Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2003, 10:28
sublime
sublime is offline
wie weet in hoeverre aristoteles invloed heeft gehad op ofwel het christendom ofwel de islam? (beiden mag evt ook wel eigenlijk )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2003, 23:37
naam onbekend
naam onbekend is offline
De christelijke filosoof Augustinus (3e eeuw na Christus) heeft bepaalde ideeën overgenomen van Aristoteles, en hetzelfde geldt voor bepaalde Arabische filosofen. De namen ben ik even kwijt, maar ik kan ze nu niet opzoeken want mijn boeken voor filosofie liggen nog op school.

Morgen zal ik proberen wat meer gedetailleerde informatie te geven.
Oud 18-03-2003, 23:38
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 19-03-2003 @ 00:37:

1) De christelijke filosoof Augustinus (3e eeuw na Christus) heeft bepaalde ideeën overgenomen van Aristoteles

Morgen zal ik proberen wat meer gedetailleerde informatie te geven.
1) O ja?
2) Ik ben heel benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 15:33
naam onbekend
naam onbekend is offline
Daar ben ik weer. Ik had meer informatie beloofd:

Aristoteles deelde de ziel op in drie delen: dde vegetatieve, de animale en de rationele. Planten hebben alleen de vegetatieve ziel, die voortplanting, groei en voeding regelt. Dieren hebben naast deze ziel ook nog de animale ziel, die voor de waarnemimg zorgt. Mensen tenslotte hebben ook de rationele ziel, die zorgt voor het denken. Augustinus (354-430, dus niet de 3e eeuw na Christus zoals ik eerder zei) heeft dit zielensysteem overgenomen in zijn denkbeelden. Hij stelt daarbij ook dat de mens door die rationele ziel als enige in staat is om God te leren kennen. De ideeën van Augustinus zijn eeuwenlang bepalend geweest voor de christelijke kerk.
Samengevat zijn het dus vooral Aristoteles' ideeën over lichaam een geest die via Augustinus door het christendom zijn overgenomen.

Wat betreft de invloed op de islam: de Arabische filosofen Avicenna en Averroes stonden sterk onder invloed van Aristoteles. In hoeverre zij invloed hebben gehad op de islam weet ik niet.

Tot zover de filosofieles. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Oud 19-03-2003, 19:04
sublime
sublime is offline
ja dank je

nu kan ik iig wat gerichter gaan zoeken naar boeken
____

ik dacht trouwens dat aristoteles in de ME ook nog invloed gehad heeft op bepaalde filosofen. en dat het vrouwbeeld (is dat een nls woord??) binnen het christendom oa voortgekomen is uit hoe aristoteles dacht over de verhouding man/vrouw (hij dacht geloof ik dat een vrouw een onafgemaakte man was; eikel )...
maar weet iemand hier misschien ook nog wat meer over?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 19:36
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
sublime schreef op 19-03-2003 @ 20:04:
ik dacht trouwens dat aristoteles in de ME ook nog invloed gehad heeft op bepaalde filosofen.
Dat klopt ja. Het was zelf zo erg dat Aristoteles in die tijd 'De Filosoof' werd genoemd. Als je het had over 'De Filosoof' wist iedereen meteen wie je bedoelde!
Reageren

Regels voor berichten