Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2003, 17:48
Wiltine
Wiltine is offline
hey,

ik heb erg faalangst, heeft er misschien iemand tips??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2003, 17:50
Verwijderd
misschien is enige uitleg erbij handig??? het is maar een idee
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 18:07
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 21-03-2003 @ 18:50:
misschien is enige uitleg erbij handig??? het is maar een idee
Inderdaad, iets meer informatie graag.

Waarbij heb je last van faalangst? Welke gevolgen heeft het, weet je hoe het is gekomen etc.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 18:16
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
*klik* en *klik* Maar hier staat vooral informatie over wat het is en hoe je zulke mensen moet begeleiden. Maar als je er erg last van hebt, is het misschien het doorlezen waard.

en hier zijn er ook nog een aantal:

- Erkennen dat u last hebt van faalangst
- Weten dat veel mensen last hebben van faalangst
- Je afvragen of iets mislukt door angst of door een tekort aan vaardigheden
- Goed voorbereiden en oefenen
- Eventueel checklist maken
- Hulp en feedback vragen aan iemand die u vertrouwt
- Visualiseren van succes
- In de angst stappen door: doen in plaats van vermijden
- Geef uzelf een kans voor uw eerste succes
Die komen hier vandaan

Er staat veel informatie over faalangst op internet
Ga naar een zoekmachine en vul iets in als "tips tegen faalangst" o.i.d. Even zoeken en je zult ongetwijfeld veel tips vinden, welke het beste bij jou werken/passen zul je zelf moeten uitproberen.

Als je gerichtere tips wilt, zul je inderdaad iets duidelijker met je uitleg moeten zijn.
Oud 21-03-2003, 20:41
Fantôme
Fantôme is offline
heey, ik heb ook faalangst. Heel mn leven al zo'n beetje, de laatste twee jaar zijn toch mn beste jaren geweest, het jaar daarvoor zo ongeveer mn slechtste. Je kan faalangst op verschillende manieren hebben, bijvoorbeeld met contacten leggen, onzeker zijn over je uiterlijk/innerlijk of / en bij proefwerken, of je het wel goed heb voorbereid, daardoor wordt je heel zenuwachtig en ga je minder goet presteren dan mogelijk is. De oorzaak is natuurlijk wel psychisch, maar het zit ook een beetje lichamelijk. Ik zal het proberen uit te leggen. Doordat je onzeker bent / bang bent stijgt de adreneline zeg maar. hierbij heb je twee keuzes: vluchten / vechten. mensen die echt faalangst hebben gaan vluchten, maar vluchten kan niet tijdens een proefwerk... je blijft dus zitten. Wat gebeurd er dan... het kan verschillende uitwerkingen hebben.

- je hart gaat sneller kloppen
- je gaat trillen
- word rood
- krijgt kriebels overal
- gaat niet meer helder nadenken

en ja, vooral dat laatste heeft dus uitwerkingen op je proefwerk.
Goed, hoe ben ik er van afgekomen, want dat is natuurlijk waar het om gaat hier:

ten eerste, ik ben er niet helemaal van af, maar het gaat steeds beter. Vooral door mn vrienden (goeie vrienden) die me hier in steunden als ik het moeilijk had, ben ik in mezelf gaan vertrouwen.

Op gegeven moment kreeg ik aandacht, om het zo maar te zeggen van de mensen in mn klas. Dat was de jaren daarvoor nooit zo.

Ja, ik heb ook faalangsttraining gehad. Het heeft wel wat geholpen. Er waren daar meerdere mensen met hetzelfde probleem. Je moest dan in groepjes van 2 of 3 een stuk opvoeren voor de anderen, net zolang tot je je niet meer schaamde. Je moest ook kaartjes trekken waar de naam van de ander op stond en minstends 4 goede punten van een ander opschrijven. Dan werden de briefjes uitgedeeld aan degene van wie het bedoeld was. Er stonden dan hele lieve dingen op.

Weet je wat ook kan helpen? Ik had heel vaak dat ik de slechte dingen die over mij gezegd werden te onthouden en de goede dingen te vergeten, op gegeven moment heb ik me aangeleerd het omgekeerde te doen. Het hielp echt, ik ging me een heel stuk beter en relaxter voelen

Ik wens je heel veel suc-6 ermee, en als je wilt mailen?? kikkertje1987@hotmail.com

knuffel, wendy
Oud 22-03-2003, 17:57
Wiltine
Wiltine is offline
sorry voor de weinig info

ik heb het vooral bij school, als een vak me niet ligt, of als ik al een paar slechte cijfers heb gehaald, wordt ik onzeker, ga ik beter leren, maar als ik dan die s.o. of proefwerk heb weet ik niks meer en krijg ik dus nog een slechter cijfer, zodoende ben ik ook gemiddeld opeens een hele punt gezakken op school, waardoor ik bijna een nivo lager moest doen, maar ja, soms gaat het ook wel goed, hoor, het is niet altijd bergafwaarts met m'n cijfers...

in de omgang met mensen heb ik het ook wel, (maar niet zoveel) als mijn vriendinnen of weet ik wie een keer onaardig doet denk ik gelijk dat hij/zij mij niet meer leuk vindt,
ook ben ik bang dat ik stink terwijl ik weet ik hoeveel kauwgompjes en pepermuntjes eet, elke dag douche, was, tanden poets (3x) en parfum op doe. maar ja, op zich ben ik niet onzeker over m'n uiterlijk, hoor, ook niet dat ik vind dat ik knap ben hoor, dat heel zeker niet! gewoon gewoon

en het is niet door iets gekomen hoor ( denk ik ) maar zo ben ik gewoon.
nou genoeg info??

liefs, Wiltine

ps. soms kan het me niks schelen, ik ben niet zo'n zielig figuur, hoor, ik laat het gewoon niet merken, het is al heel wat dat ik dit op internet zet met m'n naam!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten