Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2003, 14:21
potverdorie
potverdorie is offline
dit heb ik ergens gelezen:

het Zonnestelsel is het totale geheel van planeten, manen, meteorieten en kometen dat rond de zon beweegt. In het zonnestelsels zitten miljoenen verschillende melkwegstelsels.

Melkwegstelsels. Dat zijn eilanden van sterren in de ruimte. Het melkwegstelsel waartoe wij behoren is de Melkweg.

ok.. wat ik dus niet snap is: als het zonnestelsel het hele geheel bij elkaar is (het hele heelal dus??) dan draait het hele heelal(?) om de zon heen. maar... de zon is toch ook maar een middelgrote ster, hoe kan dat dan het middelpunt van alles zijn.
ja, ik vat er idd niets van.
en dan nog over die melkwegstelsels: eilanden in de ruimte?? maar dat geldt dan toch alleen als bijvoorbeeld de planeten van de melkweg in 1 lijn staan? anders kan je toch nog niet aanwijzen wat nou een melkwegstelsel is en wat een ander melkwegstelsel is?

*confused*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2003, 15:13
Just Johan
Just Johan is offline
Het moet denk ik zijn:

het Zonnestelsel is het totale geheel van planeten, manen, meteorieten en kometen dat rond de zon beweegt. In het universum/heelal zitten miljoenen verschillende melkwegstelsels.

Melkwegstelsels. Dat zijn eilanden van sterren in de ruimte. Het melkwegstelsel waartoe wij behoren is de Melkweg.

Groetjes,
Johan
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:22
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
potverdorie schreef:
en dan nog over die melkwegstelsels: eilanden in de ruimte?? maar dat geldt dan toch alleen als bijvoorbeeld de planeten van de melkweg in 1 lijn staan? anders kan je toch nog niet aanwijzen wat nou een melkwegstelsel is en wat een ander melkwegstelsel is?
Met een eiland bedoelen ze niet dat het perse in een plat vlak moet liggen als op een landkaart, maar dat het best dicht op elkaar gepropt lijkt van een afstandje. En dan denk je misschien:"hmm, maar wat als twee eilanden nu zo dichtbij elkaar liggen dat je niet echt kunt zeggen wat bij welk eiland hoort?". Nou dan noem je het gewoon samen 1 eiland, dan heb je dat probleem niet meer.

Groetjes,
Johan
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 16:16
potverdorie
potverdorie is offline
nee, dit is echt heel k*t.
kijk, dit lees ik net op de astrosite:

Negen planeten, waaronder de aarde, draaien om de zon. Samen met planetoïden, kometen, meteorieten, manen, stof en de zon heet dit het zonnestelsel.

De zon is dus één van de ruim 400 miljard sterren in ons melkwegstelsel.

oftewel: de informatie staat dus helemaal andersom.
nouja... ik ga denk ik voor nu maar ff af op de astrosite. die weten het denk ik wel beter.
tenzij iemand op het forum me nog meer kan helpen?

xxx
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 16:59
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
potverdorie schreef:
nee, dit is echt heel k*t.
kijk, dit lees ik net op de astrosite:

Negen planeten, waaronder de aarde, draaien om de zon. Samen met planetoïden, kometen, meteorieten, manen, stof en de zon heet dit het zonnestelsel.

De zon is dus één van de ruim 400 miljard sterren in ons melkwegstelsel.

oftewel: de informatie staat dus helemaal andersom.
nouja... ik ga denk ik voor nu maar ff af op de astrosite. die weten het denk ik wel beter.
tenzij iemand op het forum me nog meer kan helpen?

xxx
Volgens mij klopt dit inderdaad.

Op een rijtje:
1 Universum/Heelal bevat miljoenen Melkwegstelsels.
1 Melkwegstelsel bevat vele Zonnestelsels
1 Zonnestelsel bevat 1 Ster (of soms 2)
1 Ster (of soms dus 2, een dubbelster) kan eventueel 1 of meerdere Planeten om zich heen hebben
1 Planeet kan eventueel 1 of meerdere Manen hebben

(en voorzover we weten is er maar 1 Universum/Heelal)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:07
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
het Zonnestelsel is het totale geheel van planeten, manen, meteorieten en kometen dat rond de zon beweegt. In het zonnestelsels zitten miljoenen verschillende melkwegstelsels.
je moet *het totale geheel van planeten, manen, meteorieten en kometen dat rond de zon beweegt* als een los stukje zien denk ik, ze bedoelen niet dat het totale geheel van planeten enzo van het hele heelal om de zon draait, maar dat DIE planeten (enzo) die omde zon draaien dat die 1 zonnestelsel vormen....
ja, ik weet t, nogal vaag uitgelegd, maar misschien snap je het...
Oud 08-03-2003, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
Volgens mij klopt dit inderdaad.

Op een rijtje:
1 Universum/Heelal bevat miljoenen Melkwegstelsels.
1 Ster (of soms dus 2, een dubbelster) kan eventueel 1 of meerdere Planeten om zich heen hebben

Dat is ook niet helemaal waar, moet zijn:

Op een rijtje:
1 Universum/Heelal bevat miljoenen sterrenstelsels.

Wij zitten met ons zonnestelseltje in een sterrenstelsel, die de melkweg genoemd wordt. Ons sterrenstelsel heet dus melkweg
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 14:41
potverdorie
potverdorie is offline
OK!!!!, laatste vraag:
in het heelal zitten miljoenen melkwegstelsels (of sterrenstelsels)... maar... er zijn toch nog geen andere melkwegstelsels gevonden?? tot nu toe kennen we toch alleen de melkweg, degene waarin wij zitten?

alvast thnx!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 15:00
heumen
heumen is offline
Nee: we hebben er al ettelijke honderden ontdekt.

Op dit plaatje zijn de 5 grotere bollen in het midden elk een compleet sterrenstelsel dat miljoenen sterren kan bevatten.
(copyright Hubble space telescope)

De 5 samen worden, dacht ik, een cluster genoemd. Dit is dus een verzameling sterrenstelsels. Als je hier zo naar kijkt en dan bedenkt dat wij rond een ster cirkelen die ergens op het randje van zo'n sterrenstelsel zit dan begin je langzaam te besseffen hoe giga giga groot het heelal wel niet is. Toen ik me dit voor het eerst realiseerde werd het me ook meteen duidelijk dat er zeer waarschijnlijk wel ander leven in het heelal is, maar dat we dat nooit of te nimmer tegen zullen komen. Laat staan dat ze ooit hier zullen komen...
Oud 19-03-2003, 15:20
potverdorie
potverdorie is offline
wauw, dat plaatje is echt geweldig mooi.
ik herken ons sterrenstelsel trouwens, de tweede van boven.

het heelal is zoooo interessant.... damn.....

bedankt.
Oud 19-03-2003, 15:53
GinnyPig
GinnyPig is offline
Die cluster van melkwegstelsel is ook nog eens onderdeel van een supercluster...

En daar zijn er ook weer heel wat van...

Dus: Supercluster -> cluster van melkwegstelsels -> melkwegstelsels -> heel veel sterren
Oud 19-03-2003, 22:07
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef op 19-03-2003 @ 16:53:
Die cluster van melkwegstelsel is ook nog eens onderdeel van een supercluster...

En daar zijn er ook weer heel wat van...

Dus: Supercluster -> cluster van melkwegstelsels -> melkwegstelsels -> heel veel sterren
heelal ->Supercluster -> cluster van sterrenstelsels -> melkwegstelsel -> zonnestelsel ->aarde -> Nederland

wat stelt ons land eigenlijk voor he
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 22:10
potverdorie
potverdorie is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 19-03-2003 @ 23:07:

hmm...
Oud 19-03-2003, 22:19
Verwijderd
Citaat:
potverdorie schreef op 19-03-2003 @ 23:10:
hmm...
niet zo bedoelt natuurlijk, maar soms als ik bijvoorbeeld naa A'dam moet, denk wel eens: wat een kloteeind rijden. maar als ik dan kijk naar de aarde, zonnestelsel, groter, en nog eens groter is het eigenlijk maar een miezerig stukje, terwij ik toch de helft van het land doorga, snappie??
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 22:36
potverdorie
potverdorie is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 19-03-2003 @ 23:19:
niet zo bedoelt natuurlijk, maar soms als ik bijvoorbeeld naa A'dam moet, denk wel eens: wat een kloteeind rijden. maar als ik dan kijk naar de aarde, zonnestelsel, groter, en nog eens groter is het eigenlijk maar een miezerig stukje, terwij ik toch de helft van het land doorga, snappie??
jah... weetje, soms dan zit ik te denken en dan denk ik: damn... wij zijn gewoon de intelligenste levensvorm in een straal van biljoenen kilometers hiero. we zijn toch hartstikke lucky dat wij deel uitmaken van zoiets gigantisch-mega-groot iets als het heelal.
het is zo ongelooflijk allemaal... over zoiets kan ik echt uren nadenken.
Oud 19-03-2003, 22:50
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 19-03-2003 @ 23:07:
heelal ->Supercluster -> cluster van sterrenstelsels -> melkwegstelsel -> zonnestelsel ->aarde -> Nederland

Een sterrenstelsel wordt heel vaak aangeduid met het woord melkwegstelsel. Ons melkwegstelsel heet de melkweg, maar melkwegstelsel = sterrenstelsel.

Zoek maar op in et woordenboek
Oud 20-03-2003, 08:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 08-03-2003 @ 17:59:

Niet voor zover we weten, per definitie...

Citaat:

ik herken ons sterrenstelsel trouwens, de tweede van boven.

Ehm.. Nee. Deze foto is dus gemaakt met een telescoop in een baan om de aarde. Dus van binnen ons zonnestelsel. Er is nu welgeteld één door mensen gemaakt object min of meer buiten het zonnestelsel, maar ons melkwegstelsel zullen we de komende millenia niet verlaten denk ik. De Melkweg kan dus nooit op die foto staan.
Oud 20-03-2003, 12:08
heumen
heumen is offline
Dat wou ik ook zeggen maar ik denk dat dat grappig bedoelt was (dat hoop ik tenminste)
Oud 28-03-2003, 15:16
Martian
Martian is offline
Citaat:
Coolkast schreef op 20-03-2003 @ 09:22:
Er is nu welgeteld één door mensen gemaakt object min of meer buiten het zonnestelsel, maar ons melkwegstelsel zullen we de komende millenia niet verlaten denk ik.
Voyager
Reageren

Regels voor berichten