt en vluchtelingenkampen bouwt. nu ook maar hopen dat iemand kofi serieus neemt dat ze hun grenzen moeten openstellen nu bush de vn belachelijk heeft gemaakt.

en ik had ook niet echt verwacht dat bush iets zou doen voor de irakezen, dus het verbaasd me niet echt dat ze geen kampen hebben gebouwd. mischien ben ik nu wel een beetje negatief, maar ja...
Oud 20-03-2003, 19:53
martijn1985
martijn1985 is offline
Zijn Iran en Syrie uberhaupt wel lid van de VN? Zo niet, dan kan je ze moeilijk dwingen de grenzen open te gooien.

Overigens ben ik het wel met je eens dat deze landen dat wel zouden moeten doen, uit humanitaire overwegingen.
Oud 20-03-2003, 20:19
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 20-03-2003 @ 20:53:
Zijn Iran en Syrie uberhaupt wel lid van de VN? Zo niet, dan kan je ze moeilijk dwingen de grenzen open te gooien.

Overigens ben ik het wel met je eens dat deze landen dat wel zouden moeten doen, uit humanitaire overwegingen.
Syrië en Iran zijn beide al lid sinds 24 oktober 1945..
Oud 20-03-2003, 20:52
Verwijderd
Citaat:
CraigDavid schreef op 20-03-2003 @ 20:51:
ik vind het heel goed dat de VN de verantwoordelijk neemt en vluchtelingenkampen bouwt. nu ook maar hopen dat iemand kofi serieus neemt dat ze hun grenzen moeten openstellen nu bush de vn belachelijk heeft gemaakt.
De VN mag de rotzooi van Bush gaan opruimen?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 20:56
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 20-03-2003 @ 21:52:
we kunnen die irakezen toch niet aan hun lot overlaten, alleen omdat mr. bush olie/oorlogje spelen wil.
iemand zou eigenlijk bush moeten verdrinken in olie: je wou toch olie, hier heb je olie, motherfucker.
Oud 20-03-2003, 20:57
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 20-03-2003 @ 21:19:
Syrië en Iran zijn beide al lid sinds 24 oktober 1945..
welk landen zijn er niet lid van de VN?
Oud 20-03-2003, 20:59
Verwijderd
Citaat:
CraigDavid schreef op 20-03-2003 @ 21:56:
we kunnen die irakezen toch niet aan hun lot overlaten, alleen omdat mr. bush olie/oorlogje spelen wil.
iemand zou eigenlijk bush moeten verdrinken in olie: je wou toch olie, hier heb je olie, motherfucker.
Nee natuurlijk niet, maar ik vind dat de VN van de VS wel een vergoeding mag vragen voor de gemaakte kosten. Misschien is dat juridisch mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 21:02
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 20-03-2003 @ 21:59:
Nee natuurlijk niet, maar ik vind dat de VN van de VS wel een vergoeding mag vragen voor de gemaakte kosten. Misschien is dat juridisch mogelijk.
bush zal na de oorlog niet zoveel geld meer hebben om aan de VN te geven. zeker als irak onder een VN-regime komt en de oliecontracten blijven bestaan zoals ze nu zijn. anders moeten ze geld lenen van andere landen, maar bush is niet erg geliefd op dit moment.

maar je hebt helemaal gelijk
Oud 20-03-2003, 21:06
Verwijderd
Citaat:
CraigDavid schreef op 20-03-2003 @ 22:02:
bush zal na de oorlog niet zoveel geld meer hebben om aan de VN te geven. zeker als irak onder een VN-regime komt en de oliecontracten blijven bestaan zoals ze nu zijn. anders moeten ze geld lenen van andere landen, maar bush is niet erg geliefd op dit moment.

maar je hebt helemaal gelijk
Verhoogt ie de belastingen maar, dan zullen we eens zien of de Amerikaanse burgers voortaan nog meer imperialistische oorlogen steunen. En een VN-regime kost ook weer geld, allemaal door Bush. Van dat VN-geld hadden ook hongerende mensen in Afrika en Azië geholpen kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 21:12
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
CraigDavid schreef op 20-03-2003 @ 21:57:
welk landen zijn er niet lid van de VN?
Geen idee, maar er zijn er een boel wel lid.

Che Guevara, wil je niet teveel offtopic gaan in mijn topic? Dank je wel. Dit gaat over de vluchtelingen, niet over voor/tegen de oorlog, de motieven van de oorlog of mijnheer Bush. Daar zijn andere topics voor.
Oud 20-03-2003, 21:12
Martian
Martian is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 20-03-2003 @ 22:06:
Verhoogt ie de belastingen maar, dan zullen we eens zien of de Amerikaanse burgers voortaan nog meer imperialistische oorlogen steunen. En een VN-regime kost ook weer geld, allemaal door Bush. Van dat VN-geld hadden ook hongerende mensen in Afrika en Azië geholpen kunnen worden.
Maar die oorlog gaat er o.a. om om de aandacht van de Amerikanen af te leiden van de nu bezig zijnde en onbetaalbare, de rijken bevoordelende belastingverlaging :/
Oud 20-03-2003, 21:14
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 20-03-2003 @ 22:06:
kan de balsting daar eigenlijk wel hoger? ze betalen daar volgens mij 100 % belasting door bush volgens mij

anyway, de balstingen gaan ook omhoog, dan kan niet anders. bush gaat na zijn termijn verdwijnen en dan mag de volgende president de rotzooi opruimen.

maar dan moeten de wapenfabrikanten in de vs en alle fabrikanten die de oorlog hebben gesteund ook flink dokken.
Oud 20-03-2003, 21:19
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 20-03-2003 @ 22:12:

er zin 191 landen lid, de laatste keer dat ik het gelezen heb waren er 198 landen, dat zal nu wel verandert zijn, maar er zijn dus gewoon een paar landen met een dictatuur en landen waar nog nooit iemand van gehoord heeft die geen lid zijn?

maar ontopic:
de landen rondom irak zijn ook lid van de VN en die moeten gewoon hun grenzen openstellen. ook al willen ze het zelf niet en is het omdat kofi dat zegt. het hoeft niet gelijk, want de oorlog is een paar uur geleden begonnen, maar het zou wel prettig zijn voor de VN als ze dat wel deden.
Oud 20-03-2003, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 20-03-2003 @ 22:12:

Che Guevara, wil je niet teveel offtopic gaan in mijn topic? Dank je wel. Dit gaat over de vluchtelingen, niet over voor/tegen de oorlog, de motieven van de oorlog of mijnheer Bush. Daar zijn andere topics voor.
Nou, ik gaf m'n mening toch over de opvang door de VN?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 00:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 20-03-2003 @ 20:35:
[teletext]

Dat Iran de grenzen sluit vind ik meer dan schandalig.
Iran houdt grenzen dicht?
Dit stond gisteren op iranmania.com:

Iran ready to shelter Iraqi refugees in border camps

Wednesday, March19 , 2003 - © 2003IranMania.com

Tehran, Mar 18 - Iran is ready to encounter the crisis of Iraqi refugees in border camps after the US launches its probable attacks against that country, Managing Director of the Foreign Ministry's Bureau for Aliens and Foreign Immigrants Affairs (BAFIA) said on Tuesday, IRNA reported.

Ahmad Hosseini added that Iran has set up several refugee camps on the no man's land near the northern border with Iraq to prevent influx of Iraqi refugees to Iran.

"Those refugees who are wanted or threatened by chemical and biological attacks would temporarily be settled in the camps," the official noted.

According to the official, more than 20 international, governmental and non-governmental organizations have expressed readiness to provide the camps with humanitarian reliefs.

On the country's preparations for sheltering the refugees from the southern Iraqi borders, Hosseini said that Iran is scheduled to establish 10 refugee camps in Khuzestan, Ilam and Kermanshah provinces with a capacity of200 , 000people.

Referring to Iran's sheltering of two-million-Afghan refugees, he said that the country is unable to shelter the Iraqi refugees without the help of the UN.

"The UN should be required to provide Iran with a15 -million dollar budget to encounter the Iraqi refugees crisis."

He further briefed reporters on the duties of the Headquarters for refugees Crisis as well as the Headquarters for Iraq Crisis that was set up by the Interior Minister on Monday.

Hosseini who is also head of the Headquarters for Refugees Crisis added that the headquarters has formed several committees including representatives from the Foreign Ministry, Red Crescent, Ministry of Health and police in order to help refugee camps to attract international reliefs, fight against contagious diseases as well as protect the camps.

According to the official, the headquarters is obliged to help evacuate nationals of other states as well as the UN stuff living in Iraq through Iran if they request crossing the official border points.
http://www.iranmania.com/News/Articl...rent%20Affairs
Oud 21-03-2003, 00:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 20-03-2003 @ 21:52:
Oud 21-03-2003, 01:04
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-03-2003 @ 01:07:
Iran houdt grenzen dicht?
Dit stond gisteren op iranmania.com:

<heel verhaal>
Het spijt me, maar ik geloof het ANP meer dan 'IranMania.com'..

Bovendien spreekt het ANP er ook van dat er opvangplaatsen zijn in Iran. Maar als je niet bij de opvangplaatsen kunt (doordat de grens dicht is) heb je er zo bitter weinig aan.
Oud 21-03-2003, 08:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 21-03-2003 @ 02:04:
Het spijt me, maar ik geloof het ANP meer dan 'IranMania.com'..

Die is behoorlijk betrouwbaar hoor.

Citaat:

Bovendien spreekt het ANP er ook van dat er opvangplaatsen zijn in Iran. Maar als je niet bij de opvangplaatsen kunt (doordat de grens dicht is) heb je er zo bitter weinig aan.
Mijn artikel was een dag VOOR jouw artikel. Ik vond het daarom vreemd dat Iran alsnog de grenzen sloot.
Misschien vanwege een geldkwestie, of misschien ook vanwege de mogelijke opzet van vluchtelingenkampen. Zoals je in mijn artikel leest:
"Ahmad Hosseini added that Iran has set up several refugee camps on the no man's land near the northern border with Iraq to prevent influx of Iraqi refugees to Iran."

en:

"Those refugees who are wanted or threatened by chemical and biological attacks would temporarily be settled in the camps," the official noted. "

Dus met andere woorden:
beperkte ruimte beschikbaar en alleen maar voor die vluchtelingen die bedreigd worden met chemische en/of biologische aanvallen.
------

maareh,.... ik ben het met je eens dat Iran meer kan doen. Vergeet echter niet dat Iran samen met Pakistan al de meeste vluchtelingen herbergt (Afghanen) in de wereld.
Dat er ook nog bij..... tsja....
het is aan de VS en GB en andere die militair steunen om Iran financieel te steunen.

Of de VN uit humanitair opzicht, maar beetje stom inderdaad dat de VN zou moeten opdraaien voor de rotzooi van een anderwaar ze geen toestemming voor hebben gegeven.

Affijn. De UNHCR is er niet voor niets en helpen toch.
Oud 21-03-2003, 09:57
Martian
Martian is offline
Is that 'No Man's Land' waar het overgaat niet misschien aan de Irakese zijde van de officiele grens?
Oud 21-03-2003, 10:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Martian schreef op 21-03-2003 @ 10:57:
Is that 'No Man's Land' waar het overgaat niet misschien aan de Irakese zijde van de officiele grens?
De groene gebieden? Zou kunnen:
Oud 21-03-2003, 10:14
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ik vind dat de internationale gemeenschap de plicht heeft Irakese vluchtelingen op te vangen en wederopbouw van Irak. We kunnen de mensen uit Irak niet aan hun lot over laten. Ik zou er zelfs mijn eigen tuin wel voor af willen staan om vluchtelingen op te vangen als me dat gevraagd zou worden.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 10:21
Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 21-03-2003 @ 11:14:
We kunnen de mensen uit Irak niet aan hun lot over laten. Ik zou er zelfs mijn eigen tuin wel voor af willen staan om vluchtelingen op te vangen als me dat gevraagd zou worden.
Ik ook. Ik zou ook zo naar de vluchtelingen vliegen als er meer hulp nodig is. Weet alleen niet hoe ik daar achter moet komen.
Oud 21-03-2003, 10:22
Insane Juggalo
Citaat:
Anneee schreef op 21-03-2003 @ 11:21:
Ik ook. Ik zou ook zo naar de vluchtelingen vliegen als er meer hulp nodig is. Weet alleen niet hoe ik daar achter moet komen.
Ik heb geen tijd en geld om erheen te vliegen, anders konden we fijn samen een vliegtuig nemen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 10:28
Anne
Anne is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 21-03-2003 @ 11:22:
Ik heb geen tijd en geld om erheen te vliegen, anders konden we fijn samen een vliegtuig nemen.
Ik heb ook geen tijd en geld, maar daar zorg ik dan (op een of andere manier ) wel voor, mijn belangen vind ik nu ondergeschikt.
Oud 21-03-2003, 10:30
Insane Juggalo
Citaat:
Anneee schreef op 21-03-2003 @ 11:28:
Ik heb ook geen tijd en geld, maar daar zorg ik dan (op een of andere manier ) wel voor, mijn belangen vind ik nu ondergeschikt.
Vind ik in principe ook, maar geld wat er niet is, kan ik moeilijk uit de hoge hoed tevoorschijn toveren. 'k Ben Tita Tovenaar niet.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 11:44
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 21-03-2003 @ 11:30:
Vind ik in principe ook, maar geld wat er niet is, kan ik moeilijk uit de hoge hoed tevoorschijn toveren. 'k Ben Tita Tovenaar niet.
Ik vraag me af of je zou moeten betalen als je mee wil helpen in een vluchtelingenkamp. Waar een wil is, is een weg

Ik vind trouwens dat de VN zich wel met de opvang van vluchtelingen moet bemoeien, ook al hebben de VS een oorlog gestart waar de VN het niet mee eens zijn. Irakese vluchtelingen moeten gewoon geholpen worden op humanitaire gronden. En dit standpunt zal de VS wel goed uitkomen...

Laatst gewijzigd op 21-03-2003 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 11:56
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 21-03-2003 @ 11:14:
Ik vind dat de internationale gemeenschap de plicht heeft Irakese vluchtelingen op te vangen en wederopbouw van Irak. We kunnen de mensen uit Irak niet aan hun lot over laten. Ik zou er zelfs mijn eigen tuin wel voor af willen staan om vluchtelingen op te vangen als me dat gevraagd zou worden.
Dat de internationale gemeenschap de plicht heeft om vluchtelingen op te vangen en mee te helpen aan de wederopbouw ben ik volledig met je eens.
Waar ik het niet mee eens ben, is dat je die vluchtelingen uit Irak in Nederland wilt gaan opvangen. Op zeer kort termijn misschien een aardige oplossing, maar denk eens na over de complicaties. Je trekt zo'n hele familie uit elkaar, je zet de mensen in een omgeving die geheel anders is dan ze gewend zijn, en belangrijker: je zet ze in een maatschappij die ze geheel vreemd is, met nauwelijks enige verbintenissen met de cultuur die ze gewend zijn.
Het is veel beter dat je die mensen in de regio opvangt. Iran en Irak verschillen kwa cultuur niet zo van elkaar, mensen kunnen daar makkelijk wennen. Bovendien kunnen ze met hun eigen taal uit de voeten. En als klap op de vuurpijl kunnen ze eenvoudig terug als Irak weer gestabiliseerd is.
Oud 21-03-2003, 11:58
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 21-03-2003 @ 12:44:
Ik vind trouwens niet dat de VN zich niet met de opvang van vluchtelingen moet bemoeien, omdat de VS een oorlog zijn gestart waar ze het niet mee eens zijn. Irakese vluchtelingen moeten gewoon geholpen worden op humanitaire gronden. En dit standpunt zal de VS wel goed uitkomen...
De VN is er JUIST om de humaniteit te waarborgen. De VN is de aangewezen organisatie om dat te doen, daar hebben ze ook alle middelen voor.
Wat wel gedaan kan worden, is dat VN de kosten doorberekend aan VS en Irak (waar twee vechten hebben er twee schuld). Laat ze er maar voor betalen, als een soort dienst dat geleverd is.
Oud 21-03-2003, 12:03
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 21-03-2003 @ 12:58:
De VN is er JUIST om de humaniteit te waarborgen. De VN is de aangewezen organisatie om dat te doen, daar hebben ze ook alle middelen voor.
Wat wel gedaan kan worden, is dat VN de kosten doorberekend aan VS en Irak (waar twee vechten hebben er twee schuld). Laat ze er maar voor betalen, als een soort dienst dat geleverd is.
Hm, dat zeg ik ook, het staat er alleen een beetje onduidelijk, omdat er twee keer niet in de desbetreffende zin voorkomt. Ik zal het wel even veranderen.
Oud 21-03-2003, 12:04
Insane Juggalo
Citaat:
Unexplained schreef op 21-03-2003 @ 12:56:
Dat de internationale gemeenschap de plicht heeft om vluchtelingen op te vangen en mee te helpen aan de wederopbouw ben ik volledig met je eens.
Waar ik het niet mee eens ben, is dat je die vluchtelingen uit Irak in Nederland wilt gaan opvangen. Op zeer kort termijn misschien een aardige oplossing, maar denk eens na over de complicaties. Je trekt zo'n hele familie uit elkaar, je zet de mensen in een omgeving die geheel anders is dan ze gewend zijn, en belangrijker: je zet ze in een maatschappij die ze geheel vreemd is, met nauwelijks enige verbintenissen met de cultuur die ze gewend zijn.
Het is veel beter dat je die mensen in de regio opvangt. Iran en Irak verschillen kwa cultuur niet zo van elkaar, mensen kunnen daar makkelijk wennen. Bovendien kunnen ze met hun eigen taal uit de voeten. En als klap op de vuurpijl kunnen ze eenvoudig terug als Irak weer gestabiliseerd is.
In principe vind ik opvang in de regio ook beter, maar als dat niet mogelijk is, vind ik dat tijdelijke opvang in Nederland ook moet kunnen in zulke acute gevallen als van de Irakese vluchtelingen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 14:58
Anne
Anne is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 21-03-2003 @ 12:44:
Ik vraag me af of je zou moeten betalen als je mee wil helpen in een vluchtelingenkamp. Waar een wil is, is een weg
Dat vroeg ik me ook al af ja.
Oud 22-03-2003, 00:15
Gatara
Gatara is offline
Opvang in de regio lijkt me trouwens te gevaarlijk in dit geval (voor de vluchtelingen en voor het gastland). Irakese vluchtelingen zouden naar andere continenten dan Azie gebracht moeten worden.
Reageren

Regels voor berichten