Advertentie | |
|
![]() |
|
Je kan gebruiken: de hele jonge plant, het perssap, de gedroogde bladeren en wortelstok
Brandnetels bevatten veel bladgroen en bevorderen de bloedaanmaak, het netelgif bevat o.a.histamine wat kan helpen tegen hooikoorts. Verse brandnetelplanten werken bloedvormend , urine-afdrijvend en verlagen een beetje de bloedsuikerspiegel. Uitwendig bevorderen ze de doorbloeding van de huid, vandaar ook de betwiste eigenschap tot bevorderen van de haargroei. Verse jonge planten als sla en groente werken versterkend en bevorderen de urine-afscheiding bij waterzucht en ondersteunen zelfs bij behandeling van suikerziekte. Wordt soms gebruikt als afrodisiaticum. In een koud klimaat wreven de Romeinen hun lichaam in met brandnetels, een pijnlijke manier om het warm te krijgen. Tot voor kort was het slaan met brandnetels een volksremedie tegen reuma en artritis. Brandnetel. Brandnetel, Urtica dioica, een kruid dat vroeger zeer veel in de keuken gebruikt werd en waarvan het culinair gebruik voor de meeste mensen nu onbestaand is. Tegenwoordig vinden velen het te min, te veel werk en je hebt er die er gewoon hun neus voor optrekken. Als ik in het voorjaar met mijn mandje de boskanten afspeur naar dit lekker groen, kijken de meeste voorbijgangers dan ook of ik gek geworden ben, maar je hebt er ook wel eens die stoppen en bijna met de tranen in de ogen vertellen over hun moeders of grootmoeders en hoe die met de brandnetels toch zo'n lekkere soep maakten. Ik zeg dan wel eens dat ze zelf voor hun kinderen of kleinkinderen zo'n mooie brandnetel herinneringen moeten maken. En in hun gedachten zien ze zichzelf al met de kinderen in het bos wandelen, nostalgie ten top. Maar wat zouden de buren dan wel zeggen, dat we onkruid eten of dat we geen geld hebben om eten te kopen. Ja, de mensen hebben soms de gekste gedachten, maar ze vergeten of weten niet wat die brandnetel hun allemaal te bieden heeft. De brandnetel is gemakkelijk verteerbaar, versterkt en zuivert het lichaam in het voorjaar. Hij bevat veel vitaminen en mineralen en is dan ook een waardevolle aanvulling voor je dieet. De brandnetel is een zeer smakelijk kruid, waarvan je de jonge toppen in soepen, aardappelgerechten, engelse pudding, soufflés, groentetaarten of voor het vroeger zo bekende brandnetelbier gebruikt. Brandnetelsoep. Er zijn vele variaties voor brandnetelsoep, je kan brandnetel goed verwerken in gewone groentesoep of met andere kruiden. Maar toch gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de klassieke brandnetelsoep. Ingrediënten: Voor 4 personen: 1 grote ui.(fijn gesneden) 1 teentje look.(uitgeperst) 2 aardappelen. (in stukjes gesneden) 2 handen vol gesneden brandneteltoppen. 1 liter groentebouillon. 1dl. room. olijfolie. peper en zout. Werkwijze: Verwarm de olijfolie in een pot doe er de uien en look in en laat enkele minuten fruiten. Voeg de brandneteltoppen, aardappelstukjes en de bouillon toe en laat 20 min. koken tot de aardappelen gaar zijn. Mix de soep fijn, breng op smaak met peper en zout. Roer er de room door en serveer. Brandnetelpudding. Deze Engelse pudding is een gekookte pudding en is voor onze begrippen eigenlijk helemaal geen pudding. Ingrediënten: 1 liter brandneteltoppen. 2 prei. 1grote broccoli. 1 kop rijst. Werkwijze: Hak de groenten zeer fijn, meng de rijst eronder en doe alles in een mousseline zak. Bind de zak goed dicht en kook de zak met de groenten in gezouten water. Laat de bodem van de zak niet op de bodem van de pot rusten. Kook 40 min. of tot de groenten en rijst gaar zijn. Serveer met jus of gesmolten boter. Brandnetels en aardappelen. Stoof de brandnetels in wat boter gaar, niet afkoken, kruid ze met peper en zout. Meng ze onder de puree of geef ze met een witte saus bij gekookte aardappelen . Brandnetel ![]()
||
Citaat:
het lijkt me wel verstandiger als we het echt in de zomervak houden, vanwege examens.
|
![]() |
|
|