Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
crossposting ten top: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=434936
|
![]() |
|
![]() |
we leven in een kenniseconomie
de economie is al k*t, laten we dan ajb nog aandacht besteden aan de kennis... trouwens dat geneuzel over bezuinigingen: als het ff gegaan had, had het cda mee gedaan aan de oorlog; dat kost klauwen met geld, en dan was er echt niet op defensie bezuinigd. wanneer de stufi afgeschaft wordt, zijn er heel veel jongeren die niet door kunnen leren - je krijgt dan eerder slechte studenten met veel geld, dan goede studenten met weinig (en de goede zijn 100x belangrijker voor de toekomst) studeren is in de meeste gevallen een fulltime bezigheid; wanneer je geen stufi krijgt, heb je ook nog een fulltime baan nodig voor je school en levensonderhoud. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De economie gaat er helemaal niet op achteruit op lange termijn. Stel dat de overheid geld over houdt, dit kunnen ze investeren in de economie, die dan weer beter gaat draaien. De economie komt dan uit het slop, en de overheid zal meer geld binnen krijgen (minder werkloosheid --> collectieve lastendruk verminderd, meer mensen werken --> meer belastinginkomsten, enz.). Dan heeft de overheid weer geld om in het onderwijs te stoppen. Dan heb je een goede economie en goed onderwijs. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() onderwijs (zolas ik hierboven ook al zei) is een van de belangrijkste peilers van onze economie; als er over 10 jaar geen nieuwe hoger opgeleiden meer zijn, dan kun je je een ongeluk investeren, maar je gooit het geld dan in een bodemloze put |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@Avatar; ik denk dat je íets te makkelijk over de gang van zaken denkt... het is niet per sé zo dat, als veel studenten beginnen te lenen, zowel de economie áls het onderwijs een fikse boost krijgen... |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat duurt allemaal een tijd, dan krijg je straks een ´gat` van een aantal jaren, waarin er ineens veel minder hoogopgleide mensen zijn. En je praat wel erg makkelijk over dat lenen. Ik weet niet precies hoe veel jaar iedereen nu recht heeft op studiefinanciering, maar dat maakt niet echt veel uit. Ik wil misschien later geneeskunde gaan studeren, zo´n opleidingduurt lang, alleen de basisopleiding duurt al 6 jaar. Als ik geen studiefinanciering meer krijg zie ik het niet echt zitten om minstens 6 jaar zo veel geld te lenen, zeker niet omdat het bedrag+rente hoger en hoger wordt. Ik weet niet of ik dan van die studie af zou zien, maar anderen misschien wel. Oftewel: jouw oplossing is echt niet zo simpel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volgens mij wordt er uiteindelijk niemand beter op als studenten alles moeten betalen. Het is gewoon niet te ontkennen dat er (veel) minder mensen zullen gaan studeren. Deze mensen heb je toch nodig om de economie te verbeteren. Als het doorgaat, moet men juist NOG meer investeren om de juiste mensen te vinden. Hoe wil je in hemelsnaam de economie verbeteren? Volgens mij moeten ze koopkracht stimuleren, zodat men meer koopt, zodat men meer moet produceren, zodat met meer baantjes nodig heeft, zodat de collectieve lasten omlaag gaan, zodat de koopkracht stijgt, zodat men meer koopt... enz. We zullen eerst moeten zorgen dat we in deze spiraal terecht komen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is waar dat de overheid nu moet bezuinigen maar kunnen ze beter doen door loonmatiging en meer belastingen (hoe vervelend dit ook is) dan door te bezuinigen op het onderwijs. Onderwijs is op het moment toch al niet zo goed. Trouwens stufi is voor de student echt geen vetpot ofzo dus ze hebben het hard nodig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Avatar: je stelt zelf lenen voor. Dit geld komt ook pas terug nadat een student zijn diploma heeft behaald en een zodanig leven heeft opgebouwd dat hij/zij het bedrag weer kan missen (zeker 10 jaar)
op deze manier kost het je nu ook geld, maar je ontmoedigd wel een aantal mensen... gevolg: je krijgt wel extra rente terug (deze kun je niet te hoog maken), maar de opbrengst van een dozijn wetenschappers (die je misloopt door die lening) is veel hoger... conclusie: op korte termijn geeft lenen dezelfde problemen/gebrek aan oplossingen; en op lange termijn levert het minder op dan het gift-idee (wat we nu dus hebben) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() De slechte economische situatie kan nu gewoon weinig aan gedaan worden. Overheid heeft te weinig geld. Dus waar in elk geval in geinvesteerd moet worden is de toekomst zodat het dan tenminste beter is, anders word het alleen maar slechter. Er is al veel te vaak dingen door de overheid op de lange termijn geschoven. Kijk naar bijvoorbeeld de zorg of infrastructuur. Daar zitten we nou dus mee. En nu dus ook het onderwijs. Je wilt niet weten hoe slecht dat is. Dan is nu niet de tijd om daar op te bezuinigen Maar goed we hadden het niet over de slechte economie maar over bezuinigen die op het onderwijs worden gedaan, dus moet je me niet gelijk pakken op ondoordachte uitspraken die ik snel doe, ik weet ook wel dat het allemaal niet zo makkelijk is. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
je kunt geen banen bieden voor 8 miljoen mensen met eenzelfde opleidingsniveau; dus meer werkeloosheid de stufi kan Nederland over 10 jaar een betere positie bieden in de wereld en dus ook in de wereldmarkten; en het biedt nederland over 10 jaar een veelzijdigere arbeidsmarkt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(en hierbij wil ik ff zeggen dat een putjesschepper zeker zo veel mag verdienen als een manager) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Studeren moet wel als een soort investering in een beter salaris gezien worden. Anders ben ik gek dat ik nu 4 jaarsalarisen inlever om te kunnen studeren. Dus hier ben ik het niet mee eens. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en zoals ik zei: iedereen moet doen waar ie goed in is: de meeste studenten aan een universiteit zie ik nog geen huis bouwen; en een bouwvakker verzet meer werk (en neemt meer risico's) dan de aannemer van het bouwproject - wat dat betreft zijn de lonen niet eerlijk verdeeld mensen moeten de keuzes kunnen maken die ze willen - en als jij kiest voor putjesschepper, lijk je hiervoor afgestraft te worden in je salaris; terwijl zonder goeie riolering kruipt de cholera ook door de straat, en dat lost jouw huisarts met 4ton/jaar ook niet meer op maar dit gaat allemaal offtopic |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik wil alleen zeggen dat mensen jaren (en dus geld) investeren in hun studie en hiervoor ook beloond mogen worden. Een bouwvakker doet dit ook, alleen wel minder dan een chirurg ofzo. Ik heb er bijvoorbeeld ook geen problemen mee dat een chirurg meer verdiend dan ik met mijn hbo accountancy. Het is moeilijker en je studeerd langer. Dus als je als manager of aannemer meer verdiend omdat je hier hard voor gewerkt hebt heb ik er geen problemen mee. Natuurlijk wel voor de omhooggevallen mensen, maarja je moet maar geluk hebben. Trouwens de inkomensverdeling in Nederland is 1 van de beste in Europa dus laagopgeleiden hebben zeker niet te klagen hier. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en zeuren is altijd goed, anders val je in slaap zoals de rest van nederland aan het doen is provoceren en om je heen schoppen is goed maar laten we het bij het topic houden |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||