Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2003, 09:26
RoelMasselink
RoelMasselink is offline
Ik vraag mij of er veel mensen zijn die wel eens mishandeld zijn. ik bijvoorbeeld ben op mn 9e ofzo sexueel mishandeld, en ik vraag me af of het nou een uitzondering dat ik mishandeld ben, of dat zulke dingen (dus ook andere vormen van misbruik!!) nou vaak gebeuren!

(Ik hoop dat het er weinig zijn...)
Oud 17-03-2003, 10:42
Eend
Eend is offline
Ik zie het vaak gebeuren... Mijn nichtjes worden geestelijk mishandeld.
Ook werk ik op de manege vaak met kinderen van een jaar of 8. Een normaal kind zal het bijvoorbeeld in de les een eer vinden om voorop te rijden. Geweldig vinden ze dat, maar sommige kinderen durven dat niet. Laatst was er een jongetje van 8, die zat helemaal in tranen op het paard. Ik vroeg hem wat er was en zo. Hij was doodsbang om een fout te maken, hij was bang, dat ik of Cees (instructeur) dan kwaad zouden worden en hij keek heel raar op, toen ik zei, dat ik dara heus niet kwaad om werd. Ook waren zijn ouders er niet eens, maar zijn opa. Zijn ouders hadden wss geen tijd voor hem.
Aan dit soort kleine dingetjes merk ik gewoon dat er in die gezinssituatie iets niet klopt en ik kom het wel vaker tegen jammer genoeg
Oud 17-03-2003, 10:58
ssjpan
ssjpan is offline
Ik ben zelf niet mishandeld, maar ik lees het best wel vaak op dit forum. Het komt dus best vaak voor.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 17-03-2003 @ 11:42:
Ook werk ik op de manege vaak met kinderen van een jaar of 8. Een normaal kind zal het bijvoorbeeld in de les een eer vinden om voorop te rijden. Geweldig vinden ze dat, maar sommige kinderen durven dat niet. Laatst was er een jongetje van 8, die zat helemaal in tranen op het paard. Ik vroeg hem wat er was en zo. Hij was doodsbang om een fout te maken, hij was bang, dat ik of Cees (instructeur) dan kwaad zouden worden en hij keek heel raar op, toen ik zei, dat ik dara heus niet kwaad om werd. Ook waren zijn ouders er niet eens, maar zijn opa. Zijn ouders hadden wss geen tijd voor hem.
't is gevaarlijk om op zulke dingen te (ver)oordelen, je weet niet wat er verder aan de hand is. Misschien heeft dat jongentje wel gewoon een heel laag zelfbeeld, dat hoeft niet per se door de ouders te komen. En je weet niet waarom de ouders er niet zijn, misschien was er wel iets aan de hand (een ziek broertje of zusje of misschien moesten ze wel gewoon werken (met alleenstaande ouders komt het nog vaker voor dat er iemand oppast <- tegenwoordig heel gewoon)).

Maar goed, daar ging het hier niet over. Er staan idd vrij veel topics over dit ow op het forum. Je zou met de zoekfunctie eens kunnen zoeken, misschien heb je er iets aan.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 19:13
Steleto
Steleto is offline
Er worden schrikbarend veel mensen mishandeld. Over seksueel misbruik/mishandeling heb ik een aantal cijfers.

(Bron: http://www.seksueelgeweld.nl)

Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen óf er was sprake van verschillende daders. In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomende gebeurtenissen over een lange periode.
De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Eén procent van de (mede-) plegers was vrouw. Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie. Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combi-neren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar. Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onder-zoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Steleto schreef op 17-03-2003 @ 20:13:
bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad.
jezus

voordat ik op deze forums (fora?) kwam, nooit geweten dat het veel vaker voorkomt dan ik altijd dacht.. maar het komt dus heel vaak voor.. wordt weinig, of niet, over gepraat, dat wel.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:41
Eend
Eend is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-03-2003 @ 17:24:
't is gevaarlijk om op zulke dingen te (ver)oordelen, je weet niet wat er verder aan de hand is. Misschien heeft dat jongentje wel gewoon een heel laag zelfbeeld, dat hoeft niet per se door de ouders te komen. En je weet niet waarom de ouders er niet zijn, misschien was er wel iets aan de hand (een ziek broertje of zusje of misschien moesten ze wel gewoon werken (met alleenstaande ouders komt het nog vaker voor dat er iemand oppast <- tegenwoordig heel gewoon)).
Dat verschil zie ik ook heus wel hoor. Ik ken genoeg mensen met een laag zelfbeeld. Keb het zelf ook sterk (gehad).
Alleen ik vind het een beetje raar als bij een jongetje van 8 zoooooooooooooooooooooooooooooooooooo'n laag beeld van zichzelf naar boven komt vind je niet? Dat jochie weet amper wat vertrouwen is. Ik was ook zo vroeger weet je? Misschien iets anders, want ik ben anders, maar bij mij thuis was het ook lastig en dat lag niet alleen aan mijn ouders. Maar persoonlijk vind ik, dat als je een kind neemt er wel zelf aandacht aan moet geven en niet een oppas. Majah, je zou ook weer gelijk kunnen hebben, maar als ik met mijn verstand en gevoel samen denk, dan jah...er klopt gewoon iets niet bij dat jongetje...
Ik maak wel vaker angstige kinderen mee, maar hij is zo 'vreemd'vergeleken die anderen zeg maar, ik weet niet...tis raar...
Oud 18-03-2003, 14:02
BlackMystery
BlackMystery is offline
ik ken er veel
veel te veel
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 17-03-2003 @ 21:41:
Dat verschil zie ik ook heus wel hoor. Ik ken genoeg mensen met een laag zelfbeeld. Keb het zelf ook sterk (gehad).
Alleen ik vind het een beetje raar als bij een jongetje van 8 zoooooooooooooooooooooooooooooooooooo'n laag beeld van zichzelf naar boven komt vind je niet? Dat jochie weet amper wat vertrouwen is. Ik was ook zo vroeger weet je? Misschien iets anders, want ik ben anders, maar bij mij thuis was het ook lastig en dat lag niet alleen aan mijn ouders. Maar persoonlijk vind ik, dat als je een kind neemt er wel zelf aandacht aan moet geven en niet een oppas. Majah, je zou ook weer gelijk kunnen hebben, maar als ik met mijn verstand en gevoel samen denk, dan jah...er klopt gewoon iets niet bij dat jongetje...
Ik maak wel vaker angstige kinderen mee, maar hij is zo 'vreemd' vergeleken die anderen zeg maar, ik weet niet...tis raar...
Ieder kind is anders, iedere situatie is anders. Ik blijf er bij dat je er voorzichting mee moet zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan wat jij zegt, alleen maar dat het niet per se zo hoeft te zijn. Ik denk ook heel vaak meteen dat er het ergste aan de hand is, maar dat halen ze er op de pabo gedeeltelijk wel uit, omdat je mensen niet zo maar kunt veroordelen ed. Tuurlijk klopt je gevoel/idee soms, maar 't is zo lullig als het niet klopt...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 18:01
Vlekje
Vlekje is offline
Citaat:
RoelMasselink schreef op 17-03-2003 @ 10:26:
Ik vraag mij of er veel mensen zijn die wel eens mishandeld zijn. ik bijvoorbeeld ben op mn 9e ofzo sexueel mishandeld, en ik vraag me af of het nou een uitzondering dat ik mishandeld ben, of dat zulke dingen (dus ook andere vormen van misbruik!!) nou vaak gebeuren!

(Ik hoop dat het er weinig zijn...)
Wat er met ons is gebeurd is over het algemeen vrij zeldzaam, zoiets kom je bijna nooit tegen dat 1 persoon honderden kinderen misbruikt. Behalve de personen die wij kennen en hierbij betrokken zijn, heb ik ook 2 andere vriendinnen die ook sexueel misbruikt zijn. Hun ouders weten hier niks van en 1 van die 2 heeft het pas 2 weken geleden gezegd.
In mijn vrienden kring zijn dus al, 3 personen op dezelfde manier misbruikt als ik en 2 op een andere manier ohnee, 3 op een andere manier, nog een jongen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 08:23
RoelMasselink
RoelMasselink is offline
Wou.. Misbruik is een veel groter probleem als dat ik dacht..
Tis echt schrikbarend!!!
Oud 20-03-2003, 08:37
Verwijderd
nou, bij mij is het gebeurd ik kan zo 4 meisjes namen opnoemen waarbij het gebeurd is een paar waarvan ik het vermoed, en 5 jongensnamen waarvan het gebeurd is.

Het is eigelijk schandalig dat er zoveel mensen zijn die ik ken
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 10:39
Eend
Eend is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-03-2003 @ 18:07:
Ieder kind is anders, iedere situatie is anders. Ik blijf er bij dat je er voorzichting mee moet zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan wat jij zegt, alleen maar dat het niet per se zo hoeft te zijn. Ik denk ook heel vaak meteen dat er het ergste aan de hand is, maar dat halen ze er op de pabo gedeeltelijk wel uit, omdat je mensen niet zo maar kunt veroordelen ed. Tuurlijk klopt je gevoel/idee soms, maar 't is zo lullig als het niet klopt...
jah, ok, maar ik heb er nog nooit naast gezeten zeg maar. Ik kijk bij veel mensen de kat uit de boom en dankzij vele verschillende ervaringen met 'normale' mensen en mensen waarmee ik op de afdeling zat kan ik vaak wel redelijk goed oordelen daarover. Ik heb het er dan met niemand verder over hoor Het blijft in mijn gedachte, maar toch valt het me op
Oud 20-03-2003, 14:55
Nona
Nona is offline
Dr is inderdaad ontzettend veel misbruik. In mijn klas kan ik zo een aantal meisjes aanwijzen die te maken hebben gehad met seksueel geweld.
Ik heb er meer dan een jaar geleden zelf ook te maken mee gehad, en ik heb moeten vechten om mijn (toenmalige ) maagdelijkheid te bewaren. Het is die jongen toen niet gelukt om mij te verkrachten, en daar voel ik me wel sterker door: het is een bewijs voor mij dat ik mezelf kan verdedigen.
Reageren

Regels voor berichten