Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2003, 11:48
Quantes
Quantes is offline
Leger ingezet tegen verspreiding vogelpest
Van onze verslaggever

DEN HAAG - Honderden militairen grendelen dit weekeinde het door vogelpest getroffen Limburgse Ospel af . Controle van auto's en personen op afslagen, kruispunten en binnenwegen moet verspreiding van de ziekte tegengaan. Minister Veerman van Landbouw kondigde tevens een totaal vervoersverbod af voor pluimvee en eieren.

Volgens Veerman is 'de hoogste staat van paraatheid' geboden nu na de Gelderse Vallei en Brabant het virus vermoedelijk ook Limburg heeft bereikt. Pluimveeorganisaties spreken over een 'dramatische ontwikkeling' die het hart van de sector treft. Brabant en Limburg herbergen circa 45 miljoen kippen, bijna de helft van alle pluimvee in Nederland.

Het kalkoenbedrijf in Ospel (nabij Weert) waar de vogelpest wordt vermoed, is gisteren direct geruimd. Op acht bedrijven in de omgeving werden uit voorzorg eveneens alle dieren gedood, ruim tweehonderdduizend stuks pluimvee. In een straal van tien kilometer rond Ospel huizen nog eens acht tot tien miljoen kippen.

Het vervoer van kippen en kipproducten wordt voor minstens drie dagen verboden. Het leger moet in een straal van tien kilometer rond Ospel naleving van de vervoersbeperkingen waarborgen. De militairen mogen koffer- en laadruimtes te doorzoeken. Defensie stelt in eerste instantie enkele honderden soldaten beschikbaar. Daarnaast zijn politie, de Algemene Inspectiedienst en de marechaussee actief.

Veerman erkent dat verdere verspreiding van de ziekte mogelijk blijft. De voornaamste besmetting vindt volgens hem plaats via schoenzolen en kleding.

© de Volkskrant 5 april 2003 12.46

dit zal een enorme strop opleveren voor kippenhouders in ons land. rond ospel zit 45 procent van alle kippen in Nederland! pakt de minister ditgoed aan?

volgens mij niet. hij had gelijk bufferzones van 3 km in moeten stellen of zo. en ik ben bang dat het zich zo alleen maar meer verspreidt. als er per ongeluk nou eens iets op de schoenen van die ruomers blijft hangen???!!!
Oud 05-04-2003, 12:44
*Burning water*
*Burning water* is offline
De kans dat de vogelpest zich meer verspreidt wordt met de stijging van het aantal gevallen natuurlijkwel groter. Toch vind ik niet dat er meteen een bufferzone van 3 km ingesteld had moeten worden. Ik vind het nogal wat, kippen ruimen, ze sterven een verschrikkelijk dood, nog schrijnender dan ze anders zouden doen.
Bovendien komt de verspreiding denk ik vooral door in het wild levende vogels, en niet via kippen die in stallen leven, of in een omgaasd stuk land.
Oud 05-04-2003, 13:04
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 05-04-2003 @ 13:44:
De kans dat de vogelpest zich meer verspreidt wordt met de stijging van het aantal gevallen natuurlijkwel groter. Toch vind ik niet dat er meteen een bufferzone van 3 km ingesteld had moeten worden. Ik vind het nogal wat, kippen ruimen, ze sterven een verschrikkelijk dood, nog schrijnender dan ze anders zouden doen.
Bovendien komt de verspreiding denk ik vooral door in het wild levende vogels, en niet via kippen die in stallen leven, of in een omgaasd stuk land.
maar: liever een aantal kippen 'preventief' dood, dan binnenkort veel meer kippen door ziekte dood. Ik ga er van uit dat de mensen met verstand die 3km goed uitgezocht hebben.

met dat laatste heb je trouwes wel idd gelijk.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 14:33
Quantes
Quantes is offline
--------------------------------------------------------------------------------

ja dat is wel waar ja, dat kun je niet tegenhouden.
Oud 05-04-2003, 15:00
Ieke
Ieke is offline
Had ik wel verwach met al die halfslachtige maatregelen van die minister. Geen desinfecteermatten bijvoorbeeld, dan neem je het zo mee. Nu goed er tegen aan, misschien kunnen we het dan nog stoppen.
Oud 05-04-2003, 15:53
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
altijd maar meteen afmaken van dieren

Je maakt ruimt de mensen met SARS toch ook niet prefentief?
Oud 05-04-2003, 17:14
Anne
Anne is offline
Gelezen in de VN: "Bos hoeft geen eieren meer te verstoppen, dat doet Balkenende voor hem."

Wat ik me nou afvraag... wat gebeurt er als je niets doet aan die vogelpest? Gaan al die kippen dan sowieso dood of kun je de ziekte ook bestrijden, net als toen met de MKZ?
Oud 05-04-2003, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 05-04-2003 @ 16:53:
altijd maar meteen afmaken van dieren

Je maakt ruimt de mensen met SARS toch ook niet prefentief?
Dat is een heel ander geval.

Daar is er sprake van enkele 1000-en op een totaal van 6 miljard.
Bij vogelpest ligt de verhouding heel anders.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 05-04-2003 @ 19:35:
Dat is een heel ander geval.

Daar is er sprake van enkele 1000-en op een totaal van 6 miljard.
Bij vogelpest ligt de verhouding heel anders.
Dat vraag ik me af. Er zijn ontzettend veel kippen...
Oud 05-04-2003, 19:29
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 05-04-2003 @ 19:52:
Dat vraag ik me af. Er zijn ontzettend veel kippen...
ja, maar niet alles wordt ook ontruimd. Alleen in de besemette gebieden en daar zal het gemiddeld vast 'voordeliger' zijn om te ruimen. Dat berekenen ze echt wel. Zal je natuurlijk nooit 100% precies kunnen doen, maar ik ga er van uit dat ze er wel redelijk verstand van deze zaken af hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 20:37
ikuh
ikuh is offline
[QUOTE]dreadzzmeisje schreef op 05-04-2003 @ 15:33:
[B]Bovendien komt de verspreiding denk ik vooral door in het wild levende vogels, en niet via kippen die in stallen leven, of in een omgaasd stuk land.
--------------------------------------------------------------------------------

Dit denk ik ook, het is raar dat bij ons thuis(Lienden) de kippen geruimd worden terwijl de eenden en fasanten door de weilanden lopen...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 21:58
Anne
Anne is offline
Citaat:
Anneee schreef op 05-04-2003 @ 18:14:
Wat ik me nou afvraag... wat gebeurt er als je niets doet aan die vogelpest? Gaan al die kippen dan sowieso dood of kun je de ziekte ook bestrijden, net als toen met de MKZ?
Oud 05-04-2003, 22:04
Nate
Nate is offline
Flats in HongKong mogen in quarantaine, maar de kippen moeten dood. Vrij zinloos, en maar mauwen over SARS. Oh, wanneer komt de lang-verwachte dag van massale mensensterfte nou. 'T laat te lang op zich wachten.
Oud 05-04-2003, 22:53
fil
fil is offline
Ach, dit hele circus is een mooi voorbeeld van de keerzijde van de munt wat betreft arbeidsverdeling en vooral massaproductie. Er worden een berg mensen afhankelijk en als het dan fout gaat, dan gaat het ook goed fout. Hahaha.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 17:48
k28
k28 is offline
Heeft iemand gisteren die boer gezien wiens bedrijf zou worden geruimd? (vrij geciteerd)
"Het is verschrikkelijk dat mijn bedrijf wordt geruimd, maar sectoraal gezien is dit het beste. Als ik mijn bedrijf straks weer op wil starten zal de sector weer schoon moeten zijn, en dit is de enige manier".

Hij heeft gelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 18:47
** Lieve2002 **
** Lieve2002 ** is offline
...Vogelpest...alle vogels in die regio worden massaal vermoord....
...Sars.....??? Nee we vermoorden geen mensen....
Srry maar waarom zou je alle vogels uit moorden die kans zouden kunnen hebben op vogelpest....we doen dat toch ook niet met mensen.....wat zijn we als mensen egocentrisch om al die vogels te gaan uitmoorden...

kuzzie Lieve
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 19:06
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ik snap niet waarom ze niet gewoon een medicijn toedienen of een vaccin ofzo, maar dat kost ze weer teveel geld natuurlijk
Oud 06-04-2003, 19:18
Verwijderd
Citaat:
** Lieve2002 ** schreef op 06-04-2003 @ 19:47:
...Vogelpest...alle vogels in die regio worden massaal vermoord....
...Sars.....??? Nee we vermoorden geen mensen....
Srry maar waarom zou je alle vogels uit moorden die kans zouden kunnen hebben op vogelpest....we doen dat toch ook niet met mensen.....wat zijn we als mensen egocentrisch om al die vogels te gaan uitmoorden...

kuzzie Lieve
zoals ik al zei: je kan dit helemaal niet vergelijken. Bij mensen zijn er over de hele wereld iets van 2500 gevallen bekend. Oftewel: 1 op de 2 miljoen mensen heeft SARS.
Bij vogels in Nederland ligt die verhouding heel anders.

Verder vinden veel mensen een mensenleven natuurlijk ook belangrijker dan een leven van een vogel.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 06-04-2003 @ 20:06:
ik snap niet waarom ze niet gewoon een medicijn toedienen of een vaccin ofzo, maar dat kost ze weer teveel geld natuurlijk
ja lijkt me wel dat dat teveel geld kost, als je élke kip moet gaan inenten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten